Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door guus4, 16 jun 2009.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.581
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De S serie van Hacker zou kunnen.
    Beter is de L.
    Voor 4S zou je dan de 5L kunnen nemen.
    Dan heb je onbeperkt vermogen voor je Hawk...
    Andere optie op 4S is de Kontronik Kira 600-38 6.7:1 of de Jeti Phasor 2026-5500 6.7:1
    Waarvan de Jeti de meest efficiente aandrijving is.

    Daar hang je dan een Sunrise ICE 150A regelaar aan voor 60 euro en je kan er 3500 watt uit toveren.

    GJ
     
  2. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.988
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi,
    Zoek ook nog even in de draadjes 'Hawk' bij de Pylon en speed hoek op het MBF. Verder het hoofd draadje op RC-Network. Voor zover je niet een antwoord per omgaande krijgt.
    Dit hele draadje had eigenlijk bij Pylon en Speed moeten staan.

    De hele schare F5B vliegers hebben hierover wel wat te zeggen. Gerben en GVJO zijn de phoenixen van de F5B kolonie in Nederland, en kunnen je gefundeerd van goed advies voorzien, bijna de aangewezen 'praatpalen', hebben inzicht 'bij bakken' :)

    Huiswerkdraadje: Je er in verdiepen scheelt weer bouwtijd. Het wiel is al voor je uitgevonden...
    Hawk F5B Staufenbiel

    en het andere MBF draadje...
    budget-hotliner

    Mijn eigen bouwfoto's staan op het MBF...
    Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van H.B.Busking: Wilco 5FB revisie 2012

    De Hawk is een hele leuke goede vlieger!

    Gr Bas

    PS: Oi, GJ... je was me weer voor! Hoe ken dat nah...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.581
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja Bas..
    zal de leeftijd wel zijn?
    Mail me trouwens even je adres, ik heb wat voor je.

    @Masutasa
    Je kan ook even rondkijken of er gebruikt iets te koop is.
    Een nieuwe motor is al gauw 250 a 300 euro.
    Een 4S motor kan je, met wat zoekwerk, wel vinden voor 175 Euro.
    Wel uitkijken dat je hem van een betrouwbaar iemand koopt, dus iemand uit het Eurocontest circuit.
    Als een motor 1x te heet geworden is dan presteert ie een stuk minder.

    Misschien weet Gerben wat te koop, die vliegt nog actief wedstrijden.

    GJ
     
  4. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.988
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Leeftijd :-( Meuhhhh....

    En... heb je even MBF-PB-tje gestuurd.. adresssss... 'L-Auxdoorn, RC SPA resort'

    Basj
     
  5. masutasu

    masutasu

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    sint-kruis (brugge)
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.581
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Hacker B50 10L is een 8 of 9 S motor.
    Op 5S doet dat helemaal niks.
    Op 8S zou je minimaal een 16x16 prop moeten draaien.
    Nadeel is dat je een 8S pak niet lekker in de Hawk krijgt.
    Ook niet als 2x 4S, en je moet dan ook een goede HV regelaar hebben, die zijn niet echt goedkoop te krijgen.

    GJ
     
  7. masutasu

    masutasu

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    sint-kruis (brugge)
    Bij mij weten draait deze motor enkel op 5s die motor zat vroeger in mij zwever op 5s je moet eens kijken op de site van hacker.
    Anders zal het de jeti phasor worden als hij beter is dan de hacker.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.581
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ken de Hacker motoren, heb ze ook verkocht.
    Maar F5B is anders dan normale modellen.
    Je moet zo'n 9000-10000 rpm op de prop hebben, dus kom je met een KV van 2415 uit op 8 a 9S.
    Met een normale zwever op 5S zou je rond de 5500 rpm uitkomen.
    De 10L is geen verkeerde motor en je kan hem ook wel gebruiken in een grote FAI F5B kist waar je 8S in kwijt kan.
    Maar de Hawk heeft net iets te weinig ruimte en je moet een dure regelaar aanschaffen.
    De Jeti is een 4 poler, een Hacker een 2 poler.
    4 polers zijn wat efficienter en de Jeti heb ik ook zelf gevlogen en dat ding liep echt goed.
    Gewoon een Sunrise 150A regelaar van 60 euro erop hangen en dan heb je jaren plezier.

    GJ
     
  9. masutasu

    masutasu

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    sint-kruis (brugge)
    Zal een jeti worden vraag me juist af welke ik zou aanschaffen de 5500kv op 4s of de 4100kv op 5s.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.581
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat zijn 2 verschillende motoren he!

    De KV5500 is een 2026 en de KV4100 is een 2035.

