Bouwverslag: Miles Hawk Major

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Muxje, 17 aug 2004.

  1. Muxje

    Muxje Guest

    Een tijdje geleden stond er in Model Airplane News een aardig model: de Miles Hawk Major. (klik voor meer info). Een klassieke, open racer uit de jaren 30. De tekening had ik al, en ik heb nu dan maar besloten hem te gaan bouwen.

    [​IMG]
    Dit moet hem worden. Het model wordt helemaal houtbouw, met geheel beplankte vleugels. Het origineel was een van de 1e vliegtuigen met beplankte vleugels (triplex).

    Twee balsa / triplex plankjes op elkaar, uitknipsel van de tekening erop plakken, onder de figuurzaag door en tenslotte langs de schuurmachine. Een paar uur later heb je dan dit.
    [​IMG]
    Die schuurmachine had ik veel eerder moeten kopen!

    [​IMG]
    Niet lachen.... de middensectie van de vleugel wordt hier tegen de voorlijst aangelijmd.
     
  2. Muxje

    Muxje Guest

    (Vervolg)

    [​IMG]
    Het resultaat is kaarsrecht. Hier is 1 kant beplankt, en zitten de triplex blokjes voor de vleugel- en wielbevestiging er in.

    [​IMG]
    Het middendeel beplankt aan 1 kant. Hier zijn we voorlopig mee klaar.
     
  3. Muxje

    Muxje Guest

    (Vervolg)

    Tijd voor de 2 vleugeluiteinden. Eens even het zaakje droog in elkaar passen:
    [​IMG]

    [​IMG]
    Hmm... hier klopt iets niet! Zo slecht schuur ik nou ook weer niet....

    Voor de zekerheid alles nog maar eens van de ribben op de tekening nagemeten: hoogte, lengte, afstanden tussen de uitsparingen etc. Daarna uitgerekend wat de maten zouden moeten zijn (uitgaande van een lineair verloop). Het verschil tussen de berekende afmetingen en die op de tekening bedraagt hier en daar 1mm, en in sommige gevallen 3mm! Het lijkt weinig, 1mm, en op het totale bouwsel scheelt het niets, maar als de ribben onderling zoveel afwijken, dan blijft er hier en daar een groot gapend gat over, zoals is te zien in de foto's. De laatste rib is duidelijk te klein!

    Zucht... 5 ribben zijn OK, 6 ribben zal ik op de tekening moeten aanpassen en opnieuw uitzagen. Ach, het is een excuus om de nieuwe schuurmachine weer te gebruiken! Bzzzzzzzzzzzt! :p

    2 wijze lessen uit dit verhaal tot zover:
    1) De tekening kan er naast zitten (of de kopie is niet 100%)
    2) Altijd eerst alles 'droog' passen en eventueel bijwerken. Dan pas lijmen :)

    Hopelijk binnenkort meer!
     
  4. jaap

    jaap Guest

    Hoi Muxje,
    Ziet er goed uit.
    Blijf lekker foto's posten.
    Kunnen de mensen die nog geen/weinig ervaring hebben (zoals ik dus) weer een hoop bij leren.
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Muxje,

    Leuke kist om te kiezen 8) zou zeggen succes en laat die foto's maar komen :lol: .

    Ton
     
  6. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
  7. Muxje

    Muxje Guest

    Wouter,

    Hier zijn wat kengetallen.
    Schaal: staat niet op de tekening :) De spanwijdte is 1m75, maar ik weet niet hoe groot het origineel is.
    Vleugelprofiel: semi-symmetrisch (zie het plaatje)
    Gemiddelde koorde van het vleugelprofiel: 28cm.
    Instelhoek vleugel: 2 graden positief
    Washout: 1,5 graad
    De hoek tussen het middendeel van de vleugel en de uiteiden is 6 graden
    Motor: .70ci 4 takt.
    Gewicht: iets onder 3 kilo (hopelijk)

    [​IMG]
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bedankt,

    Het profiel lijkt erg veel op NACA 2417, lijkt mij erg dik voor mijn Sparrowhawk :? , maar met de andere gegevens kan ik wel wat.

    Misschien heb je hier nog wat aan: http://www.milesaircraft.org
    of ken je die al?

    Wouter
     
  9. Muxje

    Muxje Guest

    Hee, mooie site! Heb ik zeker wat aan, tegen de tijd dat ik toe ben aan details en het kiezen van een kleurenschema :)

    Is er niets over het profiel van die Sparrowhawk te vinden? Er bestaan toch verschillende model-tekeningen voor...
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Weet niet of je deze aanzicht tekeningen al hebt, zet ze er toch even bij , misschien leuk om even te vergelijken met de tekening:wink: hoever wil je eigenlijk gaan met schaal.(F4C schaalwedstrijd).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Is het misschien ook nog interesant om hier wat foto's te verzamelen van het grote voorbeeld :lol: of heb je al veel foto's.
     
