Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

  • Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
@Arvid,
dank je. Het valt me trouwens op dat er momenteel een hoop dertigers aan het bouwen zijn (tenminste die bouwverslagen maken). :roll:

@WV,
ik heb Ton even een PB gestuurd, heeft nog niet gereageerd. Hij is de laatste tijd volgens mij ook weinig op 't forum.

Nou de ander helft is ook gelukt, ging zelfs een stuk makkelijker omdat ik al een kant had gedaan en wist waar de 'knelpunten' zaten. Daarna flush geschuurd en er een jawel 6 mm balsa topstuk er op gelijmd. Nu zul je denken 'is dat niet wat dik?' dat is het ook maar het meeste wordt eraf geschuurd. Achter de cockpit is het smal en hoog, naar de staart toe wordt het breed en plat.
hurri_89.jpg


hurri_90.jpg


De servo's en servotray zitten nu stevig vast.
hurri_91.jpg


Ook bij de neus flush geschuurd. Hier komt straks een luikje, ik weet nog niet precies hoe ik dit ga doen, ga ik eerst nog eens over nadenken.
hurri_92.jpg


Zo nu ga ik eerst eens alle foto's proberen over te zetten van mijn eigen serverruimte naar die van het forum....ik zit namelijk aan mijn limiet...zucht :(
 
Ja sorry reageer niet meer zoveel :oops: ben ijverig bezig met nieuwe modellen te tekenen, maar hou alles natuurlijk wel in de gaten.

Ziet er goed uit de hurri en heb wat foto's van mijn YAK23 in mijn gallerie geupload om het PU100 resultaat te kunnen zien.

Even wat vraagjes m.b.t. het glassen van de vleugel/romp

Ga ze proberen te beantwoorden.

Als je PU100 gebruikt is het dan noodzakelijk of gewenst om eerst porienvuller te gebruiken? Ik heb het wel in huis en weet dat het voor normale lamineerepoxy wel aan te raden is, maar moet dit ook wanneer je PU100 gebruikt?

Is mogelijk, maar doe dat zelf niet :? zie geen voordeel in verf die in het hout zit wil het op het oppervlak hebben en geeft alleen maar meer gewicht.

Mijn idee is namelijk, om alleen er voor te zorgen dat het oppervlak hard en stevig wordt en dat kunnen we bereiken met een gevulde glasmat als toplaag.

Het glasdoek wordt op het balsa geplaatst en gladgestreken met de hand, daarna gaan we de mat insoppen met PU100.

Neem een platte kwast en doe een laagje van max 1 cm PU in een potje of schaaltje, zo krijg je niet te veel PU op/in de kwast voor het insmeren van de mat.

Met het insmeren van de mat snel de PU verdelen zodat er geen glimmende plekken blijven staan, de mat moet dof blijven een glimmende plek betekend te veel PU wat dan weer in het hout verdwijnt.

Om te schuren gebuik ik korrel 250 en haal daarvoor het witgekleurde schuurpapier bij de gamma, dit schuurd prima en blijft relatief lang bruikbaar.

De volgende laag wat dikker opzetten en beter nog de PU te mengen met talkpoeder om een goed vullende werking te verkrijgen.

Na het schuren is het oppervlak hard en stevig maar de mat is nog niet vol :? gebruik daarvoor grondverf van de gamma (Histor) gebruik dit omdat ik niet van die speciale verf soorten houd en Histor is lekker weg te schuren.

Met een laag of twee moet het oppervlak al aardig gevuld zijn en kun je het model in kleur de kleuren zetten. Revell is prima en dekt lekker wat de kleuren betreft.

Om te wennen aan nieuwe materialen is het altijd verstandig om even een test op een plaatje balsa.

LET OP: de bus PU voor gebruik niet schudden wat daarmee breng je luchtbellen in de verf de het uithanden van de bus versnellen, verstandig is dan ook de PU in een schaaltje te schenken en de bus direct weer af te sluiten.

Kwast snel schoonmaken met thinner en met afwasmiddel inzepen blijft tie goed bruikbaar en wordt niet hard.

Succes

Ton
 
Ton!!!
Dit is precies de ontbrekende info die ik zocht :thumbsup: . Ziet er naar uit dat ik even langs de vrienden van de Gamma moet.