    Ik heb in een F5F Avionik, en ik mijn Surprise 15 een 2026-5500 gehad, op een 16x17 prop.
    Op 4S zo'n 3200-3600 Watt.
    Je kan nog een maatje groter gaan in prop maar lijkt me in een Hawk totaal overbodig.
    De regelaar was een Sunrise 150A (Gerben krijgt ze binnenkort weer binnen voor een euro of 60)
    De 2035 motor is een echte F5B motor, je kan dan tot zo'n 5500 watt gaan.
    Motor is in gewicht een stukje zwaarder.
    Omdat ie wat meer gewicht heeft kan je hem wel (als je op 3500 watt vliegt) langer belasten.
    Hij is ook een paar tientjes duurder.

    Als je het goed wilt doen zou je eigenlijk een SM Unilog met stroom en temperatuursensor erbij moeten kopen.
    Dan zie je of het niet te heet wordt en of je accu's niet inzakken.
    Zo'n setje kost ongeveer 130 euro.

    GJ
     
  11. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.988
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  12. masutasu

    masutasu

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    sint-kruis (brugge)
    Hoe komt het dat ik deze motor niet vind op de site van hacker wordt deze niet meer gemaakt ofzo?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.581
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De motor wordt nog steeds gemaakt.
    Hacker zet niet alle types op de site.
    Het verschroeven van de lagerschilden aan het huis is ook niet standaard, wordt alleeen op verzoek gedaan.
    Dat kost ongeveer 30 euro meer.
    Dus de prijs van de gebruikte motor (mits hij in orde is) is prima.

    GJ
     
  14. masutasu

    masutasu

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    sint-kruis (brugge)
    Welke prop en regelaar zou ik daar eventueel voor nodig hebben op 4s dan?
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2014
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.581
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als regelaar zou ik de Sunrise 150A nemen, die kan zo'n 350A aan.
    Even een PBtje naar Gerben, die heeft er een paar, geloof iets van 60 Euro of zo.

    Als prop en spinner:
    38mm RFM spinner
    RFM 15x13 (1500 Watt op 4S) of RFM 16x16 smal prop (2500 watt).
    Er zal her en der nog wel wat gebruikt bij de diverse F5B vliegers rondslingeren aan props.
    Dus even een oproepje plaatsen.

    GJ
     
  16. masutasu

    masutasu

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    sint-kruis (brugge)
    Vandaag mijn hawk ingevlogen met de jeti phasor moet zeggen dat ik wel redelijk onder de indruk was.
    Ben reeds gewend met snelle toestellen maar de hawk is toch nog iets sneller die accerelatie is toch buitengewoon.
    Toestel nog een beetje gewend worden nog een beetje spelen met het zwaartepunt, ga hier veel plezier aan hebben.
    Bedankt voor het goede advies in ieder geval.
    Stefaan
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.390
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat moment dat je gas geeft en het model als een raket ervandoor gaat...blijft een machtig gezicht :)

    Gerben
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    10.581
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De snelheid is niet het gene dat indruk maakt.
    Ik heb speedkisten gezien die 400+ liepen maar dat was na een tijdje saai om te zien.
    Bij een F5B kist is het de combinatie, accelereren, snelheid en ook nog zweven.
    En bij een "echte" F5B kist dan ook nog het haaks de bocht om kunnen bij 300 per uur (doe dat maar niet bij de Hawk, die moet je wat rond vliegen).
    Ik heb op een paar vliegshows gevlogen met mijn Surprise 17.
    Daar sta je dan tussen modellen van duizenden euro's en dubbele turbines, Moki stermotoren.
    En dan ben jij aan de beurt met je modelletje van 2 meter.
    De mensen af laten tellen en dan bij nul de kist aanzetten en op de achtergrond de oeehhh en aaaaahhh horen.
    En op de laatste show die ik gevlogen heb, in Oberhausen, Zuid Duitsland, stonden mensen na de landing al op me te wachten om nu eens te kijken wat dat nou precies was.
    Een fotograaf die op elke duitse show foto's maakt (Daniel Just) kon maar 1 foto maken, van de start, daarna was ie hem kwijt.
    http://www.danieljust.de/index.php/...g/86-modellflugtage-oberhausen-20-21-07-2013#

    Geweldig!

    [​IMG]





    De Jeti is een prima motor waar je veel vermogen uit kan halen.
    Wel altijd je accu opwarmen, 1 uur lang op 38 graden.
    Dan is F5B niet zo heel duur.
    Accu's gaan makkelijk een jaar mee, de motor en regelaar zullen het ook wel 2 jaar goed doen zonder onderhoud.
    Alleen uitkijken dat je niet steeds meer wilt, alles rustig opbouwen en als je twijfelt over dingen, gewoon vragen.
    Oh.. en koop een Unilog met temperatuur, stroom en toerental sensor.
    Kost je 140 euro of zo maar is het behoud van je aandrijving,
    En je kan hem ook in andere modellen gebruiken.

    Veel plezier van je Hawk!

    Gert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2014

Deel Deze Pagina