Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Mijn felicitaties met je 100e! Ik hoop je snel in te halen met mij ASW . . ik had vandaag de 1e..

Even een ander spoortje, in je filmpjes zie ik geloof ik dat je je cockpit kap sluit met een 'klik'. Ik zie geen palletje-veertje systeem of iets wat daar op lijkt. Omdat ik bij mijn ASW de kap binnenkort ook ga maken ben ik benieuwd of mijn waarneming klopt. Zo ja, hoe werkt het bij jou dan?

Groet,
Jacob Bos

Ik gebruik cockpit-sluitingen van Aeronaut

AE7329-00.jpg

Het koperen deel zit in een blokje gelijmd wat bovenaan in de romp zit geplakt, net achter de cockpitrand. Het omhoog gebogen stukje steekt door een sleufje in de romp bovenzijde. Als je dat naar achter trekt ontgrendeld de kap.
Aan de achterkant van het frame zit een gaatje waar het pennetje in gaat. Dat hoor je klikken als het helemaal op zijn plek schiet.

080820ASW4.jpg

Aan de voorzijde zit een afneembaar scharnier, staat een paar bladzijden terug beschreven.

Laatst bewerkt:
Misschien wordt het voor jullie wat saai zo langzamerhand maar ik kan geen genoeg krijgen van mijn ASW.
Vandaag was zo'n dag dat je denkt "het zal wel niks zijn" om eenmaal in de lucht te ontdekken dat het bárst van de thermiek. Een paar supervluchten gemaakt.

Laatst bewerkt door een moderator:
:)

Ik snap heel goed dat je er geen genoeg van kunt krijgen! ;)
zou precies het zelfde hebben met zo'n mooie kist.
Donderdag ben ik weer lekker vrij en kiest de Libelle A380 weer het ruime luchtsop!

Gr

Dank.
Dat is het voordeel van Vimeo. Bij Youtube liep je eerder het risico na verloop van tijd een melding te krijgen dat je muziek onderhevig was aan copyright, nu is dat al tijdens het uploaden. Ik snap niet zo goed wat daar de bedoeling van is maar goed.

Ha Martin!
Leuk om eens onboard beelden van de grote YYY te zien! Bugwipers...als gadget misschien wel leuk op de mijne, het gebrek aan bugs weerhoudt me er toch een beetje van :-)
Geen idee of ze er voor modellen zijn.

Zo te horen op het filmpje thermiek genoeg trouwens. Ik heb met de mini-YYY afgelopen zaterdag 77 minuten gevlogen, toen was ik het helemaal zat. Zere nek, rode ogen....Heb je dat aan boord van een grote ook wel eens?

Haha, zere nek krijg je in een 1:1 kist niet zo snel, of je moet meer meerdere kisten lokaal steeds in dezelfde bellen vliegen (en jij steeds onderop ;)). Wel kan je een flinke blikken reet krijgen als je een paar uur vliegt. En een volle blaas kan lastig zijn.

Remkleppen gedemonteerd, goed gangbaar gemaakt en gespoten

080611ASW001.jpg

080611ASW004.jpg

Next: de neus (mensen die gruwelen van electroneuzen kijken nu even de andere kant op)
Ik heb twee spinners; 42 mm en 45 mm. Ik ga als eerste proberen de 42 mm te gebruiken. De motor heeft een maximum doorsnee van 44 mm maaaaaar hij is het laatste stuk tot het motorschot taps. Denk dat dat wel gaat passen.
Zoals bijna alle neuzen is ook deze ovaal.
Op deze foto kun je trouwens goed zien dat het me gelukt is de lijmnaden op de romp helemaal weg te krijgen (liep boven- en onderop van voor tot achter). En hoe strak mijn spuitwerk is geworden :-)

080611ASW003.jpg

Een rond motorschot van 5 mm berkentriplex kan dat echter wel tot een vrijwel ronde vorm drukken.
Zo maak ik een rond schotje: iets te ruim uitzagen, gat van 3 mm erin en dan een draadeindje m3 erin. In de boor en schuren maar.

