Bouwverslag Fourstar 60 Electro

Ik zag ze hier bij een ijzerwinkel maar zal ook nog ff bij de Praxis/gamma gaan kijken. Vond het in M5 nogal prijzig....maar goed...moet wel allemaal goed vastzitten.
 
Klopt, ijzerwinkel zal niet veel goedkoper zijn dan een modelbouwwinkel:) (als ze gespecialiseerd zijn, vragen ze vaak ook 3x zoveel.....:rolleyes:)
 
In de ijzerwinkel kan de sterkte ook wel beter zijn als in de bouwmarkt waar je alleen de 4.8 krijgt .

Kan goed zijn dat er kwaliteitsverschil is tussen de draadeinden van de bouwmarkt en de ijzerwinkel, maar ik heb een tijd lang een 95cc King eencilinder opgehangen met die M5 uit de bouwmarkt, en die is keurig blijven zitten, dus het zal voor deze kist ook wel gaan lukken:D
 
Je zou beter eerst kunnen kijken naar bouten in de juiste lengte. deze zijn gerold ipv gesneden dus minder kerfwerking. Formido heeft best veel keuze.
grtz, erik
 
Als het draadeind nodig is als motorsteun dan kan je beter een extra motorschot tussen de wangen zetten en daar in de inslagmoeren verplaatsen. Heb ik ook bij de Calmato gedaan. Het oude motorschot heb ik open gedremeld voor extra koeling van de regelaar.
Motor monteren is dan een fluitje. Met draadeind was ik snel 3 kwartier verder want met de wangen naast de motor is het een drama om een steeksleutel te hanteren. dopsleutels ging niet want het alu kruis is net te krap voor de dop.

M4 is ook voldoende hoor.
 
Schoot me net te binnen; ik was laatst bij Hornbach, die hebben een assortiment, ongekend:D
 
Het zal inderdaad lastig worden om de onderste twee bouten vast te zetten...........mmm....Toch eens kijken naar Erics suggestie.
Het zal M5 moet worden....zitten al M5 slagmoeren ingelijmd....M4 zou beter zijn geweest.
 
Das wel heel erg lang!
Nadeel daarvan is dat je bijna de inslagmoeren door je motorschot door moet trekken voor een stabiele montage. Je moet wel in het achterhoofd houden dat de motor(aandrijving) alleen maar rechtdoor wilt en dat de romp die aandrijving de bocht om trekt. Hoe langer de bouten hoe meer kracht op je motorspant komt maar wel in een richting dat alles behalve rechtdoor is. de trek en duwkrachten op de inslagmoeren nemen dus toe. in het lompste geval (bij mijn vliegstijl ;) ) krijg je diepe afdrukken van de vlakringen (gebruik tegenwoordig ook wel dunne carosserieringen) in je motorschot, maar ook speling en onbalans waardoor je steunen kunnen uitbreken.

Zal wel even een fototje maken van mijn Calmato als ik het toestel weer gevonden heb.
 
Zo moet je de motor plaatsen .

673849b69803cc17c.jpg


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo zonder belichting. Ziet er een stuk beter uit ;)
Wisselen van de motor is dan ook seconden werk ipv drie kwartier wat eerst was.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Clipped Wing

Naar aanleiding van een opmerking op dit forum ben ik mij eens gaan inlezen in het inkorten van de vleugels van de fourstar. Ik heb 2 jaar een fourstar 40 gehad, en na een crash heb ik er eentje gebouwd op 85% schaal (met ingedekte vleugel) omdat ik nog een leuk 0.32 motortje had liggen (fourstar 30 ??).

Nu had ik 2 klachten over de fourstars:
- bij de landing glijden ze eeuwig door zonder zakken, zodat je onbedoeld onder de vliegsnelheid komt en de kist de laatste centimeters valt.
- snelle strakke rollen zijn moeilijk omdat door de grote spanwijdte (moment) de rol niet snel te stoppen is.

Ik heb de zaag in de vleugel gezet en de buitenste segmenten eraf gezaagd. Vleugeltip balsaplaatjer erop, folie herstellen. Klaar.

Het is een heel ander toestel.
Dalen bij de landing is stukken verbeterd, rollen gaat veel sneller en strakker. Ik heb er een nieuw vliegtuig bij. Daarnaast kan ik nu met wat meer wind ook goed vliegen.
 
Ik moet zeggen dat ik die eigenschappen bij een fourstar 40 en 60 niet echt herken..Er vliegen, zoals al eerder in dit draadje aangehaald, erg veel 4stars op onze club .....De rolsnelheid zou wellicht wat hoger kunnen. Er zijn ook piloten bij ons die de rolroeren iets vergroot hebben.
Maar het wegvallen bij een landing?? De fourstar 60 die ik voor een clubgenoot eens geland heb kon ik helemaal uitmelken en boterzacht neerzetten.


Trouwens, nog even gemeten...bouten van een centimeter of 6 zijn voldoende voor de motorbevestiging.
 
Laatst bewerkt:
Nu had ik 2 klachten over de fourstars:
- bij de landing glijden ze eeuwig door zonder zakken, zodat je onbedoeld onder de vliegsnelheid komt en de kist de laatste centimeters valt.
- snelle strakke rollen zijn moeilijk omdat door de grote spanwijdte (moment) de rol niet snel te stoppen is.

Als de FS licht gebouwt is kun je hem heel langsam maken bij de landing en dan zakt hij netjes door . ;)

Mijn FS60 is heel licht gebouwt en kan hem heel langsam vliegen en landen .
Binnenkort is ook de FS120 klaar en daar zal het niet anders zijn .

Om een strakke rol te vliegen is het profiel niet geschikt .
Word wel iets beter als je de vleugel inkort maar dan word de landesnelheid weer hoger .

Mvg Johan

Ps , Bas boutjes heb ik hier liggen voor je .
 
Back
Top