Bouwverslag Happy Hunter Robbe

ook in aparte vormen en lettertypes leverbaar
full

(nee, ook ik heb geen aandelen)

Laatst bewerkt door een moderator:
@Baggeraar, ziet er netjes uit. Misschien tijd om aandelen te nemen;)

Dan even een stukje techniek. De kabelboom tussen de decoder en de opbouw, deze wordt ca. 500 mm lang. Ik maak deze uit 7 servo snoeren, een D-sub stekker en een module die schroefklemmen omzet naar een D-sub aansluiting. Deze laatste komt in de opbouw. Door de lengte kan ik de opbouw een stukje optillen om de laadsnoeren aan te sluiten. Door de stekkeraansluiting kan ik de opbouw ook geheel loskoppelen. Uiteraard komt er een krimpkous om de 7 snoeren. Van de snoeren worden elk maar 2 draden gebruikt omdat maar 2 standen van de schakelaars worden gebruikt maar soldeer ze wel alle drie.
full

full

De 7 servo snoeren zijn voor de volgende functies:
1. Radar(s), waarschijnlijk maar 1 werkend.
2. Rookgeneratoren.
3. Navigatieverlichting regulier.
4. Navigatieverlichting sleep.
6. Schijnwerper, exacte bediening nog niet bekend omdat ik deze draaiend wil maken.
7. Verstralers voor- en achterdek.
8. Dek- en interieur verlichting.

Deze functies zijn dus bedienbaar vanaf de zender en werken als ik de schakelaars naar beneden doe (memory functie is uitgeschakeld). Schakelaar naar boven nu geen functie. Op deze wijze komen de verlichting bedieningen allemaal op de 4 linker schakelaars en de overige functies op de 4 rechter schakelaars.
full

Nu heb ik nog 1 aansluiting op de decoder, deze gaat naar de soundmodule voor de hoorn en wordt niet opgenomen in de kabelboom omdat deze module in de romp komt. Deze komt op de pulsschakelaar (aansluiting 5) van de zender.

Laatst bewerkt door een moderator:
Idee leuk, solderen een andere zaak. Zo'n stekker solderen is dus niets voor mij, smeerbende geworden. Maar even weer terug naar de tekenkamer, gelukkig kost zo een stekker bijna niets.

Hey Eric. Morgen op de zaak de rommel bak met computer onderdelen maar eens induiken, misschien zit daar nog een 25 jolige stekker met snoer in. Knip ik die doormidden en soldeer deze aan de servo draden. Wel puzzelen waar welke draad op moet worden aangesloten. Wordt vervolgt8.

Gebruik je een soldeerstation of een soldeerbout?

Een soldeerstation met een instelbare temperatuur moet deze klus toch kunnen klaren;)

Denk dat het daar ook een beetje aan ligt. De soldeerbout die ik heb voldoet prima voor de railingen e.d., maar waarschijnlijk niet goed voor fijn elektrawerk. Geef mij maar gewoon stekkertjes of schroef klemmen.

Hey Stefan, verhaal komt me bekend voor haha. Heb het ook eens geprobeerd met zo'n stekker. De eerste keer werd ook een bende maar als je niet te lang blijft hangen op een contactje en een goede soldeerbout doet inderdaad wonderen.. De truc is om het warm genoeg te krijgen, dan vloeit alles netjes in elkaar.
Maar wat ik ook vaak doe is gewoon een computerkabel kopen (10euro?) en deze doorknippen. Kun je rustig draadje voor draadje aan elkaar solderen en de kleuren noteren of labelen natuurlijk.

Gr.
Pim

Idee leuk, solderen een andere zaak. Zo'n stekker solderen is dus niets voor mij, smeerbende geworden. Maar even weer terug naar de tekenkamer, gelukkig kost zo een stekker bijna niets.

Stefan toch, dat valt me nu echt tegen hoor.

Als mij dat lukt, moet jou dat zeker lukken.
Kijk eens aan.

Uploaded with ImageShack.us

Beetje geduld kerel, en goed oefenen.

Hoi Paul. Je hoeft toch niet alles te kunnen;).
Kijk kabeltjes onderling verbinden lukt mij wel, maar een draardje van een servosnoertje aan zo een klein soldeerlipje solderen van een stekker.......
Ben er gisteren maar mee gestopt.

Stefan,

Koop een regelbaar soldeerstationnetje met een lekker fijn puntje aan de bout! Kan ik je echt van harte aanbevelen, sinds ik een station heb soldeer ik botweg beter. Goed gereedschap is de halve klus!

Een regelbaar boutje met fijne punt waarmee je goed bij je contacten kan komen en daarnaast nog kunt zien wat je doet, is bijna een must bij Sub-D connectors en ander fijn gepriegel.

Hey Stefan, ik heb zo'n draainde zoeklamp gekocht bij Q***tel

Dat werkt met een servo en doet t perfect en is goed na te bouwen zelf.
Als je foto's wil moet je het maar even laten weten

@Cotjuh, je hebt een pb.
@Baggeraar, mooie lamp maar ligt niet aan mijn ogen hoor. Heb er gewoon geen ervaring mee. Maar ga het gewoon nog een keer opnieuw proberen, heb voor de zekerheid nog maar 2 van de stekker inzetstukken besteld, kan ik er nog 1 verprutsen.

Die stekers heb ik ook tussen romp en opbouw.
Eerst draadje samenrollen (tegen dwarsschietende vezels bij het insteken in de steker) en vertinnen en als dan de isolatie zich terugtrekt het uistekende stukje draad toch inkorten tot een paar mm.
Alle stekerpennen dunnetjes vertinnen (uiteraard met harskernsoldeer draad, liefst 1 mm of dunner (0.5 is erg goed te doseren, maar daar duw je wel wat metertjes weg als je wat dikker moet solderen.)
Daarna stekerpenverwarmen met het draadje tegen het (met tin volgelopen) stekerbuis eind.
Als alles gaat vloeien en bewegen, draadje het buisje induwen en de soldeerbout wegtrekken zodat die niet de isolatie weer wegsmelt.

Dank je Harm voor de soldeer les, zodra ik de spullen binnen heb ga ik hem in de praktijk oefenen. Heb bij de inzetstukken direct ook 1 mm harskernsoldeer draad besteld, dus was je een stapje voor.

solderen

Zie je nu wel, je kan het wel.:thumbsup:

Maar zet voor het solderen even een stukje krimpkous er om, kan je straks de boel mooi coderen. Elk stekkertje een andere kleur.
Je kan eventueel ook een dun stukje om elke soldering zetten in de zelfde kleur.

SUCCES ER MEE

Back