Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

Morgen eens verder doen aan de Pilatus PC6 en later op de week zullen we de vleugelblokken snijden >>> foto's volgen ;)

Laatst bewerkt:
De vleugelhelft bestaat uit drie stukken : nml. 2 stukken van 1 meter lang en een ander stuk van 40 cm. lang.
Om zo weinig mogelijk snijfouten te maken snijden we de 2 stukken van 1 meter in de ganse lengte ( dus 2 meter >>> speciale grote snijboog voor gemaakt ) Achteraf snijden we deze 2 meter in twee stukken van 1 meter.
Het vleugelprofiel zelf wordt dus op maximum 1 meter lengte gesneden

De plaat styropor is 2 x 1 meter.

Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat de draad over 2 meter wel erg achter gaat lopen.
Over die afstand ontstaan gemakkelijk oneffenheden in het profiel
(Ik ga er tenminste vanuit dat je met een zwaartekrachtsysteem snijdt en niet CNC)

Waarom niet de vleugel vooraf ik kleinere stukken verdelen?

Groet!, Patrick

Ik ben bang dat de draad over 2 meter wel erg achter gaat lopen.
Over die afstand ontstaan gemakkelijk oneffenheden in het profiel
(Ik ga er tenminste vanuit dat je met een zwaartekrachtsysteem snijdt en niet CNC)

Waarom niet de vleugel vooraf ik kleinere stukken verdelen?
Groet!, Patrick

Patrick,

Het profiel snijden we met een kleinere snijboog en op maximum 1 meter lengte , dus alleen de blokken snijden we met de grote snijboog ...
Hoe meer kleine stukken er apart gesneden worden , hoe meer snijfouten er gemaakt kunnen worden.
De stukken moeten achteraf perfect op elkaar aansluiten.

Laatst bewerkt:
Stukken van 1 meter lang "uit de hand snijden" is af te raden! De snijdraad zal achter blijven/gaat doorhangen en je profielvorm zal duidelijk afwijkingen vertonen (vooral in het midden van het blok !!!
70 - 80 cm is max en bij een beetje precies werken met je blokvorm kom je ook met nog kleinere blokken perfekt uit ! Waarom denk je dat ik bij een toestel met een spanwijdte van 7 meter gekozen heb voor blokken met een lengte van minder als 60 cm. En die zijn dan ook nog eens cnc gesneden wat sowieso al stukken nauwkeuriger is !

Omdat je dezelfde snijmal gebruikt voor de 'tipkant' van het eerste deel en de 'wortelkant' voor het tweede deel sluiten die twee delen altijd aan.
Ik ga zelf nooit groter dan stukken van 50 cm.
Ik heb nooit problemen gehad met delen die niet passen.

Als je voor de wortel panel-A+1 dezelfde mal gebruikt als de tip van panel-A zal die aansluiting wel kloppen. Mits je rustig, gelijkmatig (dus netjes) snijdt.

Handmatig snijden betekent per definitie dat je middels draad-schuim-contact snijdt (itt. CNC snijden waarbij je contactloos snijdt). Dat betekent dat het midden van de draad ALTIJD achter blijft op de draad bij de panel-uiteinden. Dat kun je niet voorkomen!!!

Het achterblijven / hangen van de snijdraad kun je beperken door:
  • rustig te snijden. Niet de draad 'met geweld door het schuim sleuren. Rustig zonder te hard aan de beugel te trekken,
  • door een korte boog te gebruiken,
  • door de draad zo strak mogelijk op te spannen.
Als je langzaam snijdt, zijn je snijverliezen (de kerf) ook groter. dat zul je met een iets grotere snijmal moeten compenseren. Dus vooraf even ijken. Snijdt een blokje met een mal van b.v. 15 mm dik, en meet de dikte van het blokje met een schuifmaat nauwkeurig op. Het schuim zal dunner dan die 15 mm van de mal zijn. Het verschil zul je aan de echte snijmal rondom moeten toevoegen.

Nog een tip: je snijdt opvallend mooier en makkelijker als je de snijdraad niet enkel door het schuim trekt, maar door tijdens het snijden rustige zaagbewegingen uit te voeren.

Gr. Dirk.

Omdat je dezelfde snijmal gebruikt voor de 'tipkant' van het eerste deel en de 'wortelkant' voor het tweede deel sluiten die twee delen altijd aan.
.

Maar goed, vroeger bestonden al die CNC toestanden niet en maakte we ook prima vleugels...:smile:
Deze zwevervleugel is niet van de slankste : hij is nml. ongeveer 6 cm. dik in het midden.

Laatst bewerkt:
Eindelijk klaar !!!!

Had nog een houten kistje liggen en heb daarin alles ingebouwd...
Er staat ook nog een buffertank op:cool:

full

Binnenin staat er ook een opvangflesje op de blaasopening ( kan de eventuele lekkende olie opgevangen worden en dan nadien terug laten opzuigen )

Mooi werk man. :p Een beetje zelf knutselen doet wonderen.;)
Blijft die z'n vacuüm vast houden of slaat die om de zoveel tijd aan?

Mijn pomp slaat 1x in het half uur aan voor 6 sec. De onderdruk valt dan van -0,6 terug naar -0,4 bar.

Groet, Gerhard

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt mijn stelling blijkbaar niet begrepen.
Als je de schets bekijkt zou het kunnen bij het snijden van meerdere blokken dat je ergens niet 100% goed zit
Om eerlijk te zijn begrijp ik het nog steeds niet.
Ik zie niet waarom dit de reden moet zijn om met een overspanning van 1 meter te snijden, met alle genoemde nadelen van dien.

Als ik een vleugel maakt leg ik alle losse schuimblokken tegen elkaar, ik fixeer het met tape, teken dan de vleugelvorm erop. Daarna profielsnijden met de gravitycutter. De gesneden delen vormen dan altijd weer een perfect passende vleugel.

Groeten!

Om eerlijk te zijn begrijp ik het nog steeds niet.
Ik zie niet waarom dit de reden moet zijn om met een overspanning van 1 meter te snijden, met alle genoemde nadelen van dien.

Als ik een vleugel maakt leg ik alle losse schuimblokken tegen elkaar, ik fixeer het met tape, teken dan de vleugelvorm erop. Daarna profielsnijden met de gravitycutter. De gesneden delen vormen dan altijd weer een perfect passende vleugel.

Groeten!

Hier heb je ook gelijk, zoals jij het doet gaat het ook prima.:)
Een mens maakt het zichzelf zich soms moeilijk hé ...

mvg

Dirk

Laatst bewerkt:
Back