080611ASW005.jpg

Het draadeind kun je daarna ook goed gebruiken bij het oplijnen van het schot.

080611ASW002.jpg

Vrijwel rond geworden.

080611ASW007.jpg

En zo komt het er dan ongeveer in te zitten. Voor het écht mooie zou hij nog meer gedompt kunnen worden maar dan trekt hij wel erg naar beneden ben ik bang. Ik kan dat als hij vliegt nog wel eens proberen met ringetjes achter de motor maar nu laat ik het even zo.
Het wachten is nu op de motor, die verwacht ik vanmiddag.

080611ASW006.jpg

AAAAAYIYAj........ Dit is heiligschennis. :confused:

Niet als je wildvlieger bent en aangewezen op velden waar lieren/slepen niet mogelijk is. Dan is het bittere noodzaak. En als ik kan kiezen tussen een zwever die altijd op de plank moet blijven liggen of een afgezaagde neus....dan is de keus niet erg moeilijk hoor. Daarbij, op 15 meter afstand zie je er helemaal niks meer van.

Er stond trouwens niet voor niks:
(mensen die gruwelen van electroneuzen kijken nu even de andere kant op)
:-)

Arjan,

Prachtig die nose-job. . . helemaal gelijk hoor, gedonder met lijntjes leggen heb je dan geen last van. (Hmmm neuzen en lijntjes, geen goed combinatie)

Als je ruimte in de auto hebt, neem dan die ASW eens mee naar een meeting (die van aanstaande zondag of zo). Ik wil hem graag eens echt zien vliegen (na afloop van de meeting)

Jacob

Kwam net nog een mooie finish foto van het orgineel tegen, dit was afgelopen weekend:

DSC_7259.jpg

Moest gelijk aan jouw schaalmodel denken.
Heb laatst met interesse het hele verslag over je gecompenseerde vario gelezen, wel mooi dat het nu werkt!

En die bugwipers; nieuwe uitdaging... Maar of het nog past?
Als je dat echt mechanisch werkend kan krijgen zou erg mooi zijn, misschien wel uniek / de eerste bij modelbouw? Het echte nut op deze schaal en bij korte/lokale vluchtjes zal ver te zoeken zijn, maar alsnog leuk natuurlijk ;)
En verder... flaps, om er echt een 20 van te maken. Het is nu inderdaad meer een ASW19, maar ik kon in dit draadje zo snel niet terugvinden of je dat nog van plan was, of al had gedaan?
En zo niet, gewoon lekker mee vliegen zoals hij nu is! :)

Groet,
Jip

Laatst bewerkt:
Mooi plaatje!
Bug wipers zie ik maar van af...het moet bij mij toch altijd vooral functioneel zijn. Om diezelfde reden zitten er nog steeds geen flaps op. De meerwaarde voor het vliegen zou denk ik gering zijn. Hij is erg licht voor een 4m zwever dus langzaam vliegen lukt prima zonder flaps. En bij de landing heb ik ze ook niet nodig, ik kan hem zonder problemen neerzetten waar ik wil.
Mocht het ooit nodig zijn de vleugels opnieuw te bespannen dan zou ik het wel (weer) overwegen maar nu nog niet.

Dag Arjan,

Vol bewondering je verslag afgerond, wat een leerzaam leesvoer.
Petje af ik heb gelijk een heleboel plaatjes en tips gekopieerd voor de afbouw van mijn ASW 24 3,25m.
Ik heb ook gemerkt dat je neuswiel nog niet aan de orde is.
Wat is daar de reden voor?
Heb je daar al wel onderzoek naar gedaan en heb je mogelijk voorbeelden voor zelfbouw?
Dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden haha.
Ik hoor het graag.
Groeten
Ton

Back