Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Geweldig mooi gespoten en je letters zijn ook heel mooi gelukt. Nou de letters op de romp nog even:). Overigens blijft mijn stuurhuis mooi glimmend. Kwestie van smaak uiteraard. Wel worden de schoorstenen nog in de matte blanke lak gespoten, maar dan moeten eerst nog een paar decals aangebracht worden. Ik neem aan dat het stuurhuis een eigen vloer krijgt? Op deze manier kon je er wel erg mooi bij om te spuiten. Heeft mij heel veel tijd gekost om het dek van het stuurhuis grijs te krijgen.

Groet
Sjoerd

Dank je Sjoerd. Inderdaad krijgt het stuurhuis zijn eigen vloer. In het gat wat je nu ziet komt de motor van de radar. Zo kan ik het stuurhuis inclusief de radarmotor demonteren. Ben van plan alle kabels van het stuurhuis te verzamelen naar 1 stekker zodat hij geheel demonteerbaar is. Deze kabelboom loopt dan weer naar een stekkercombinatie tussen de opbouw en de romp. Voor de laatste gebruik ik een sub-D 25 polige stekker. Dit komt overeen met de 24 draden (8×3) die ik maximaal uit de decoder kan halen.

De opbouw vanavond mat gespoten nadat ik gisteren de lichtborden heb zwart geschilderd en de grepen op de deuren en het luik heb aangebracht. Net het plakband verwijderd, de raampjes zijn er goed onder vandaan gekomen. Op de achtergrond de railingen en reddingsvlotten klaar voor montage. Het monteren staat voor dit weekeind gepland.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed bezig Stefan. Ziet er heel erg mooi uit. Is het leukste gedeelte, het monteren van de onderdelen die gereed zijn. Dan heb je echt zo iets van zo, dat is KLAAR.

Groet
Sjoerd

Dit weekeind de elektricien aan boord gehad. De bedrading voor de 6 wandlampen en de rookgeneratoren aangelegd, alles netjes in buisjes. Ben van plan alles te verzamelen en aan te sluiten ter hoogte van het tussenschot.
full

De railingen en de schoorstenen zijn ook gemonteerd. Rest nog de reddingsvlotten, wat kleine bijwerk puntjes en een paar stickers. Aan de buitenzijde moeten de 6 wandarmaturen ook nog worden aangebracht maar deze moeten nog worden geschilderd.

Ziet er weer schitterend uit Stefan.

Maar inderdaad, die 6 wandarmaturen, die miste ik nog.HIHIHI.
Ik wou je nog een tip geven voor die 25 polige stekker, maar ik denk dat het niet nodig is.

Echt schitterend Stefan.

Paul en Jan weer bedankt. @Paul, heb inderdaad een 25 polige stekker gekocht als koppeling tussen opbouw en romp.
Dan toch nog even een foto van de huidige stand van zaken. De schoorstenen zijn dus verlijmd. Ook de boordlichten zijn aangebracht. Alle lampjes worden zodanig aangebracht dat ze vervangen kunnen worden

full

Even een paar detail opnamen.
De reddingvlotten met stickers op het kajuitdak.
full

De wandlampen tegen de opbouw, uiteraard werkend.
full

Van de week mijn gedachten eens over de functies laten gaan die ik werkend wil hebben, allemaal bediend via de zender. Ik ben tot het volgende lijstje gekomen:
1. Navigatie 1: rood/groen + wit heklicht + wit toplicht in hoofdmast.
2. Navigatie 2 aanvullend op navigatie 1: 3x wit in voormast + geel heklicht (sleepverlichting) +rood-wit-rood op de hoofdmast t.b.v. beperkt manoeuvreerbaar schip.
3. Deklampen tegen opbouw + verlichting in opbouw en stuurhut.
4. Dekstralers, 1 aan voormast voor voordek, en 2 tegen achterzijde opbouw voor sleepdek.
5. Rookgeneratoren.
6. Radar.
7. Schijnwerper, liefst ook draaiend. Dit moet ik nog verder onderzoeken.
8. Eventueel geluidsmodule. Dit moet ik nog verder uitwerken.

De kraan komen jullie niet tegen in het lijstje, heb besloten deze statisch te maken.

De roeren zijn ook gedemonteerd. Heb daar wat details op aangebracht zoals hijsogen en schetsplaten met moeren aan de bovenzijde. Deze van de week spuiten en weer monteren.

Thnx weer kerels, details maken het inderdaad af maak kosten ook veel tijd. Maar ja daar heb je hobby voor toch...

Denk dat ik de reddingsvlotten nog wel een oranje sjorband geef, ze zijn tenslotte in het echt wel geborgd.

Stefan,

Nu zal je mij wel een zeikerd vinden en op zich zou ik zeggen decals halen je model op. Maar in dit geval schiet je je doel voorbij ben ik bang. De groene symbolen van verzamelplaats en vluchtladder e.d komen uit de NEN1414 en de eerste publicatie dateert uit 2007 kortom in de periode van de HH bestond dit dom weg nog niet :rolleyes: laat staan dat het verplicht was ;) en al helemaal niet aanwezig op de HH.

Nu kwam ik nog een europeese norm tegen wat betreft vluchtwegen ed en die dateerd uit 1992 de nen 6088 is geloof ik al opgebaan in een andere. Maar goed dit is al meer in de buurt. Ook de detail foto's van de smit hunter daar staan een aantal symbool stickers op maar dan geen verzamelplaats maar van een lifeboat. De overige normen zijn van latere datum NEN 3011, NEN 6088, ISO 7010, ISO3864-1en NEN-EN 61310-1
Maar dat is voor de papier N...kers :D

Maar verder ziet de rest er wel strak en netjes uit ;)

Gr Martin :D

Laatst bewerkt:
Hoi Martin, vind je helemaal geen zeikerd;). Heb liever kritische mensen, houd je scherp. Inderdaad komen de symbolen uit de NEN1414, deze gebruiken wij regelmatig op kantoor voor het maken van ontruimingsplattegronden van gebouwen. Inderdaad was deze ten tijde van de HH nog niet ontwikkeld. Zie het als dichterlijke vrijheid van de bouwer. Meer decals komen er trouwens niet op. M.u.v. de stickers die nog op de kraan moeten.

Vraagje aan allen: ik ben op internet tegengekomen dat de HH het nummer IMO 7708986 had. Weet iemand misschien of de HH dit nummer op de opbouw heeft gehad, zo ja waar?

Stefan, met dichterlijke vrijheid van de maker is niks mis mee maar het viel me op ;)

Het IMO nummer is ingevoerd in 1987 toen was de HH niet meer in het geel het nummer wat je op internet tegen komt is van de Smit Hunter maar dat is pas sinds 1987 ben ik bang. Hier voor had de HH dit nummer niet voor zover ik weet.

Gr Martin :D

Back