Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door guus4, 16 jun 2009.

  1. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    een AXI 2826/8 GOLD LINE met PG 4/33 en 16x16 slim RFM op 4 cellen..
    5 passende cellen heb ik nog niet..gelukkig hihi...

    wil wel 16x16 breed proberen of 17 inch.. moet er alleen nog aan zien te komen..schaars spul die props..

    meteen een vraag: welke merken zijn er allemaal en waar haal je deze dan.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Jan,

    de makkelijkst verkrijgbare props zijn die van Freudenthaler.
    Er zit geen winkel meer in Nederland die ze verkoopt, je kan ze bij Freudenthaler kopen of bij verschillende winkels in Duitsland.
    Ik bestel ook regelmatig bij Rudi, dus als je wat nodig hebt dan moet je dat even zeggen.
    Misschien dat je zaterdag even een prop kan testen of lenen van Gerben of iemand anders.

    Verder zijn er nog E-Flight props, Avionik Props, ik weet niet zeker of Carbon Vertrieb nog props maakt maar dat is de fabrikant van de Ariane.

    GJ
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jan,

    Ik ben er redelijk zeker van dat je met een 2820/8 vliegt. Dat is in ieder geval de motor die ik destijds in die Hawk gebouwd heb.
    Het is een motor die het leuk doet op 4s en 5S, te 2826/8 moet minimaal op 5 cellen en draait dan nog wat langzaam voor in een hotliner.

    Groet,
    Gerben
     
  4. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb de hawk ook binnen.
    Nu vroeg ik mij af.......verpakken jullie allemaal de servo's in krimpkous.
    En kan de servo er wel tegen als je dit met hitte laat krimpen?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, nooit in de krimpkous.
    Gewoon de servo iets opschuren en verlijmen met epoxy, eventueel 5 minuten epoxy, dat is nog met moeite los te halen.

    GJ
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    In toevoeging op het bericht van GJVO:
    Servo schoonmaken/ontvetten, goed opruwen met schuurpapier P100.
    Binnenkant vleugel ontvetten en opruwen met P100.
    Servo inlijmen met 5 minuten epoxy.
    Nadat de epoxy gedroogd is, de servo ook aan de onderhuid verlijmen. Ik doe dit meestal met wat schuurstof en wat middeldikke CA tussen servo huisje en onderhuid. Dit voorkomt dat de servo kan kantelen door de flexibilitiet in de bovenhuid.

    Mocht het nodig zijn de servo te verwijderen, lukt dit over het algemeen goed, door de servo met beleid te wrikken en kantelen.

    Groet,
    Gerben
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb toch nog een paar aanvullen de opmerkingen bij het verlijmen met epoxy.
    Ik had in deze Graupner DES 428 MG servo in de staart ingelijmd met epoxy.

    Om de hawk romp kunnen repareren in de staartboom, moest de servo er uit. Deze kwam erg lastig los. Het kastje heeft ietsjes schade. Deze DES servo is een Hyperion in de basis. De servo heb gelukkig nog wel kunnen gebruiken.

    Bezit ook enige vergelijkbare Dymond servo's. Kastjes ogen deugdelijker en minder broos.

    Wat ook goed verlijmd is Skaflex 291. Een taaie PU kit die ook in de jachbouw wordt ingezet voor het afkitten van dekdelen, sealen van bolders en winches aan dek... of het lijmen van spoilers en sierstrips op carrosserie delen van auto's...
    Nadeel... na een half jaar kan je een hele spuit weg knikkeren voor drie lasjes...

    Losmaken kan theoretisch dan met een ijzerdraadje... ook dat blijft gepiel.

    Het inkrimpen kous kan, maar er is kans dat de kous iets gaat oprekken, de servo ongewenst gaat schuiven. Verder is de kous opdikkend. Koud gelijmd past de servo het best op z'n stekkie.

    Conclusie.... naast de kist... ook de servo in een hotliner is verbruiksgoed... iets om je bij neer te leggen. :rolleyes:
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sikaflex is niet geschikt om servo's in hotliners te lijmen.
    Het is elastisch, dus je houdt speling, dus kans op flutter.
    Epoxy is dat niet en je houdt een directe, stijve aansturing.