:?: Hebben ze daar ook PU100? Zo niet waar is het dan wel te krijgen?

Het wordt trouwens wel weer tijd voor een Ton bouwdraadje. Je was toch bezig met een F100, en een ME109 (1500mm)?


Ik moet zeggen dat ik het steeds leuker ga vinden om vanuit balsa een kist op te bouwen. Het vereist wel veel geduld maar geeft wel veel voldoening. Al bouwende verzamel (koop) ik steeds meer gereedschappen die handig zijn voor de bouw. Als de Hurri af is dan zou het zonde zijn om dit te laten liggen...dus...Als je een ME109 aan het tekenen bent dan hou ik me aanbevolen voor een plan van een Sp600-achtige grootte (ca. 1100mm) of een RBC ME109 kit uiteraard :wink:

:?: Dan nog een (voorlopig) laatste vraagje: zou jij in dit geval voor een buiklander de gehele romp in de glasmat zetten of alleen de onderzijde, of alleen met een PU laag zonder glasmat (dit met het oog op gewicht)?
 
Iwan,

Graag gedaan.

De Gamma heeft geen PU die haal ik bij Rob.

Ben met teveel bezig en wil eerst het een en ander even afmaken.
Een tweede F100 is in aanbouw om de onderdelen van de kit te testen, die denk ik eind deze maand leverbaar zal zijn.

Heb ook een AVIA BH3 voor 3/4 klaar die zal in september wel vliegklaar zijn.

Wat de ME betreft ben heel happy met de T29 in de Hawk75, zodat ik een beginnetje heb van wat Warbirds voor een span van 1100mm, te weten een ME109E, Bearcat en Wildcat en misschien volgen er wel meer maar goed ik draaiweereenbeetjedoor.

Eerst maar even mijn vliegbootje aftekenen en dan zien we wel verder.

Verbaasd mij niet 8) :wink: dat je er schik in gaat krijgen want het geeft veel voldoening om een model te vormen in balsa hout en moet zeggen je hebt er geen problemen mee de hurri is netjes en mooi strak.

Zet het model geheel in de mat met PU dat maakt hem strak en stevig, de mat zorgt ervoor dat er weinig verf in het hout trekt dus de gebruikte hoeveelheid verf ligt lager, ervan uitgaande dat je tussendoor ook flink aan het schuren gaat.

Alleen een afwerking met papier zou een gewichtbesparing geven maar dat is minder sterk.

Ton
 
Mooie info en inderdaad, dat viel mij ook op Iwan, veel dertigers die aan het bouwen zijn. Voornamelijk in de begin dertig. Grappig.
 
Na een lange zoektocht op google naar PU100 heb ik het gevonden bij RBCkits :D . Ik heb Rob even een mailtje gestuurd om wat glasmat en een blik PS100 PU hars te bestellen. Ik wist niet dat het inmiddels op z'n site staat.

Ik hoop dat ie het op voorraad heeft.
 
Kijk dit is info waar we wat aan hebben.

Net als Arvid wil ik ook mijn warbirds glassen en op deze manier komen wij steeds meer te weten over de aanschaf, het gebruik en afwerking :thumbsup:

Echt helemaal top :worship:

En wat die dertigers betreft, die zullen wel zeeen van tijd hebben om bouwverslagen bij te houden (net als ik, ahum :roll: ).

We houden dit mooie draadje in de gaten :yes:

Greetingz,
Berto.
 
Berto zei:
En wat die dertigers betreft, die zullen wel zeeen van tijd hebben om bouwverslagen bij te houden

Zeeën van tijd te kort zal je bedoelen...
Maar, als ik toch boven (in de buurt van de PC) ben om de kinders richting bed te verwijzen (tanden poetsen, plassen, uitkleden etc. etc.) en voordat dit ook daadwerkelijk uitgevoerd is, heb je tussendoor wel even tijd om een paar berichtjes te plaatsen :wink:
 
Zo het was een best werkje maar alle foto's zijn overgezet naar http://foto.modelbouwforum.nl met dank aan Satoer voor zijn uitvoerige handleiding en natuurlijk de host MFIS!

