Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

wouw zeg! Erg mooi topic dit, en een super kist! Vooral dat filmpje vanuit de cockpit. Dat geluid is bijna echt! Heb zelf een poosje 1:1 gevlogen! Je vliegt in de buurt van Deventer denk ik? Waar vlieg je precies als ik vragen mag? Ik kom graag een keer deze kist aanschouwen! Ik ben nu bezig met een last down XL, een slagje kleiner dan de joue, maar voor mij al gigantisch groot! Zou je een keer een foto kunnen maken van hoe je die camera's gemonteerd hebt? Of heb ik daar nu overheen gelezen?

080611ASW006.jpg

Arjan of iemand anders,
Hoe bepaal je nu de thrustline van een zwever om te weten onder welke hoek je kunt gaan zagen?
Alvast bedankt
Ton

Laatst bewerkt:
Hoi,
Een wiel heb ik wel overwogen maar ik doe het niet. Is toch weer gauw een paar honderd gram extra en ik mis het niet echt. Mooi is het wel.

Over die thrustline, ik heb een lijn van de staart naar het puntje van de neus getrokken (kun je nog zien op het plakband). Als het goed is staan de vleugels ten opzichte van die lijn iets achterover gekanteld. Het zou dus de hoek moeten zijn waaronder de romp vliegt. Vervolgens heb ik een graad of twee meer genomen en de neus afgezaagd. Dat is eigenlijk te weinig om zonder compensatie met het hoogteroer op de motor te vliegen maar het gaf de mooiste lijn voor de neus. Meer downthrust en je krijgt een haakneus, als je snapt wat ik bedoel. Dan geef ik liever een beetje down......

Gedaan :-)
Maar wen er maar aan, bij dit soort vragen krijg je tal van meningen die vaak allemaal evenveel hout snijden. En zul je alsnog zelf een keuze moeten maken....:cool:

Hallo PH_AHJ!

Sorry voor deze kick, maar ik zou echt graag willen weten waar je deze kist vandaan hebt. Ik wil graag een mooie grote zwever hebben in verband met inbouw camera en dergelijke. En deze kist vind ik echt heel erg mooi! Ik kan alleen niet vinden waar hij te koop is! Misschien kun je me verder helpen?

Alvast bedankt!

Hoi,
Van marktplaats.......het is zeer waarschijnlijk een oudere Gewalt-kist maar dat weet ik niet eens zeker.

Topp-Rippin levert een vergelijkbaar model, niet eens zo duur. Het is een ASW19 (maar die zijn vrijwel gelijk) met een span van 3750mm.
Daar staan wel meer interessante kisten die qua bouw gelijk zijn aan mijn kit.
Zie ONLINE SHOP RC-TRONICS-TOPP-RIPPIN , kies segelflugzeuge en dan nog een keer segelflugzeuge.

Zo...na alle sleep-treffens en de Langevelderslag avonturen heb ik eindelijk gedaan wat ik al heel lang van plan was: een fopneus maken voor de Triple Yankee :-)

101213_asw.jpg

Wie wat bewaard die heeft wat, in dit geval het afgezaagde neusje. Het past niet helemaal strak omdat ik de romp een beetje vervormd heb om hem ronder te krijgen voor de spinner maar het kan best zo.

In het neusje heb ik een messing buisje ge-epoxied zodat de fopneus op de motoras kan. Plakbandje erover en gaan!

Nu nog even een sleepkoppeling er in knutselen. Die komt net achter de motor, in de rompwand. Gewoon zo'n sleufje met daarachter een pennetje waar de sleeplijn aan kan.

Slepen

Sleepkoppeling zit er in

Hoi Arjan,

Net nog even gekeken naar jouw Triple Yankee en zie dat je nu ook kan starten zonder motortje! Beter! Ziet er toch mooier uit zonder prop?

De grote YYY heeft overigens geen neushaak, maar alleen een zwaartepuntshaak die dus ook voor sleepstarts gebruikt wordt. Dat is vast erg lastig bij modellen?

Groet,

Martin

Ha Martin!
Ja, slepen van modellen is heel anders dan 1:1. Zowel voor de zwever als de sleper.
Grootste probleem is dat je met een model onmogelijk zo netjes achter de sleper kunt blijven als in het echt. Je kunt immers niet precies zien in welke positie je vliegt, zeker niet als je meer dan 50 meter hoog zit. Daarom zit bij een modelsleper de sleephaak boven op de romp, dicht achter het zwaartepunt. Dat maakt dat het sleeptoestel niet al te zeer omgetrokken wordt als de zwever te hoog of naast de sleper komt. Met een staarthaak zou dat desastreuze gevolgen hebben.
Voor de zwever moet de sleephaak in de neus of vlak daarachter zitten, zodat het model min of meer vanzelf achter de sleper blijft hangen. Met een zwaartepuntshaak moet je te veel sturen.

Hier kun je het goed zien:

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag prachtige foto's gekregen van Johan (Alpha21). Ben nog steeds zéééér wijs met mijn mini-Triple Yankee

110417_ASW_1.jpg

110417_ASW_2.jpg

110417_ASW_3.jpg

110417_ASW_4.jpg

110417_ASW_5.jpg

110417_ASW_6.jpg

Da's het probleem met die nieuwe dingen...ze lijken allemaal op elkaar :-)
Toch zijn de ASW20 en 24 wel heel erg verschillend hoor (als je goed kijkt).

asw24map.jpg

ASW-20-sketch.jpg

Kijkt u even mee;
-Vleugelvorm is anders (20 heeft een rechte voorlijst, de 24 achterwaartse knik)
- stabilo van de 20 is bijna dubbel zo breed als van de 24
- 20 heeft een rechte cockpitrand, 24 loopt rond
- neus van de 20 is veel meer uitgerekt en spitser dan de 24, die is veel ronder
- hele staart van de 24 is veel slanker dan van de 20

d-7649.jpg

ph-1298.jpg

Back