Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Over de logging.
Ik heb niet alleen de minimale en maximale waardes vergeleken maar ook de meetwaarden.
Ik schrok even van de stromen die liepen en wat ik even daarvoor in de lucht gezien had.
Er stonden wat andere mensen bij en die zagen geen verschil in vliegbeeld.
Ook al propte ik er meer dan 1000 watt extra in.
Zoals ik al zei, het was een probeerseltje, niet echt serieus te nemen.
Maar ik kan wel zeggen dat ik met 2900 watt in een Hawk gevlogen heb, dat het er niet uitkomt, ala.

Maar vanavond ga ik nog even verder testen, als ik tijd heb want volgens mij komen er weer 3 leerlingen.
Zit ook al te denken om de Hawk een keer met mijn pletje 220/37/A1 P4 te vliegen.
Ben wel enigszins overtuigd dat het kistje meer kan hebben dan de prijs doet verwachten.
Kan hem vrij hard de bocht om rammen.

GJ
 
Jos, heb ik al geprobeerd.
Binnenlopers fik je sneller af dan buitenlopers.
Ik had een Feigao 540 L, gaat stuk.
De Hacker B50 blijft langer heel maar vind het ook niet fijn.
Een HET 2W20, in een impeller makkelijk 800 watt, gaat ook stuk.
Maar je zegt het al een beetje, hoe meer koper is ook hoe meer weerstand en hoe meer warmte.
Ik heb het al aan ralph okon gevraagd, dat is toch de specialist op motorgebied, hij is pro direct drive maar dan zit je met kleine propjes.
Een gear zou volgens hem wel goed werken maar hij is anti gears.
Je ziet het trouwens steeds vaker, een buitenloper heeft een hoog rendement, veel hoger dan een binnenloper.
Als je daar dan een gear opzet dan neemt het rendement nog een keer toe.
Ik heb zelf een buitenloper gewikkeld, die zou op de gear kunnen maar de motor is nog niet goed genoeg en ook het idee dat het voor iedereen koopbaar moet zijn werkt dan niet meer.

Maar jouw idee hebben we al een jaar of 2 geleden geprobeerd, werkt niet.
Je moet echt een motor hebben die hoge toerentallen aankan en dan ook nog eens hoge stromen. je komt dan helaas in het hogere segment.

Sorry maar helaas.

GJ

Goed, van boven naar benee.

Faigao is troep. De vertragingen van Faigao al helemaal. De magneten zijn van slechte kwaliteit en de koper bewikkelingen hebben slechts lage temperatuur isolatie. Dus een echte goedkope kopie.

Er is niks mis met een echte Hacker B50, daar vliegen nog best wat mensen mee en als jij een goede combinatie hebt van Kv en voltage dan zal de efficienctie ook best te doen zijn. Je moet zorgen dat je boven de 60.000 RPM zit. George, Mike en Nigel (UK#1) kunnen dit wel beamen.

Dat en HET 2W20 kapot gaat wist ik ook al lang. Heb ik ook al gedaan in een EDF. Weer geen kwalitiet en in een EDF worden die motortjes toch best heet!

Meer koper = meer weerstand ?!! Zou toch maar even goed na denken over die uitspraak. Dikkere draden is minder weerstand = minder warmte.

Een buitenloper heeft meer torque, dat wil zeggen je trekt met een grotere prop op een lager toerental het zelfde vermogen dan met een binnenloper. Een grotere prop is in principe efficienter maar helaas over een kleiner snelheids gebied. Daar houd het verhaal op. Begin niet over binnenloper vs buitenloper efficientie. Ik ga niet in op een discussie hier over.

Als Herb die Turnigy B36 motor heeft gevlogen in zijn EDF kisten dan weet ik wel zeker dat dit geen slechte troep is. Als het slechte troep was dan ging het niet zo lang mee met het vormogen waar die gast mee vliegt. Maar we komen er snel genoeg achter want ik ga het zelf even lekker zelf proberen. Voor onder de 30 USD ook geen groot gat in mijn portemenee.

Stop die Plettenberg liever in de Surprise, maar als je het niet laten kunt dan zou ik hem graag op de 16de zien vliegen. ;)

Jos
 
Zo! Nu maar een weer eens update... voor de Topmodel.cz/fr Wilco.
Wel een hoop koppijn van al dat gewik en geweeg... ja, het is hobby, ik weet het.

