Bouwverslag GeeBee R2 1,8M

Alweer een update..

Vandaag naar de modelbouw winkel geweest en een tank van 500ml
Een 8kan ontanger en wat brandstofslang gekocht.

De slangen moet ik dalijk nog aansluiten maar de tank en de ontvanger zijn al ingebouwd.
Ook moet ik nog even van 12 eneloops 2x een 6 cellen pakketje maken voor de onsteking en de ontvanger accu.
Deze ga ik ophangen aan de houder voor de brandstoftank aan de buitenzijde van de romp.
Zo hoop ik het gewicht van de uitlaat die links hangt te compenseren.

Hier het resultaat:

full


Ontvanger in het midden.

full


Close-upje van de ontvanger.

full


Kabels naar de neus.

Ondertussen heb ik wat gemeten en geschetst en dit daarna overgenomen op de computer zodat de frees een mooie tank houder kon maken:

full


Uitgefreesd.

full


Test gepast op de werkbank.

full


En testgepast in de R2 alles sluit mooi aan en aan de onderkant zitten nokken die in het houtwerk passen.

full


Close-up van de nokken.

full


En de tank past er ook nog in !

full


Zijaanzicht.

full


De nippels in de tank gezet.

full


En de tank weer op zijn plaats en vast gezet met Tie-wraps.

full


Totaalplaatje van zijn ingewanden tot nu toe.


Dalijk nog even de accu`s maken en deze vastzetten op de houder van de tank.
Ik gebruik voor beide ontvanger en onsteking 6 cellen eneloop.

Groeten !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er komt nog een hitteschild om de uitlaat heen ben nog even aan het denken hoe ik dat het makkelijkste kan maken..

Maar bedankt voor de reactie ik ga trouwens ook de kabels van de gas en choke servo nog opbinden daar die liggen er ook best dicht bij.

En nog even een edit op de gebruikte accu`s het is 2x 5 cellen niet 6 :)
 
Tja en dan EINDELIJK na 9 maanden radiostilte heb ik nu een hitteschild gemaakt !!

Zoals het er nu uitziet wil ik hem dit weekend even laten inlopen op de grond en als de DLE55 zich netjes gedraagt volgende week ergens een maiden...

Groeten,

Yannic.
 
Na 1,5 Jaar bouwen/treuzelen heeft de motor gisteren voor het eerst gelopen :)
Gisteravond ook nog wat meer details aan de kist gemaakt zoals de spandraden enz..

De motor liep in eerste instantie helemaal niet en na lang slaan en zoeken
bleek 1 cell van de onstekingsaccu (5S 2000Mah eneloop) dood te zijn.......
Na het inbouwen van een andere accu van een clublid was het
2x slaan en liep de motor perfect :o
Ik ga nu nog even wat dingen afwerken en dan vanmiddag wat foto`s posten.
Hier alvast een foto van het inlopen:
www.ymax.nl/Downloads/Foto/GeeBeeR2.JPG
De foto is nogal groot en daarom heb ik hem dit keer maar niet direct gepost hier.

Groeten,
Yannic
 
Aan boord met een hoge druk stikstof koeling :)

Nee er zit nog niks van koeling voor de uitlaat.
Gisteren heeft de motor 20min continu gelopen en de electra in de romp was
nog gewoon koel.
Ook de uitlaat was niet heel heet.
 
Een bloedmooi model
Hier had eigelijk een brouwn bear penta 85 erg mooi op geweest
maar eerst vliegen met een wat betaalbaardere motor is zeker handig met een gee bee
 
Dankje!
Ja eigenlijk heb ik ooit staan twijfelen over een brownbear :)
Het gewicht en de vliegeigenschappen van de kist (bron youtube) hebben
er toch toe geleid het maar niet te doen..

De spandraden en cowling zitten er nu op, een hoogteroer servo is uitgebouwd
Omdat deze voor het inlopen al stoorde..
Vanmorgen werkte hij weer normaal maar er komt een andere
in omdat ik het dan toch niet vertrouw.

