Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Inmiddels ben ik verder gegaan aan de afwerking van de kanonspoorten. Hiertoe heb ik enkele 1x3mm latjes geschilderd en ingelijmd. Dit moest nu gebeuren want als straks de rusten op de romp zitten zou het wat moeilijker worden om deze netjes aan te brengen.

Hier is te zien dat de latjes op hun plek zitten. Te zien is ook dat de ornamenten tussen de voorste fortuining en het galjoen inmiddels geschilderd zijn.
full

En hier heb ik de kanonnen weer even ingestoken om te zien of ze mooi tussen de latjes vallen. Deze worden weer verwijderd om straks de rusten aan te kunnen brengen.
full

Laatst bewerkt:
Bedankt heren!

Meesterwerk vind ik echter wel wat overdreven, er zitten toch nog wel flink wat foutjes in die me pas opvielen nadat ze niet meer verholpen konden worden en op sommige punten had ik wel wet netter kunnen werken.

Op een eventueel volgend model zal ik in ieder geval nog beter mijn best doen.

Ik vind het ook bijzonder mooi zoals je werkt Danny. En foutjes maken we allemaal, leer je meestal meer van dan welke vorm van kritiek dan ook!

Ben nog bezig met de Bounty , maar ik heb de kid van de Batavia al aangeschaft .
Het mee kijken met de bouw bij Danny geeft al een geweldige kick !!
heel mooi!! Danny groeten John.

De bouw ligt nu even stil omdat het festivalseizoen momenteel in volle gang is. Aangezien ik in de evenementenbeveiliging werk betekent dit dat ik relatief weinig thuis ben. Ik schrijf dit bericht bijvoorbeeld vanuit Landgraaf waar nu Pinkpop in volle gang is. Af en toe werk ik een beetje aan mijn model maar de vorderingen zijn niet noemenswaardig.

Weer even een korte update met betrekking tot de vorderingen aan mijn model.

Ik heb het enkele maanden flink druk gehad met werk, en vanaf september ga ik weer studeren, maar in de paar weken daartussen heb ik gelukkig nog even de kans om lekker te bouwen.
Inmiddels heb ik de laatste paar rode latjes in de geschutspoorten aan bakboord gelijmd en is dat klusje gelukkig klaar. Omdat ik een vrij lange bouwpauze gehad heb weet ik echter niet meer precies wat ik had uitgedacht als bouwvolgorde. Vermoedelijk ga ik het op de volgende wijze doen:

Ik denk dat ik eerst alle nagelbanken ga maken en de U-vormige houtjes waar overtollig touw omheen gelust werd, daarna de knechten, ankervoorzieningen en trapjes, en dan kan ik de dekrelingen en rusten gaan plaatsen. In principe hoeven dan alleen nog enkele ornamenten op de romp gelijmd te worden en wat details zoals de bevestiging van de vlaggenstok en de toiletten in het galjoen.

Als vervolgens de masten gemaakt en getuigd zijn en voorzien van zeilen, kan ik de luiken van de geschutspoorten maken en vastlijmen, de afvoeren voor het dekwater maken, de ankers knopen en het roer bevestigen.

Als dat allemaal gebeurd is, is het model klaar, maar dat gaat nog wel enkele maanden duren. Ik wil het model sowieso af hebben voor mei 2017, omdat dan mijn nieuwe appartement opgeleverd wordt en ik het model meteen een mooie plek wil geven in mijn interieur.

Laatst bewerkt:
Na alle bouwtekeningen en documentatiefoto's nog even goed nageplozen te hebben blijkt er nog veel meer te moeten gebeuren dan ik oorspronkelijk dacht. Om niet overweldigd en gedemotiveerd te raken heb ik alles in een checklist gezet. Die checklist heb ik ook meteen op een volgorde gezet waar ik mezelf niet in de weg ga zitten tijdens het bouwen, en ik ook zo min mogelijk kleine onderdelen van het model kan stoten. Die checklist is te lang om hier neer te zetten, het zijn momenteel namelijk nog 29 regels tekst.:D

De eerste stap op mijn checklist is het maken van de nagelbanken, dus ben ik daar maar mee begonnen. Ik maak eerst de 6 nagelbanken binnen de fortuiningen, en als die gemaakt zijn begin ik aan de nagelbanken in het galjoen. Daarna kan ik alles in de beits zetten en vastlijmen.

