Bouwverslag Gry Maritha

Ik lees nog steeds mee hoor Jafa, ook al doe ik zelf niet zo heel veel meer op het forum op het moment.
Ik vindt dat je de dame prachtig aan het afwerken bent.
Het moet straks een genot zijn om haar te zien varen.
Varen... Wel ik hoop ergens in het voorjaar dat dit toch eens gaat gebeuren, ze heeft enkel maar even in de badkuip gelegen, om te zien of ze nog wel stabiel lag en min of meer op de waterlijn.

Ik zou eens moeten rond zoeken waar in mijn buurt (Leuven) er ergens een club is want het zwembad is niet varen he, trouwens de kids zouden er waarschijnlijk de Titanic van maken vrees ik.

Maar clubs zijn maar mager bezaaid hier in de buurt, ik heb ooit eens een oproep hierover gedaan maar de reacties waren zeer, zeer beperkt ik denk zelfs maar 1.

Het volgende werk en het laatste technische eigenlijk zijn de cargo luiken, deze moeten nieuwe scharnieren en staanders krijgen, dit in messing omdat ze anders niet erg lang leven vrees ik, ook wil ik een systeem dat als ze dicht zijn ik ze manueel kan open doen (zonder stroom dus) zodat ik in het ruim kan want alle electronica zal daar zitten. De bedoeling is als de brug erop word gezet deze min of meer vast blijft.

Ook moet er nog een failsave in als de kraan op haar parking positie staat het achterste luik niet kan opengaan,
waarschijnlijk plaats ik gewoon een negatieve nok op de kraan as met een servo onderbreker.

Nu het idee is er reeds het "werk" geeft mij steeds zeeën van tijd om hierover na te denken, het is juist een kwestie van maken, waarschijnlijk ergens begin volgende week, alvast de ruwbouw dan toch maar ik vrees dat het nog wel een maandje duurt vooraleer alles werkt.

Het cosmetische van het ruim evenals de luchters, en allerhande leidingen zijn allemaal al klaar ook alle cargo is er reeds dat is enkel een kwestie van opkleven en klaar.

De reling is nog een probleem ik heb deze volledig gemaakt met het beslag van de kit maar dit is op zijn minst gezegd brol als je er al naar kijkt valt ze uiteen dus dat moet opnieuw.

Maar ik zie eindelijk licht aan het eind van de tunnel, het is toch een hele klus geweest mijn eerste modelbouw boot.
 
Laatst bewerkt:
Voor het resultaat van een eerste modelbouwboot Chapeau! Als ik dit moois geeft mij het gevoel dat ik mijn coastertje uit de knopendoos zit te bouwen. Eigen keus natuurlijk en niet 100% natuurgetrouw. Ook ik hik af en toe tegen het railingwerk aan. Wat in 1:33 aan bouwmateriaal gaat wordt bij 1:50 toch te grof. Heb een soort compromis gevonden in scepters van 0,7 mm dik en 3 mm breed kunststof. Bovendraad van 1 mm dik RVS rond. De 2 onderliggende draden van 0,45 mm blank binddraad. Alles verlijmd met secondelijm en daarna met de kwast geschilderd. Gemonteerd redelijk stevig, maar niet crashbestendig. Maar als een compleet messing railing vervormt krijg je die ook niet meer strak. In zo'n geval is mijn concept gemakkelijker te vervangen. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
 
Ligt die servo stuiptrekking niet aan je ontvanger? Ik heb het niet bij alle servos opgemerkt onlangs. Die op de ene esc met bec wel. Bij de andere esc met bec niet.

Wellicht doet een klein condensatortje iets als buffer? Pas bij ompoling loopt die dsn eerst ledg maar bij deze toepassing geeft dat niet. EDIT: dit is waarschijnlijk onzin: de voeding blijft gelijk, de richting wordt ingegeven via de signaaldraad, niet via ompoling van de voeding.


Of wellicht eerst de bec aan - de ontvanger dus - en dan pas de verbinding naar de servos.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heeft het zin om te proberen wat er gebeurt met een aparte ontvangeraccu. Ook bij mijn modellen waarbij de ontvanger vanuit de ESC (BEC) wordt gevoed zie ik de servo('s) even bibberen. Heb helaas al mijn modellen voorzien van ESC's met BEC, dus kan het niet gauw even testen of het met een ontvanger accu ook gebeurt. Denk dat het komt door het opladen van een of meerdere condensatoren in de ontvanger. Misschien dat een berichtje aan Corrien zin heeft. Die zal het zo kunnen verklaren denk ik. Weet niet of hij meeleest. Gr. Klaas.
 
