Bouwverslag Gry Maritha

Helemaal goed Harm! Durf niet te zeggen of die bij de zeevaart verplicht is, maar als ze hem tonen is het een witte. Sinds 1980 niet veel meer aan het Zeeaanvaringsreglement gedaan. Gr. Klaas.

heb je al een onregelmatig spuitstraaltje van een lenspomp omdat die sukkel van een matroos de dekken schrobt met de waterslang open?

met magneetjes en een servo zou je wat personeel over het dek kunnen laten lopen. En iets laten verschuiven....

dat ankeren is misschien een script waard: verlichting, ankerbol, vlag, en daarna gaat de dek verlichting aan, interieur anders, eventueel wat TV geflikker achter een paar patrijspoorten, hier en daar een deur open en dicht.

waarom niet: scene maken met wat mannen aan tafel oid en dan bij ankeren zet je een deur open en een raam doorzichtig (schuifje weg) zodat je als toeschouwer (op een beurs) naar binnen kunt kijken :)

kan natuurlijk ook bij een las klus aan dek: iets slims doen met een container die aan dek staat die openklapt of wegzakt en dan een werkplaatsje laat zien met wat mannen die aan het werk zijn.

ik roep maar wat, misschien helpt het je denkrichting

Een kleine "update" eigenlijk meer een antwoord op een vraag, de afsluiters en aansluitpunten en zowat alle andere buizen die naast de reling staan zijn reeds een jaartje geleden ofzo gemaakt bvb:

Enkele brandaansluiters:

Nu kwam de vraag hoe ik deze maak, nu origineel zit er in de kit van de Gry een beslag in witmetaal, gelukkig kan je dit smelten met de soldeerbout zodat het niet teveel plaats inneemt in de vuilbak, iets anders kan je er toch niet mee doen, de afwerking is erbarmelijk en daarnaast is het super fragiele. Dus moest alles worden hermaakt.

Daar ik niet echt veel foto's hiervan heb (nu probeer ik daar meer aan te denken) had ik wel enkele van het foam systeem, dit is ongeveer hetzelfde gemaakt.

De leidingen zijn gewoon messing staf, de aansluiters en koppelingen zijn rondellen (3mm) in verschillende soorten, een rondel-sluitring-rondel. De sluitringen zijn iets dikker en gewoon rond het asje met zap gelijmd. De boutjes op de rondellen zijn uitgeponst styreen.

De bollen zijn gewone kralen, gestolen van mijn dochters ;-)
de kraanhandwielen heb ik gekocht in Flevoland, (nu Nederland modelbouwshop) nu kan je ook van die 4mm drukknoopjes gebruiken deze lijken net goed en kosten niets...

Als je bij deze ringetjes de binnenste puntje omplooit zijn ze helemaal echt, ze kosten nog geen cent als je er enkele koopt.

Voila Martijn nu kan je waarschijnlijk wel wat verder.

Wat is er nog gebeurt, wel niet zo heelveel al heeft het toch wel wat tijd gekost...

Ik heb de module in de zender vervangen alsook een signaal corrigeerder geïnstalleerd alles werkt nu eigelijk perfect!

Dan de cargo hatches, na veel meten en foto's bestuderen is het grootste deel gemaakt het messing onderstel.

De ophangpunten en de dekdeuren:

Je ziet hier ook reeds de cilinders zitten, bij de echte boot zijn de voor punten anders dan de achterpunten waarom??? nu heb ik ze dan ook maar zo gemaakt waarschijnlijk het gevolg van de zoveelste reparatie.

Het soldeerwerk dit is altijd tof om doen!

