Bouwverslag Fokker 100

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
Rhino!, das mooi, men vriendin studeerd scheepsbouwkunde, en heeft dat programma, en kan er mee werken :P

nu ik nog :P

succ6 met je fokker 100. ik blijf kijken!

Ik heb toch maar het spant met de dremel wat uitgeruimd.

RIMG10.jpg

Igwe Aneke
Leuk he als je het model zelf getekend hebt en bij het bouwen de onderdelen ook prima passen dat is pas maximale fun 8) .

Wens je veel succes en blijven posten die foto's, je hebt overigens wel veel onderdelen vind dat een groot nadeel van de sandwich methode.

Ton

Peter, de sterkte viel reuze mee. Het is er niet eens echt zwakker op geworden. :)

Ton, klopt. Het zijn aardig wat onderdelen. De sandwich onderdelen zijn met balsa alleen echter niet sterk genoeg, en dikker triplex brengt weer meer gewicht met zich mee. Ook heb ik geprobeerd zo min mogelijk verschillende materialen te gebruiken en alles met 1/2/3mm balsa en 1mm ply te doen. Anders krijg je dat je voor een of twee onderdelen een hele plaat moet gebruiken....

Ton van Munsteren zei:
Leuk he als je het model zelf getekend hebt en bij het bouwen de onderdelen ook prima passen dat is pas maximale fun 8) .

En zeker als je iemand hebt die de spulletjes freest 8)

Ik ben nog op zoek naar iemand die wel eens wat voor mij zou willen frezen... Uiteraard tegen een redelijke prijs.
Als er iemand zich aangesproken voelt... ik houd me aanbevolen :!:

Igwe Aneke
Voor zo te bouwen zijn veel onderdelen natuurlijk leuk maar de triplex die RBC gebruikt is lichtgewicht en sterk en goed te gebruiken misschien een optie voor een volgende iets grotere kist voor twee minifans:wink: :wink: .

Is ook heel dapper om zo'n type vliegtuig te kiezen ben ook reuze benieuwd hoe het eindresultaat eruit gaat zien en vliegen.

Ton

ton.. die triplex heb ik ook wel.. zit tussen balsa en populieren triplex in.. en word balsa triplex genoemd het is er in 2 3 4 en 5mm.
Als er iemand zich geroepen voelt een iets groter model voor 2 fans te ontwerpen.. be my guest ;)
Ik weet er wel een paar...

Peter

Peter Pankras zei:
die triplex heb ik ook wel.. zit tussen balsa en populieren triplex in.. en word balsa triplex genoemd het is er in 2 3 4 en 5mm.

Waar is dit spul te koop?

hoi,

een iets grotere kist ben ik altijd voor te vinden , f-18 , f-15 , mig29, enz

alst maar in hout blijft

Ton van Munsteren zei:
Is ook heel dapper om zo'n type vliegtuig te kiezen ben ook reuze benieuwd hoe het eindresultaat eruit gaat zien en vliegen.
Dapper inderdaad, maar ook verstandig? :lol: De tijd zal het leren. Ik vind zelf iets ontwerpen en vervolgens bouwen gewoon erg leuk (is voor mij ook het grootste deel van de hobby), en kan de verleiding dan ook moeilijk weerstaan. En hoe groter de uitdaging, hoe groter de verleiding.

Ik zou niet durven om nu al aan een nieuw project te gaan denken, maar een twin midifan 757, 777, of 787 lijkt me ook erg leuk. :D Wordt alleen meteen zo prijzig met twee brushless midifans. :roll:

Peter Pankras zei:
Ik weet er wel een paar...
Welke had je in gedachte? :D

Kleine update:

Ik heb de verdere vormgeving van de motorgondels uitgedokterd. Met Rhino eerst even een template voor het tapse verloop van de ducting gemaakt en uitgeprint op 160g papier:

RIMG875.JPG

En even kijken of het past:
RIMG0884.jpg

Vanaf het eerste spant tot aan de laatste balsa cirkel wordt later met 1.5mm bekleed, en de afstand tussen de intake-ring van de fan en het eerste spant wordt opgevuld met wat balsa cirkeltjes en later mooi in vorm geschuurd.

WV zei:
Peter Pankras zei:
die triplex heb ik ook wel.. zit tussen balsa en populieren triplex in.. en word balsa triplex genoemd het is er in 2 3 4 en 5mm.

Waar is dit spul te koop?

Bij de Gamma, en daar heet het hobbytriplex en is 3 mm dik. Je moet dan wel goed zoeken naar een rechte plaat.

hoi theo, er bestaat nog lichter spul.. dat lijkt een beetje op een laminaatje van dun triplex (maar dan 1 laagje.. hoe neme je dat dan uniplex. :D .)
en een balsa kern. Zit tussen dat polulieren triplex en balsa in kwa gewicht en sterkte.. en in duitsland noemen ze het ook balsa triplex..

Peter

Theo Coenen zei:
Bij de Gamma, en daar heet het hobbytriplex en is 3 mm dik. Je moet dan wel goed zoeken naar een rechte plaat.

Nee, nee, nee 8O
Dat is duidelijk ander spul dan in de dozen van RBC en aanmerkelijk zwaarder.

Back