Servo is thans in staart gefuseerd. Geen sikaflex, maar 30 minuten epoxy met een beetje glasparelpoeder als vulstof!
Servonaden afgedicht met 3M polyester magic tape. Dunne reepjes. Servo ontvet en opgeschuurd... en nog eens ontvet...
Het ziet er uit alsof goed vast zit...

Alvorens servo in te lijmen voorbereidend werk:
Maten genomen van de maximaal mogelijke uitslagen van de servo. Die maten afgezet tegen de gewenste uitslagen, + en - 6 mm.
Dat kwam neer op een draaipunt voor het ruderhorntje op 10 mm uit het scharnier gemeten.
Tekeningetje gemaakt in Illustrator. Printje plakken met secondenlijm op epoxyplaat, 1,5 mm dikte. Vervolgens gezaagd en geslepen.
Dan... Voorzichtig sleufje gemaakt met tandartsfreesje in proxxondremel gestoken.
Sleufje dieper geharkt met een ander scherp freesje, ditmaal gewoon in een houdertje geprikt, exact tot aan de glaslaag aan de andere zijde... om vooral niet door te schieten.
Hoorntje verzonken gelijmd met 30 minuten epoxy in het stuurvlak.

Vervolgens...
Servo-stangetje in een hoek van 90 graden omgezet, het gebogen eind heeft een afmeting van 1 cm.
Andere zijde stangetje gesoldeerd aan een draadeind met soldeer-lugje.
Schroefdraad omwikkeld met teflon, stroef ingedraaid. Het metalen clipje versterkt met allu busje rond het tapeinde, zodat de klip op die plek niet kan wijken, c.q. het schroefdraad los zou kunnen schieten. (wat eigenlijk niet gebeurd)
Zaakje is volkomen spelingvrij, ook om het schroefdraad.
Zou er speling komen? Nieuwe teflon erom... klaar.

Morgen zal ik de vleugel aanpakken. Dan zit er aardig schot in het project...


Servo hoogteroer. Het aluminium busje rond de clip is nog net te zien

12504a789e55764b6.jpg


12504a789e55322b7.jpg



Stuurstang hoogte, 1,5 mm verenstaal

12504a789e55b3d0a.jpg



Ruderhoorntje uit 1,5 mm epoxyplaat geknutseld

12504a789e8318792.jpg



Stabilo gemonteerd op kielvlak

12504a789e835021b.jpg


Tot zovers...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Hawk is dood....

Vandaag even aan het testen geweest.
Eerste vlucht was weer op 4S met een 16x16 RFM prop.
Maar om meer "durchzug" te krijgen hadden we hem op 1800 gram gebracht.
Vloog erg goed, kon 4 rakken vliegen zonder veel snelheid te verliezen.
Stijgsnelheid was minder.
Vleugel boog wel maar ging goed.

Daarna, na berekeningen van Gerben, een 17x13 erop met een 5S.
Rendement zou dan beter worden.
Gewicht weer teruggebracht naar 1700 gram.

Bij de eerste worp, bij het aanschakelen van de motor rolde de kist naar links.
Ik kon hem redden en de stijgsnelheid was erg hoog.
Kist hing weer lekker aan de prop.
Bij de 2e maal aanschakelen viel de spinner+prop er af.

Geland en alles weer vastgezet.

Bij de 2e worp weer hetzelfde maar dan nog wat heftiger.
Motor aan, rolde naar links en toen zag ik al dat ie niet meer te redden was.
Motor uit en knal.
Op de logging is te zien dat dit alles binnen 0,5 seconde gebeurde.

Dus de romp is niet meer in vorm..
Verder is alles nog heel.

Bij uitlezen van de logging bleek de kist 174A te trekken, dus 3200 watt.
Stijgsnelheid was ruim 46 m/s ik zat binnen 2 seconden op 108 meter.

Nu maar even kijken hoe we het op gaan lossen op 16 augustus... als leskist kan ik de Flamingo nemen maar die moet ik zondagochtend even in mijn zender programmeren en ook de kist binnen 5 minuten leren kennen.

We zien wel.

DSC00273.JPG




GJ
 
Hawk dead? Long live the Hawk.

Oei! Dat is bijzonder jammer te lezen...
Kon de kist het enorme koppel (vliegwieleffect) niet aan... of ontvangstproblemen?
(Je deed de power aanpassingen immers onder voorbehoud, op zoek naar de grenzen van de kist...)

