Bouwverslag Happy Hunter

Dag Soerd. Ik laat hem zitten waar ik hem nu heb, wordt zometeen leuk: zoek de verschillen. Ik heb trouwens vrijdag een halfrond ABS profiel gehaald voor op de verschansing van het achterdek.

Stefan,

Ben benieuwd naar de vorderingen. Zie de foto's tegemoet. En geloof me, verschillen zullen er genoeg zijn mits je weet waar je moet kijken!!!

Groet
Sjoerd

Macrabbit,

Hoe en waarvan heb je dat bootje nagebouwd? Het ziet er bijzonder netjes uit, en ik ben nieuwsgierig naar een mini-verslagje :)

Hey Setsunakaede,

Leuke opsteker, bedankt. Als model voor mijn zodiac heeft de Zodiac van Robbe modelgestaan. Etapje was zo vriendelijk om het origineel uit te lenen. Gewoon nagemaakt dus.

BOUWVERSLAG:
Paar buisjes, wat zagen en vijlen, bodempje eronder en het bovendekje maken. Wel erg leuk om te doen.:):)

Veel meer kan ik er ook niet van maken. Zodiacs zijn nog niet geheel gereed. Wil er nog een houten bodem inmaken, een bbmotor imiteren, een stuurwiel etc. Ook moet en er iets van hijsogen aankomen voor de kraan.

Groet
Sjoerd

Hallo Setsunakaede,

Het materiaal wat ik voornamelijk heb gebruikt is styreen. Deze kunststof is fijn te bewerken en in vele maten en vormen verkrijgbaar. Lijmen gaat perfect met Revell Contacta lijm. De romp van de Zodiac is gemaakt van 6 verschillende pijpjes styreen van 9,4 mm rond. De kunst is natuurlijk om de lijmvlakken zodanig af te tekenen en te vijlen/schuren dat je de juiste hoeken krijgt. De kegeltjes achterop heb ik gedraaid van een stukje PVC. De bodem, de achtersteven en het "zeiltje"voorop van styreen plaat 1 en 0,2 mm dik. Schaal is 1:50 dus electrapijp is echt te dik. Tevens is het opletten met de verschillende soorten kunsstof. Styreen wat ik gebruik lost op de lijmvlakken als het ware op zodat de kontaktvlakken samensmelten en één geheel worden. Veel andere kunststoffen hebben deze eigenschap niet. Deze gebruik ik wel eens en dan is Ruder L530 kunststofkleber de ideale lijm. Ook heel goed spul maar veel moeilijker doseerbaar. Hoop je toch een beetje geholpen te hebben.
Groet
Sjoerd

Bedankt, mooi verhaal zo.
Ik blijf weer lekker meelezen en kijken, zowel die van u als de HH van Etapje dreigen mooie kunstwerkjes te worden :thumbsup:

Up-Date 14

Hallo allemaal,

Eindelijk weer voldoende werkzaamheden verricht om een up-date te rechtvaardigen. Als eerste een foto van hoe mijn schatje er nu bij ligt. Het bakdek en het verhoogde bakdek zijn definitief gemonteerd. Ook alle potdeksels op genoemde dekken zijn gemaakt en gemonteerd.

full

De spuigaten erin gemaakt en de fundaties voor de bolders. Overigens heb ik de bolders toch maar gekocht. Een beetje tegen mijn principes maar kon het niet opbrengen om voor dit bedrag 11 stuks te maken.:oops:
full

Een overzicht op het verhoogde bakdek met de fundaties van de verhaalrollen op de kop, de troskluizen en de verschansingssteunen. Ook de buizen voor de ankerkettingen geplaatst. Een goede tip is om dit te doen voordat het bakdek er definitief op geplaatst is.:rolleyes:

full

Op deze foto is duidelijk te zien dat de romp is samengesteld uit twee(ongelijke) delen. De deelnaad is duidelijk te zien links naast de troskluis. Overigens ben ik achteraf niet zo te spreken over de kwaliteit van de romp. Zo kwam ik er achter dat de verschansing van zowel het bakdek als het verhoogde bakdek niet de juiste hoek maken met het dek. Ook is de romp over de lengte gezien niet recht. Bij het spannen van een touwtje van boeg tot hek zit er ter hoogte van het sleepschot een afwijking van 4 mm. Dit zal als ze gereed is niet of nauwelijks zichtbaar zijn, maar ja, ik weet nu dat het geen perfect schip gaat worden. Deze fouten in de romp zijn vooralsnog voor mij geen reden genoeg om haar in de kliko te doen verdwijnen:(.

full

Hier nog een overzicht van het verhoogde bakdek. Duidelijk zijn de verschansingssteunen en de troskluizen te zien.

full

Ook een heel leuk projectje binnen dit verslag, het maken van 2 Zodiacs. De kleur is goed maar er moet nog wel een laagje matte vernis overheen. Ook nog een BB motor geconstrueerd.(Scratch uiteraard) De schroef van de BB motor heeft bij de proefvaart ernstige schade opgelopen en ligt derhalve in de werkplaats;).

full

Tot zover deze keer. Hoop spoedig weer iets te laten zien.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Sjoerd. Begint er al echt op te lijken. Je schiet al aardig op, je haalt me nog in. Bootjes zijn ook erg leuk geworden.