Ligt die servo stuiptrekking niet aan je ontvanger? Ik heb het niet bij alle servos opgemerkt onlangs. Die op de ene esc met bec wel. Bij de andere esc met bec niet.

Wellicht doet een klein condensatortje iets als buffer? Pas bij ompoling loopt die dsn eerst ledg maar bij deze toepassing geeft dat niet. EDIT: dit is waarschijnlijk onzin: de voeding blijft gelijk, de richting wordt ingegeven via de signaaldraad, niet via ompoling van de voeding.


Of wellicht eerst de bec aan - de ontvanger dus - en dan pas de verbinding naar de servos.

Wat de reden is van de kleine sprong van de servo's bij het opstarten van de ontvanger weet ik niet eigenlijk, ik ben ook geen echte electronica specialist vandaar ik hier ook de vraag stelde. Ik heb het fenomeen eigenlijk wel bij alle zenders en ontvangers ook de meeste servo hebben er last van.

Ik denk dat het probleem vooral ligt bij het feit dat ze direct stroom krijgen en dat het stuursignaal dan wat later komt
misschien met de stroom rustig in te faden dat het effect kleiner is de condensator had ik ook al aan gedacht maar ja... Ik ga het toch eens moeten testen maar ik vrees dat er weinig aan te doen is, ik heb het al servo per servo geprobeerd maar dat blijft hetzelfde.
Iemand ideeën?

Alles zit op een aparte accu, geen bec's dat werkt niet goed, ze kunnen niet genoeg stroom aan, de ontvanger en multiprops zitten op Ubec's rechtstreeks op hun eigen accu (10ah), alle negatieven zijn onderling doorverbonden om geen loopstromen te creëeren en zo magnetische storingen op te wekken. De hoofd Esc's (3stuks) zitten elk op hun eigen bron deze springen niet omdat de software ze 15sec stil laat staan, dit is fantastisch was dat maar zo bij de servo's ook.

Het grote probleem is dat de servo's kritieke delen aandrijven, en die op deze manier kunnen beschadigen, ik heb wel wat SOP's (standaard operating procedures) opgesteld dat ik schade voorkom meer het zou zoveel makkelijker zijn dat het gewoon niet gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heeft het zin om te proberen wat er gebeurt met een aparte ontvangeraccu. Ook bij mijn modellen waarbij de ontvanger vanuit de ESC (BEC) wordt gevoed zie ik de servo('s) even bibberen. Heb helaas al mijn modellen voorzien van ESC's met BEC, dus kan het niet gauw even testen of het met een ontvanger accu ook gebeurt. Denk dat het komt door het opladen van een of meerdere condensatoren in de ontvanger. Misschien dat een berichtje aan Corrien zin heeft. Die zal het zo kunnen verklaren denk ik. Weet niet of hij meeleest. Gr. Klaas.

Dat is nog een goed idee!
 
Wat er eerst te weinig aan rook uitkwam is nu wel een beetje extreem :D Tjongejonge er zijn net nieuwe afspraken gemaakt wereldwijd over CO2 uitstoot en dan dit :p

Maareh, goed bezig!

edit: dat de servos even heen en weer bewegen bij het opstarten is normaal; hij zoekt dan het middelpunt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor al jullie leuke en informatieve reacties,

Gisteren ben ik nog bezig geweest met de anker lier te bevestigen, en het geheel werkt ongeveer zoals voorgenomen. Het had leuker geweest mocht de neergaande beweging nog wat sneller zijn maar anderzijds is het eigenlijk niet slecht. het voordeel is dat met winches te gebruiken het heel goed manipuleerbaar is!

Ik heb nog een filmpje gemaakt tijdens het afstellen, de winches lopen via een multiprop module naar een servo extender en dan naar een vertrager, deze laatste laat op volle snelheid de anker zakken en haalt hem vertraagd op.

Het ingebouwde veer mechanisme werkt voortreffelijk de ankers zitten mooi vast in hun kluis.

Er moet nog wat herschilders worden en waarschijnlijk wat verwering aangebracht maar dat is geen werk.

Hier een impressie (het was tijdens het instellen van de lieren dus je ziet me nog wat "finetunen" hier en daar.


Voor alle uitnodigingen voor de vaarclubs enorm bedankt, op dit moment heeft Hulshout een beetje voorkeur vanwege de afstand, daarnaast heb ik vorig jaar ook met dhr. JP. van deze club een leuke dag met wat plan uitwisselingen gehad. Ik zal de mensen eens aanschrijven en zien wat mogelijk is.

