Bouwverslag: Goldberg Ultimate 10-300

Zo, mijn Ultimate is klaar.
Hoewel ik nog niet te vrede ben over de motorkap.
Iets te grof geschuurd en mag een tintje donkerder.
De motor heb ik net laten lopen en loopt nog iets te hard stationair.
Komt misschien omdat de motor nog niet helemaal los is.
Is nieuw en heeft pas twee uur gedraaid.

Ik weet niet of de maiden er vandaag in zit.
De zon begint nu wel door te komen maar er staat nog windkracht 3 a 4.
Misschien vanavond en anders nog even geduld.

Hallo Rick,

Jij hebt ervaring met de Ulti's , klopt het dat ik in de neus nog wat gewicht moet aanbrengen en het totaal gewicht +/- 5 kilo is van mijn Ulti ?

mvg, Stef

die 5 kg kan goed kloppen, CG kisten staan niet bekend als erg ligt.

maar eerlijk gezegd, heb ik nooit gewicht toe hoeven voegen in de neus, of waar dan ook. bij deze kist.

kun je niet wat met je accu spelen? plak die anders ergens voorin..

als het echt niet anders gaat...maar zou wel erg zonde zijn,

Ik heb mijn accu al zo ver mogelijk naar voren staan , dan neigt hij iets naar achteren als ik 160 gr lood in de neus plak komt hij iets met de neus naar beneden.

Motorkap opnieuw gespoten en wat lood in de neus gelijmd door middel van een glasdoek met epoxy.

Stickers op de kap aangebracht.

Gril gemaakt van een theezeef en aan de binnenkant vast gelijmd.

Nu nog wachten op de wiel kappen dan is mijn Ulti helemaal af.

Afgelopen weekend heel wat liggen klooien om de motor goed afgesteld te krijgen.
Is immers mijn eerste ervaring met een vier takt.
Maar ik heb het toerental van 4000 naar 2500 kunnen brengen.
Door het afstellen van de stationair sproeier naald.
Mijn Ulti blijft mooi stil staan en als ik vol gas geef , pakt de motor het goed op.
Maar vanavond mijn eerste test vlucht kunnen maken samen met een ervaren piloot.
Ik heb gevraagd of hij het eerst mijn Ulti op wil laten stijgen omdat ik het wel spannend vond.
M'n Ulti ging perfect omhoog en hoefde niet bij getrimd te worden.
Gaaf , mijn eerste grote bouw project en alles in orde.
Moest alleen continu up geven.
Toen ik de elevator los liet dook hij nogal erg naar beneden.
Vind ik toch raar , ik ben lang met het balanceren bezig geweest en zelfs 160 gram lood in de neus aangebracht.
Blijkbaar toch te veel, maar beter dan staart lastig.
Maar voor de rest vliegt hij geweldig en het landen ging ook zonder problemen.
Hoewel ik wel overweeg om een ander landing stel te monteren omdat na een landing het aluminium weer een beetje terug moet buigen.
Dat gaat op den duur ook een keer scheuren.
Al met al eerst maar de helft van het lood uit de neus verwijderen en kijken hoe hij dan vliegt.

Gefeliciteert!

Ik heb zelf ondertussen een 2e hands ulti op de kop getikt, en weer in orde gemaakt.
Vorige week vrijdag de maiden gehad (voor mij dan..), en bij mij bleek ook dat er lood uit mocht..

Zelf had ik 180 gram nodig om hem te balanceren in het midden van de opgegeven range
Na de eerste vlucht heb ik er meteen maar 60 gram af gehaalt, toen vloog het al beter. Alleen op zn kop wil hij nog erg hard omlaag, dus er zit nog steeds teveel in.

Ik zag ergens iemand die zijn punt op 3" had liggen (achter de originele opgave), en ik denk toch dat hij gelijk gaat krijgen ;-)
Nu zit de kap er weer op, lood eruit.. Eens zien wat ie doet.

