Up-Date 22
Hallo allemaal,
Vandaag mijn straalcabine(tje) binnen gekregen. Na een overtuigende demonstratie bij een collega modelbouwer ook op zoek gegaan naar een dergelijk apparaat en gevonden op Marktplaats. Hoe werkt dit? Aan de rechterkant bevindt zich een aansluiting voor een STOFZUIGER. Het witte deksel, aan de bovenzijde doorzichtig, heeft een drietal gaten welke indien niet in gebruik afgedicht worden met een dopje. De onderkant van het witte deksel heeft rondom een vrij zachte rubber profiel ( vervangbaar).Elk gat in het deksel kan gebruikt worden voor het straal pistool enerzijds en een vasthoud klemmetje anderzijds simpel door dit er door heen te steken. Aangezien elk gat voorzien is van een membraam met een gat er in blijft het deksel luchtdicht.
Aan de linkerkant zit een reservoir waar het straalmiddel in gedaan kan worden. De schroef aan de bovenkant is middels een draadstang verbonden met een kegel aan de onderkant van het reservoir. Door het kegeltje naar beneden te draaien kun je de hoeveelheid straalmiddel regelen. Het straalpistool zit met een slang bevestigd aan de linkerkant van het apparaat, daar waar het straalmiddel uit het reservoir komt. Vervolgens heb je een normale stofzuiger nodig. Als deze aangesloten wordt op het apparaat wordt er vacuum gezogen onder het deksel, in de straalbak dus. Hierdoor ontstaat er ook vacuum in de slang van het straalpistool welke vervolgens het straal middel in de kast "spuit" In de straalbak ligt een rooster waar het straalmiddel door naar beneden valt richting stofzuiger. Als je steeds zorgt voor een zak die je alleen gebruikt voor het stralen, kun je na het stralen deze zak weer legen in een bak, vervolgens het vuil met een theezeefje er uit zeven en het is weer gereed voor gebruik. Als straalmiddel heb ik 2 kg zilverzand bij de dierenwinkel gekocht voor het lieve bedrag van € 1,90. Hier kan ik volgens mij minimaal een jaar mee vooruit. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is voor de geïnteresseerden.
Het merk en type nummer. Overigens mag Ferm dit apparaat niet meer maken/verkopen. Het is een kloon van het apparaat wat een Duitse fabrikant verkoopt/verkocht. Daar kost dit apparaat rond de € 225. Ferm verkocht dit apparaat voor rond de € 65
Tja, en dan maar gelijk proberen. Hoewel enig geduld wel gewenst is moet ik zeggen dat het resultaat geweldig is. Al het glimmende is verdwenen en heeft plaatsgemaakkt voor een dof en enigszins ruw oppervlak. Ideaal om te spuiten.
Hier nog een detail van het gestraalde onderdeel. Ik hoop dat het een beetje duidelijk overkomt.
Tot zover en tot een volgende keer.
Vriendelijke groet
Sjoerd