De voorste vier nagelbanken hebben een lengte van 57mm, de achterste twee zijn 36mm lang. Ik heb eerst de nagels op de voorste twee gemarkeerd vanaf de tekening. Op onderstaande foto is één bank al voorzien van nagels, en liggen de andere banken klaar.
full

Nadat de voorste twee nagelbanken volledig voorzien waren van nagels heb ik enkele steuntjes onder de randen gelijmd zodat ze wat steviger vastgelijmd kunnen worden aan de fortuining. Hier zijn ze even tijdelijk op hun plek gehangen om te zien of de maatvoering klopt, ze zullen weer verwijderd worden om ze te kunnen beitsen.
full

Ik zit nu na de lange bouwpauze eindelijk weer lekker in de flow, maar helaas kan ik vandaag niet meer doorwerken, ik moet me gaan voorbereiden op mijn avonddienst:(

Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik alle nagelbanken voor binnen de fortuiningen en het galjoen gemaakt en in de eerste laag beits gezet.

Dit zijn de nagelbanken ter hoogte van de grote mast. Het lijkt zo uitvergroot misschien wat grof, maar bedenk wel dat de ruitjes op de achtergrond 5mm groot zijn. Het resultaat valt me zeker niet tegen.
full

Het was even een beetje puzzelen hoe ik de nagelbanken in het galjoen ging maken. Onderstaande latjes zijn de onderdelen die ik ga gebruiken. Het dikkere balkje wordt in een boog geschuurd, net als op het origineel.
full

Hier heb ik het balkje geschuurd en voorzien van de korvijnagels. Het balkje komt tot aan de buitenranden van het galjoen te liggen. De binnenste nagelbanken zijn op deze foto nog niet helemaal klaar omdat ik de laatste paar nagels even kwijt was.
full

Hier liggen alle nagelbanken klaar om gebeitst te worden.
full

En hier zit de eerste laag beits erop.
full

Als de tweede en eventueel derde laag beits er op zit kan ik de boel vast lijmen.

Laatst bewerkt:
Omdat de nagelbanken nog moesten drogen en ik nog even niet wilde beginnen aan de kruishouten, ben ik begonnen met het maken van de kaapstander.

Hier liggen de onderdelen voor de kaapstander klaar. Ik heb de bovenzijde al afgerond, en de onderzijde al versmald. Het papiertje is bedoeld om straks de rood-wit-blauwe strepen op de kaapstander te maken, maar dit papiertje ga ik niet gebruiken omdat mijn ervaring is dat dit soort papiertjes na verloop van tijd gaan vervagen door zonlicht, en dat ze maar lastig netjes aan te brengen zijn.
full

Hier zijn de lasergesneden deeltjes in elkaar gelijmd.
full

Ik heb drie cocktailprikkertjes gebruikt om de balken te maken. De 1x1mm latjes die volgens de bouwbeschrijving gebruikt dienen te worden leken me wat te fragiel. Ik heb de gaatjes eerst met 1,4mm uitgeboord, en daarna steeds verder vergroot tot uiteindelijk 2,3mm. De cocktailprikkertjes zijn hier nog wel iets te lang en gaan ook nog wat versmald worden op de uiteinden.
full

Hier heb ik de kaapstander even op het model gezet om te zien hoe het zou staan. Hier kwam ik er achter hoeveel de stangen ingekort moesten worden.
full

Inmiddels was de tweede laag beits op de nagelbanken droog en kon ik ze op hun plek gaan lijmen. Als eerste heb ik de nagelbanken op het galjoen gelijmd.
full

Daarna ter hoogte van de fokkemast.
full

Ter hoogte van de grote mast.
full

En ter hoogte van de bezaansmast. Uiteindelijk ga ik alle kopjes van de korvijnagels nog één keer nalopen met wat beits om de kleur wat donkerder te krijgen.
full

Vervolgens kon ik de kop van de kaapstander wit schilderen.
full

Toen dit droog was werden er zes rode banden op geschilderd.
full

En tot slot blauw.
full

Hierna konden de zwarte ringen geschilderd worden, en heb ik de bovenkant ook meteen zwart gemaakt.
full

Hier heb ik de basis in de beits gezet. De stangen staan ook in de beits maar daar heb ik geen foto van.
full

En dat was het weer voor vandaag. De komende dagen zal het wat stiller zijn vanuit mijn kant omdat ik voor mijn werk enkele dagen naar Biddinghuizen moet.

Laatst bewerkt:
Back