Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Heel netjes weer stefan...

Even over het geluid, Als je watten in een koker stopt hou je op die manier de speaker voor de "gek", De speaker krijgt dan respons dat de ruimte groter is dan dat het werkelijk is, Kan nadelige gevolgen hebben op het geluid,
Dus doe dit enkel als je niet de benodigde volume kan krijgen,..

Fenders tegen romp

Mening van medebouwers.
Ik zit een beetje in dubio over het al dan niet aanbrengen van fenders in de vorm van gekoppelde autobanden tegen de romp. De HH is natuurlijk een zeesleper die tijdens de vaart geen fenders zal hebben hangen, alleen bij het afmeren neem ik aan. Ben benieuwd naar jullie mening.

Als jullie autobanden aanbrengen, hangen jullie die dan los of verlijmen jullie deze tegen de romp?

Uit de kunst Stefan, zo strak, prachtig!

Over de fenders,
Zeeslepers hadden niet alleen bij het aanmeren autobanden, maar hingen er gewoon defenitief, vaak met ketting vast.

Kijk bijvoorbeeld eens bij deze sleper, dat ouwe ding van mij haha

Uploaded with ImageShack.us

Ik moet het ook nog steeds maken, ben daarom ook heel benieuw of er een handige tip naar voren komt over dit onderwerp.

Jan

Mening van medebouwers.Ik zit een beetje in dubio over het al dan niet aanbrengen van fenders in de vorm van gekoppelde autobanden tegen de romp. De HH is natuurlijk een zeesleper die tijdens de vaart geen fenders zal hebben hangen, alleen bij het afmeren neem ik aan. Ben benieuwd naar jullie mening. Als jullie autobanden aanbrengen, hangen jullie die dan los of verlijmen jullie deze tegen de romp?

Zou er geen fenders/autobanden aan hangen, en zeker niet vast verlijmen! Ze verstoren de lijn van je schip. In het grootbedrijf worden uitzonderingen daargelaten wrijfhouten, fenders, stootkussens en al dat soort zaken als het enigszins mogelijk is binnenboord genomen en opgeborgen. Zomaar wat redenen; bij zeegang gaat het gebonk van dergelijke dingen klinken door het schip, je doet geen oog dicht als opvarende. De kans op verliezen is groot, hoe langer er op ingewerkt wordt door de golven. Wellicht dat alleen kettingen bestand zijn. Ook bij het werken met de werkboot zijn dergelijke aanhangsels levensgevaarlijk. Kom je met de werkboot langszij, dan zal een vast gemonteerde vrachtwagenband je bij een haal van het schip onderwater drukken (Ben niet zonder ervaring). En het heeft ook een optisch verhaal: ik zou gaan voor een strak schip met een mooie lijn.

Wat rondneuzend op internet zie je overigens wel dat de Happy Hunter in de 'gele' periode clean rondvaart, pas later als Smit Hunter zie je permanente autobanden verschijnen. Het blijft een afweging.

Laatst bewerkt:
kijk ook hier autobanden ;)

039.jpg

Helemaal je eigen gevoel volgen Stefan. Ikzelf doe wel een aantal banden aan de buitenkant. Al was het alleen maar om tijdens het varen, langszij bij een ander liggen en het aanmeren aan de steiger je schip enigszins te beschermen. De montage van de banden heb ik nog niet over nagedacht. Waarschijnlijk wordt dat vastzetten met touw. Kettingen kunnen de lak van je romp af schrapen. Zoals de Smit Hunter in haar nadagen rondvaarde is natuurlijk geen gezicht voor onze mooie kanaries.

Groet
Sjoerd

Banden,

Happy%28ansichtgeel%29.jpg

Hier niet

Happy+Hunter+in+Smit+kleur1.JPG

Hier ook nog niet

H.H+als+S.H..jpg

hier een enkele

Smit+Hunter4.jpg

en hier niet meer op 1 hand te tellen.

Dus onder schrijf ik Johan zijn betoog.

Maar je weet het Stefan aan de jou keuze, voordat ik weer iemand in mijn nek krijg ;) , maar historisch niet correct echter heeft Sjoerd wel een punt of anders aanvaringen proberen te vermijden :p

Gr Martin :D

Laatst bewerkt:
Hoi stefan

Klopt dat het geluid doffer wordt maar soort materiaal koker heeft daar ook invloed op.
Heb vertrouwen dat jij er wel uit komt

Lees regelmatig dit verslag en kan alleen maar zeggen dat jij goed bezig bent.

Gr martin

Laatst bewerkt door een moderator:
@Marting, bedankt voor je reactie, zal zeker gaan lukken.
@Martin70, de gele versie is nog steeds het mooist;), en dan zonder de banden. Mijn voorkeur gaat ook uit naar geen banden want vind de romp te mooi om te ontsieren met zwarte banden. Wel wil ik dan iets gaan bedenken om beschadigingen tijdens het afmeren te voorkomen. Zag laatst een foto van een soort afmeerbox opgebouwd uit PVC profielen die waren voorzien van schuim. Dit was een soort U waar je de boot achteruit in kon parkeren. Het eventueel nog te bouwen te slepen object zou ik dan wel kunnen voorzien van banden. zo wordt beschadigen tijdens het slepen voorkomen.
@Sjoerd, uiteraard ga ik lekker mijn eigen ding doen, maar was benieuwd naar de mening hierover van anderen. Vind b.v. de banden bij de TS van Jan wel mooi staan maar is toch een ander soort gelijnd schip, wat stoerder. Ook veel havenslepers zijn geheel behangen met banden, maar de HH eruit laten zien zoals de laatste foto van Martin70 is echt niet mooi.

Helemaal mee eens Roel, de fenders op mijn zeilboot gaan altijd direct binnenboord na het ontmeren en sluispassage. Vind het zo misstaan op een plezierjacht

Banden is persoonlijk, Mijn ervaring (en nog recent ook :rolleyes:) is als het druk op het water is dan is wat bescherming van je model echt een must,
Al kan je nog zo goed varen en anticiperen zit een ongelukje in een klein hoekje
je bent afhankelijk van de kunde van de overige kapiteins,.

Maritiem gezegde:
" Het aantal banden rond een schip is omgekeerd evenredig aan de nautische kwaliteiten van de roerganger." ;)

ben ik het niet mee eens,ik heb altijd alleen gevaren,dus liet ik de stootwillen hangen,beter een rot gezicht dan door t gangboord te moeten hollen met t resultaat dat ik tewater kon vallen,enne ik vaar al 36 jaar,dus durf toch echt wel te zeggen dat ik echt wel goed kan varen,en er hangen er 6 aan mijn boot,3 per zijde

gr oase

Back