Hallo Stefan,

Het is gelukkig geen wedstrijd. Maar om je een idee te geven, ik moet de complete electrische installatie nog maken en monteren. Daarna het eerste water onder haar kiel in de badkuip om haar op de waterlijn te krijgen. Zijn we zo weer een aantal weken verder. Daarna wil ik eerst de romp inclusief de dekken spuiten. Onderwijl kan ik dan door met de opbouw.

Groet
Sjoerd

Hoi Sjoerd.
Ik wil ook proberen van het voorjaar de romp helemaal klaar te hebben en in de grondverf/geplamuurd. En misschien lukt het mij ook wel om hem af te schilderen. Maar ja de zeilboot begint ook weer te kriebelen en ben daar binnenkort de weekeinden weer te vinden:D. Met de opbouw maak ik nog geen begin, wil daar de komende winter mee beginnen. Dek voorlopig het gat in het dek af met een nog te maken deksel, zo kan ik er wel mee varen.
Nog een vraagje. Zit er aan te denken de naam en thuishaven in relief letters aan te brengen. Zag dat je messing cijfer en lettersets in verschillende hoogtes kunt kopen. Weet jij al hoe jij dit gaat doen?

Hey Stefan,

Ja, die zeilboot van jou. Helemaal te gek,ben zelf ook een groot liefhebber echter mijn vrouwtje heeft daar niets mee. Af en toe als opstapper mee en nu en dan een bootje huren. Heerlijk!!
Ik heb inderdaad een modelbouwmaatje die zelf etst. Die heeft mij aangeboden om de diverse letters, plimsol merken, dieptecijfers( of hoe ze ook mogen heten) boegschroefaanduiding enz voor mij te etsen. Dit gebeurt met 0,3 mm dik materiaal. Deze worden dan op de romp geplakt en na het spuiten in de juiste kleur gepenseeld. In hoeverre deze eventueel bereid is om een dubbel setje te maken zou ik moeten vragen. Hij leest dit bericht ook ongetwijfeld. Misschien kan hij je matsen;)

Groet
Sjoerd

Dag Sjoerd.
Hou mij zeker aanbevolen, hoor het wel verder van jou of je maatje.;) Wilde ze ook op de romp plakken voor het spuiten.
Ga vanavond verder met de kluisgaten en denk van de week daar wel foto's van te kunnen plaatsen. Ook wil ik binnenkort de apostellen (schuine stootranden op de romp) en de kimkielen monteren.

Ik wil ook wel zo'n setje hebben...waar kan ik me aanmelden?

:cool:

Eerst maar eens kijken of het jouw kritische blik kan verdragen Sjoerd;)

Gr.
Pim

Haha, die Pim,

Ik heb niets beloofd maar ben wel erg nieuwsgierig hoe het wordt. Zal deze week, als er niet teveel tussendoor komt even de items kopieeren van de tekening. Beginnend met de "grote" letters. Aansluitend neem ik dan even kontakt met je op voor een afspraak.

Groet
Sjoerd

Up-date 14

Hallo allemaal,

Weer het één en ander aan de Happy Hunter gedaan. Dankzij een medeforumlid die voor mij letters heeft geëtst, bedankt nog Pim, kon ik het niet laten om deze ook gelijk te monteren. Ik ben er erg tevreden over. Het gebruikte materiaal is 0,3 mm dik en staat echt goed!!

full

Nog een van de voorkant.
Hier is ook op te zien dat inmiddels alle patrijspoorten zijn gemonteerd en dat ik een begin heb gemaakt met het dekhuis.

full

Op deze foto is mijn eerste probeersel te zien om een kozijnrand in de gefreesde ramen te maken. Weet nog niet of ik dit systeem ga gebruiken of overstap op een andere manier. Nu komt het glas er namelijk achter te liggen. Suggesties meer dan welkom.

full

Tot zover maar weer.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Dag Sjoerd. Netjes hoor, die letters maken het wel af. Kan niet wachten tot ik ze ook heb en op de romp kan lijmen. Waarmee heb je ze trouwens verlijmd.
Voor de ramen zou ik voor Vincent zijn manier gaan.

Geweldig Sjoerd, ze zitten er echt heel mooi in een lijn op, dat moet ik nog maar voor elkaar zien te krijgen:D

@stefan:
Ze hangen nu in de bak:cool:
full

Gr.
Pim

Dag Pim. Ziet er erg mooi uit. Sjoerd heeft ze er inderdaad heel netjes en recht op gekregen. Hoop nu gauw de romp in de grondverf te krijgen waarna ik de letters wil verlijmen.

Volgens mij had het beter geweest om de letters in hun "etsframe-pje" te verven/spuiten.
Nu zal het niet mee vallen om de letters netjes strak geverfd te krijgen.
Bij het minste of geringste loopt de verf over het "randje" van de letter heen, waardoor het strakke er direct vanaf is.
Ik ben zelf al weken bezig om mijn type aanduiding en IMO nummer als zwarte letter op een witte ondergrond te krijgen.
Zelfs met een viltstift is het niet te voorkomen (mij in ieder geval nog niet gelukt) dat het zwart "over het randje" gaat en de letter dus als het ware doet "uitlopen".

Ik ga mijn letters van de Smit Kamara wit spuiten in het etsframe en ze dan op de romp lijmen.
Daarna een laag matte blanke lak er over en blijven de letters strak.
Enig punt van zorg is nog hoe ik de letters op de dan al zwart gespoten romp ga lijmen :confused:

PS
Zag dat Pim zijn "hullmarkings" ook al aangebracht had.
Hij nog ideeën over hoe te verven?

Back