Heb ik weer wat lucht op mijn eigen serverruimte en kunnen we weer wat foto's gaan posten.
 
De body to wing fairings. Dit is een onderdeel dat erg slecht op de tekening staat en de beschrijving laat hier ook te wensen over. Ik ben dus nog aardig aan het puzzelen geweest om uit te vinden hoe dit moet. Originele hurri foto's brachten uitkomst en toen zag ik het licht.


Eerst wat triplex hulpstukjes volgens tekening gemonteerd.
hurri_93~0.jpg


Dan de maat van de triplex zadels bepalen (met de vleugel gemonteerd)
hurri_94.jpg


Schuin oplopende achterstukjes toevoegen, was lastig om deze met de rompvorm te laten meelopen. Toch gelukt na enkele pogingen.
hurri_95.jpg


Bovenzijde opvullen met balsa, origineel moet dit met dun triplex, maar dat buigt erg slecht dus gekozen voor balsa. De voorzijde is gedaan met allemaal stukjes plaat die 'op' elkaar liggen. De bijgeleverde plaatjes voldeden hier voor geen ene meter! Dus maar zelf gemaakt.
hurri_96.jpg


Achterpuntje ook dicht gemaakt.
hurri_97.jpg


Hier is de boel geschuurd, geplamuurd met balsafiller, en wederom geschuurd.
hurri_98.jpg


Bovenaanzicht, mooi toch?
hurri_99.jpg


Dit was wat je noemt een echte rotklus, maar heb hier weer veel van opgestoken.

Op naar het monteren van het stabilo!
 
Phoenix zei:
Bovenzijde opvullen met balsa, origineel moet dit met dun triplex, maar dat buigt erg slecht dus gekozen voor balsa.

Ik heb dit bij mijn seafury (Ook van balsacraft) opgelost door de achterkant van het triplex om de paar mm in te snijden, waardoor het beter buigt. Maar met gewoon balsa gaat het -zie ik- ook prima. :!:
Ziet er goed uit , ondanks dat dit idd een rotklusje is.
 
Je schiet aardig op Iwan! Wanneer is de maiden? ;)

Ziet er verder goed uit. Keep up the good work! :)
 
@WV,
inkepen, daar had ik nog niet aan gedacht. maar ik vindt balsa persoonlijk wat makkelijker te verwerken. Ik vind de fairings wel een beetje het 'minste' van de kit, verder geen klagen!

@Igwe,
Een datum van de maiden weet ik nog niet, moet volgend weekend eerst twee weken op cursus in 't buitenland en in september ook nog twee weken op vakantie, maar de maiden MOET dit jaar nog plaatsvinden. Hopelijk ergens eind oktober begin november :? Maar goed dat is de planning, en een planning is er om van af te wijken toch?


Ik heb inmiddels de PU hechthars PS100 (in het kort PU100) binnengekregen en nog wat glasmat :D . Ga eerdaag dus beginnen met de vleugel te glassen, ben benieuwd hoe dat zal gaan.
:roll:
Na dit bouwproject wil ik ipv een spitfire waarschijnlijk (dus niet zeker) toch eerst een ME109 bouwen. Ik ben op internet niet echt een geslaagd 1:10 ME109 tegengekomen :cry: , dus of Ton moet een beetje opschieten met de RBC ME :wink: , of ik ga proberen van scratch er zelf een te ontwerpen. Heb ik nog nooit gedaan dus ook wel weer een uitdaging. Een voordeel is dat de ME vleugel niet zo complex is en de romp heeft ook geen extreme vormen.

Ik verwacht trouwens uit te komen op een totaalgewicht van ca. 800 gr exclusief glassen en verfen. Dus ik moet (ruim) onder de 1000 gram blijven is de verwachting 8) Als ik deze kist voor een tweede keer zou bouwen (theoretisch) dan zou ik hem nog lichter kunnen bouwen, kan makkelijk met deze kits, mits je ze in z'n geheel afwerkt met glasmat voor stevigheid en hardheid.
 
