Bouwverslag kopie ASH-26 4,80m

Erwin.
Ik kom hier weer even binnenvallen en merk dat je geen stilzitter bent.
Ik kan enkel mensen als jij aanmoedigen om dergelijke projecten te starten. Gisteren was ik nog in het Franstalige gedeelte van België op een beurs en heb daar een eigenbouw SB10 zien liggen van 7.5 meter. Het kan echt wel hoor. De foto's staan op onze site en er komen er na de beurs nog bij.
Wat betreft je instelhoek. Als je stabilo op 0 staat, mag je variëren tussen 1° en 1.7°. Mijn voorkeur gaat uit naar 1.5° Maar met een zwaartepunt dat heel kritisch is ingesteld. DWZ dat het maar net iets neuslastig is. Je hebt zo een optimaal uitgelijnt toestel. Ik heb er ook gehad met een instelhoek van 1.7° maar merk toch een verschil in doorsteken.
Wat betreft het wiel dat samen met de mechaniek gaat...Ik zou dat niet doen als ik jou was. Dan even algemeen...Een wiel dat buiten hangt geeft niet zoveel weerstand hoor. Dat valt allemaal best wel mee. wat je soms wel kan merken met de vol gummy wielen...ze wegen als lood en veroozaken een lichte verschuiving van je CG. Gaat je motor dan ook nog eens buiten, dan zit je al met een redelijk verschil, zeker als hij kritisch was uitgewogen.
Ik ben zeer nieuwschierig naar de resultaten...

We gaan dus voor een instelhoek van 1,5gr voor de vleugel en 0gr voor het stabilo? Da's mooi kan ik daar ook aan verder (nog werk zat hoor :wink: )

Ja en die welfkleppen zitten er 1:1 ook in, dus ik wil het wel proberen (natuurlijk als ik het gewicht het toelaat).

Op één ding zou ik eigenlijk wel willen afwijken.
Bij de 1:1 blijven de luiken voor de KTW open bij gebruik.
Ik zou het liefst een zo groot mogelijk deel weer willen sluiten :oops: .
Maakt het natuurlijk wel weer ingewikkelder/zwaarder.
Of ben ik nu "mieren sexueel aan het misbruiken"?

In plaats van servo's in de staart; gebruik maken van Pull-Pull?
Geen geleidende delen in de romp richting staart = minder kans op storing.

Wel of niet SW (ik waag me niet meer aan de spelling van de zandheks :wink: ) wil ik nog bezien.
Ik heb iets nodig om over te vormen en XPS-schuim leent zich daar goed voor.
Ik kan dat na het aanbrengen van het weefsel en epoxy natuurlijk weer verwijderen met aceton, maar omdat ik om de 50mm een spantje maak uit 1mm epoxy/glasweefsel (of te wel printplaat), kan ik dit ook gebruiken door een binnen- en buitenlaag constructief met elkaar te verbinden.
Voor de constructie wordt de romphuid veel dikker en dus sterker, waarmee je voor een gelijke sterkte weer op epoxy/glasweefsel kunt bezuinigen.
Normaliter zijn dit soort constructies sterker bij minder gewicht (althans dat is wat mij altijd is geleerd). Ik ga daar zeker mee experimenteren voor ik ga bouwen.

@ high flyer, die 3-view in je laatste link is welke ik nu als uitgangspunt gebruik. Dan uitvergroten naar 10000x5470 pixels en dan kun je om verder te bewerken eerst alle andere toepassingen op je PC afsluiten 8) .

:roll: Als ik al mijn wensen en jullie reacties bekijk kan ik eigenlijk net zo goed gelijk de schaal wel vergroten (of eigenlijk verkleinen) 8) .

@ Igwe, Ik ga voor de Ash-26 (wat niet betekend dat we geen files kunnen uitwisselen natuurlijk ). En reken maar dat ik een beroep wil doen op jouw Rhino-ervaring (als dat mag natuurlijk ).
Kunnen we Rhino niet als "modelbouwforum-CAD-uitwisselformaat-standaard" uitroepen?
Be my guest...ik weet echt niet alles (vooral v.w.b. surface-modelling niet...maar ik ben er mee bezig :D) maar v.w.b. het 2D gedeelte ben ik nu wel aardig bekend met Rhino. En aan je tekening te zien, gaat het jou ook zeker niet slecht af! Ziet er goed uit. :D
Rhino kunnen we wel als uitwisselingsformaat gebruiken, maar wat dan voor die ongelukkige mensen die met andere inferieure CAD-pakketten werken?
devil.gif
;)

Over die pull-pull in de staart...voor richting is het geen probleem, maar hoe wilde je dit voor je hoogte gaan doen? 'Pull-down' is geen probleem, maar 'pull-up'? Ruimte is op deze schaal geen belemmering, dus een servo in de staart is denk ik de meest praktische oplossing.
Je kan ook de optie gebruiken die ik eerder noemde, maar dat is weer extra gewicht...

