Bouwverslag Happy Hunter

Up-date 10

Hallo allemaal,

Ben deze week vooral bezig geweest met het maken van de troskluizen. Gemaakt van styreen en allemaal handwerk. Lees veel vijlen, kijken, meten en weer vijlen enz. enz. Maar ze zijn gereed en op het sleepdek ook geplaatst. Kan alleen de binnenkant nog maar laten zien ivm aanklemmen. Uiteraard moet het geheel na verlijming nog worden opgeknapt.

full

Hier is te zien hoe de spuipoorten officieel horen te zitten. De voorste moet nog worden afgewerkt. Ook zie je hier hoe de troskluizen aangeklemd worden. De buitenflens is groter dan de binnenkant dus deze ligt als het ware op het verticale gedeelte van de verschansing.

full

Hier nog een shotje van de kleine sleepboog met zijn doorvoeren.

full

En begonnen met het afwerken van de achterkant bij de rol. Op de verschansing ligt een ronde pijp rond 3,5 mm. Ook de 4 "bolders"zijn gemaakt en geplaatst.

full

Best wel veel tijd in gestoken deze week maar het resultaat is mager. Ik hoop volgende week wat meer te kunnen laten zien. Aan de andere kant, het is voor mij geen aangenomen werk dus doe het lekker op mijn gemakkie;) Tot de volgende keer.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Sjoerd,
Ik weet niet of je van plan bent te gaan slepen met de HH maar dan zou ik de rollen en pinnen in de achter verschansing demontabel houden.
Anders blijft je sleepdraad er steeds achter hangen, waardoor de manoeuvreerbaarheid sterk afneemt.

Hoi Sjoerd. Netjes hoor, en de plek zoals ze in het echt ook zitten en waar ik ze ook ga plaatsen. Je had het over 9 stuks, volgens mij 6 op het sleepdek en 3 op het bakdek?, kom er op het kajuitdek tenminste geen tegen. Ik ben vanavond mijn rommeldoos ingedoken en vond nog 4 messing kluisgaten van Aeronaut (als ik het goed heb) zien er ook best realistisch uit.
Vraagje: is de sleepboog al verlijmd en de rollen op de achterkist? Twijfel zelf altijd wanneer ik iets ga verlijmen. Heb namelijk begrepen dat als je iets lijmt op verf de kans groot is dat dit weer loslaat. Daarom probeer ik toch zoveel mogelijk te verlijmen voor het spuiten. Hoe doe jij dat?

@Adam, je zou er ook voor kunnen kiezen een demontabele beugel erover te plaatsen zodat de lijn over deze opstakels glijd. Tenminste daar zat ik aan te denken.

Ik denk toch dat het het gemakkelijkste is om ze door middel van b.v. schroefdraad demontabel te maken.
Ik vraag me trouwens af hoe dit op het echte schip werkte?

Hoi Bart, weet ook niet of ze op het origineel zaten, op de tekeningen van Nieuwenhuis kom ik ze niet tegen. Maar vindt ze wel stoer staan. Als ze er wel op hebben gezeten waren ze mischien ook wel demontabel.

@Adam,

Slepen met de HH ligt niet in de planning maar je hebt wel een goed punt. Ze zitten welliswaar verlijmd met 2 comp. epoxy maar met beleid moet dit nog wel los gaan. Dezelfde bolders maken alleen met langere pennen eraan. Bedankt voor de tip.

@stefan,

Er komen VIJF kluizen op het sleepdek. Aan bakboordzijde is de voorste kluis bij het sleepschot NIET aanwezig. Ik heb er intotaal 8 nodig maar voor de zekerheid 1 reserve gemaakt.
De kleine sleepboog is inderdaad al vastgezet. Deze zit echter op het kleine luik boven de roeren. Dit neem ik er uit en kan er op die manier goed bij om af te plakken en te spuiten. De 4 bolders op de achterkist maak ik waarschijnlijk na een tip van Adam nog demontabel. Je vraag betreffende het spuiten/schilderen van reeds vastgeplakte onderdelen, je opmerking over lijmen op gespoten ondergrond daar heb je gelijk in. Gaat slecht. Voor echt moeilijke plekjes pak ik dan alsnog de kwast/penseel. Veel succes.

