Bouwverslag kopie ASH-26 4,80m

Waarom hamer je zo op een H ligger. Het is belangrijker om een goede boven en onderliogger van de juiste kool te maken dan het verticale deel.

1 ligger boven en 1 onderin de vleugel gedragen zich als twee onafhankelijke liggers. Ik ga niet beweren dat dit niet sterk is, dit hangt van de liggers af. Twee is sterker dan één. Maar als je nu de twee liggers nu aan elkaar gaat verbinden met een flensplaat (vertikaal middenstuk), dan wordt het als geheel stukken sterker dan gewoon maar de som van de twee. Dit kan je nu gaan uitbuiten, en een gewichtsbesparing realiseren: minder materiaal voor meer of evenveel sterkte!!!

Bovenaan wordt een H-ligger belast op druk, onderaan op trek. In het midden loopt de neutrale vezel, en hier wordt de ligger dus niet belast (het woord zegt het zelf). Als je door je ligger moet voor om het even welke reden, doe dit dan in het midden. Dit geld immers voor elke balk, en niet alleen voor een H-ligger.
Bij de versie met twee afzonderlijke liggers wordt zowel de bovenste als de onderste ligger belast op druk (bovenkant van elke ligger) en trek (onderzijde van elke ligger). Het is dus fout te denken dat de bovenste enkel op druk wordt belast, en de onderste op trek!!!
 
bertus schreef
Omdat als roeren gebogen zijn en je stuurt de roeren van de vleugels af willen.

dit begrijp ik niet helemaal. ik Kan me voorstellen als de roeren omhoog willen dat wel gaat, maar de aileron die naar beneden moet heeft het tovh zwaar te voor duren. Je schanier lijn is er gebogen en dan moet ie tegendraads buigen....

vertel vertel Bertus....
 
Oke leuke discusie over doorbuigen.
Maar Erwin schiet hier weinig mee op.
Want bijna iedere vleugel buigt door.
Wat ik even kwijt wil is het volgende.
Op bladzijde 8 van dit topic staat een link van Bertus.
Daar laat men mooi zien hoe je de ligger en de V vork pinnen maakt.
Nu is mijn duits niet zo goed maar als ik het goed begrijp wordt de gehele ligger uit beukenhout gemaakt. Deze loopt helemaal door van de wortel tot de tip en is inclusief de vorken.
Met daaroverheen een glasmatje en daarna de koolstof strengen.
Dus Erwin je hebt wel leuke vorken gemaakt maar hoe maak je deze aan je vleugel, of was het proef.
In het exel bestandje staat een doorsnede van de ligger.
Het principe dat ze daar toepassen is niet moeilijk. Maar als je begint met epoxy moet je doorgaan.
Dus dat kost je wel een heledag lijkt mij.
Om zo'n ligger inelkaar teplakken.
Dan moeten de voorbereidingen wel optimaal zijn.
Als ik jouw was Erwin zou ik eerst er nog eens goed over nadenken hoe en wat.
Experimenteren is prima hoor.
Begrijp me niet verkeerd.
Heb zelf ook al eens met mallen gewerkt.
Dus ik weet wat wat je allemaal tewachten staat.

Tot zover, moet nog de troep bij me zelf effe opruimen.

Groeten Han.
 
Nog even over je ligger. Het klopt wat evert_b zegt ik had ook niet gezegd dat een ligger zonder I minder sterk is deze is wel degelijk sterker dan een losse onder en boven ligger.
Echter wel van de goede kool dit scheelt enorm.
 
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Dit is nog niet de opnieuw te snijden vleugel, maar de andere helft.
Deze is nu aan de onderzijde bekleed.

afb17493.jpg

Het lijf van de ligger heb ik zo gemaakt en bestaat uit 25mm U.D. Koolstofband 340gr/m2.
Eerst de beide delen van de vleugel dun ingesmeerd met epoxy en daarna het band aangebracht en geïmpregneerd met epoxy (totale dikte 1,5 a 2mm). Aan de wortel is de breedte prima, aan de tip wordt ze straks langs de bovenzijde afgesneden.

afb17494.jpg

Hier lopen de strengen van de ligger via een uitsparing tot aan de vork.
De rest van het gat wordt later opgevuld.


afb17495.jpg

Van hetzelfde soort koolstof band de strengen losgehaald (wordt het dunner) en aangebracht (de onderflens van de H-balk). De strengen lopen door tot in de gefreesde groeven in de vork en worden zo verankerd.

afb17496.jpg

Het glasweefsel (280gr/m2) onder 45 graden aangebracht over de koolstof strengen.

afb17497.jpg

1,5mm balsa "in het nat" aangebracht, de schalen er boven op en alle ballast die maar kon vinden.

Morgen weten we meer
praying.gif
 
Nou, petje af hoor! WAT een toestand, zo'n vleugel bouwen. 8O

Waag ik me voorlopig niet aan . . . :nooo:

alle ballast die ik maar kon vinden

Is het niet beter er eerst een grote (meubel-)plaat op te leggen, en DAN pas alle ballast die je kunt vinden (beter: van tevoren klaarzetten! :evil: )?

