Bouwverslag Happy Hunter

Up-Date 20

Hallo allemaal,

Eindelijk weer iets om te laten zien. Het is niet dat ik niet productief ben maar sommige onderdelen vreten tijd. Omdat ik even niet door kon met de romp heb ik me gewaagd aan de hoofdmast boven op het stuurhuis. Welnu op een paar kleine dingen na is de hoofdmast gereed. De lampen moeten nog wel gemonteerd maar dat gebeurt pas na het spuiten. Alle draden gaan overigens door de mast en niet buitenom.
Doordat ik vloeimiddel heb gebruikt bij het solderen heb ik nog een vraag aan de deskundigen. Uiteraard ga ik eerst een primer spuiten maar het geheel moet ook ontvet worden. Gezien de vorm is dit niet te doen met een doekje ofzo. Dus waarschijnlijk dompelen? Wat wordt aangeraden om te gebruiken??
full

En zijn uiteindelijke plaats. De trap is overigens nog niet vast gemonteerd.

full

Nu nog twee opstapjes op het plateau maken en dan 2 radars in elkaar knutselen. Ook de aandrijving voor deze radars moet ik nog uitvogelen. Waarschijnlijk wordt de onderste radar aangedreven middels een as door het stuurhuis dak. De tweede radar aandrijving ben ik nog niet helemaal uit. Suggesties?

Vriendelijke groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er heel goed uit Sjoerd... :worship:

Mijn tip voor schoonmaken: Maak een bakje lauw/warm water met een goede merk (dubro) sopje, leg je mast erin en met een tandenborstel rustig schoon poetsen... is ie gelijk goed ontvet.. :D

Voor je 2de rader zal je denk ik een poelie moeten hebben en klein elastiekje of tandwieltjes (van bv een oude cassette deck ofzo ??)

ziet er Top uit Sjoerd!;)

ik heb bij het solderen van mijn masten als vloeimiddel S-39 gebruikt
na het solderen heb ik hem gewoon eerst ingespoten met een ontvetter , en even laten intrekken en daarna goed afspoelen onder de kraan.

en over de radars , ik heb in mijn reddinsboot ook 2 werkende radars
en die worden aangedreven door 1 servo , doormiddel van een elastiekje

Jan

Dat is echt heel mooi Sjoerd!

Vooral de snelheid waarmee je het doet, daar doe ik toch wel eventjes langer over hoor. En dan heb ik er al gauw geen zin meer in..

En zonder goede detail foto's, petje af!

Maar jij hebt toch heel veel van die mooie bakjes, daar zitten toch wel zat mooie schijfjes in waar je een snaartje op kunt spannen?

Gr.
Pim

Je kunt natuurlijk ook gewoon een penseeltje pakken, wat terpetine of wasbenzine en van boven naar beneden de verschillende delen bestrijken. Een paar keer herhalen, goed laten drogen, gronden, lakken (spuiten) en klaar!

Allemaal weer bedankt voor de complimenten. Op die manier blijf ik wel geïnspireerd. Wat het ontvetten betreft, ik voel het meest voor het onderdompelen in een ontvettend afwasmiddel. ( Zou een vaatwasser niet gaan?:confused:) Daarna alles goed laten drogen, mogelijk licht afblazen met mijn Airbrush compressor. Omdat er zoveel uitstekende deeltjes aanzitten durf ik eigenlijk niet met een borsteltje of zo extra te poetsen. Ben ondertussen bezig om de radars te maken en de aandrijving te bedenken. Zal wel iets van een combinatie worden met een aangedreven as vanuit het stuurhuis en een snaartje naar de tweede radar. Zodra gereed volgt er weer een up-date.

Groet
Sjoerd

Ik heb ook gewoon S-39 gebruikt bij de bouw van mijn mast van de Kamara. Na het solderen altijd alles uitgebreid afgspoeld met water en geborsteld met een oude tandenborstel. Vlak voor het spuiten is de mast "gezandstraald". Het straal middel was echter geen zand maar veel fijner (ik denk dat het aluminium oxide heet). Resultaat is super, mast is echt egaal schoon en heeeeeel licht op geruwd, perfect om te spuiten

Hallo Adam,

Bedankt voor je reactie. Het "zandstralen"had ik nog niet aan gedacht maar lijkt me een heel goed alternatief. Welk gereedschap gebruik je hiervoor? Heb wel eens een zandstraal apparaatje gezien. Lijkt op een airbrush. Heb hier totaal geen ervaring mee. Kun je mij hier meer over vertellen en dan met name welke apparatuur je gebruikt? Alvast bedankt.

Groet
Sjoerd

Sjoerd,
Zelf heb ik het setje van Badger wat inderdaad op een airbrush lijkt.
Nadeel hiervan is dat het wat lastig is om je straalmiddel op te vangen en weer te gebruiken.
Dit setje vraagt wel de nodige liters lucht, dus met een simpel airbrush compressortje kom je er niet.