Na veel passen en meten:

Ondertussen zitten er ook scharnieren aan en natuurlijk de noodzakelijke veren, de echte deuren wegen zoveel dat ze automatisch dicht vallen bij deze exemplaren was er echter wat hulp nodig, dus onzichtbaar voor het oog wat veren ingebouwd zodat het geheel automatisch dichtvalt, het opendoen zal met een servowinch gebeuren.
Ondertussen heb ik wat ervaring hiermee en ze werken fijn en makkelijk! ook is het zo mogelijk de deuren open te doen zonder "Power" want dit wordt de "hoofd" opening van de boot. Ik zal nog wel een dummy cargobak maken om hierin te zetten zodat het net lijkt alsof het echt is. Maar dat zijn voorlopig enkel nog plannen.

Hallo Jan,
Je bent weer mooi technisch bezig. Alhoewel ik nog niet helemaal zie hoe het gaat werken. Maar dat komt de volgende keer met een filmpje wel goed denk ik. Ziet er in ieder geval weer veelbelovend uit.

Haha, netjes gedaan hoor. Eigenlijk heb je haar, op de romp en de dekken na, geheel opnieuw gebouwd zo in de afgelopen jaren.
Petje af.

Haha, netjes gedaan hoor. Eigenlijk heb je haar, op de romp en de dekken na, geheel opnieuw gebouwd zo in de afgelopen jaren.
Petje af.

Tja ik wilde de dame een beetje naar mijn hand zetten, het is wel heel wat meer geworden dan verwacht. Het enige waar ik nog zit aan te denken is de uitstulping op het kielvlak wat de echte Gry heeft maar mijn exemplaar niet, wie weet... Erg fijn dat het het werk kan appreciëren, voor mij was het altijd al een "most wanted" boot ik ben erg blij dat ik hem uiteindelijk heb! Ik heb er ook veel meer van gemaak dan ik zelf verwacht had, misschien wat overdreven voor een eerste boot...

Hallo Jan,
Je bent weer mooi technisch bezig. Alhoewel ik nog niet helemaal zie hoe het gaat werken. Maar dat komt de volgende keer met een filmpje wel goed denk ik. Ziet er in ieder geval weer veelbelovend uit.

Bedankt Macrabbit, wel eigenlijk is het "simpel" het zijn vlinder dek deuren 2 delen scharnieren naar voren en 2 naar achter, de middendelen rijden op "treinwielen" op een rail ter ondersteuning.

Ondertussen ben ik wel wat verder maar zit met enkele hoofdbrekers, de deuren laten opengaan met servo's direct, ging niet, het gaat stroef en schokkerig. Een draad en optrekken is niet makkelijk omdat het scharnierpunt onder de deur zit wat het moment door de kleine arm bijna 0 maakt, dus moet ik eerst de deur "buigen" vooraleer ik ze samen kan trekken, ik kan me niet verzoenen dat ze niet volledig opengaan dus hiervoor heb ik al allerlei veren ingebouwd.
Het is blijkbaar toch veel complexer dan ik initieel me had voorgesteld, het probleem is dat ik niet echt wil dat je de mechaniek kan zien dus hier ga ik toch nog wat moeten verzinnen.
Volgend bericht post ik nog wel wat foto's om het probleem te verduidelijken...

Na een klein halfjaartje stilte wordt het stilaan tijd voor een update, ondertussen zijn de vlinderdekken klaar, enkel de montage moet nog gebeuren, nu als ik ze monteer wordt het allemaal wel moeilijker om binnenin de boot te werken. Dus waarschijnlijk ga ik ze pas ze op een later tijdstip "echt" monteren.

Wat foto's

De aanpassingen aan de opening voor het spuitwwerk:

De nieuwe scharnieren (in messing) zitten reeds op hun plaats. Hier zijn ze net van kleur voorzien:

De cargoluiken (vlinderdeuren, ik ken de echte naam niet) zijn volledig uit messing zodat ze zwaar genoeg zijn om "echt" te rollen (links en rechts worden ze door wat veren geholpen).

Natuurlijk als de luiken opengaan moet je een ruim zien, nu dit is naast een leuke functie ook de opening voor de batterijen enzo dus moest dit verwijderbaar zijn. Ik heb het vervolgens met een "bak" opgelost:

Alle onderdelen voor de stootbalken en sjorpunten zijn er, nog wat half verdoken containers en rand animatie:

Ondertussen is het hele onderdek klaar, volledig met containers lading planken en een "autolader" met werkende Ferrari ;-) maar die foto's komen nog een filmpje probeer ik nog te maken als ik ooit eens ergens tijd heb...

