Omdat de nagelbanken nog moesten drogen en ik nog even niet wilde beginnen aan de kruishouten, ben ik begonnen met het maken van de kaapstander.
Hier liggen de onderdelen voor de kaapstander klaar. Ik heb de bovenzijde al afgerond, en de onderzijde al versmald. Het papiertje is bedoeld om straks de rood-wit-blauwe strepen op de kaapstander te maken, maar dit papiertje ga ik niet gebruiken omdat mijn ervaring is dat dit soort papiertjes na verloop van tijd gaan vervagen door zonlicht, en dat ze maar lastig netjes aan te brengen zijn.
Hier zijn de lasergesneden deeltjes in elkaar gelijmd.
Ik heb drie cocktailprikkertjes gebruikt om de balken te maken. De 1x1mm latjes die volgens de bouwbeschrijving gebruikt dienen te worden leken me wat te fragiel. Ik heb de gaatjes eerst met 1,4mm uitgeboord, en daarna steeds verder vergroot tot uiteindelijk 2,3mm. De cocktailprikkertjes zijn hier nog wel iets te lang en gaan ook nog wat versmald worden op de uiteinden.
Hier heb ik de kaapstander even op het model gezet om te zien hoe het zou staan. Hier kwam ik er achter hoeveel de stangen ingekort moesten worden.
Inmiddels was de tweede laag beits op de nagelbanken droog en kon ik ze op hun plek gaan lijmen. Als eerste heb ik de nagelbanken op het galjoen gelijmd.
Daarna ter hoogte van de fokkemast.
Ter hoogte van de grote mast.
En ter hoogte van de bezaansmast. Uiteindelijk ga ik alle kopjes van de korvijnagels nog één keer nalopen met wat beits om de kleur wat donkerder te krijgen.
Vervolgens kon ik de kop van de kaapstander wit schilderen.
Toen dit droog was werden er zes rode banden op geschilderd.
En tot slot blauw.
Hierna konden de zwarte ringen geschilderd worden, en heb ik de bovenkant ook meteen zwart gemaakt.
Hier heb ik de basis in de beits gezet. De stangen staan ook in de beits maar daar heb ik geen foto van.
En dat was het weer voor vandaag. De komende dagen zal het wat stiller zijn vanuit mijn kant omdat ik voor mijn werk enkele dagen naar Biddinghuizen moet.