Bouwverslag Happy Hunter

btw als je zelf kast wil maken, het bedrijf waar ik voor werk bekleed o.a. houten platen met een polyurea, hebben we in onze eigen straalcabine ook gedaan (grit stralen) werkt perfect, ga je niet zomaar doorheen. kun je makkelijk een kastje van schroeven.

btw als je zelf kast wil maken, het bedrijf waar ik voor werk bekleed o.a. houten platen met een polyurea, hebben we in onze eigen straalcabine ook gedaan (grit stralen) werkt perfect, ga je niet zomaar doorheen. kun je makkelijk een kastje van schroeven.

Kuperus,

Je hebt een PB.

Groet
Sjoerd

Up-Date 21

Hallo allemaal,

De radars zijn inmiddels gemaakt en als dry fit op de mast geplaatst. Ik heb besloten om de kleine radar niet te laten draaien. Heb het wel werkend gehad maar dit kon mijn goedkeuring niet wegdragen. Alleen de grote radar draait dus. Teves de verschansing op het stuurhuis gemaakt. Zoals jullie kunnen zien heb ik geen Robbe railingsteunen gebruikt maar geëtste paaltjes. Deze zijn 0,3 mm dik en 1,4 mm breed. Ik moet zeggen dat dit wel ongeveer mijn plafond is van mijn kunnen. Wat een priegelwerk. Maar de tijd vloog voorbij dus vond ik het stiekem toch wel leuk denk ik. Tevens de vlaggemast achter op het bordes en de zoeklichten een plekje gegeven. Nu moeten er nog een paar antennes op het dak van het stuurhuis, het kompashuis plaatsen en dan kan ik heel voorzichtig gaan denken om dit gedeelte te spuiten. Voor het spuiten wil ik op aanraden van Adam het messingwerk eerst stralen. Ben erg benieuwd. De volgende plaatjes spreken voor zich.

full

full

full

Tot zover mijn vorderingen. Op naar de volgende!!

Vriendelijke groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Sjoerd

Mooi stukje vakwerk ben aan het bouwen, compliment.
Stralen, heb zelf ook al eens vragen gesteld op het forum.
Heb toen een Paasche Eraser gekocht, man wat een deceptie, Kwantitatief Uitermate Teleurstellend. Paasche Air Eraser
Ben zelf al wel aan het experimenteren geweest, maar nog niet het gewenste effect.
Een straal kast zou een optie kunnen zijn, maar zou het wel een graag met eigen ogen willen zien.
Ik weet dat onze Trein collega's ook hun modellen stralen, maar hoe is nog een open vraag.
Denk dat ik het najaar maar eens een treinen beurs bezoek, en na vragen hoe de collega's het doen.

Groet & succes met de verdere afbouw. Peter.

Tjonge jonge, de complimenten zijn weer niet van de lucht! Bedankt allemaal, doet me goed!!:D

Groet
Sjoerd

Horsepower,

Bedankt voor je reactie. Mocht je het ei van columbus vinden, zou ik graag willen dat je dit met me deelt. Het stralen op zich geeft wel een heel mooi effect en is een perfecte ondergrond voor het spuitwerk en zeker als dit gemaakt is van lichtmetaal zoals alluminium en messing. Vanavond ga ik nog naar een collega modelbouwer voor een demonstratie. Ben benieuwd.

Groet
Sjoerd

Up-Date 22

Hallo allemaal,

Vandaag mijn straalcabine(tje) binnen gekregen. Na een overtuigende demonstratie bij een collega modelbouwer ook op zoek gegaan naar een dergelijk apparaat en gevonden op Marktplaats. Hoe werkt dit? Aan de rechterkant bevindt zich een aansluiting voor een STOFZUIGER. Het witte deksel, aan de bovenzijde doorzichtig, heeft een drietal gaten welke indien niet in gebruik afgedicht worden met een dopje. De onderkant van het witte deksel heeft rondom een vrij zachte rubber profiel ( vervangbaar).Elk gat in het deksel kan gebruikt worden voor het straal pistool enerzijds en een vasthoud klemmetje anderzijds simpel door dit er door heen te steken. Aangezien elk gat voorzien is van een membraam met een gat er in blijft het deksel luchtdicht.
Aan de linkerkant zit een reservoir waar het straalmiddel in gedaan kan worden. De schroef aan de bovenkant is middels een draadstang verbonden met een kegel aan de onderkant van het reservoir. Door het kegeltje naar beneden te draaien kun je de hoeveelheid straalmiddel regelen. Het straalpistool zit met een slang bevestigd aan de linkerkant van het apparaat, daar waar het straalmiddel uit het reservoir komt. Vervolgens heb je een normale stofzuiger nodig. Als deze aangesloten wordt op het apparaat wordt er vacuum gezogen onder het deksel, in de straalbak dus. Hierdoor ontstaat er ook vacuum in de slang van het straalpistool welke vervolgens het straal middel in de kast "spuit" In de straalbak ligt een rooster waar het straalmiddel door naar beneden valt richting stofzuiger. Als je steeds zorgt voor een zak die je alleen gebruikt voor het stralen, kun je na het stralen deze zak weer legen in een bak, vervolgens het vuil met een theezeefje er uit zeven en het is weer gereed voor gebruik. Als straalmiddel heb ik 2 kg zilverzand bij de dierenwinkel gekocht voor het lieve bedrag van € 1,90. Hier kan ik volgens mij minimaal een jaar mee vooruit. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is voor de geïnteresseerden.

