Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

@ GdeGroot :

Ik zie juist dat je met een onderdruk van -0,6 bar werkt ? Is dat niet teveel ?

mvg

Dirk

Ligt eraan wat je in de vacuüm zak stopt :p
Abbachi vleugels hebben maar -0,2 bar nodig tijdens het uitharden.
Bij DLG vleugels gebruiken ze meer onderdruk. Schuim kernen van Roof made zijn gewoon harder. Met mijn vleugels ging het ook goed. -0,4 zal ook voldoende zijn. Kwestie van smaak. :rolleyes:

Gerhard

Ik volg dit draadje ook vanaf nu....;)

Ik zuig met -0,3 bar materiaal = tempex

Mvg

Maurice

Laatst bewerkt:
Ik had nog familiale verplichtingen na te komen vanavond :rolleyes:

Maar goed, na de thuiskomst direct de kelder in en nog wat blokken gesneden...

Ze zijn voor alle vier de zwevers klaar ( en één reserve set als extra )

Nu de profielen nog gloeien ergens in de week :banana:

De Duvel vloeide goed binnen en nu naar ons warme nestje : oogjes toe en snaveltjes dicht , SLAAP LEKKER !!! :sleepy:

Laatst bewerkt:
:morning: Goed geslapen, dan kunnen we weer aan de slag ( na de nodige koppen koffie ;) )

full

Omdat ik net te weinig tempex had van 25kg/m³, heb ik voor één (volledige) vleugel de twee buitenste panelen uit tempex van 15 kg/m³ gesneden.(ook de stabilo en rudder) Is misschien nog nuttig daar het gewicht naar de tip toe en achter hierdoor afneemt ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ondertussen de servo-montage tools gemaakt...
Uit multiplex die ik op servodikte gemaakt heb ( geschaafd ) de juiste contouren van de servo uitgezaagd. Het dekseltje dient tevens om de servo vast te zetten.
Op de bodem komt er ook een multiplexje van 0,8 mm. zodat de servo niet kan zakken

Voor servo's DS 3328 van Graupner twee in de stabilo en vier voor de rolroeren...
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De kernen ( profielen ) snijden deden we normaal gezien met de hand.
Nu heb ik daarnet even een draadje gelezen over de gravitycutter....
Moet ik mij ook eens maken, gaat volgens mij beter dan met de hand ( constante snijsnelheid )

Hoi Dirk,
De snijsnelheid bepaal je door op de snijmallen een schaalverdeling te zetten die bij de wortel en vleugeltip even veel is.
Dus als je bij de wortel bv een verdeling maakt van 1cm dan tel je de aantal cm en dezelfde aantal verdeel je ook op de tip snijmal deze worden dus een stuk kleiner.
En het beste is om met 2 man te snijden,eentje bij de wortel en de andere bij de tip en je roept elke keer als je bij het volgende lijntje bent om zo gelijkmatig samen tot het einde te komen.

mvg

Hoi Dirk,
De snijsnelheid bepaal je door op de snijmallen een schaalverdeling te zetten die bij de wortel en vleugeltip even veel is.
Dus als je bij de wortel bv een verdeling maakt van 1cm dan tel je de aantal cm en dezelfde aantal verdeel je ook op de tip snijmal deze worden dus een stuk kleiner.En het beste is om met 2 man te snijden,eentje bij de wortel en de andere bij de tip en je roept elke keer als je bij het volgende lijntje bent om zo gelijkmatig samen tot het einde te komen.

mvg

Nu moet ik ook nog kunnen tellen ? :cool: Grapje :smile:

Bedankt Erick

Hoi Dirk,
Dus als je bij de wortel bv een verdeling maakt van 1cm dan tel je de aantal cm en dezelfde aantal verdeel je ook op de tip snijmal deze worden dus een stuk kleiner.
En het beste is om met 2 man te snijden,eentje bij de wortel en de andere bij de tip en je roept elke keer als je bij het volgende lijntje bent om zo gelijkmatig samen tot het einde te komen.

mvg
Ik weet hoe je met de hand snijdt. Ik heb het tientallen malen gedaan.
Het resultaat ziet er redelijk uit, maar er mislukt ook nog wel eens wat.
En je kunt wel tellen, dat is om synchroom te lopen. Maar de snelheid ermee bepalen gaat niet, je hebt geen idee of je 5 of 7 mm/s snijdt.

Maar de draad hangt altijd! Want je snijdt op contact.
Om contactloos te snijden heb je veel meer nauwkeuringheid nodig dan je met de hand ooit kunt realiseren. Zodra je langzamer gaat smelt je meer weg, als je een tikkie harder gaat snij je opeens op contact, en is de afsmelt opeens gehalveert. Je ziet en voelt dat op de oppervlakte, het levert richels van 0,5 mm hoogte op.
Nu ik een CNC-snijder heb weet ik hoe nauwkeurig dat komt. 0,2 mm/s te hard en je zit op contact.

Zeker als je 'zagend' snijdt kun je na afloop zien hoe erg de draad gehangen heeft. In het zaagspoor zie je dan de draad in het midden achter blijven.

Gr. Dirk.

Back