Een kleine update maar stilaan loopt de bouw op zijn eind, als de luiken af zijn wordt de electronica definitief gemonteerd en hopelijk kan de dame in Augustus nog eens een watertest krijgen want ze heeft nog nooit water gevoeld... (als ze nu zinkt ben ik goed af...)

Dan rest enkel nog wat cosmetische afwerking maar eigenlijk is dat allemaal klaar en moet het nog enkel worden opgeplakt. Er komt dus stilaan een opening voor een volgend project.

Prachtig werk weer. En dan te bedenken dat dit je eerste schip is.
De dame heeft overigens wel degelijk al eens water gevoeld hoor. Zinken zal ze niet doen.

Hier nog enkele foto's van hoe de cargo"bak" er nu uitziet, waarschijnlijk zal ik er nog enkele kettingen in hangen voor de sier en ook omdat ik zo de bak er makkelijk uit krijg. Ook wat verwering en "bevuiling" komt er nog.

Deze cargo ruimte is met wat modelbouwers vrijheid gebouwd omdat bij het "echte schip dit door loop natuurlijk, vanwege alle electronica was dit echter niet doenbaar maar ik vind het resultaat wel ok...

Bedankt Ben, het is altijd fijn te horen dat jullie het werk waarderen, het gaat bij mij vaak niet vlug vooruit maar ik probeer het steeds zo mooi en gedetailleerd mogelijk te doen.

Deze avond nog bezig geweest om de cargo luiken te doen werken, ik ga niet teveel er over zeggen, dit is het resultaat, alles loopt nog op een servo tester, maar het idee is er, het juist afstellen zal er ook voor zorgen dat de luiken "zacht" dicht gaan dit is met de servo tester niet te simuleren (puls/range te groot)

Deze is wat meer aangekleed hier is het "ruim" de cargo bak aanwezig, al deze dingen zorgen toch steeds maar weer voor extra obstakels dus test ik het liever zo compleet mogelijk, het is niet de eerste keer dat ik iets wil werkend krijgen en het dan verknal omdat ik het ook zo mooi mogelijk en realistisch mogelijk maak maar dat er dan gewoonweg dingen in de weg gaan zitten...

Ik denk dat dit al een goed beeld geeft over het eindresultaat, wat heel veel moeite heeft gekost, is dat de deuren over hun "dode" hoek scharnierpunt lopen dan blokeer je als het ware de werking, alleszins het heeft mij veel moeite gekost dit mooi te doen werken nu nog wat snelheden aanpassen en wat "smootness" aanbrengen maar dat komt wel goed. Alle input is welkom.

Laatst bewerkt:
Kost het zoveel kracht, of trek je de servo tegen/door de eindgrens heen?
Met dat gebrom (met het luik open) gaat je servo op den duur vast een raar bekkie trekken.
Ik heb dat gebrom ook gehad bij het verdraaien van een zwaar lopende afsluiter.
De sturing loopt bij mij via een PIC en ik loop de gewenste stand een paar graden voorbij en draai dan na 1 sec die extra verdraaiing terug: servo is dan stil.
Verder is het een mooi resultaat, met een servovertrager zal het er ook beter uitzien, het gaat nu nog wat te houterig zoals je bij de vrachtauto's ook allemaal kan zien dat het "maar speelgoed" is.
Wel kunstig ingebouwd op kleine ruimte.
Geweldig zoals een scheepje met alleen vooruit/achteruit en een roer zo uitgebreid wordt.