Dan spreid je de druk wat egaler. :D

Auto-accu's, bakstenen, encyclopedieen, kratten bier, kratten Spa, etc.etc. 8)

(Of wordt het dan een heeeeeeeeeeel dun profiel? :wink: )

Ik voorspel dit draadje een grote toekomst! :yes:

Keep up the good work!


jn.
 
jan brilman zei:
Ik voorspel dit draadje een grote toekomst! :yes:
Voorlopg zal het draadje nog wel even lopen :wink:

De eigenlijke schalen zie je niet.
Wat je wel ziet zijn afval stukken schuim (toekomstige Holydaytjes :mrgreen: ) die er boven op liggen, dit als vervanging voor die plaat. En ook het meeste ballast stond al in stelling.
Nu maar hopen dat het genoeg is én niet teveel :wink:
 
Erwin, was het niet beter die I-balk iets verder in de vleugel in te bouwen (of deze te verbinden met een koolstofbuis die over een groot deel van de vleugel loopt)? Nu is het maar een paar cm. Het schuim zelf biedt verder niet echt heel veel sterkte, dus ben je niet bang dat dit een zwakke plek is? Voor mijn gevoel worden alle krachten van de vleugel namelijk op dit punt overgedragen aan de vork...
 
Volgens mij is het ook niet verstandig om het midden stuk van de I van stregnegn te maken. A

ls de liggers van elkaar af wilen bewegen houden de strengen dit niet tegen. Ook de druksterkte is niet optimaal.

Ik denk dat je beter een plaat had kunnen maken (weefsel inder 45 graden) van weefsel en die er tussen kunt plakken vervolgens de ligger er boven en onder oplijmen.
 
Ja, of ik het allemaal goed heb gedaan.... :?
Het liefst had ik het lijf van de ligger gemaakt van weefsel onder 45graden.
Alleen als je zo'n smalle strook probeert uit te knippen/snijden valt de hele strook gewoon uitelkaar, of je moet het voor het snijden al impregneren.
Verder zitten de strengen van het lijf niet echt vast aan de vorkconstructie, maar volgens mij is dat ook niet nodig (uiteindelijk wordt de uitsparing gevuld met epoxy wat verbinding zal maken met de strengen boven- en onder.

Die lange strengen (over de gehele vleugel lengte) zitten volgens mij wel goed verankerd in de vork.
Of het een probleem is dat deze strengen geen dwars-vezels hebben weet ik niet, immers over het gehele vleugelopppervlak ligt nu 280gr/m2 glasweefsel (onder 45gr). En dat kan deze krachten ook wel opnemen.

Volgens mij moet je de constructie ook als één geheel zien, dus zelfs nog incl de balsa bekleding. Als alleen de ligger al sterk genoeg is, is de rest dus alleen maar gewicht.

De vork heb ik nu gewoon uitgericht aan de hand van het aanslagplaatje (tegen het schuim). Het schuim is 90gr gezaagd en het plaatje is onder 3,5gr gemonteerd. Bij de tweede vleugel zal ik het eerste schuimdeel uitrichten aan de huidige vleugel. Mocht er later toch nog een kleine afwijking in zitten, dan kan ik dit nog compenseren in de romp.

Tja.... en als het allemaal niet bevalt, dan doen we het gewoon nóg een keer :P
 
Dat schuiven door het knippen kun je voorkomen door er eerst een stukje plakband (schilders tape) op te doen.
Deze knip je dan door de midden zodat ook de rest van de rol netjes blijft.
 
Schilderstape lukt wel? Ik had het met andere tape geprobeerd, maar daar bleef dus veel aanhangen.

Net de vleugel uit de mal gehaald en het valt me niet tegen.
Vleugel is al behoorlijk stijf (en licht) ondanks dat er aan de bovenzijde nog niets is gebeurd.

Wel is het zo dat het balsa langs de randen niet overal goed is aangedrukt (het glasweefsel geluukig wel). Eens kijken of dat nog goed krijgen met een beetje melklijm.

En de volgende keer eerst alle delen van de beplanking aan elkaar lijmen en dan pas aanbrengen. Nu zijn er een paar kleine kiertjes. Stom! :oops:
 
Erwin,

Je kan een ligger ook maken door gebruik te maken van koolstof kous. In de kous doe je een balsa of schuim ligger, uiteinden van de kous aantrekken en lamineren. Je krijgt dan een ligger met diagonaal koolstof aan alle kanten. Om de (buig) sterkte te verbeteren kan je ook boven en onder het balsa of schuim extra kool rovings mee lamineren (in de kous!).
 
@ Erwin je moet de tape er niet af willen halen. Als je een dikkere plaat wil maken knip je aan paar stukken kool af iets groter dan de plaat die je wil maken.
Dan lamineer je die op elkaar en zaag je het stuk uit dat je wilt hebben.

Je kunt het ook even snijden als de epoxy nog net niet hard is.
Dit doe ik met het maken van liggers een boel rovings die je van te voren insmeert met epoxy op een glasplaat onder vacuum en als het dan bijna hard is
(plakt nog wat) dan snij je de vorm van de ligger (taps van 10 naar 3 over een lengte van 60/70 cm voor een helft van een middendeel, het is een F1A he spanwijdte ongeveer 2m30) erin.

@rottger je idee van een koolstof kous is goed dit word in de f3b wereld ook vaak gedaan echter rovings zijn geen optie maar is noodzakelijk anders kun je de buigstijfheid wel vergeten.
 
Klinkt mooi zo'n koolstof kous, ben het alleen nog nergens tegengekomen.
Waar kun je dat kopen en in weleke maten?

Wat valt er een hoop te leren zeg 8O en ik ben nog maar net begonnen. :wink:
 
Erwin,

Die koolstof kous heb ik bij Polyservice gekocht (wel al een tijd geleden).
Mogelijk dat SP of West Systems het ook levert.
Het was er niet in veel maten maar door de diagonale constructie had het een groot "bereik"
 
Back
Top