Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Danny Mulders, 16 okt 2015.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hans,
    Heb ik niet gedaan omdat ik wist dat ik dat niet netjes genoeg voor elkaar kon krijgen. Ze zitten nu op de fortuining ( weer een nieuw woord geleerd) gelijmd in plaats van erin, maar ik vind het niet storend.

    Newbie,
    Dit is gedaan met 4-5 lagen Ceta Bever Tuinbeits, transparant zijdeglans, kleur donker eiken 009. Het kruipt mooi in de hoeken en kieren en geeft daar een iets donkerdere kleur dan op de rest van de planken, dus je krijgt meteen een soort wash effect.
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb weer wat vorderingen te melden.:)

    Om te beginnen zijn de raamopeningen op het verdek nu helemaal klaar. Ik heb ze van binnen rood geschilderd zoals op het origineel. Ik ben erg tevreden met hoe ze er nu uitzien. De binnenzijden zijn helaas wat rafelig, maar dat valt alleen op als je er echt naar zoekt.
    [​IMG]

    Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met het figuurtje van de nar bij de kolderstok. Ik heb het 1:87 brandweermannetje hier flink voor toe moeten takelen, maar het resultaat is het honderd procent waard.

    Jullie zien hier dat het mannetje tijdelijk in positie hangt, ik heb hem in tweeën moeten snijden en een stuk tussen zijn middel weggesneden. De benen zijn onder een andere hoek geplaatst, het mannetje is verder voorover gebogen dan eerst, en zijn hoofd en armen zijn zo goed als verwijderd. Verder heb ik een zigzag patroontje tussen zijn benen gesneden om de losse flappen weer te geven.
    [​IMG]

    Hier heb ik het mannetje weer verwijderd om hem nog goed na te kunnen lijmen en te kunnen schilderen. Goed is te zien hoeveel materiaal echt is weggesneden. Het lijkt hier bijna of het mannetje bloedt, maar dit zijn restjes rode verf die van het raamkozijn afkomen en in de kruipende secondelijm zijn blijven hangen.
    [​IMG]

    Ik heb het mannetje een basislaag groen gegeven, en van een afgeknipt en gebogen spijkertje het stafje gemaakt wat hij om zijn middel heeft hangen.
    [​IMG]

    Hier is het mannetje volledig geschilderd.
    [​IMG]

    En definitief vastgelijmd, met het origineel ernaast ter vergelijking. Hij komt niet voor de volle 100% overeen met het origineel, maar ik vind het toch een zeer overtuigend detail waar ik erg tevreden over ben.
    [​IMG]

    En nu verder met de binnenzijde van de fortuining.:)
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63, bram1324, Jan Brans en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Ik vind het prachtig gr Ton
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  4. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    prachtig hoor
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  5. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    heel erg mooi Danny
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Inderdaad een leuk detail.
    Kan je nog een steuntje maken onder zijn voeten, of wordt dat te klein?
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Steuntjes moet ik nog maken, formaat is goed te doen. Ik ben alleen even aan het puzzelen hoe ik ze ga monteren want op het origineel is natuurlijk het laagste steuntje rood en op mijn model gaat dat nu niet.
     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Twee blauwe vind ik geen probleem hoor. Om hem rood te maken om maar conform de Batavia te blijven staat raar.
     
  9. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik ben ook nog aan het overwegen om het raampje een halve plank lager te plaatsen ( en die aan de andere kant ook). Als je op de foto's kijkt zie je dat de mijne eigenlijk iets te hoog zitten. De voetjes komen dan ook meteen een stuk gunstiger uit voor de steuntjes.
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Geen update met betrekking tot de steuntjes voor de nar, wél een update met betrekking tot de steuntjes aan de binnenzijde van de fortuining.

    Ik ben op het punt aangekomen dat ik de 'relingen' ( zal wel een officiële naam hebben maar die weet ik niet) kan gaan maken bovenop de fortuiningen.
    Aan de achterzijde gaan deze trapsgewijs. Ik moet per 'trapje' de verticale steuntjes aanbrengen, schilderen, er een horizontaal plankje bovenop lijmen, rode steuntjes lijmen, en als de verticale steuntjes voor het trapje ernaast ook op hun plek zitten kan ik de toplaag erop lijmen. Deze toplaag is echter weer de fundering die onder de rode steuntjes ernaast moeten komen, dus je kunt maar weinig voortgang per keer boeken omdat alles eerst moet drogen voor je verder kunt. Op onderstaande foto moet ik eerst nog de rode steuntjes lijmen voor ik verder kan.
    [​IMG]

    Op het voorkasteel ben ik ook bezig met de fortuining. Ik heb eerst een 2x3mm latje rood geschilderd en hier stukjes van 6mm lang vanaf gesneden. Deze zitten op onderstaande foto vastgelijmd. Er staan er nog een paar schuin, maar deze lijm ik pas goed als de toplaag erop zit, anders kan ik blijven corrigeren tijdens het gelijkschuren van de bovenzijden van de steuntjes.
    [​IMG]

    Hier zijn de bovenzijden van de steuntjes vlakgeschuurd, en de toplaag zit er op gelijmd. Er zitten hier nog steeds een paar steuntjes schuin, deze zitten enkel aan de onderzijde vastgelijmd dus ik kan ze nog rechtzetten.
    [​IMG]

    Hier zitten ze aan beide zijden van het model vastgelijmd. De steuntjes staan inmiddels recht. Er moet nog wel wat schilderwerk aan verricht worden, en als de fortuining achter ook klaar is kan ik de nagelbanken en dergelijke op hun plek lijmen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    De afgelopen dagen heb ik rustig doorgewerkt aan de binnenzijden en relingen van de fortuining.