Nu ben ik in de gelukkige omstandigheid dat een aantal MailLine leden in het bezit zijn van een "Herman Buitelaar" straalcabine.
Dit gaat perfect, ingebouwde verlichting, straalmiddel wordt opgevangen en kan dus hergebruikt worden.
Enigste nadeel, je bent beperkt met de afmetingen die in de cabine passen.
Maar daar hebben we dan weer een oplossing voor op de zaak, daar staat een grotere straalcabine.
Maar zeker voor messing gesoldeerde werkstukken een perfect stuk gereedschap om je werkstuk brandschoon te krijgen....

Hallo Adam,

Nog even terugkomend op het straal verhaal. Ik heb ondertussen wat onderzoek gedaan naar verschillende systemen. Enerzijds kun je met vacuum werken door bijv. een stofzuiger te gebruiken. Staat ook op Marktplaats maar mijn gevoel gaat meer uit naar perslucht. Als ik dan bijv, naar een kleine kast kijk van bijv. HBM is de gevraagde luchthoeveelheid ongeveer 130 ltr
full
per minuut bij 4 Bar. Ondanks dat ik een vrij grote airbrushcompressor heb van Si l Air met geforceerde koeling onder de motor en een vrij grote tank. Zie foto.
Mijn vraag concreet is of jij het ziet zitten om met een dergelijke compressor de Air eraser te gebruiken? Dit is dus dat Airbrush model. Kijk, dat het wat langer duurt om het geheel gestraald te krijgen is natuurlijk niet heel erg. Wat wel belangrijk is, is natuurlijk het resultaat. Mocht je jouw erasur willen verkopen in dat geval dan graag een PBtje.

Mochten er lezers zijn die hier hun licht over willen laten schijnen dan zijn deze reacties ook zeer welkom.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Sjoerd, het was mij inderdaad ontschoten :(
Ik verwacht dat je met jou compressor best het Badger zandstraal pistooltje kan gebruiken.
Zoals ik echter al eerder schreef zijn niet de resulaten van het pistool het probleem, maar meer hoe hou ik mijn staalmiddel bij elkaar.
Badger levert 1 flesje met straalmiddel bij het setje. Geloof mij, dat busje ben je binnen 10 minuten door heen als je niet je straalmiddel kan hergebruiken.
Wil je dus het Badgers setje gebruiken moet je iets verzinnen om je straalmiddel op te vangen.
Ik heb wel eens in een grote bak gestraald, dat gaat wel, maar is wel op letten dan je niet rond dwarrelend straalmiddel in ogen, oren en neus hebt zitten.

Mooiste is inderdaad zo'n Buitelaar kast, maar ik weet niet of je compressor dat aan kan. Lucht verbruik is behoorlijk hoog.

En zelf een kastje klussen, van hout? Gaten er in voor je handen en de slang, in de gaten voor je handen een stel goed grote rubber huishoudhandschoenen en de kast goed aflakken, vooral van binnen. Deksel met rubber seal en een grote ruit, en in een hoek van de bodem een afsluitbaar gat om het straalmiddel door naar buiten te gieten. Als je straalmiddel op is kan je het naar dat gat schudden en zo terug je beker in...?
Klinkt niet al te ingewikkeld, maar of het uiteindelijk ook werkt zoals ik denk... Je zou haast denken van wel, want die buitelaar kasten werken precies zo alleen dan met een trechtervormige onderkant zodat het straalmiddel automagisch gerecycled kan worden.

Hallo Setsunakade,

Zoals Adam al aangaf is het wel belangrijk om het straalmiddel goed op te vangen. Het idee wat je aanbrengt is in de basis ook waar ik aan denk. Als ik het in elkaar heb zitten en geprobeerd zal ik er een fotootje van plaatsen in mijn verslag. Bedankt voor je reactie.

Groet
Sjoerd

Volgens mij is een kast van Buitelaar goedkoper met € 89,=
Zit tenslotte het straalpistool en verlichting ook al bij

Ja, maar het probleem van die kasten, of eigenlijk van die straalpistolen, is dat die een serieuze compressor nodig hebben.
Ik heb er ook wel eens naar gekeken, om auto-onderdelen (1:1 auto's...) mee te stralen, maar de compressors in mijn prijsklasse toen, trokken dat bij lange na niet.

En zelf een kastje klussen, van hout? Gaten er in voor je handen en de slang, in de gaten voor je handen een stel goed grote rubber huishoudhandschoenen en de kast goed aflakken, vooral van binnen. .....

Hm... Hou je rekening mee dat de lak van het kastje waarschijnlijk even snel "weggestraald" is als de S39 van je werkstuk?
Misschien binnenkant van het kastje van aluminium maken?

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie input en raad. Maar heeft iemand ook daadwerkelijk ervaring met het stralen van bijv. messing? Buiten Adam want die heeft dat duidelijk aangegeven. Mocht ik besluiten om toch een soort kist te maken zou ik mogelijk hechthout oid kunnen gebruiken en de binnenkant voorzien van een plaat rubber? Alles tegen elkaar opwegen en dan kijken of ik toch niet beter( lees goedkoper) een kast van HBM kan kopen maar dan ipv het meegeleverde spuitpistool een Air Erasur aan te schaffen ivm de gevraagde luchthoeveelheid. Mogelijk iemand nog iets dergelijks ter overname?

Vriendelijke groet
Sjoerd

Back