Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Vanavond de stuurarmen en servo gemonteerd. Niet gebruik gemaakt van de bij het model geleverde stuurarmen maar samengesteld uit 2 mm draadeind met kogelgewrichten. Uitslagen over beide boegen gelijk en loopt soepel.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
niet echt realistisch althans de twee schroeven op een as.

En waarom is dat niet realisties
Er zijn wel degelijk 2 schroeven op een as hoor
En toch zeker bij een boegschroef
mvg
Frederik:D

Hallo Stefan,

Je gaat lekker. Ikzelf ben nog niet zover. Moet eerst de schade herstellen die door de vorige bouwer is veroorzaakt. In mijn eigen verslag zal ik dit eerdaags wel even toelichten. Zolang je zo doorgaat kan ik je wel lekker volgen. Overigens, de lampjes in het beslagset, zijn dat LED's? Blijf je volgen.

Groet
Sjoerd

Vanavond de stuurarmen en servo gemonteerd. Niet gebruik gemaakt van de bij het model geleverde stuurarmen maar samengesteld uit 2 mm draadeind met kogelgewrichten. Uitslagen over beide boegen gelijk en loopt soepel.
full

Wringt dit niet een beetje omdat de servo in een ander vlak draait dan de hevel? Of vangen de kogelgewrichten die beweging op?

De servo staand had mooier geweest, met het hart van de servo precies op de lijn tussen de twee roerkoningen in.
Levert de mooiste geometrie op ;)

Laatst bewerkt:
De servo staand kan niet, te weinig ruimte onder het dek. Verder loopt alles soepel, uit voorzorg kogelgewrichten gebruikt. Eerst de standaard stuurstangen gemonteerd maar hier niet tevreden over.

Sjoerd, zal morgen even naar de lampjes kijken voor je.

Er zijn wel degelijk 2 schroeven op een as hoor
En toch zeker bij een boegschroef

Frederik,

Zat niet op de Happy Hunter ! een dubbele schroef op een as.

Vandaar dus... niet realistisch.

Groet,

Fer

Hoi Sjoerd.
Heb voor je gekeken en het zijn mini gloei lampjes.
Vandaag de motoren ontstoort en bedraad. Ook de motoren in de romp geplaatst maar nog niet tevreden over de uitlijning.

Beste,

in verband met de boegschroef, een foto van de boegschroef van de "Smit Hunter" staat op mijn site. er is maar 1 schroef.
het model heeft inderdaad niet veel plaats voor de boegschroef. zeker om de schroef in het midden te krijgen en langs beide zijde nog een koker te bekomen.
het romp ontwerp van de "Smit Hunter" is eigenlijk afkomstig van een ontwerp van een reddingsboot vandaar die specifieke vorm.

Stefaan

Ik heb een stukje advies nodig.
Heb de motoren gemonterd en uitgelijnd op de schroefassen en e.e.a. lijkt op het eerste gezicht goed te zijn. Als ik de motoren langzaam laat draaien zie ik beweging in de schroefassen, een soort op en neer gaande beweging. Heb de motoren 10 minuten op vol vermogen laten draaien en dit geeft een bromgeluid maar dit zal grotendeels komen omdat de schroefassen nog niet zijn gevuld met vaseline en de motoren nog niet in en kitbed zijn gelegd. De motoren worden niet warm, ze blijven zelfs koud en er trilt verder ook niets los. Als ik de smeerbussen van de assen vastpak wordt de brom flink minder. De afstand tussen de motoren en het punt waar de schroefassen de romp uitgaan is behoorlijk.
Heb ik iets fout gedaan of is het gewoon zo dat 2, toch relatief zware, motoren altijd voor een stukje beweging en geluid zorgen. Hoop het laatste natuurlijk.
full

hallo stefan

klein steuntje onder de as zou het trillen reeds veel verhelpen
je motoren onbelast volgas laten draaien is niet zo een goed idee zeker dat er nog geen vet in de assen zit
je assen of lagerbussen zouden nu wel reeds eens beschadigd kunnen zijn

gr raf

Hoi Raf.
Had een klein likje vaseline in de eindbussen gedaan, zijn niet ingesleten en ook de as niet. De assen zelf zijn behoorlijk star nu ze zijn gekoppeld aan de motor, maar had zelf ook al gedacht een tussensteun te maken tussen de assen ter hoogte van de smeerbussen.

