Langzaam druppelen de spulletjes voor de fraaie Wilco binnen (Topmodel.fr)
Daarbij had ik een Z-Turbo Spinner, 38 mm (ja die met de dubbele knik) en 14 x 10 klapprop meebesteld gekregen.
De Wilco komt compleet met ruderlinkjes, servoafdekplaatjes en servoraampjes door de brievenbus.
Voor het afgelopen weekend de motor en regelaar uit Engeland binnen...
2217/9D+PG3 en Jeti Spin 44 + Jeti Box. De Jeti regelaar wordt geleverd met een setje goudcontactstekkers (tussen motor en regelaar). Da's weer netjes.
Electricwingman - Online shop for quality RC power systems and components for electric flights
Vandaag de servo's en extra goudcontact-hoge-stroomstekkers (voor de accuverbinding) uit Oostenrijk. Lindinger.
3x Graupner DES 428 BB MG 2.0 Ncm digitale servo's. (Hyperion, made in Korea) Keurig met hoorntjes en montageclipjes. De servos verlijmen in krimpkous is dan niet nodig...
Mozusknetterindegloria wat zijn die dingen klein.
Overigens.. Financiëel is het allang geen instapmodelletje meer.
Gisterenavond het epoxyplaat motorspant verlijmd.
Epoxy romp in de neus ontvet en opgeschuurd.
In het spantje moesten nieuwe gaatjes geboord worden om de AXI te laten passen. Daarvoor eerst een werktekeningetje opgezet in Illustrator CS4.
Met dit chabloontje nauwkeurig de boorposities met een center aangezet voor het boren.
Centrale as-gat iets opgeboord naar 10mm (was 9 mm) zodat de flens van de planetenreductie goed op het spant past.
Vervolgens de motor op het spant geschroefd voor het test-passen.
Na wat grondig oefenen... wat hulpstukken erbij....
motor in plastic verpakt (tegen potentieel geklieder), de zaak netjes in sito gelijmd met 30 minuten epoxy.
De motor staat onder een hoek rechts en een domp van een x-aantal graden.
De stand is een gietklaar-gegeven in de ARF-romp.
In de bouwbeschrijving staat de inbouwprocedure keurig beschreven en afgebeeld. (helaas geen pdf..) Die wijze heb ik dan ook maar aangehouden.... met iets wat er op leek... na wat gegraai in m'n bakken met scratch parts. (ex-laserprinters, scanners etc)... oftewel een shim om te as te richten....en daarmee ook het spant. De extra lijmrups met ingedikte epoxy moet ik nog aanbrengen.
Alle passingen zijn goed. Inbouwen is dan ook gelukkig maar een fluitje van een cent (wel met de kop erbij). Alles mooi flush met de vloeiende lijnen van de snuit.
De bedrading loopt langs de rechterzijde van de AXI, de flank van de romp. Immers... door de instelhoeken van de motor heb je daar dan net even wat meer ruimte.
Om te voorkomen dat de draden in aanraking komen met de buitenloper gedurende een chaotische G-manoeuvre, komt er een stukje krimpkous omheen met een voorgevormd stukje draad of kunststof (balein) ingesloten, om het zaakje in de gewenste stand te houden, ver uit de buurt van de motor.
Tussen het geknutsel door natuurlijk even gluren naar de fraaie lijnen van het topmodel.
Tot zover...
Graag zou ik wat adviezen hebben om regelaar, accu en andere deeltjes in de romp voldoende goed vast te zetten/borgen.
Zelfklevend klitteband of klitteband vast epoxien...etc...
Of.. een motageplaatje in de romp aanbrengen, daarop alles monteren?
Er zijn vast goede tips.
@Gert-Jan,
Technovraag over het vermogen van je AXI 2826/8 PG4/33.
Je wilt graag naar 700 Watt toe werken. Kan de motor dat aan c.q. haal je dat met 4 cellen zonder omzetting in warmte?
Is mijn interpretatie van Watt's gelijk aan wat jullie bedoelen?
Ik lees in de AXI productspecificatie-flyer over deze motor... 5 cellen = 18.5v. Volt-input na de regelaar op de motor zal dat rond de 17,75v kunnen zijn (even natte vinger, ivb met de gebruikelijke verliezen in de regelaar en bedrading)
Maximum efficiency: 83%, tussen het gebied 25-37Amp, bij 5 cellen.
Motor kan gedurende 60sec 55Amp aan, maakt 976,25 Watt, waarbij hij vast en zeker een groter deel uitgeeft in warmte in plaats van trekkracht, voor hij doorfikt.
Ga ik dan uit van 17,75v x 37Amp, maakt dat 656 Watt (= minder dan 1 pk)
Met de juiste prop... dan is dat neem ik aan het beste wat je uit de motor kunt halen.
Watt is Volt x Ampère.
1 pk = 735,49875 Watt