Vanavond begin ik aan het dek mechanisme en dan zijn de grootste dingen klaar!

Maar nu kwam ik tot de conclusie dat ik 5 kanalen vrij heb ja 5:hammer:, het is heel duidelijk dat deze moeten worden gebruikt maar ik heb geen idee met wat daarom hebben jullie enig idee wat ik nog kan besturen :koud:

Ik som op wat er reeds werkt:

2 motoren
1 smoke installatie
1 boegschroef
2 ankers
1 side hatch
1 side lift
3 werkende hoofdkraan
5 werkende Palfinger
1 werkend SAR licht (draaien)
2 werkende fire monitor (draaien & spuitsterkte en afstand)
1 volume geluidsmodule
2 hoofd cargo luiken
5 nog leeg...
_____
27 totaal

Weten jullie misschien iets (nee geen 2de Palfinger) wat een aantal kanalen heeft en erg cool zou zijn op het dek?
laat het maar weten ik heb nu even geen idee, het mag gerust een uitdaging zijn dan hebben we er allemaal nog iets aan he :) Het licht en alle andere AAN/UIT dingen werken ook al door 2 Multi-switchen.

Zo blijft het een beetje een uitdaging he.
Tot de volgende Ciao...
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat een roer handig is. :cool:

Hahahaha los vergeten, dat zit er natuurlijk ook al in hahaha goeie!!!

De 2 radars lopen ook al, elk op hun eigen snelheid, en als hij aangaat gaat ook de scoop in de brug aan maar je ziet daar heel weinig van eigenlijk...

Er zitten 2 multiswitches in deze worden voor alle deklichten, navigatie lichten (2 stuks telkens apart bedienbaar) allerhande mastlichten enz... Alles van lichten is vrijwel apart bedienbaar, zoals in het echt. Ook verschillende pompen en geluiden worden door deze MS'en bediend het zijn 2x16 mogelijkheden dus das heel wat...

Ik dacht echt aan "servo of ESC items" maar dat zal nog niet zo simpel worden me lijkt.

Maar ga vooral door met suggesties wie weet komt er nog iets uit de bus...
 
Weten jullie misschien iets wat een aantal kanalen heeft en erg cool zou zijn op het dek?
laat het maar weten ik heb nu even geen idee, het mag gerust een uitdaging zijn dan hebben we er allemaal nog iets aan he :) Het licht en alle andere AAN/UIT dingen werken ook al door 2 Multi-switchen.

Zo blijft het een beetje een uitdaging he.
Tot de volgende Ciao...

Wat dacht je van een ankerbal die omhoog gaat als de ankers vallen en eventueel het ontsteken van bijbehorende verlichting? Edit; verlichting werkte al :hammer:.
 
een zenuwachtige kapitein die over de brug heen en weer loopt?

Kapiteins zijn toch nooit zenuwachtig, ze zijn de rust zelve en hebben altijd alles in de hand niet?

De brug is dicht en daar ga ik niet heel veel meer aan doen maar misschien moet ik een camera inbouwen meet feedback naar de zender als ik deze dan kan besturen met een 360° servo kan dat nog wel eens een heel toffe extra dimensie geven . (ik denk er eens over na...)
 
Wat dacht je van een ankerbal die omhoog gaat als de ankers vallen en eventueel het ontsteken van bijbehorende verlichting? Edit; verlichting werkte al :hammer:.

Wel de dubbele rode verlichting werk inderdaad al, ik weet niet teveel af van de scheepsvaart reglementering, maar wordt zo'n bal nog gebruikt of is dat meer voor de jachten?
 
Wel de dubbele rode verlichting werk inderdaad al, ik weet niet teveel af van de scheepsvaart reglementering, maar wordt zo'n bal nog gebruikt of is dat meer voor de jachten?

Goede vraag; ik twijfelde bij het schrijven daarvan ook even maar ik denk dat het goede antwoord daarvan spoedig door de meer deskundige en up to date kennis van een aantal mensen hier gegeven gaat worden:rolleyes:. Per slot ben ik nooit verder gekomen dan jachtschipper en heb ooit wel het nodige geleerd maar moet soms nodig weer eens wat opfrissen;).
 
Een ankerbal is nog steeds een gangbaar navigatiesein. Eventueel met 2 ankerlichten (een voor en een achter). En eventueel een scheepshoorn in combinatie met een (wit, rondom zichtbaar) fluitlicht. Die fluitlichten ontstonden toen de fluit/hoorn niet meer zichtbaar was aan de stoompluim. Gr. Klaas.
 
Back
Top