Groet
Sjoerd

@Adam,

Slepen met de HH ligt niet in de planning maar je hebt wel een goed punt. Ze zitten welliswaar verlijmd met 2 comp. epoxy maar met beleid moet dit nog wel los gaan. Dezelfde bolders maken alleen met langere pennen eraan. Bedankt voor de tip.

Groet
Sjoerd

Ze waren bij de originele HH niet aanwezig... Wellicht wel na de verbouwing tot SH, dat weet ik niet.
M.b.t. het slepen: (wat ik altijd nog het leukste vond) zolang de sleeptros "vrij" over het achterdek kan bewegen, is er weinig aan de hand. De HH heeft van zichzelf zoveel massa dat ze. ook al staat de sleeptros dwars op het schip, nauwelijks om te trekken is. Of je moet vanuit "dead slow" plotseling volle kracht geven met de tros onder een hoek van 90 graden... Maar als je dat doet ben je niet goed wijs. Met die bolders vlakbij de sleeprol trek je de HH steeds met de kont naar achteren, voor je sleep. Je kan dan vrijwel geen kant op.

Een optie om ze demontabel te maken zou kunnen zijn: bolders deels uithollen, een messing M4 draadeind erin solderen en in het dek (verdiept) M4 moeren plaatsen. Als je wilt gaan slepen: de bolders eruit draaien en vervangen door M4 bouten met platgeslepen kop.

Dag Roel. Bedankt voor de info, laat ze achterwege. Ik ga er wel mee slepen en wil dan ook met de sleeptros dwarsuit kunnen slepen en niet via de achtersteven. En inderdaad niet volgas bij sleetros dwarsuit.

Slepen of niet...kijkt iedereen nou over dat mooie stukje vakmanschap heen van het vormen van het potdeksel van de verschansing?
Ik weet dat het uit verschillende stukken pijp bestaat maar hoe heb je die aansluitingen zo mooi gemaakt Sjoerd?
Haast onzichtbaar, en de uitloper van die rol is een stukje draaiwerk zeker...ziet er echt goed uit hoor, je hebt oog voor detail:worship:

Gr.
Pim

Als Smit Hunter zaten ze er zeker op, en moeten demontabel geweest zijn, of hydraulisch.

Met pennen.
smit-hunter-en-giant4.jpg

Bron:Sleeptros

Zonder pennen.
smit-hunter-12.jpg

Bron:Sleeptros

Op de Happy Hunter kan ik ze niet spotten, maar ik denk dat ze er toen ook al op zaten.

@Roel,

Bedankt voor je reactie. De reden van plaatsing is dat ik er van uitging dat deze bolders wel aanwezig waren.( Robbe uitvoering) Ik heb geen foto van het achterdek van de originele HH, over foto's gesproken, ik heb alleen een paar vaarfoto's en dan nog redelijk veraf, maw, hier is niets op te zien. Dus foto's van de originele HH van harte welkom. Als jij mij hier aan kunt helpen? Heel veel dank. Als ze er werkelijk niet opzaten ( op de tekening van Nijenhuis staan ze overigens ook niet) haal ik ze er weer af. Anders ga ik ze inderdaad demontabel maken.

@Stefan,

Zo zie je maar, er is altijd wel iemand die iets toevoegt.

@Pim,

Bedankt voor je lovende woorden. Vooral een kwestie van geduld en veel vijlwerk. Als je weer een keer langswipt laat ik het je zien.

@Bart,

Ook jij bedankt voor je reactie. Wat jij zegt zou best nog wel eens kunnen. Ik bedoel dat ze op één of andere manier verzonken kunnen worden. Ik ga nog contact opnemen met de heer Nijenhuis. Deze kan waarschijnlijk met zekerheid zeggen of ze er wel of niet opzaten.

