Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

hoe is je boot eigenlijk schuin?
dwars of in de lengte richting, of staat de ene driver verder naar voren dan de ander....?

Hier weer even een update van mij :) Ik heb eindelijk aluminium gehaald en heb vandaag de schroefas op zijn plaats vast gemaakt met een mooi hoekprofeiltje gelijk ook even de waterkoeling af gemaakt. Wat ik morgen ga doen is een begin maken aan het roer voor mijn boot.

Heb helaas geen foto's me Digicam is op reis zonder mij :(

de hele boot zit in elkaar , alleen ng de bovenkant de rest zit dicht.
dit vond ik wel een redelijk lastig karwei.
er zitten nog redelijk wat naadjes en kieren. maar plamuur doen wonderen zal ik zeggen :)

vandaag eens mijn boot gewogen.
hij is 76 cm lang geworden.
zonder motor en electronica en zonder lak en plamuur is ie 680 gram geworden.
tesamen met de motor zonder elektr en tank is hij 1.1 kg

ik heb een probleempje.

nu il mijn motor wil in gaan bouwen heb ik een schroefas en koppeling nodig....
dit is op zich zelf niet zo het probleem maar ik heb een vliegwiel nodig om hem te starten.

dit gebeurd dus met behulp van een v snaar

wie heeft zo een vliegwiel of compleet met koppeling,?
of weet iemand waar te koop ,

heb contakt gehad met two bothers en ze hebben deze niet en kunnen hem ook niet bestellen.
waarschijnlijk zal ik zelf iets moeten fabrieken op een draaibank ofzo.
of weten jullie nog wat anders?

koppeling heb je toch helemaal niet nodig??

dat speciale vliegwiel en zo'n koppeling, die hebben ze zeker wel bij 2brothers.

gewoon heel dom die zaak binnenlopen met je motor en zeggen dat je om die motor een boot gaat bouwen, zij weten verder wel wat je nodig hebt.
het lijkt me sterk dat ze dat niet hebben.

btw, een koppeling voor een boot zie ik niet zo vaak, is het wel gebruikelijk om er een koppeling tussen te doen??

nou het gedeelte wat aan de as van de motor komt, hier word zeg maar de schroefas met een klauw koppeling aan vast gezet zoals ik dat heb gezien bij een modelbouw zaak.
dat vliegwiel heb ik nodig om hem te starten , zou niet weten hoe ik het anders voor elkaar zou moeten krijgen.

maar dat vliegwiel hebben ze niet,
ze wisten wel wat ik bedoelde, maar ze vertelde dat ze die dingen niet hadden en dat je die standaard bij een marine boot kreeg.
maar dat ook de leverancier ze niet meer had

misschien tweedehands...
vreemd hoor dat ze die niet los kunnen leveren :?

@rob

ik heb helemaal uit de brand hij past perfect maandag ga ik even de schroefas en de koppeling halen en dan is hij zowat af

moet hem nog een beetje schuren en dan aflakken.

Rob grandioos

dat zou ik graag doen
aleen de lader ligt bij mijn ma en die is 2 weken op vakantie....
maar zal kijken of ik met mijn telfoon morgen wat kan gaan doen :)
zit ook een cam in

vanavond ga ik de schroefas roer etc kopen en inbouwen, dan ga ik de bovenkant van de achterkant verder afmaken en gaa ie in de grondlak. daarna aflakken en in de botenlak zetten.
en daarna maar kijken of hij blijft drijven

moet ik overigens nog rekening houden met het monteren van de schroefas.

ik heb het zo in gedachte. vliegtuigmotor met op de as een v riem schijf om hem te starten, dan heb ik nog ongeveer een cm as over om de schroefas aan te bevestigen.

de schroef as wil ik direct of met een klauw koppeling aan de motor as verbinden.
het enige wat mij zorgen geeft is dat als de motor stationair draait hij de boot nog steeds zal voortstuwen. dus zal hem gewoon tegen de kant op moeten varen, heel rustig wel te verstaan:)

als iemand tips heeft dan hoor ik het graag.
moet ik nog rekening houden met het gewicht en hoe moet dit verdeeld zijn?
kan ik dit op voorhand al goed maken of moet je dit doen als je hem gaat test varen

Ik ken maar weinig boten met een slipkoppeling.
Meestal zit de as direkt aan de motor, dan wel met een flex-koppeling (veer/rubber) gemonteerd.
Het aanvaren doe je inderdaad heel voorzichtig, meestal is het gewicht van de boot dusdanig dat je bij stationair haast stil ligt.
Wat ik nog mis bij je is de koeling.....hoe ga je dat oplossen ?

Back