Bouwverslag Happy Hunter

Graag gedaan Sjoerd.
Ze lijkt idd redelijk stabiel te zijn. En...uh....slingeren doen ze allemaal hoor (weet ik uit ervaring)
Grt,
Ferry.
 
Het is altijd beter om wat extra over te hebben. Als het past qua ruimte en stroomverbruik van het relais zelf zou ik dat zelf zeker doen, hem net een slagje groter doen.

VrGr,


Theo
 
Up Date 43

Hallo allemaal,

Beetje stil de laatste tijd maar dat geldt zeker niet voor mijn werkzaamheden aan de Happy Hunter. Ben volop bezig met het elektrische systeem. De eerste foto laat de opstelling van de accu's zien.

full


Ook de boegschroefmotor is bedraad.

full


En of dit ooit gaat werken? :rolleyes:

full



Lijkt wel een pan met spaghetti. De bedoeling is dat deze moduul in zijn geheel voor de accu's geplaatst wordt. Via stekker aansluitingen worden dan de drie vaartregelaars, de drie accu's, het platform met de kraan en liermotoren en een reed contact voor het schakelen van het relais. Voordeel van deze bouw is - denk ik dan- dat ik alles naast de boot kan aansluiten en testen. Het platform van de kraan is nu nog rechtstreeks aan de hoofdmodule bevestigd. Deze wordt nog weer losgekoppeld en voor zien van een stekker verbinding. Op deze manier kan ik alles apart in de boot monteren. Als jullie allemaal voor me gaan duimen is er een kans dat alles nog lukt ook:p

Vriendelijke groet
Sjoerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We duimen voor je Sjoerd, maar jou kenende komt het ook zonder duimen wel goed. Als je in mijn HH kijkt is het ook vol met bedrading hoor.
 
Up-Date 44

Hallo allemaal,

Het zit er bijna op. Alle elektrische componenten plus de elektronica is getest EN WERKT naar behoren. Ik heb er maar een biertje op gedronken:D. De drie vaartregelaars "geprogrammeerd" en de motoren een uurtje of twee in een pan water laten draaien met heel weinig toeren. Dit om de koolborstels mooi op de collector in te laten slijten.
Wat mij van te voren duidelijk was , was de modules dusdanig te maken dat ik alles in No-time uit kan bouwen en eventuele storingen/ uitbreidingen/ wijzigingen BUITEN de boot kan doen. Ik kan dus alles zo uitbouwen en op de werktafel neerleggen, alles aansluiten en er vervolgens aan werken. Onderstaande foto laat alle modules zien. Ik hoop dat heet één en ander goed te lezen is. Blijft toch wel een beetje spaghetti:rolleyes:. Hoop dat met de volgende boot nog wat netter te maken. Heb wel héél veel geleerd met dit project:neutral:.

full


De binnenkant ook in de primer gezet en Wit gemaakt. Staat wel zo mooi. Het opstaande paaltje op de bodem dient ervoor om de "elektro module" te centreren en te verankeren zodat deze gefixeerd in de romp staat.

full


Ook de gordijnen geplaatst voor de sleepgaten. Het sleeplicht moet nog zijn cover krijgen en het heklicht moet nog worden geplaatst. Ook komen er tegen het sleepschot nog 2 deklampen. De deklampen en het sleeplicht worden via de decoder geschakeld.

full


Nog een doorkijkje naar de machine kamer van de kraan. Dit is ook een losse module die ik er zo uit kan schuiven.

full


Je moet goeie ogen hebben , maar het touwwerk is ook aan de masten gehangen. Ook de vlag is geplaatst. Ik zie nu dat ik vergeten ben de gereed zijnde antennes op het dak van de stuurhut te zetten,:rolleyes: De opbouw is hiermee op een kleinigheid na helemaal gereed.

full


Er blijven uiteraard nog een aantal dingen te doen maar de proefvaart zal in de 2e helft van Juni plaatsvinden. Ik ga er eerst nog 12 dagen tussenuit. Tot de volgende keer.

Vriendelijke groet
Sjoerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Sjoerd,

Jij gaat ook maar door heh:D Tempo blijft erin zitten!

Erg mooie plaat die van al je elektronica, alsof je de ruggengraat uit je boot trekt..
De ruimte in een dergelijk model is zeker een voordeel als je een aantal werkende functies hebt.
Ik weet zeker dat je hier nog vele vaardagen plezier van zult hebben en ik heb zin in je proefvaart!:thumbsup:

Voor nu natuurlijk een fijne vakantie gewenst!!

Gr.
Pim
 
Hoi macrabbit,

Ik heb even een vraagje, ik lees dat je de twee motoren voor 2 uurtjes in het water heb laten draaien, maar dan heb je toch of krijg je toch kortsluiting!!!!!!!!!

