Bouwverslag kopie ASH-26 4,80m

je winglets zien er goed uit. hoe heb je het profiel van de winglets gemaakt?
ik heb een keer bij een dg1000 even goed gekeken hoe die dingen er uit zien, daar hebben ze een vleugelprofiel dat de bolle kant naar binnen heeft. het is dus net een stuk vleugel dat naar boven is gevouwen.

Groeten Halmar

de winglets staan ook onder een bepaalde invalhoek, zo zijn die winglets bv slecht bij grote snelheden maar zeer efficiënt bij thermiekvliegen

Ik heb ze met een ietsje bol naar binnen en een ietsje "toespoor", is eigenlijk te verwaarlozen.

Trouwens de eerste vleugelhelft heb ik afgekeurd. :oops:
Door het koolstofweefselband op het schuim te leggen kreeg ik toch teveel afwijking van het pofiel.
Het resultaat van bijplamuren (met epoxy+microbaloons) en naderhand schuren kon mij niet bekoren, nog afgezien van de rode uitslag op mijn huid (ik heb al last als ik een printplaatje schuur).
De ligger zal toch een H-balkje in het schuim worden.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. :wink:

Van het weekend een draaibankje (Emco-5 + freeskolom) gekocht via Marktplaats, Dus daar ben ik nu ook even mee aan het spelen.
Kijken of ik demontabele scharniertjes kan maken.

Erwin,

ik val middenin jouw , overigens schitterend,bouwproject, maar wat me opvalt zijn de liters ;-) epoxy die je gebruikt. (ikzelf gebruik liters epoxy van EMC-Vega, de 2 uur potlife versie. Dan heb je tenminste wat tijd om iets te doen..

Ook het gewoon rollen van jouw koostof mat lijkt me een zware methode.
waarom loopt de koostof band niet veel meer taps?

ikzelf denk dat je je ligger en koolstofband, boven en onder gelijktijdig moet lamineren en het geheel vacuum zuigen. Dit is een gepruts kan ik je uit ervaring zeggen, zeker de lengte inacht nemend maar het is veel beter. De bobbel die ontstaat doordat het koolstof onder de huid zit kun je gewoon wegschuren, mits deze niet dikker is dan de beplaking.

hoe ga het torderen van je vleugels tegenhouden?

ik blijf het volgen....

Erwin,

heb je misschien al tekeningen gemaakt van doorsnedes van de vleugel?
Dit zodat ik kan zien hoe je de vleugel opbouwt ( bv hoeveel koolstofstrengen, dikte hout etc......)

Schitterend bouwproject? 8O
Er is nog niets gemaakt :wink:

Tja ... dat weinig tapsloopend was wat luiheid en onderschatting, ik dacht dat ik het wel in het profiel zou krijgen. :roll:

De torsie-stijfheid moest komen uit de ligger in cobinatie met het koolstofband, vandaar wat overdreven breed.

Ik ben nog even aan het denken, maar voorlopig ga ik voor (in fases) een H-ligger die verdiept ligt in het schuim, met daarover een weefsel onder 45gr. over de gehele vleugel. Maar er speelt nog een alternatief.

Waarom is dat rollen zwaar?
Met een kwast laat meer epoxy achter.
Ik gebruik dit om het weefsel goed aan te drukken, niet om in de epoxy te verzuipen.

Ik zal de doorsnede/opbouw morgen eens op "papier" zetten.
Moet je maar eens mee kijken als je wilt.

als je dat "zware koolstof band" niet onder 45 graden legt heeft het wat torsiestijfheid betreft in mijn ogen niet zoveel zin. Wel in doorbuiging.

als je toch dat koolstofband gaat gebruiken rol het dan in op een stuk plastik, anders ga je veel te veel epoxy gebruiken en wordt je vliegtuig te zwaar.

Ik denk namelijk hoe lichter je het model uiteindelijk wordt hoe fijner het gaat vliegen. ( en ja, Bertus ook hierweer, beter de thermiek in ;-) )

Bertus zei:
Maar morgen moet Erwin eerst mijn motor module maken :P
Oh... Nog niets binnen hoor. En de post komt hier pas in de middag.
Dus dat wordt alweer donderdag :wink:

@ Jeroen, helemaal gelijk over die torsiestijfheid, dat zat me al niet lekker.
Dus de strengen met epoxy rollen buiten het schuim en dan pas aanbrengen? Dan wordt het wel dun ja.
Waarschijnlijk een goed idee, even een nachtje over wakker liggen. :wink:

Is er iemand nu bezig met het maken van vergelijkbare vleugels?
In dat geval nodig ik mezelf uit voor een bakje kofie (enne België is geen probleem hoor)
big_grin.gif

Erwin,

Mooi project!

Bij gelamineerde objecten komt de sterkte uit de vezels, niet uit de hars. Dus hoe meer vezels tov de hars hoe beter de sterkte tov het gewicht.
Bij het kwasten en rollen van de rovings en matten zit er erg veel overtolig gewicht aan hars tussen en op de vezels. Dit kan je al verbeteren door na het impregneren de overtollige hars er met een plamuurrubber uit te geleiden (trekken). Wel oppassen dat de vezels dan niet verschuiven! Dus rustig vanuit het midden naar de uiteinden wrijven. Je zult versteld staan hoeveel hars je er weer uit kan krijgen en hoeveel dunner het laminaat wordt.
Nog beter wordt het door met vacuum het laminaat aan te drukken waarbij het overtollige hars grotendeels door het vacuum weer uit de matten wordt getrokken (en goed wordt aangedrukt!).
Het beste resultaat is te krijgen door vacuum injectie van de hars. Het vacuum trekt daarbij het hars tussen de vezels. Maar dat is nog weer bewerkelijker. :(

Erwin, als je nog een beetje wild rekenen aan de hoeveelhijd koolstof in je liggers is dit een leuk draadje.

Groeten Halmar

Voor het eruithalen van epoxy kun je beter keuken/plee papier gebruiken.

Je legt het er op en gaat er met een roller (linoleum) overheen.
Als het papier geen epoxy meer opneemt zit er nog voldoende epoxy in voor hechting en dergelijke.

Zo wordt het het lichtst, wat je ook kunt doen is het even onder vacuum plaatsten met een paar lagen plee papier erop.
Dit moet je wel nog een keer herhalen.

Die band heeft inderdaad geen effect voor de torsie stijfheid.

Bram

Pfff... ouwe bak :wink:

Bedankt Han. Ik ga dat morgen eens fijn ontcijferen. :D
Duits gaat zeker lukken, met mijn Frans kan ik enkel overleven.

Dat vacuum weet ik nog niet hoor, geen spullen voor.
Maar ik zal zorgen dat ik meer spaarzaam met de epoxy zal omgaan (ook weer beter voor het budget :wink: )

en met koolstof... is nog veel beter voor het budget :wink:
dus alleen koolstof gebruiken waar het nodig is.

groeten Halmar

Hé Bert. Link had ik al :D
Ik ben bezig met die "vork-constructie" voor de verbinding van de twee vleugel helften. Ik vind dat wel een mooie constructie, meer zoals bij 1:1.
Morgen nog werk aan en dan zal ik wel posten hoe het tot nu is vergaan. Verder moet ik nog opnieuw beginnen met de vleugel.
Het ligt dus zeker niet stil, maar het ik ben van alles aan het uitproberen.

Back