Groet
Sjoerd

Meeste "towingpins" van dit formaat zijn hydraulisch te bedienen, zal bij de HH niet veel anders geweest zijn.

@Sjoerd, houd de discussie wel levend. Maar inderdaad alleen foto's op afstand van de HH, wel detail foto's van de Smit Hunter maar dat is een geheel andere achtersteven.

@Roel, ik heb dit onderdeel even laten rusten en kan nog alle kanten op, gelukkig.

Groeten Stefan

@Adam,

Nou, als het zo is maak ik ze toch hydraulisch? Haha, geintje. Ik ga er nu vanuit dat ze er NIET op hebben gezeten. Wat is de reden dat ze dergelijke towingpins ( bedankt voor de juiste benaming) gebruiken? Is dit om de sleepkabel op de achtersteven te houden? Als men aan het slepen is zit de sleepkabel toch automatisch over de achtersteven heen?

@Roel,

Volgens mij heeft Stefan geen probleem maar een uitdaging;).

Groet
Sjoerd

Hoi Sjoerd. Heb je al contact gehad met dhr. Nieuwenhuis? Ben wel benieuwd wat hij zegt.
Wel jammer van je fraaie stukje huisvlijt. Gelukkig heb ik alleen de gaten nog maar geboord maar die zijn zo weer gevuld toch...

Groeten Stefan

Ik denk dat ze er wel op gezeten hebben :D, maar dat je ze op veel foto's niet ziet omdat ze naar beneden zijn.
Trouwens redelijk simpel te maken denk ik. Een veertje in een busje, hier de pen in, en aan die pen maak je een draadje. Met een servo trek je aan het draadje en de pen gaat omlaag. Servo naar de andere kant, en de veerdruk brengt de pen weer naar boven.

Pennen zorgen er voor dat de draad goed op de kont blijft en niet naar één van de zijde schuift.
Tijdens vast maken (zoals op de foto van Bart) zorgen ze er voor dat het dek veiliger blijft doordat de draad nu niet door een onverwachte beweging naar de zij kan schieten, en "onderweg" een staand bemanningslid onthoofd.
Op de lange baan kunnen ze er voor zorgen dat bij een "gierende" sleep de sleepdraad niet door schavielt op de achter verschansing, door dat hij steeds van BB naar SB en weer terug beweegt.

Edit: kijk net nog even op de foto's van Bart, en zie dat de pennen op de lange baan bij de SH niet zo nut gehad hebben.
Door het later geplaatste bergingsruim op de SH loopt de sleepdraad nu zo hoog weg dat hij over de pennen heen zou gaan. Je ziet ook een shackle zitten om de sleepdraad, hier zullen de stootdraaden op vast staan zodat de sleepdraad op die manier beperkt werd in z'n bewegingsvrijheid.
Ik vermoed echter doordat de HH dit bergingsruim niet had de draad wel degelijk op de achterverschansing lag bij de lange trek.

@Stefan,

Ik heb een mailtje naar de heer Nijenhuis gestuurd. Meestal reageert hij hier zeer snel op. Even afwachten dus. Tja, als de towingpins niet geplaatst worden heb ik toch het plezier gehad van het maken, toch?

@Adam,

Bedankt voor je uitleg en het idee voor de intrekbare towingpins. Ik laat het afhangen van het antwoord van de heer Nijenhuis.

Groet
Sjoerd

Adam,

Je kan het ook zo zien...waarom zouden ze bij de verbouwing iets toevoegen (wat er dus op de HH nog niet zat) terwijl al voor de verbouwing duidelijk was dat ze niet meer gebruikt gingen worden vanweg die enorme kap op dat achterdek:D

Ergo: de Happy hunter had ze wel..

Reverse thinking noemen ze dat:cool:

Back