Niet mogelijk eentje snel te bestellen? Zal toch wel lukken?
Noot: Had de Wilco vanuit Frankrijk in 3 dagen, wellicht Staufenbiel te porren...
Binnen een dag kan hij weer klaar zijn... en dat zou mooi wezen!

Stop er maar iets minder vermogen in... of een softstart?... en hopen dat het dan heel blijft....
 
Laatst bewerkt:
Yup, het was het koppel, ik heb nooit ontvangerproblemen.
De 16x16 prop overtrekt, dus je hebt weinig last van koppel.
17x13 hapte meteen met vol vermogen.
Tja, ik had na de eerste vlucht met die prop moeten stoppen of de motor op de gasknuppel moeten zetten, staat nu op een schakelaar.
Maar ach, je probeert eens wat.
Er is alweer een nieuwe onderweg.
Opbouwen lukt wel binnen een avond.
Nu hopen dat ie op vrijdag binnenkomt.

En anders wordt het een andere leskist.

GJ
 
Nieuwe onderweg? Dat is altijd goed!

Wat is nu eigenijk gebruikelijk voor de knuppel/schakelaar bezetting van de zender i.g.v. Hotliner?
(Met het programmeren van mijn Evo-9 in het achterhoofd...)

Natuurlijk... ik laat me de 16e goed adviseren... know-how bij de vleet... en wellicht kan ik em die dag invliegen... dat zou fraai zijn.
 
Er is eigenlijk geen standaard ding wat je aan moet houden.
Gas op de knuppel werkt maar op een schakelaar is sneller en in wedstrijden is dat beter.
Op de leshawk had ik gas op de knuppel, dan kan iedereen hem vliegen.
Maar ik heb nu al een paar keer gehad dat ik iemand aan het lessen was met de Hawk en ik de schakelaar overhaalde, ik dacht dus de motor uit.. maar dan gaf ik eigenlijk de kist over.
Heel verwarrend.

Het is een beetje bedenken wat je wilt.
Om te oefenen is gas op de knuppel lekker, dan heb je niet meteen de volle klap.
Ons bevalt de schakelaar erg goed maar met wat pech heb je dus wat ik vandaag had.
Of, zoals Luc van Tricht heeft, gas op een 3 standenschakelaar, uit/half,vol.
Dat kan ook nog.

Zou leuk zijn al je Wilco af is.

We vliegen trouwens rakken van rechts naar links.
A rak staat rechts en B rak staat 150 meter naar links.
En je staat zelf achter het A rak.


GJ
 
Zo weer wat kleine stapjes vooruit.

Servokabels verlengd met 0,14 mm2 twisted draad. (via 2ehandsRC en is perfect electromateriaal...)

Draad door krimkous geschoven laat zich aangenaam makkelijk door vleugel schuiven. De hulptouwtjes heb je in dit geval niet nodig...
De kous krimp ik niet... en is bedoeld als servodraadbescherming.
Je zou ook een stoffen kous kunnen nemen... had ik niet liggen... wellicht net iets lichter...

Zou ook maar kunnen dat door het extra gewicht de zaak juist heen een weer wappert onder hoge G-stresssss.
Wel... proof of the pudding is in the eating... niet? Ofwel... we doen gewoon maar wat...

12504a7ff886029db.jpg


Hopla... nog maar eens een plaatje... voor het solderen van de kwiklinks.... vers gebogen 1,5 verenstaaldraad.
Overigens... het megeleverde ARF 1,5 verenstaaldraad spatte in stukjes bij het buigen in de Z-tang... keer op keer... heet stoken?... Pats! weer stuk! Uiteindelijk draad uit eigen voorraad genomen...

12504a7ff8857f185.jpg


Het jaren '70 vorige eeuw retromodelbouwbrochebeeldeffekt komt door de hoge 3200 ASA ISO waarde van de camera...

12504a7ff8863df6d.jpg


Proefopstelling. Kwiklinkje + z-bend, gesoldeerd.

12504a800087d49c8.jpg


Noot: De servo's DES 428 van Graupner (zowat omgelabelde Hyperion Atlas 09 AMD). Formaat exact gelijk de D60 van Dymond. Wat opvalt is dat de behuizing van de D60 sterker lijkt. Die van de DES is fragieler. De bodem die met plakkertjes bij de servo wordt gehouden, vertoont nieuw reeds barstjes bij de doorvoor van de servokabel.
Wederom verrast de Dymond door kwaliteit...

Laatste stap in deze... Servo's plakken! En nog twijfel ik...
Epoxy, Epoxy + krimpkous of tyfoon-proof maritieme Sikaflex 291.
Ik laat het jullie weten!

Sikaflex dus... krimpkous werd net 1 micron te dik... servo direct in de epoxy toch wel rigoureus...

Nèt geen zooitje met die kit... voor je het weet is het een smeerboel.... netjes werken vrijwel onmogelijk... de kit is git zwart.. zie je het minder...
nu eeuwig laten drogen...
Wellicht vanavond servokabels solderen (Multiplex accustekkers)

Overigens is de vleugel al van de plank geflikkerd... een tipje heeft al een oplawaai gekregen... zullen vast veel volgen... daar niet van...
Daar wordt je best een beetje knorrig van....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo! Servo's gelijmd met sikaflex. Mooi stabiel op hun plekje ietsjes elastich.
Alle servokabels gesoldeerd.
Wel met ringkernen, vier windingen. Alle kabels... minus 1 voor betere ontvangst.

De servo-armpjes raken bij Spoilerstand net niet de vleugel.
Raak je aileronknuppel aan, dan klapt het armpje tegen de vleugel, die wordt gewoon ingedrukt. 2 kilo suiker is 2 kilo suiker!
Dus... nieuw armpje maken met iets knik erin. Uitsparing/sleuf niet in de vleugen... om de sterkte te handhaven... Hopen dat het dan beter gaat...

De zender heb ik geprogrammeerd gekregen... zonder manual... en dat ging zomaar in 1 keer!
Ik heb begrepen dat bij spoiler up -thans een vaste slag- en dus niet proportioneel ondanks dat deze met een schuifpod is aangestuurd....
Ofwel aan of uit...

Wat ik nog hoop uit te vinden hoeveel hoogteroer er ingemixed moet worden bij spoiler-up ... of dat je dat gewoon met de hand doet....

Wel...
Moet alleen nog het motorspant een extra lijmrups + koolstof geven.
Nog even nieuwe servoarmpjes maken.. of bijbuigen....
De Jeti Spin 44 programmeren met de Jeti Box.
1x Accupakket opnieuw inpakken... + trekkoordje... zodat ook deze keurig in de neus past....
Klitteband in de neus en onder de accu...
En op de waag! Balanceren...

Dat is het wel zo een beetje...

Verder heb ik aardig wat speling op de propeller lugjes.
Te veel speling betekend dat de boorgaten van de bladen kunnen uitlubberen.
Ze moeten vrij kunnen bewegen in de centrifugaal richting... echter niet meer dan dat... ik weet niet waarom dat nu weer niet past....
Verbinding bestaat uit pennetjes met circlips... kijken of ik het met boutjes kan oplossen... of dunne busjes....
 
Toevallig ben ik nog wakker.
De propellorgaatjes kan je misschien even een drupje CA in laten vallen (wel eerst los halen).
Dan is je gaatje net wat kleiner.

Ik mix bij spoiler up een procent of 10 bij, maar dat is ook een kwestie van smaak en instellingen van de servo's.
10% komt bij mijn ex Hawk neer op ongeveer 1mm aan de achterkant van het roer.

Nu maar weer een poging doen om te gaan slapen.

GJ
 
De Spoiler bij de EVO kun je trouwens ook proportioneel instellen. Bij mij zitten ze op de knuppel en sturen ze keurig mee.
 
@GJ, CA ik zal een wat gaan testen.
De CA heb ik ook (forumgeadviseerd) om de speling uit de boorgaatje van hoogteroer weg te nemen. Ook dat ging prima.

Soms heb nog wel eens eens wat buisjesmateriaal en andere mini rommeltjes (scratch) in een doosje liggen (electronica-schroot). Ik gaat eens even wat modderen. Anders methode CA.

@Johan, vertel mij meer!
Heb je de Evo reeds geüpdate? dus niet meer v1.40?
Ik heb gister een paar stappen ondernomen en nog niet alles uitgedokterd.

Ik heb gas nog niet ingesteld, maar wilde ik op knuppel zetten.
Vanwege de reflexen in het brandstofvliegen.
Verder staat alles nog op min of meer zoals MPX 'Hotliner' voorgeprogrammeerd heeft, en alles in Flugphase Normal.

Hoogte op knuppel rechts
Ailleron op knuppel rechts
Spoiler nu op schuifpod E gesteld
Gas op knuppel links

Als ik naar de mixer pre-sets kijk (onder het E-esse knopje) dan heb ik daar een listje met daarin 2x spoiler staan.
De eerste AUS AUS...
De verderop naar onder de regel 'spoiler', heb ik op '100% E-' staan.

Daarboven staat op regel Höhe-Tr - AUS AUS *
Is die voor de 'up' in te mixen?

Hoor graag!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb firmware 2.62. Deze is overigens helemaal niet zo verschillend in werking van de "oude" versie volgens mij.
Gas heb ik op schakelaar O zitten. Butterfly op de rechter knuppel.
Template Hotliner inderdaad
E-Esse knopje snap ik niet, maar je stelt ze in met het knopje boven GHI3. Dan naar Aileron+ en dan kun je het aandeel aileron naar boven/beneden aangeven bij spoiler.
Zelfde bij het hoogteroer in de mixer voor hoogteroer, daar heb ik 15% en 34% staan, 1e getal voor half spoiler en 2e getal voor hele spoiler uitslag, dat maakt het wat vloeiender.
Let wel op dat je Aileron+ hebt geselecteerd bij de servo toewijzingen (boven JKL4)

Wellicht dat ik het al zie, ik heb de engelse software.
In het mixer veld voor aileron+ staat onder elkaar: aileron/spoiler/flap/ele-tr. Je moet de spoiler hebben en niet de flap volgens mij. En dan zal E-esse ook wel Sigma zijn zeker.
 
Laatst bewerkt:
Dank Johan,
Vanwege de manual heb ik em even op Duits gezet...
v2.60. De laatste is v2.62? Dan haal ik die ook nog even op.
Esse? Wah... ik zat te pitten... Sigma teken! Correct!

Jij heb hoogte op links.... neem ik aan?

Bij de OLC had men gas links, hoogte rechts.
Beetje lastig met het werpen van een kist was destijds mijn commentaar... had het liever andersom geleerd...

Op schakelaar O heb ik de flight phases staan...
Maar die zou ik in mijn geval op J kunnen zetten.
M of H is niet aan te raden?... drukknop? Of is dat te link?

Ik duik er zo weer even in... eens even verwerken wat je beschreven hebt.
 
Laatst bewerkt:
De Elevator+ of Aileron+ mix begrijp ik toch nog niet helemaal in je beschrijving.

Wat ik thans zie... Sigmaknopje:
> Aileron+

Aileron _ ----- 100%
Spoiler _ OFF OFF
Flap _ OFF OFF
Ele -Tr _ OFF OFF
Spoiler _ ----- -100%E-

Zet je hier Spoiler op?
Spoiler _ 15% 34%

Toch niet onder Elevator+ neem ik aan?

Wat ik zojuist tegen kwam.. en even proef ingesteld heb... (variabele = cursief) Dus jou 15% up getal, de eerste waarde. (Flightfase Normal 1)

Sigmaknopje:

Kiezen > Controls Mix:

Travel 1 15%

Source Spoiler
Target Elevator
Switch Mx1 E-

En... als ik dan m'n schuifpod E (niet proportionee) 'aan' zet, dan geeft hoogte 15% up (bij de monitor 26%?... hmmm)
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het best eenvoudig. Onder Aileron+ stel je alles in wat met de ailerons moet gebeuren. In mijn geval spoiler - off- -100%, deze gaat dan met de knuppel (of schuif) proportioneel mee als het goed is.
Bij evelatr+ stel je alles in wat met de hoogte moet gebeuren.
Hoogte bijmixen doe je dus bij elevatr+, in mijn geval spoiler - 15% - 34%. Hoogte stuurt dan proportioneel met de spoiler mee.

Ctrl mix heb ik niet in gebruik.

Waar je welke schakelaar voor gebruikt is een persoonlijke kwestie. Flightmodes gaan bij mij op J en motor op O omdat ik dan met links de zender vast kan houden en motor aanzetten en met rechts het model kan werpen. Throttle cut heb ik bijvoorbeeld op schuif E zitten.
 
Instellingen bijna geheel gespiegeld bij mij...
Odoorns vliegen :thumbsup:
Oh, oh...

Ik ga je spoiler instelling nogmaals nalopen.
 
Back
Top