Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

Juist 1 set blokken op een dikte van 7 cm. gesneden...

Zo hebben we fijne mallen van 1 cm.dikte om de gravitycutter af te stellen

Laatst bewerkt:
De rolletjes zijn gemaakt van ultra lichte wieltjes voor parkflyers ( tip Prop-er )>>> Band eraf gesneden, uitgeboord op 6 mm. en met een M6 bout vastgezet.
De ronde buis heeft een diameter van 20 mm. en de klemmen zijn er die men gebruikt bij het monteren van electriciteitsbuizen ( 19/22 mm. )

Moet alleen nog van de grote ( brede ) papierklemmen halen ipv de plastiekklemmen die er nu opzitten ( zal voor morgen zijn :smile: )

FOTO http://www.google.com/imgres?imgurl...ei=r558Td6-DceaOteX7JcH&sqi=2&ved=0CFoQ9QEwCA

Laatst bewerkt:
Nog even een andere foto ter verduidelijking...

full

De pvc klemmen spannen zo hard dat ze niet vastgeschroefd dienen te worden.Ik heb de buis met siliconenspray ingespoten zodat de klemmen makkelijker kunnen verschoven worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er goed uit die cutter.
Makkelijk te maken en goed in te stellen zodat de draad er aan beide zijden gelijk uitkomt.
Denk dat ik ook eens zo'n cutter maak.:p

Gerhard

Er is nog een verbetering aan gebeurd...
Ik kan het tempexblok nu ook tegen de snijtafel vastzuigen ( ipv met dubbelzijdige plakband ):shock:
Zie foto hieronder

Nu hoef ik het blok alleen maar op bepaalde merktekens gelijk te zetten en klaar is kees :smile:

Laatst bewerkt:
TADAAAA !!!!

"Fertig" zeggen ze in Duitsland ...;):banana:

full

De bevestiging van de snijboog staat ook op de snijtafel.
In enkele minuten is de gravitycutter geplaatst :cool:

Ik heb als test blokjes lood aan de onderzijde van de snijboog ( alu steunen ) om de boog zeker op de plank te houden

Ook nog een extra voetschakelaar gemaakt : om met een simpele klik alle snijapparatuur in te schakelen

full

Er kruipt in het vervaardigen van alle tools ook véél tijd , maar die betaald zich achteraf dubbel en dik terug ...

Daarnet in de krantenwinkel metalen papierklemmen en een papieren " meter " gehaald...
De foto is iets vervormd ( op makro getrokken )

full

Is makkelijker om de gravitycutter af te stellen :)

goed gemaak als er maar voorbeelden zijn dan lukt het wel .
IN de week eens proberen het zal wel lukken met dat werktuig.

Daarnet in de krantenwinkel metalen papierklemmen en een papieren " meter " gehaald...
De foto is iets vervormd ( op makro getrokken )

full

Is makkelijker om de gravitycutter af te stellen :)

Leuke plaatjes maar ik mis toch iets redelijk essentieëls ........
Waar komen die touwtjes aan vast ??? Dat moet toch een soort van hefboom zijn en de plek op die hefboom waar jij je touwtjes vastmaakt bepaalt ook de verplaatsing aan de linker of rechter zijde.
Op de plaats waar nu je meetband zit heb je daar weinig aan; eigenlijk niets !
Die meetband moet komen op de hefboom waar die touwtjes aan vast zitten !! (wel eerst de klemmen eraf halen ;) )

De touwtjes komen van bovenaf en gaan voorbij het meetlint ( waar het nu staat ! ) en zitten dan tussen de papierklem en het alu-profiel geklemd .
Als het meetlint op de zijde stond waar de papierklemmen nu staan zag je er niets van...

full

Juist eens een paar testjes gesneden...
Het vacuumzuigen met de stofzuiger is niet zo een goed idee. Hij zuigt nml. zo fel dat de snijdraad afkoelt en zo ook blijft hangen.De bedoeling was in ieder geval goed ...:idea: misschien eens een regelbare stofzuiger proberen .

we komen er wel :smile:

Laatst bewerkt:
Je kunt toch ook gewoon wat zwaars op het schuim leggen.
Ik heb zelfs gewone bakstenen gebruikt ...
Evt. met een plank eronder om de druk gelijmatig te verdelen.
Als je het dan nog verschuift wil je te snel snijden.

Dirk.

Ook een goed idee Dirk, maar het zou te mooi zijn geweest met het vacuum aanzuigen van het blok.
Straks eens testen met een regelbare stofzuiger ( die van de vrouw :confused:)

Laatst bewerkt:
Zelfs als het dan wel lukt. Als het te snijden paneel groter is dan het stuk met de gaatjes krijg je een deel wat harder wordt gekoeld dan een ander deel. Daardoor treden er verschillende snijverliezen op, en wordt dus het ene stuk dunner dan het andere ....

Verzwaren met gewichten of vastplakken, dat is de enig goede oplossing naar mijn mening.
Ik prefereer gewichten boven vastplakken, omdat vastplakken met dubbelzijdige tape teveel risico meerengt dat je je onder- en boven-schaal beschadigt voordat die zijn werk heeft gedaan. Bovendien is het een hoop gedoe met tape plaatsen en weer verwijderen ...

Dirk.

Zelfs als het dan wel lukt. Als het te snijden paneel groter is dan het stuk met de gaatjes krijg je een deel wat harder wordt gekoeld dan een ander deel. Daardoor treden er verschillende snijverliezen op, en wordt dus het ene stuk dunner dan het andere ....

Verzwaren met gewichten of vastplakken, dat is de enig goede oplossing naar mijn mening.
Ik prefereer gewichten boven vastplakken, omdat vastplakken met dubbelzijdige tape teveel risico meerengt dat je je onder- en boven-schaal beschadigt voordat die zijn werk heeft gedaan. Bovendien is het een hoop gedoe met tape plaatsen en weer verwijderen ...

Dirk.

Dirk,
dit is ook een hobby binnen een hobby, het maken van misschien leuke tooltjes:rolleyes:
Soms moet de high-tech plaats maken voor de technieken van Jan met de pet ;) zien we dikwijls later eerst in...
Maar goed , we amuseren ons zo wel ( moet mijn tijd ook benutten, nu ik nog thuis ben )
Het zullen wel gewichten worden, denk ik

mvg

andere Dirk :wink:

Laatst bewerkt:
Kleine update aan de snijtafel....

Nieuwe rolletjes geplaatst ( met dank aan Foka4 :wink: ) : nu kan de koord er niet meer aflopen :cool:

full

Back