Ik heb het lood uit de motorkap verwijderd.
Hij duikt nu zelfs nog iets naar beneden als ik de elevator los laat.
Als ik op zij kop vlieg duikt hij ook iets.
Dus ga ik de accu iets naar achteren leggen.
Betreft het landingsstel , dat ga ik niet veranderen.
Ik heb nu 80 min gevlogen en het landen gaat steeds beter.
Als de kist dadelijk helemaal goed in balans is kan ik hem ook zachter aan de grond zetten.

Ik ben nu proefondervindelijk erachter gekomen dat een amerikaan gelijk had...
Ik had bijna 200 gram lood in de neus, om hem netjes op 6 cm van de voorlijst van de ondervleugel, op zn kop gebalanceert te krijgen.
volgens carl goldberg zelf moet dit punt ergens tussen de 4,5 en 7 zijn.
volgens die amerikaan op 3", dus 7,5

Ondertussen is alle lood al uit de neus gehaald, en nog steeds heb ik het gevoel dat ie een tikkie neuslastig is.
met trimmen normaal vliegend, half gas gaat ie netjes rechtuit, heeeele flauwe daalhoek
op zn kop moet er toch wel wat down bij om hem recht te laten gaan.

Maar puntje bij paaltje is dat peanuts. Het vliegt geweldig :mrgreen:
moet alleen nog ff testen met de prop..
ik heb een 15 cc 2 takt met een 14x7 er op. maar ik heb het idee dat er boven half gas weinig veranderd aan het toestel, behalve dat ie meer herrie maakt ;-)

eens kijken of een 15x6 iets doet...
of iemand nog andere suggesties?

hmm op zijn kop gebalanceerd,

dit hoeft niet met een dubbeldekker.
ik til hem op aan de boven vleugel, als hij dan goed hangt, is het prima.

ik heb onderhand 4 verschillende ultis gebouwd, waarvan 2 CG een eigenbouw, en een emhw. en die allen op dezelfde manier gebalanceerd.

ook een extra balanceer ik niet op de kop,
als je vliegt/ land vlieg je toch ook niet op de kop.

ik kan me enkel voorstellen dat het handig is bij een laagdekker, maar dan nog...

Hallo Student, probeer eens een 13x8 of een 15x6 prop.
En Rick hoe vindt je m'n Ulti geworden ?
Trouwens nog bedankt voor je tips en ondersteuning die ik af en toe nodig had.
Ga nog wel op advies van een collega vlieger op de club de kwiklinks vervangen van 1½ naar 3mm omdat de draadeind zou kunnen breken bij een heftige maneuver.
Dit doe ik bij de elevator en bij de rudder.

Ik heb een 15x6 besteld, eens kijken wat het wordt...
Ik zag dit ergens voorbij komen als tip, omdat er toch wel een stukje vliegtuig in de propwash zit, gaat er te weinig naar de echte aandrijving, en teveel het toestel in.
Iig, dat is wat ik ergens zag, en klinkt ergens logisch.
Desnoods heb ik nog ergens een 13x9 liggen, als de 15 niet werkt, kan ik de 13 een testen.

De jouwe is trouwens wel netjes geworden zeg..
Je bent er ff mee bezig om de bespanning goed te krijgen, maar het resultaat mag er zijn!
Nu heel houden ;-)

@Rick
tsja, op zn kop staat in de handleiding ;-)
Lees ik die een keer, en luister ik er ook s naar... :mrgreen:
Wel grappig dat dubbeldekkers blijkbaar toch precies hetzelfde behandeld moeten worden als andere vliegtuigen, ook al zijn ze toch wel wat anders

Dat folieen gaat me goed af.
Ik heb daar weinig of eigenlijk geen problemen mee.
Hoewel ik een deel van één vleugel opnieuw gedaan heb omdat ik niet helemaal te vrede was over dat stuk.