    GJ
     
  9. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    houden jullie ook 5 mm vanaf de voorkant aan voor het monteren van het motorspant
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoiets. Net voldoende om de voorkant van de boutjes niet uit te laten steken en de eventueel voorkant van de motor/gear ook niet (zoals een Neu Gear, waar een deel van de gear een stukje uitsteekt).
    Komt meestal uit op 3-6mm. Komt niet heel erg precies, belangrijker is dat het spant goed vast zit in de voorkant van de romp. Rondom groefjes inslijpen in het spant en de romp zelf goed schoonmaken en opruwen voor je het spant in gaat lijmen.

    Groet,
    Gerben
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En dan vul ik nu Gerben nog even aan.
    Lijmen doe je met 24 uurs epoxy, beste is om die iets in te dikken en een roving langs het spant te leggen om een groter contactoppervlak te krijgen.

    Als je me een PBtje stuurt met je adres stuur ik wel een envelopje met rovings en katoenvlokken en aerosil om de hars wat in te dikken.

    GJ
     
  12. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Vandaag bezig geweest met de vleugel.

    Als de roerhoorentjes er in zitten kwamen de roeren niet genoeg down.
    Hiervoor hebben we wat van de vleugel kant weggeslepen zodat het roer meer uitslag kan maken.

    Hiervoor kon het roer maar iets van 3/4 mm naar beneden wat veels te weinig is.

    Morgen alles in epoxien en wachten op de regelaar :)
    Moet dus klaar zijn voor de wedstrijd van de 12de.

    Setup:
    Kontronik Kira 600-38/6.7
    Castle Creations Phoenix 125
    RFM 14,5x14s / RFM 16x16s
    4S 3000 35C Turnigy Lipo
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2010
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik had bij mijn Wilco ook dat 1 van de Ailleron-roeren onvoldoende down uitslag gaf.
    Ik zag dat er lijmklodders (epoxy) in de holte zaten, en dat de witte epoxy tochtstrips ongelijk van breedte waren. Ik heb beiden gelijk in grootte geschuurd en met een dremel-tandartsboor de epoxyrestanten weg gegraveerd.
    Staartvlak had identiek probleem. Ook schoongemaakt, en de witte tochtstrip iets korter geschuurd.
     
  14. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    weet iemand de uitslagen en het zwaartepunt?

    Mvg
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Staan die niet in de bouwbeschrijving dan?

    Hier eenzelfde als de Wilco, Hawk etc. NAN models meuk...
    http://shop.lindinger.at/pdf/72487.pdf

    Wilco volgens boekje
    CG: 70mm van de voorlijst, gemeten rakelings langs de romp.
    Controls.....High..........Low
    Ailerons......+15/-7......+12/-6
    Elevator.....+6/-6........+6/-6
    Spoiler.......+20...........+20
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2010
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Zwaartepunt liever iets voorlijker, 70mm wordt al kritisch. De Hawk handleiding vermeldt 60mm, da's dan weer erg voorlijk. Op 65-68mm vliegt hij prima en zit je safe.

    Net even mijn uitslagen gemeten op de Hawk vleugel:
    Rol:
    Speed: +10/-7mm
    Thermiek: +11/-5mm

    Eigenlijk nog iets teveel voor beheerst rakken/thermiek vliegen. Wil je rond knallen kun je natuurlijk meer zetten.

    Groet,
    Gerben
     
  18. Gerti

    Gerti

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    25
    Hoi Gerben ga de hawk invliegen met jou opgegeven zwaartepunt bedankt afz Gerti
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gerti, prima, veel plezier alvast.

    Wat voor setup heb je in je Hawk?

    Groet,
    Gerben
     
  20. Gerti

    Gerti

    Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Berichten:
    25
    Gevlogen vandaag het is goed gegaan zwaarte punt lag meteen goed 66mm.
    Setup MEGA 22/30/3 PROP 11-6 OP 3 LIPO`S 30 /40 C ZIPPY H gaat hier mee loodrecht omhoog.

    AFZ GERTI
     

Deel Deze Pagina