Bouwverslag Happy Hunter

@Pim en Stefan, bedankt. Heeft me wel een complete dag gekost om één kant er op te krijgen. Niet het lijmen is het probleem maar het (zo goed mogelijk)strak krijgen van de letters als ze uit het etsframe komen. De kleinere letters zijn bijna niet meer vast te houden om de randjes af te vijlen.
@ Adam,
Ik heb hier wel aan gedacht maar je zult dan toch na het spuiten van de letters de etsbrugjes weg moeten halen met als gevolg weer beschadiging van de lak op je letters. Daar komt inderdaad bij dat je gespoten letters op een gespoten romp aan moet brengen. Ik heb ze nu op de kale romp gelijmd met 2comp epoxy lijm. Als de lijm goed uitgehard is ga ik de letters met extra fijn waterproof schuren zodat ze aan de buitenkant echt glad zijn. Vervolgens primeren en in de kleur spuiten. Hierna de letters weer schuren, dit gaat redelijk gemakkelijk omdat ze er echt bovenop liggen. Dan ga ik proberen om met een speciale rubber roller welke is bestreken met de blauwe verf over de letters heen zonder dat de roller de huid raakt. De roller moet zo hard zijn dat die niet ingedrukt word.Zeg maar het idee van een kranten kleurwals. Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Garanties worden in onze hobby niet gegeven maar als je niks probeert worden we niet wijzer. Jij weet dat als geen ander:D Lukt het niet dan zal de romp opnieuw gespoten moeten worden en dan de letters maar met een heel klein penseeltje schilderen.

Groet
Sjoerd

In kleur stempelen met een kurkje... klein kurkje met een echt vlakke kant------> verf goed verdelen op een schoteltje oid, kurkje in de verf en op de letter stempelen.. wel het kurkje goed vlak houden.

@Robert,

Interessant. Proberen waard. Mijn idee met een rubber rolletje is op hetzelfde idee gebaseerd. Kijken wat het beste gaat. Bedankt voor je bijdrage.

Groet
Sjoerd

@ Sjoerd, dit wordt toegepast bij het kleuren van letters op letterplaten van grafstenen... ik denk dat rubber te ver om de hoek van de letter gaat met meer of minder druk

Garanties worden in onze hobby niet gegeven

Dat vind ik een mooie uitspraak!:cool: Met een plat rolletje wat niet in te drukken is en regelmatig in de verf wordt gedoopt maar ook niet teveel gaat het het beste.

@Adam: Ik heb ook goede resultaten gekregen door de cijfers met watergedragen verf te schilderen. Wanneer de romp dan met verf op terpentinebasis eroverheen wordt gespoten, kun je daarna met een klein beetje terpentine de letters/merken voorzichtig 'schoonpoetsen'. Uiteraard blijft de witte verf achter.

Het beste is denk ik ook om de letters/merken niet te schuren Sjoerd, dan blijven de randjes en dus de belijning het scherpst.
Heb jij de letters eerst nog op de romp getekend met behulp van het frame-pje? Het er af krijgen van die randjes is een rotwerk, daarom heb ik die bij mijn merken weggelaten. Maarja, dan moet je dus op zoek naar die kleine hebbedingen in de etsbak haha.:) Maar ben blij dat jij als proefkonijn geslaagd bent Sjoerd!!

Gr.
Pim

@Pim,

Nee, eigenlijk redelijk simpel. Heb eerst de onderste lijn bepaald. Op deze lijn Tamiya tape geplakt. De letters ( nog vast aan elkaar) op het bovenste randje van de tape gelegd, dus zoals de letters op de romp moeten komen. Op het tape de letters gemarkeerd met een potloodstreepje. Daarna de letters opgeknapt en vervolgens weer apart op het bovenrandje van het tape op de romp geplakt op de gemarkeerde plekken. Gaat erg goed zoals je hebt gezien.
De letters niet schuren.... Is een optie. Ik ga voordat ik de romp de definitieve kleur geef eerst wel uitproberen wat het beste resultaat geeft. Vergeet niet dat ik alle letters voor het monteren al heb ontdaan van alle braampjes.
@ Maurice en Robert,
Bedankt voor jullie input. Ik neem aan dat jullie hier al enige ervaring mee hebben opgedaan? Ik ga het in ieder geval testen en daarna beslissen hoe ik het ga doen? Overigens spuit ik alles met Alkyd verf ( verf met oplosmiddel)

Groet
Sjoerd

Ik heb hier wel aan gedacht maar je zult dan toch na het spuiten van de letters de etsbrugjes weg moeten halen met als gevolg weer beschadiging van de lak op je letters.
Mijn etsbruggetjes zijn maar 0.3mm breed en 0.15mm dik.
De tekst "SMIT" op mijn schoorstenen heb ik ook zo gedaan. Voordeel bij mij was wel dat de letters van zich zelf al zilverkleurig waren, en de uiteindelijke letters zijn wit geworden.
Door dit niet zo grote contrast verschil en de dunne etsbruggetjes is er bij mij niets van de zien dat de etsbruggetjes doorgesneden zijn na het spuiten.
Een goudkleurige ondergrond met blauwe letters geeft misschien weer een minder resultaat.