Wat is hier en nut van? en hoe krijg je het voor elkaar dat je geen kortsluiting krijg?
wat doe je dan voor specials?

Ik hoop dat je het uit kan leggen, en eventueel kan laten zien hoe je dat doet.

Mvg Richard
 
je hebt het toch allemaal goed weg gewerkt?!
Ik vind het juist leuk als er veel kabeltjes zijn, het is dan moeilijker om het werkend te maken dus daarna heb je een voldoening :D
 
Sjoerd, ziet er keurig uit. Goed idee om alles op een plaat te monteren. Spaghetti kun je gewoon niet voorkomen, je kunt wel alles samenbinden met tailrips maar als je dan wat moet losmaken moet je gaan prutsen met een schaar of mes met kabelinsnijding het gevolg.

@Richard: ik heb dit ook met mijn motoren gedaan. Kortsluiting krijg je niet hoor, was er ook huiverig voor. motoren gewoon op de plus en min van een accu aansluiten en in het water dompelen.
 
Heel netjes Sjoerd... :worship::worship: en wat die spaghetti, Het zij zo...

@Richard, Motoren in laten lopen onder water slijten je koolborstels beter in op je collector,
 
Hallo Sjoerd

Als echte vrachtwagen man (die niet veel bij de boten komt) kan ik maar 1 ding zeggen
"Vakmanschap is meesterschap".

Mvg Opa Wil
 
Ja, en ja.
Wel op laag voltage laten inlopen onder water, 1,5-3V oid.
En achteraf goed droog laten lopen en een drupje olie op de lagers, en dan goed laten drogen op de verwarming.
 
@Pim,
Bedankt Pim. Ondanks dat ik veel ruimte heb in de romp komt ze toch stiekem helemaal vol te liggen. Ik had hoop om de eerste proefvaart nog deze maand te maken maar kom nog een probleempje tegen met de aandrijving. Wat spulletjes besteld. Om deze nog in te bouwen voor mijn vakantie wordt door andere verplichtingen krap dag. Hou je op de hoogte.

@Motoren.
Hier is al voldoende antwoord op gegeven lijkt mij. Omdat dit ook elders op het forum voldoende wordt belicht, haal ik eerdaags deze berichten uit mijn verslag. No hard feelings.

@Brecht,
Jij ook bedankt. Het is gewoon hoe jezelf een beetje in elkaar zit. Ik houd van netjes en geordend. Dat is voor mijn gevoel nu helaas niet helemaal gelukt. De voldoening dat alles werkt is er wel degelijk.

@Stefan,
Bedankt man. Zoals al eerder geschreven is het niet helemaal mijn stijl. Zou ik het nog een keer moeten doen zouden toch een aantal dingen anders gedaan worden. Geheel ontevreden ben ik natuurlijk niet omdat alles wel werkt. Wat betreft het inlopen van de motoren,aansluiten op een accu, ook al is dit 6 Volt, is niet de beste manier. De motor loot dan veel te snel. Beter is een gestabiliseerde voeding op 1,5 Volt afstellen of een penlite gebruiken.

@Vincent,
Jij ook bedankt kerel. Spaghetti op mijn bord vind ik heerlijk maar in mijn boot?? Zoals je zegt, het zij zo.

@arm1948,
Bedankt Wil. Ook al ben je geen bootjesman, een compliment van jou is voor mij een fikse opsteker. Zeker gezien de kwaliteiten van jou bouwkunsten in de truckershoek.

Tot de volgende keer.
 
-Motor op 1,5-3V (1-2 penlites...) in de plomp, batterijen uiteraard op het droge...
-Na een kwartiertje motor uit het water, goed uitschudden en op de penlite(s) goed droog laten lopen; motor slingert al het water naar buiten toe
-Drupje olie op de lagers, tijdens het draaien
-Op de verwarming laten drogen.

Tenminste, dat is wat ik er van heb begrepen en bij de motor die ik zo behandeld heb is dat prima gegaan.

...en nu weer ontopic, verdorie!
 
Hallo allemaal,

Het vaargewicht van mijn Happy Hunter is bekend. Ze weegt 14,7 kg. Graag zou ik weten van andere Hunter bezitters wat hun totaalgewicht evt. incl ballast is. Ik heb weinig mogelijkheden om te testen dus wil graag weten of er nog ballast bij moet of dat ze misschien wel te zwaar is:rolleyes:.

Vriendelijke groet
Sjoerd
 
Dag Sjoerd. Ik heb de mijne nog niet gewogen, maar hij is ook nog lang niet klaar. Maar als ik andere verslagen van de HH lees dan klopt je gewicht goed. Jou romp zal ook iets zwaarder zijn dan de standaard Robbe romp.
 
Back
Top