    In mijn vorige post had ik al een klein gedeelte van de achterste fortuining voorzien van steuntjes aan de binnenzijde, nu heb ik op dit gedeelte ook de rode steuntjes gelijmd die van buiten zichtbaar zijn.
    [​IMG]

    Hier werd vervolgens een 1x4mm latje bovenop gelijmd, net zoals die er ook een onder de rode steuntjes ligt.
    [​IMG]

    Deze werd vervolgens zwart geschilderd.
    [​IMG]

    Herhaal dit een aantal keer (wel goed op de tekening blijven letten), dan krijg je dit:
    [​IMG]
    Te zien is ook dat ik de rode bies op de romp weer mooi strak heb gemaakt, bij het vervangen van de kleur op de fortuining had ik de rode bies ook een stukje meegenomen, en dat is nu weer gecorrigeerd.

    Op het spiegeldek staan de latjes wat verder uit elkaar, en aan beide zijden staat er één onder een zeer scherpe hoek naar achter. Verder is hier te zien dat ik ook al wat ringetjes voor de tuigage heb aangebracht, en een doorvoertje heb gemaakt.
    [​IMG]

    Nu kon eindelijk het doorluchtig wulf op zijn plek worden gelijmd. Ik heb ter ondersteuning en als afwerking twee gele latjes aan weerszijden van de spiegel gelijmd, hier komen straks de staathouten nog tegenaan.
    [​IMG]

    En tot slot een mooi overzicht. Ik moet de bovenste rand van de fortuining nog maken, maar ik maak nu eerst het galjoen af. Overigens is hier nu ook te zien dat het voorste luikje op de fortuining te ver naar achteren staat. Deze hoort een stukje vóór de ringen voor de tuigage te zitten, en hangt er nu onder. De ringen zitten sowieso op de juiste plek. Ik twijfel nog of ik de luiken laat zitten of ze verplaats. Daar heb ik gelukkig nog ruim de tijd voor, pas als de rusten en het staand want op hun plek zitten kan ik het niet meer corrigeren.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63, Jan Brans, paulbo en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi gemaakt danny
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  13. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Dat ziet er geweldig mooi uit m'n complimenten gr Ton
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  14. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Wat een mooi schip Danny. Die nar is een grappig detail net als de echte.
    Veel succes en vooral veel bouwplezier.


    Groeten Roelof
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je maakt hier inderdaad iets moois van Danny, en die nar is inderdaad een kostelijk leuk detail
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  16. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    ziet er echt top uit, je maakt er een mooi schip van
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  17. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Vanwege omstandigheden heb ik de afgelopen twee weken een bouwpauze genomen, maar gisteren ben ik weer langzaam begonnen met het afbouwen van de Batavia.

    Ik heb nu ook de laatste relingen op de achterste fortuining geplaatst. Kostte me ongeveer een middagje werk.
    [​IMG]

    Nu de laatste twee gebogen latten als afwerking van het galjoen plaatsen, en dan kan ik gaan beginnen met het plaatsen van alle knechten en belegpunten op de dekken en aan de binnenzijden van de verschansingen en fortuiningen.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  18. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Inmiddels is het galjoen zo goed als klaar, en heb ik de luiken op de bovenste dekken afgewerkt.

    Hier is te zien dat ik voor de afwerkingen van de luiken enkele stukjes balsa op maat heb geschuurd en deze op stukjes karton heb gelijmd.
    [​IMG]

    Hier heb ik ze een enkele laag verf gegeven. Uiteindelijk zijn er 3 lagen overheen gegaan om de nerven dicht te werken.
    [​IMG]

    En hier zitten ze op de dekken gelijmd. Mogelijk dat ik de kiertjes nog ga plamuren.
    [​IMG]

    Vervolgens moest toch het galjoen maar eens afgemaakt worden. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van 4x4mm latjes welke ik heb gebogen en vervolgens iets taps heb geschuurd. De extra steuntjes heb ik gemaakt van 2x3mm latjes. Op onderstaande foto heb ik alleen aan stuurboord de steuntjes geplaatst, aan bakboord hangt de boel nog los.
    [​IMG]

    Toen beide zijden netjes verlijmd waren heb ik ze voorzien van wat laagjes beits. Ik heb hier aan beide zijden nog een lang steuntje bijgezet. Het betreft hier de achterste steuntjes van het galjoen. Deze zou ik niet netjes hebben kunnen beitsen als ik ze vantevoren al zou hebben vastgelijmd, dus ik heb ze eerst gebeitst en daarna pas geplaatst.
    [​IMG]

    Op het origineel zijn de bovenzijden van het galjoen voorzien van zwarte verf, en de zijkanten van zwarte steunplaten. Deze heb ik nagebootst door de balkjes gewoon te schilderen.
    [​IMG]

    Nu kan definitief het boegbeeld verlijmd worden.
    [​IMG]

    En tot slot weer een zijaanzicht om het volledige silhouet goed te kunnen aanschouwen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63, TIMBERWOLF, amazone en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    :thumbsup:
     
    Herby63 en Danny Mulders vinden dit leuk.
  20. shipbuilder

    shipbuilder

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Rotterdam
    Super strak allemaal:thumbsup:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina