Bouwverslag Happy Hunter

Hoi Sjoerd. Weeer complimenten van mijn kant hoor, ziet er weer prachtig uit. Een likje verf doet ook wonderen. Weet je al welke verlichtingscombinaties je wilt gaan schakelen? Mogelijkheid zou zijn standaard navigatieverlichting, verlichting met sleep, beperkt manouvreerbaar?

Volgende keer voor je ladder en kooien één maatje dunner kiezen, je zal zien dat het allemaal net nog wat fijner wordt daar door ;)

@Indoorvlieger, Bedankt.
@Adam , Bedankt voor je opbouwende kritiek. Zoals je weet is dit scratch bouw en ik ga uit van de HH tekening van Ton Nijenhuis. M.a.w. ik meet met de digitale schuifmaat wat de maten op de tekening zijn. Dat dit niet overeenkomt met de werkelijkheid vind ik jammer. Logischerwijs was mijn gedachte dat 1 mm doorsnede ( waar het van gemaakt is, behalve de sporten van de kooiladder) in werkelijkheid 50 mm zou zijn. Dit leek mij niet onwerkelijk. Heb in mijn productieve leven ook kooiladders gemaaakt echter waren de zijkanten hiervan meestal opgebouwd uit strip 70x10 en de sporten van rond 32 mm. Mijn sporten heb ik gemaakt van rond 0,8 dus ook dat strookte aardig met wat ik gewend was. Op de detailfoto van de mast nu ik het zo bekijk lijkt het inderdaad wat fors. Echter de bovenste diameter van de mast zelf is 2 mm dus in het ecchie 100 mm. Daar onder wordt de mast uiteraard steeds dikker.
@Stefan, Ook jij weer bedankt. Wat betreft het schakelen van de verlichting. Ik heb het draadje hier op het forum al diverse malen doorgelezen maar kom er toch niet helemaal uit. Zoals je weet ben ik in principe niet van plan om met de HH te gaan slepen. Echter wil ik wel alle voorkomende verlichting van de HH aanbrengen. De navigatie verlichting gaat ten alle tijden branden als ik er mee vaar. Of er meer verlichting moet branden tijdens varen zonder sleep ben ik dus nog niet helemaal uit. De bijzondere verlichting voor slepen en moeilijk manouvreerbaar ( welke zijn dit precies?) worden middels handbediende schakelaars onder de opbouw geschakeld. De zoeklichten en de dekverlichting worden wel door de zender bediend.
@Jan Dootjes, leuk dat je het volgt en bedankt voor je commentaar.

M.a.w. ik meet met de digitale schuifmaat wat de maten op de tekening zijn.
Daarom ben ik zo blij met digitale tekeningen, of als niet beschikbaar, tekening met bemating.
In een papieren tekening is het verschil tussen 1mm of 0.8mm eigenlijk niet meetbaar.
Op je model is dat echter wel goed zichtbaar.

@Adam, Ik moet je hier gelijk in geven. Originele tekeningen of digitaal heeft natuurlijk altijd de voorkeur. Helaas is dit voor de Happy Hunter niet (meer) aanwezig. Met scratchbouw is het dan toch een beetje behelpen. Het resultaat tot nu toe stemt mij echter nog steeds tevreden.( gelukkig)

@ Vincent, weer bedankt gozer. Moet ook zeggen dat ik redelijk tevreden ben.

Groet
Sjoerd

Heb trouwens in de modeltreinwereld gemerkt dat de lens van een fotocamera onverbiddelijk is. Iets dat er voor het menselijke oog mooi uitziet blijkt als je het fotografeert toch deels te groot te zijn. Heb het gezien met lantaarnpalen, het glas leek voor het oog heel mooi, maar op een foto bleken die opeens veel te groot te zijn.

Oftewel, op deze fotos kan het er te grof uitzien, maar als je het hele schip met eigen ogen ziet lijkt alles waarschijnlijk helemaal te kloppen en het is een fantastisch mooi schip.

Veel plezier met verder bouwen en ik blijf dit volgen.

VrGr,

Theo

Dag Sjoerd.

Ik heb mij nog verdiept in de navigatieverlichting in diverse situaties. Misschien heb je aan onderstaande link wat? In iedergeval is het BVA (Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee) van toepassing. Afhankelijk van de lengte van de sleep heb je andere verlichting nodig.

snel je vaarbewijs halen-BVA,SRW,SRE

@Theo, Hier heb je zeker een punt. Een camera en dan zeker een close-up, is onverbiddelijk. Neemt niet weg dat je moet proberen in verhoudingen te blijven werken. Ben zelf nog steeds enthousiast over deze mooie sleper. Bedankt voor je reactie.

@Stefan, Bedankt, dat is een verrekt handig linkje. Denk dat ik er nu wel uit kom. Ga het vanavond nog even bestuderen.

Groet
Sjoerd

Mij ook leermeester Sjoerd!

Wat je zegt klopt wel Adam.
Ik heb hetzelfde met de patrijspoorten in de opbouw.
Volgens de maten op tekening moeten de buitenmaten kloppen en toch lijkt het niet helemaal zoals het origineel...
Vaak kun je iets nog beter op het zicht maken denk ik dan van tekening halen.
Meestal geldt: als het er goed uit ziet is het meestal goed:p

Gr.
Pim

Up-Date 24

Hallo allemaal,

De bedoeling was dat ik verder zou gaan met de verlichting maar enerzijds had ik hiervoor niet alle informatie en anderzijds moet eigenlijk eerst de opbouw gereed zijn voordat ik alles kan monteren. Vandaar maar begonnen met de inrichting van het stuurhuis. Ondanks dat je er weinig van ziet toch maar het één en ander gemaakt. Ook omdat het gewoon leuk werk is. Van de weinige informatie die ik heb ( 3 onduidelijke fotootjes) maar met een rijke fantasie ben ik tot het volgende inrichting gekomen. Ik ben er redelijk tevreden mee. Uiteraard nog niet alles gemaakt. Ook moet alles nog afgewerkt worden en gespoten.
full

full

full

full

Dankzij mijn collega bouwer Pim die dit voor me heeft geëtst ook één van de buitenkanten geplaatst. Foto's zijn onverbiddelijk. Ik zie nu ook dat er nog iets bijgewerkt moet worden. Maar ziet er verder goed uit. Bedankt Pim.

full

Volgende keer mogelijk de complete inrichting gereed. Tot dan.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zal de bemmaning je dankbaar zijn Sjoerd;)
met zo,n schitterend mooi ingerichte brug

ben benieuwd als je straks de hele brug hebt ingericht

Jan

Dag Sjoerd. Eerst verkondigen dat je de inrichting niet zou doen en dan ons verrassen met dit fraaie interieur. Ben sprakeloos van bewondering. Je vindt het toch niet erg als ik een beetje bij je afkijk hè.

@Vincent, bedankt kerel. Eens word ik net zo goed als jij:banana:

@ Jan, ook jij bedankt. Ik heb alleen nog geen bemanning. Waarschijnlijk betaal ik te weinig Haha.

@Stefan, niets veranderlijker dan een modelbouwer toch? En wat dat afkijken betreft, be my guest. Dat is toch waarvoor we hier op dit forum zitten? Bedankt weer voor je reactie.

Hallo,

Nog even een vraagje over het antwoorden op een reactie. Ik zie vaak bij antwoorden een ( gedeelte) van de geplaatste tekst als citaat in een blauw kader. Hoe krijg ik dit voor mekaar?

Groet
Sjoerd

Back