Nog wat details zoals de stokjes tussen de draden en dan op naar de maiden :D

Groeten,
Yannic
 
Hier nog wat foto`s uit de bouwkelder:


1309939465_resized.jpg

1309939483_resized.jpg

1309939692_resized.jpg


Vanmiddag als het goed weer blijft de maiden !
Ben heel erg benieuwd naar het vlieg / landgedrag van de kist,
mocht er iemand aanwezig zijn die kan flimen laat ik deze ook de maiden vastleggen.

Groeten, Yannic.
 
Laatst bewerkt:
Tja en dan verwacht je dat je na 1,5 jaar eindelijk de maiden kan gaan maken....

En dan heb je een geluk bij een ongeluk,
doordat ik dualrate`s had ingesteld merkte ik tijdens het proefdraaien dat bij het omschakelen van groot naar kleine uitslagen de ontvanger haperde.
Geen idee waar dit vandaan kwam en nog nooit iets van gehoord of gelezen bij Futaba,
Na net een tijdje op de werkbank nameten blijkt dat de CC10BEC die de ontvanger voedt uit een 2S 2200Mah accu bij meer dan 3A afslaat....

Ook dit is niet de fout van Castle Creations maar van mij want met programmeren voedt de usb kabel van CC de bec en toen zaten bij mij de rode en zwarte draad waar normaal de accu aan komt tegen elkaar.
Deze komen dus blijkbaar ook onder spanning te staan als je aan de uitgangskant van de bec spanning zet....
Ik had hem daarna nog getest en het leek erop dat het goed was
maar blijkt nu dus van niet :( Gelukkig heb ik het op tijd gemerkt.

Morgen naar koksijde airshow en dan maar vrijdagmorgen een nieuwe BEC erin en dan met goed weer vrijdag de maiden maken.
 
Net terug van het veld en de maiden gemaakt.
Alles 10x nagekeken thuis en op het veld nog eens alles gecontroleerd,
toen maar besloten om aan het avontuur te beginnen.
En geloof me een een avontuur was het ook !!
Bij de take-off merkte ik al dat de romp ontzettend veel wind vangt,
na een paar rondjes vliegen en VEEEL trimmen vloog hij rechtuit.
Echter na een tijdje begon hij weer omhoog en omlaag en ook raar naar links weg te trekken,
toen maar besloten om nog rustiger te vliegen want het zal wel gewoon wennen zijn.

Toen ineens op een 150M hoogte rolde hij om zijn as en dook in een spin,
dit kreeg ik na wat duiken nog aardig ge-recovered maar toen ik een tikje gas erop zette dook hij opnieuw in een spin alleen nu te laag om nog iets te kunnen dus heb ik hem maar in de mais laten ''crashen / vallen''
behoorlijke klap trouwens.
Na een 10 min zoek actie was hij gevonden en de schade viel na inspectie redelijk mee,
veel glasvezel werk en gewoon wat tijd erin stoppen.

We hadden geen idee wat de crash had veroorzaakt todat ik de vleugel eraf haalde en er een losse bout van de motorkap in lag !!
Deze waren wel alle 4 met locktite vastgezet maar toch losgetrild.
Gelukkig hebben we een prof fotograaf in de club die mooie plaatjes had geschoten en ook van de laatste momenten voor de crash en daar was duidelijk te zien dat de kap 30graden verdraait op de neus staat !
Dit verklaarde het veel naar links trekken en steeds meer moeten trimmen alsook de spin waarin hij kwam en onbestuurbaar werd.

Conclusie: ik ben er absoluut nog niet klaar mee hij moet en zal kunnen vliegen !
Dit maar repareren en de instel hoek aanpassen en dan een 2e poging...

Hier een foto hoe de electra nu was ingebouwd met de nieuwe CC20BEC
1310159239_resized.jpg


En enkele van de schade na de behoorlijke klap.
de schade lijkt mee te vallen maar er zitten veel scheuren in de romp die je niet op foto ziet en de vleugel is geknakt.
1310159256_resized.jpg


1310159245_resized.jpg


1310159250_resized.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top