@ Sjoerd, dit wordt toegepast bij het kleuren van letters op letterplaten van grafstenen... ik denk dat rubber te ver om de hoek van de letter gaat met meer of minder druk
Ik heb zelfs al een glasplaat gespoten met de airbrush, daar de borden op gedrukt, en zelfs dat werd niets :(
Maar we gaan de "kurktruc" proberen :D

@ Adam,

Dat de beste manier maar boven komt drijven voordat ik daadwerkelijk ga spuiten. Ga de diverse manieren wel uitproberen. Heb ook nog gedacht om eerst de letters na het primeren te spuiten en deze daarna af te plakken met masking-tape. Met een heel scherp mesje de letters uitsnijden, daarna de romp spuiten. Geen idee of dit werkt? Mogelijk dat het ultieme idee hier nog voorbijkomt.

Groet
Sjoerd

Hou deze discussie nauwlettend in de gaten;) Als het tijd is voor het aanbrengen van mijn letters op de romp hoop ik de ultieme tip te hebben gevonden.
Zit nu te twijfelen tussen de rubber roller of het schilderen van de letters voor het plakken.

Up-Date 15

Hallo allemaal,

In de vorige up-date had ik een probeersel gemaakt voor de kozijnen van het manschappenverblijf. Op deze manier zou het glas verdiept in de wand liggen. Na het nogmaals doorlezen van diverse bouwverslagen toch gekozen om perspex te fraisen en door de wand te laten steken. Dus de oude kozijntjes er weer uitgesneden en vervolgens alle raampjes uitgefreesd. En dat ziet er dan zo uit.

full

Het plexiglas steekt 1 mm buiten de wand.

full

En zo zit het aan de binnenkant

full

Alled op de nonius gefreesd. Is wel even uitkijken, maar goed gelukt.

full

Overzichtje van het dekhuis in wording.

full

Blijkt toch steeds weer dat de diverse werkzaamheden veel meer tijd in beslag nemen dan van te voren gedacht. Echter het geeft mij veel voldoening als er dan weer een uitdaging is gelukt. tot zover maar weer. Is er iemand op het forum die weet hoe de ramen van het stuurhuis uitgevoerd zijn? Kan hier niets van vinden, ook niet bij de Smit Hunter. Graag jullie advies.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Sjoerd. Ziet er weer netjes uit en ook direct een vraag van mij beantwoord. De raampjes hebben dus een flens waarmee je ze op de wanden verlijmd. Als ik zo ver ben doe ik het op dezelfde manier, bedankt voor de tip. Wel handig trouwens zo een frees.
Heb ook geen duidelijke foto's gevonden van de ramen in de stuurhut.

Groeten Stefan

Dag Robert.
Heb deze foto's ook maar vindt ze niet echt een goed beeld geven, helaas. Er zijn maar weinig detail foto's te vinden.

Groeten Stefan

Sjoerd. Kijk eens bij slopsema design. Hij heeft foto's van het interieur van de stuurhut. De ramen lijken gevat te zijn in alu profiel tegen binnenzijde opbouw.

Groeten Stefan

@Robert,

Bedankt voor je reactie. Ik heb een foto van de Smit Hunter na de brand. Vanaf deze foto heb ik besloten om de ramen uit te laten steken. En op de bovenste foto kun je ook zien dat de ramen van het manschappenverblijf uitsteken. Misschien is het ook wel een beetje tunnelvisie, met andere woorden, zien wat je graag wilt zien.:) Van het stuurhuis kan ik geen goede foto vinden.
full

@ Stefan,

Ja, die foto's heb ik. Echter dat is vanuit de binnenkant. Dit vind ik minder interessant. Ik wil graag een goede foto waarop ik kan zien hoe het er aan de buitenkant uitziet. Tenslotte is dat hetgeen je ziet. Ik wacht de reacties nog even af.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Stefan,

Ik heb de meeste foto's van de SMIT hunter, en met name tijdens en na de brand wel gezien. Overduidelijk zijn ze niet maar ik zal het er waarschijnlijk mee moeten doen. Evengoed bedankt.

Groet
Sjoerd

@ Gerrald,

Gelukkig heeft deze dame een karakter die veel van ons aanspreekt. Hierdoor worden er nogal wat van nagebouwd. Zowel in de Happy Hunter uitvoering, zoals ik, alsook in de Smit kleuren. Is een danbaar object kan ik je vertellen. Bedankt voor je reactie.

Groet
Sjoerd

Back