Maar goed dat is de planning, en een planning is er om van af te wijken toch?
Als dat vantevoren al vaststaat, is het geen goede planning. :lol: Maar het was ook niet serieus bedoelt hoor. ;)
 
Daar gaan we weer, verder met de neus. Vanf hier gooien we de bouwbeschrijving aan de kant en gaan we improviseren.

Hier hoort in het midden een triplex schotje te staan, die gaat weg en we maken een tunnel voor de motorbedrading.
hurri_100.jpg


De eerste topsheeting (3mm) met gemarkeerd waar het luik ongeveer moet komen.
hurri_101.jpg


Vastlijmen en alvast grof op maat schuren.
hurri_102.jpg


I.p.v. allerlei balkjes en gelamineerde balsasheetjes heb ik gekozen om het met restant rompplaatmateriaal te doen. Hiervoor moet je wat 'klossen' maken van scrap balsa, hier zie je de linkerkant al dicht.
hurri_103.jpg


Aan de rechterkant is het klosje te zien, van de triplex former heb ik wat afgeschuurd ter dikte van de plaat, zodat deze mooi flush loopt met de romphuidplaat.
hurri_104.jpg


Rechterkant is nu ook dicht en met een trapeziumvormig middenstukje is de bovenzijde klaar! Mooi toch? 8)
Voordeel van deze methode is dat het ronde neusschot mooi ingeklemd komt te zitten hetgeen voor een sterke motorbevestiging zorgt.
hurri_105.jpg


Tja, en toen de onderzijde, hoe gaan we dat eens doen :roll: . Ook hier wilde ik niet een massa aan balsa hebben dus opgelost met wat hulp liggers. Hier zie je d'r twee. De originele hurri heeft een redelijk vlakke onderzijde, dus dat moet hier ook! Ook heb ik nog twee klosjes tegen het spant aangelijmd (staan niet op foto) om de neusplaat te 'begeleiden' langs de rompplaat.
hurri_106.jpg


Zo dat stuk zit ook weer dicht, niet vergeten om het plaatmateriaal vochtig te maken om de 'curve' te kunnen maken!
hurri_107.jpg


Tja en dan nog twee gapende gaten aan de onderzijde. Alleen plaatmateriaal leek me hier wat fragiel.... oplossing balsa blokken en die bekleden met een balsaplaatje Even grof op maat maken.
hurri_108.jpg


hurri_109.jpg


Hier zit de boel dicht, laatste kiertjes dichtsmeren met balsafiller en dan gladschuren. Het triplex spantje dient mooi als schuurmal.
hurri_110.jpg


Begint nu toch echt wel op te schieten, vanavond verder met het stabilo! :D Wordt vervolgd...
 
Even een vraag over de aileronscharnieren. Volgens de bouwbeschrijving moet deze worden gemaakt met tape over de hele lengte aan boven en onderzijde. Nu denk ik dat je dit altijd blijft zien als hinderlijke naden.

:?: Weet iemand hoe dit bij de RBC warbirds is gedaan? (liefst met foto)
:?: Of zie je de tape niet? Zo niet hoe breng je deze tape aan (plakken/bout) en hoe heet deze tape in vaktermen? Ik neem aan dat het geen standaard plakband is.
 
Phoenix zei:
Ga eerdaag dus beginnen met de vleugel te glassen, ben benieuwd hoe dat zal gaan.
:roll:

Afgelopen weekend sprak ik GFK/CFK-goeroe Ruud Zandvliet. Daarbij kwam ook het 'glassen' ter sprake. Hij adviseerde om 59 ipv 25 grams glasmat te gebruiken. Omdat dit een veel dichtere structuur heeft gaat er minder hars in en is het uiteindelijke verschil in gewicht verwaarloosbaar, maar wel veel sterker.
Ik ben nog niet zover met m'n Sparrowhawk, dus ik kan daar nog even over nadenken en een paar proefstukjes maken...

Ik vind het vreselijk: tapescharnieren op een schaalkist. Daarbij komt dat ze na verloop van tijd toch losgaan en als je je kist met veel moeite netjes gespoten hebt is dat niet leuk :mad:
Ik gebruik sindsdien gewoon 'mylar-scharniertjes': de spleet is verwaarloosbaar en het werkt prima 8) . En voor €0,90 heb je een heel zakje vol :wink:
 
Back
Top