Hey Harm, als jij het mooi vindt zegt dat heel wat!!!
Nu dat gebrom enerzijds worden de luiken automatisch "dicht" gehouden door een aantal veren "deze" zie niet van buitenaf dus er staat altijd wat druk op de servo maar eerlijk het is luider op de film dan het lijkt.
Daarnaast is die romp alleen maar een enorme klankkast!
Nu heb ik dat probleem eigenlijk altijd als ik test met die servo tester. Veelal als ik het op de zender instel heb ik het niet (ik vrees dat hij voorbij de servo's limieten stuurt). Dat idee van een Pic ertussen vind ik wel wat, zeker omdat je dan onbeperkt kan vertragen wat nu een heel groot probleem is, het probleem is dat ik daar niet echt in thuis ben, mocht iemand me kunnen inleiden hierin ;-) want inderdaad ik vrees dat ze nog iets te snel opengaan.
Al met al de techniek werkt wat ik nu nog zoek is dan of een Pic met wat "bijscholing" of een servovertrager die meer dan 12sec aankan iemand ideeën???

Kijk dit eens door: http://www.picbasic.nl
complete les met voorbeelden, stap voor stap.
Klik in de boven balk naast home-projecten-pic basic-info op picbasic en je vindt de lessen.(les 8 gaat over sservo's)

Maar misschien is er op het gebied van arduino ook iets bruikbaars.
Dat is mogelijk makkelijker, want daar zijn veel standaard dingen gewoon te koop en dat hoef je dus niet zelf te gaan uitdenken.
Scholieren weten niet beter.
Arduino is te vergelijken met een bouwdoos, en PIC is meer de echte modelbouw.

google verder eens op "servo delay" en een wereld gaat voor je open.

De delay optie heb ik al gedaan maar de meeste schrijven er niet bij hoeveel hij kan vertraagd worden eigenlijk gaat het al die winkels enkel om verkoop pfff) ik gebruik nu die hobbyking omdat ze zelf te regelen zijn en met een 7€ nog betaalbaar blijven, maar meer dan 10 sec haal je daar niet uit ik heb er een paar andere gekocht maar meestal werken ze niet beter, en iets wat van bvb 1 tot 45sec gaan vind je gewoon weg niet ik loop alleszins die link eens door. Bedankt Harm (weer maar eens ;-)

In het slechtste geval zet ik er gewoon een N20 motor met reductor op en zet ik de eind punten met een microswitch vast, dit kan nog via de zuigerstangen van de HydoJacks (dat zie je dan niet) en dan lopen gewoon hoe snel je wil.
een N20 rpm 30 loopt zo traag... (verdorie ik had dat beter meteen gedaan)

Inderdaad Harm, vanzelf moet het niet.
Nu is het gebruik van servowiches voor mij nog steeds een mooie oplossing redelijk failsave en niet echt duur voor de functie, dus ik wil dit systeem houden maar het geheel moet trager lopen...

2 mogelijkheden ik verander de servo motor en zet er een vertragingsmotor in, dat is een trial en error methode...

Of ik zoek een manier om de servo meer dan 12 seconden (Turnigy delayer) te vertragen, dit moet toch haalbaar zijn?
De oplossing met een PIC of zelfs een Arduino houd ik zeker in het achterhoofd. In ben echter niet thuis in deze materie dus beide oplossingen gaan veel tijd in beslag nemen voor een simpele servo vertragen vrees ik. (Heren alvast bedankt voor het mooie aanbod!!!) (ik heb even gegoogeld en het lijkt mij niet onoverkomelijk maar een snellere oplossing zou toch wenselijk zijn.

De servo winch draait ongeveer 2,3 toeren en dit in een 12 sec dit zouden 30 a 40 sec moeten worden. De zender is F14*modified dus geen toeters en bellen (al heb ik hier al vaak spijt van gehad eigenlijk)

Iemand ideeën???

Voor mij, op dit moment, is er geen servo delay/slower te vinden die dit doet (dit zou het makkelijkst zijn!)

Anders wordt het Arduino vrees ik (dit geeft natuurlijk ook mogelijkheden naar de toekomst...)

Ik lees graag jullie ideeën of "finds"

Thx!

Back