full

Het merk en type nummer. Overigens mag Ferm dit apparaat niet meer maken/verkopen. Het is een kloon van het apparaat wat een Duitse fabrikant verkoopt/verkocht. Daar kost dit apparaat rond de € 225. Ferm verkocht dit apparaat voor rond de € 65

full

Tja, en dan maar gelijk proberen. Hoewel enig geduld wel gewenst is moet ik zeggen dat het resultaat geweldig is. Al het glimmende is verdwenen en heeft plaatsgemaakkt voor een dof en enigszins ruw oppervlak. Ideaal om te spuiten.
full

Hier nog een detail van het gestraalde onderdeel. Ik hoop dat het een beetje duidelijk overkomt.

full

Tot zover en tot een volgende keer.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Hallo mannen,

Bedankt. Heb vanmiddag nog wat railing werk gestraald. Het werkt echt boven mijn verwachting. En Vincent, je bent altijd welkom hoor!!

Vriendelijke groet
Sjoerd

hoi, Sjoerd,
Ik zie dat je zeer tevreden bent met de straal cabine.
Zo als je ziet komt het product er prachtig uit.
en de kosten!!!, een beetje zand, waar je jaren mee kan doen.
En echt zeven hoeft echt niet!!
gr. jan

Hallo Jan,

Ja, helemaal geweldig. En dat zeven, ik heb zilverzand gekocht en heb daar de schelpjes wat uitgezeefd. En om aan te geven wat een k***0 ik ben, bij het plaatsen van een nieuwe stofzuigerzak om het zand te recyclen, mooi de zak er verkeerd om in gedaan!!! Dus toen het zand op was en ik de zak er uit wilde halen, zat er niks in de zak, maar alles IN de stofzuiger. Een paar uur en een hoop lelijke woorden later was alles weer opgelost. Daarna het zand weer gezeefd en zoals gezegd vanmiddag weer mooi straalwerk gedaan. Nogmaals bedankt voor de demo Jan.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Up-Date 23

Hallo allemaal,

Eindelijk weer iets om te laten zien. Het maken van de masten heeft ontzettend veel tijd gekost vind ik, maar het is wel de moeite waard en erg leuk om te doen. De eerste foto geeft een detail van de voormast. Zoals te zien zitten alle onderdelen vlak bij elkaar dus het solderen moet met de nodige voorzichtigheid.

full

Op de volgende foto is de voltooide voormast , gestraald en in de grondverf, dry fit geplaatst op de opbouw.

full

Om toch ook een beetje variatie te hebben heb ik de Achtermast reeds gespoten en voorzien van wat kleur details.

full

Als laatste foto een overzicht van de gespoten achtermast, de voormast in de primer, het stuurhuisdek in de kleur en de blauwe rand om het stuurhuisdak. Ook is één van de (werkende) zoeklichten geplaatst en de gespoten railing gemonteerd.

full

De bedoeling is dat ik me nu bezig ga houden met de verlichting van de masten. Dit gaat uiteraard allemaal met LED's. De mast zal gebruikt worden als de plus en alle lampen krijgen een aparte draad door de mast tot in de opbouw. Daar wordt dan ook de verdeling gemaakt welke lampen wanneer moeten branden. Deels wordt dit handmatig met schakelaars gedaan en deels middels een decoder. Om al deze draden door de mast te laten lopen gebruik ik geïsoleerde draad van een trafo. Ik geloof dat de dikte van de draad iets van 0,1 mm is. Om deze draad te solderen moet de isolatie van deze draad worden verwijderd. Nu had ik al gelezen dat dit middels een aspirientje te realiseren is. Ik heb echter een proefje gedaan met zoutzuur. Einde van de draad even dippen in het zuur en daarna afvegen. Het solderen gaat daarna goed. De enige vraag waar ik het antwoord nog van weet is hoe dit zich in de toekomst houdt. Iemand nog een suggestie??
Tot zover maar weer en tot een volgende keer.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Back