hallo stefan

het probleem is met die onbelaste toeren tallen dat de as je vet er tussen uitslingert
is er geen schade dan mag je nog van geluk spreken

eens de assen met vaseline gevult ga je ook minder trillingen hebben doordat het vet de as een beetje steunt en zo de trillingen een beetje dempt

gr raf

Hallo Stefan,

Misschien een beetje off-topic maar het is volgens mij nooit goed om de motoren zo lang en voluit onbelast te laten draaien. Overigens heb ik wel eens gelezen dat men de electromotoren in een glas water ondergedompeld laat draaien om de koolborstels in te laten lopen. Iemand daar een zinnig antwoord op? Lijkt zo onlogisch om een electromotor onder water te laten draaien? En hoe lang zou dat dan moeten?

Zie daar ok het nut niet zo van in, volgens mij gewoon rustig in laten lopen. Zal het niet meer doen hoor de motoren op vol toeren maten draaien maar hoe kun je anders testen zonder alles al helemaal te vullen met vet. Wil de schroefassen er weer uit halen voor het spuiten.

....Overigens heb ik wel eens gelezen dat men de electromotoren in een glas water ondergedompeld laat draaien om de koolborstels in te laten lopen. Iemand daar een zinnig antwoord op? Lijkt zo onlogisch om een electromotor onder water te laten draaien? En hoe lang zou dat dan moeten?

Nieuwe borstelmotoren, met name de zg "Tin can-motoren" (Speed-serie) willen nog wel eens onregelmatigheden op de koolborstels hebben. Om dat netjes weg te werken kun je de motoren inderdaad een waterbad geven en ze (onder water) RUSTIG in laten lopen. De onregelmatigheden slijten van de borstels af en je hebt geen "vonkenregen" meer als je de eerste keer vol gas geeft. Tijdens dat inlopen wordt het water na een minuutje of 5 gitzwart. na een minuut of tien uit het water halen, even door laten lopen om het water in de motor eruit te slingeren. Daarna rustig draaien met een föhn drogen en een nachtje op de radiator van de CV leggen. Daarna een drupje naaimachineolie op de lagers en je motor is klaar voor het echte werk.

En nee, dat is niet onlogisch... Herman Busman beschreef deze methode in de jaren '80 van de vorige eeuw al in Hobby Bulletin.
En ik doe dit sinds die tijd met vrijwel alle nieuwe borstelmotoren.
Minder storing door vonkvorming, iets minder verbruik.

Dag Roel.
Bedankt voor je informatie. Zeer verhelderend. Kan dit ook met ontstoorde motoren of moet je dan alles er weer afhalen?.

Ter geruststelling voor allen: heb net de assen en bussen gedemonteerd en geen schade, gelukkig maar. Misschien wel een teken dat alles goed is uitgelijnd en het dus waarschijnlijk toch normale trillingen zijn.

Brengen jullie tussen de buitenbus en de moer op de schroefas om de schroef te borgen nog een ring aan?

hallo stefan

nee de moer draai je direct tegen de schroef aan
de schroef vast houden en met een sleuteltje/tangetje de moer stevig vast draaien tegen de schroef
zo zit de zaak muur vast en kan je haast geen schroef/propellor verliezen
heb zelf vandaag een motor van 180 euro naar de kl**ten geholpen
heb hem laten vallen en nu zijn er magneten binnen in de motor gebroken
het gaat om een BL motor hopelijk kan ik een nieuwe can bestellen

was effe off topic maar moest eventjes een ei kwijt

gr raf

Back