Ik balanceer mijn Ulti aan de onderkant van de boven vleugel.
Het punt ligt inderdaad verder dan CG opgeeft.
Laat eens wat foto's van jou Ulti zien. (Student)

Betref prop. keuze kan op "Ikarus Frans Hoppenbrouwer" kijken die heeft daar een mooi tabelletje op staan en nog veel meer leuke wettigwaardigheden .

de mijne is oud, heb de bespanning lekker ff laten zitten voor het gemak..
de vorige eigenaar had hem een paar jaar, en heeft er eigenlijk nooit echt mee gevlogen.
Zijn voorganger had er wel mee gevlogen, maar het is niet helemaal duidelijk of dat ook de bouwer was.
Dus leeftijd? geen idee. Constructief is ie in orde, geen aanwijzingen voor een crash oid.
Heb alle scharnieren in de staart moeten vervangen, die lagen er letterlijk bijna uit. maar dat is een gebruiksdingetje, kun je de vorgie eigenaar niet aanrekenen.

Ik heb hem nu vliegend, en wil hem in de winter (misschien, als ik zin heb :mrgreen:) herbespannen..

Op zich ziet ie er niet verkeerd uit ;-)

Hallo Student, ik vind het een mooie kist en zou de folie er op laten zitten.
Je kan hem natuurlijk hier en daar wel wat upgraden.
Maar als hij goed vliegt en dat doet hij zeker met een grotere prop. , lekker zo laten.
Veel vlieg plezier.

student, ik zie dat de link tussen de bovenste en de onderste aillerons nog op de originele manier gedaan is. dit werkt prima, maar zorgt er wel voor dat de uitslag verschilt tussen de bovenste en onderste ailleron.

ik heb een kogel van een kogellink in de achterlijst geschroefd van de beide aillerons, en die verbonden met een staaldraad. daardoor kun je ze makkelijk monteren en verwijderen, en je uitslag is gelijk van beide

Daar had ik nog niet echt op gelet eigenlijk...
Ik zal het eens nameten.

Heb je misschien iets van een fototje van jouw oplossing?
Ik heb het idee dat met het verwijderen/erop zetten van de link tussen boven en onder aileron op jouw manier je last krijgt om het linkje tussen de aileron en vleugel uit te pielen ;-)

Dus waarschijnlijk heb ik last van een verkeerde gedachtekronkel..

Bij de weg, betreffende de bespanning: het valt me op dat deze op de foto's er erg goed uit ziet.
Als je dichtbij kijkt, zie je her en der verkleuringen van oude stickers, her en der een klein reparatieplakkertje, wat haaltjes en dingetjes. Van dichtbij ziet het er meer uit als een ragbak, wat niet geheelde bedoeling is
Daarnaast moet ik momenteel om de twee keer vliegen met de strijkbout erop om alles weer vast te leggen.

Aangezien ik doorgaans in de winter bouw, en het huis ff vol staat (dus geen nieuw bouwproject..) zal ik de oude maar opknappen :mrgreen:

ik heb de bal van de ballink met een servo parker in de achterlijst van de ailleron geschroefd, en daar klik ik dan het link gedeelte op. dus dan zijn beide aillerons aan de achterlijst met elkaar verbonden.

heb helaas geen foto meer..

Komt toch goed uit dat je in de winter aan deze kist kan hobbyen.
Dan zou ik hem strippen.
Als hij dan kaal is zou ik in de boven vleugel ook servo's plaatsen in onder vleugen de servo armpjes omdraaien. (naar benden toe bedoel ik)
Dan heb je geen last meer van die stangetjes , vliegt strakker en je hebt een mooier uiterlijk.
Uit eindelijk een mooi karweitje voor in de winter.

Ik weet niet welke kleur setting je wilt gebruiken maar ik eventueel de originele "bluehawk" stickers van CG waar ik niks mee doe.

Back