Erwin Lokhorst zei:
In plaats van servo's in de staart; gebruik maken van Pull-Pull?
Geen geleidende delen in de romp richting staart = minder kans op storing.

Geraak je met je pull-pull wel langs de KTW (of je moet draad/kabel al door buisjes gaan leiden)?
Er is evt ook nog kevlardraad, dat geleid niet en is zeker sterk genoeg.

Op één ding zou ik eigenlijk wel willen afwijken.
Bij de 1:1 blijven de luiken voor de KTW open bij gebruik.
Ik zou het liefst een zo groot mogelijk deel weer willen sluiten.
Maakt het natuurlijk wel weer ingewikkelder/zwaarder.

Mwah . . . valt mee! :D

Hangt er natuurlijk wel van af hoe je het doet. :?

Ik zelf heb gebruik gemaakt van de spullen van Stephan Merz.

http://www.sm-modellbau.de/

Ten eerste zijn onvolprezen Klapptriebwerkssteuerung, en natuurlijk de intelligente V-kabels voor klappen, flaps, en rolroeren,
voor de instelling van
- Laufrichtung
- Weg für beide Richtungen getrennt
- Servomittelstellung
- Laufgeschwindigkeit für beide Richtungen getrennt

Zo heb je per functie maar een kanaal nodig. :D

Je mag het natuurlijk ook allemaal zelf maken. :roll:

Maar ik zou op z'n minst de gebruiksanwijzingen eens bestuderen. :yes:

Just my two cents.

jan.

@Elwin!

Kun je het allemaal nog een beetje bijbenen, of gaan we te snel? :roll:

Eerlijk zeggen, hoor! :wink:

(Tot nu toe is dit een draadje met een zeer hoge informatiedichtheid. 8)

En zo hoort het ook! :yes: )

jan.

jan brilman zei:
@Elwin!:bad-words: Erwin!

HaHa jullie gaan inderdaad wel hard. Harder dan ik kan tekenen in ieder geval. Maar dat geeft niet, dan kan het hier in de bovenkamer alvast wat malen. :wink:

Ja die bijkomende electronica maak ik zelf wel, dat is nog het makkelijkste deel. Maar ik zal de gebruiksaanwijzingen zeker doorlezen.
Tegen dan zal ik ook wel vragen over hebben.

@ Bert. Ik zal wel aan die ferriet-kerntjes moeten, maar dat is wel jammer het geeft zo'n bende in de romp.

Vandaag trouwens wezen kijken bij Halmar op Vliegveld Teugen.
Niet dat er een ASH stond maar wel veel andere typen. Zowiezo erg leuk en informatief.
Ik zal straks eens kijken of ik wat foto's kan posten.

Erwin Lokhorst zei:
Vandaag trouwens wezen kijken bij Halmar op Vliegveld Teugen.
Niet dat er een ASH stond maar wel veel andere typen. Zowiezo erg leuk en informatief.
Ik zal straks eens kijken of ik wat foto's kan posten.

Je hebt ook wel een erg zeldzaam vliegtuig gekozen Erwin :wink: :wink:
Nederlands geregistreerde ASH 26 (E)'s

Nu vliegen er nogal wat zelfstartende zweefvliegtuigen in nederland met een duitse registratie. Mocht je echt interesse hebben om eens naar een 'echte' Ash 26 te kijken dan kan je wellicht een berichtje op het zweefvliegforum zetten, je kan zo waarschijnlijk wel aan telefoonnummers/ emailadressen van eigenaren komen. Wil je het echt goed aanpakken: bel Alexander Schleicher op, zeg dat je interesse hebt in een Ash26, en je word waarschijnlijk wel uitgenodigt voor een uitgebreide rondleiding. Afgelopen zomer nog bij Schempp Hirth geweest, dat is dus echt bijzonder interessant :lol:

Groetjes!

nou kijk dat idee van bart is een goed idee (zat er zelf ook aan te denken maar ik dacht van ik weet niet of ze dat zouden doen. maar door barts verhaal blijkt het nu van wel)mischien is het zelfs wat waard om aan hun te vragen of je een dxf file kan krijgen van het echt te vliegtuig (niet geprobeerd is natuurlijk altijd nee)als je een goede uitleg geeft van wat je wilt doen er mee ik denk dat het een groote eer voor hun moet zijn omdat een modelbouwer hun kist heeft uit gezocht uit een hele groote keuze mogelijkheid.

Het is inderdaad de moeite waard om het iig te proberen. Ik heb geen ervaring met Alexander Schleicher, maar bij Schempp-Hirth waren ze zeer behulpzaam toen ik informatie voor de DuoDiscus / Ventus 2cx voor SFSpc nodig had. Antwoord binnen 24 uur met zeer gedetailleerde pdf's.

Wel, de meeste hoofdlijnen staan nu in Rhino.
Al met al nog een heel gepuzzel.
Ik heb wel in mijn hoofd wat ik tekenen wil, maar hoe! :oops:
Aan de ene kant zal ik sneller zijn met potlood en papier, aan de andere kant levert het corrigeren en de mogelijkheid om "om je model heen te kijken" ook weer voordeel op.
Ach gaande weg wordt ik er wel handigger in (hoop ik).

De vleugels zitten er nu aan (met 1,5 graad instelhoek), de canopy is aangegeven alleen de luikjes voor de KTW (en neuswiel) lukt me nog niet.
afb15937.jpg

afb15936.jpg

Omdat de belangrijke maten nu wel vast liggen is het dus tijd om over de KTW na te denken.
Eerste voorkeur was de motor direct achter de prop.
Niet schaal, wel makkelijk. Echter met de door Bert voor gestelde motor (+ propadapter) ga ik er in de romp waarschijnlijk net niet komen.

Ook de manier die Bert gebruikt (van rechthoek naar parralellogram), kom ik nog niet mee weg.
Voorlopig kijk ik of het mogelijk is om het met behulp van een tandriem is te doen (wel weer echt schaal).
Hier onder de situatie met in- en uitgeklapt systeem, zo moet het passen.
afb15934.jpg

afb15935.jpg

Om het werk uit te klappen wil ik ergens een wormwiel overbrenging, maken zodat de elektrische aandrijving niet continue kan worden belast.

Eigenlijk heb ik nu zo snel mogelijk de motor en prop nodig.
Ook al heb ik de maten, ik heb dat liever in mijn handen.
Dus wie weet waar ik deze motor een beetje snel kan krijgen? (liefst morgen :wink: )
kong2461.jpg

Kontronik Fun 500-27 w/5.2:1 Gear Drive

Het is wel een goed idee om eens te posten op het zweefvlieg forum of contact op te nemen met Alexander Schleicher.
Eerlijk gezegt verwacht ik er niet zo snel iets van, maar je weet natuurlijk nooit. :D

Erwin!

Nou ga je in eens wel heeeeeeel erg hard! 8O

Ik zie op het plaatje nog niet goed waar het draaipunt van de constructie zit . . . :roll:

En de spantjes waaraan ea. bevestigd wordt. :?

Zou je niet eerste de zaak op een wat grotere schaal, en met wat meer detail gaan tekenen?

jan.

:lol: Jan ik probeer jullie alleen maar een beetje bij te houden.
Het draaipunt kon je niet goed zien, nu wel (geel).
afb15942.jpg

Het is alleen nog maar een idee hoor, ik ben er nog mee bezig.

Maar zoals je zelf al aangeeft de spanten en de rest van de constructie hangen met elkaar samen.
Nu ik dus de beschikbare ruimte weet kan ik aan het mechaniek beginnen, als dat klaar is de spanten daarop aanpassen.
En zo gaan we stapje voor stapje verder.
Dat motortje moet er toch komen, dus waarom nu niet.
Als ik hier uit ben ga ik voor het neuswiel, etc.

Heb een beetje vertrouwen, met zijn alle komen we er zeker uit. :wink:

Wouw Erwin... vorige week liep je nog te prutsen in dat programma 8O
Het lijkt wel of je er verstand van hebt :P

Back