  11. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Over profielen is weinig te vinden op het www. Ik kom niet veel verder dan halfsymmetrisch 18% en S7055-S3021.
    Zie ook http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11327

    Wouter
     
  12. Muxje

    Muxje Guest

    Aan wedstrijden had ik nog helemaal niet gedacht! :)

    In eerste instantie wil ik er 'min of meer' schaal van maken... de kleurenschema's en details van een bestaand vliegtuig namaken, tot op zekere hoogte (ik ga dus niet 1000 piepkleine klinknageltjes erin prikken :p ). Ik wil er ook een mooie cockpit in bouwen, er is ruimte zat en zo'n open model vraagt daar wel om. Maar goed, als ik geen plaatje van de cockpit van dit toestel kan vinden (en ik heb al aardig wat gezocht), dan bouw ik hem wel van een Sparrowhawk of zo (daar zijn wel plaatjes van).

    Maar misschien krijg ik de smaak nog wel te pakken om het helemaal schaal te maken!
     
  13. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het is een houten toestel 'bekleed' met triplex en linnen, dus 1000 klinknageltjes zijn niet nodig voor 'schaal' :wink: . Dat valt dus weer mee.

    Mocht je nog een goed boek over schaalmodellen willen, dan kan ik je 'scale fibel' van Dick van Mourik (vertaald naar het duits) aanraden.

    Wouter
     
  14. Muxje

    Muxje Guest

    Zooo... nieuwe ribbetjes getekend en uitgezaagd. Nu past alles een stuk beter! Hier zitten de voor- en achterlijsten en de shear webbing er al op. De andere vleugelhelft is al net zo ver.

    [​IMG]

    De vleugel wordt opgebouwd door telkens een regel tegen een lijst of spant aan te klemmen om de zaak recht te houden, en dan het volgende onderdeel erop te lijmen:
    - Onder- en bovenspanten recht vastklemmen en dan de shear webbing er in.
    - Voorlijst recht vastklemmen en dan de achterlijst exact tegen de achterkant aan passen (hier en daar een klein stukje rib afschuren zodat het goed aansluit).
    - De volgende stap is opnieuw de voorlijst vastklemmen, en verder twee verenstalen assen door de constructie steken, door gaten die precies op de hartlijn van de ribben geboord zijn. Deze pennen rusten op blokken, met een 3mm dik houtje onder de voorlijst aan de vleugeltip om de washout goed te krijgen. Dan wordt de onderkant van de vleugel ingedekt.

    Het resultaat is (tot nog toe) superrecht! Dit is wel een aardige manier van bouwen, waarbij je niet op de rechtheid van je tekening of de spanten hoeft te vertrouwen. De linkerhelft van de vleugel staat trouwens niet eens op de tekening :)
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Muxje!!

    Da's wash-in!!

    Haal het eronder weg, voor het te laat is; het moet onder de achterlijst!!

    (Verder ziet het er mooi uit! :yes: )

    jan
     
  16. Muxje

    Muxje Guest

    Was ik vergeten te melden, en in de foto ligt de vleugel nog niet goed: de vleugel komt ondersteboven te liggen; is wel zo handig om de onderkant in te dekken. Het blokje voor de washout komt dan onder de voorlijst. :)

    Ja, ik heb er zelf ook even over na moeten denken :p
     
  17. Muxje

    Muxje Guest

    Er is weer wat voortgang... ondanks pogingen van mijn katten om de zaak te saboteren door wat boeken van de plank op mijn werktafel te gooien, zit de vleugel al voor een groot deel in elkaar.

    [​IMG]
    Zo schuiven de vleugeldelen in elkaar. Pas op het laatst worden ze aan elkaar gelijmd.

    [​IMG]
    De hele vleugel. De ailerons moeten er nog tegenaan gebouwd worden, alsmede de ophanging voor de servo's en de ruimte voor het contragewicht aan de ailerons.
     
  18. Muxje

    Muxje Guest

    Nu even een zijstapje. Ik wil in dit toestel een zogenaamd rotary drive system gebruiken, waarbij de aansturing van de ailerons helemaal in de vleugel zit.

    Eerst maar eens een prototypje in elkaar ketsen.

    [​IMG]
    De verenstalen torsiestaaf (buiging 30 graden), geleideblokjes (45 graden) en onderdelen voor de 'pocket'.

    [​IMG]
    De bovenkant van de pocket maak ik hier van een CD-hoesje. Afgrijselijk spul maar dan kan je tenminste zien wat er gebeurt binnenin. Voor de uiteindelijke pocket beveelt men formica aan of een ander hard materiaal.

    [​IMG]
    De pocket en geleideblokjes op mijn 'aileron'. Het is de bedoeling dat de torsiestaaf tussen de geleideblokjes een beetje op en neer kan gaan!

    [​IMG]
    Neutraal

    [​IMG]
    Up

    [​IMG]
    Down! :)

    Het werkt erg goed in deze opstelling; het zaakje loopt zonder voelbare wrijving of speling. Als je de aileron op en neer beweegt gaat de torsie-as netjes mee, en zou dus net als in een gewone aileron de servo mee forceren. (Iemand was bang dat als de je aileron ergens tegenaan stoot, dat het zaakje dan meteen kapot zou gaan omdat het maar 1 kant op zou werken).

    Kortom... ik ga ervoor in het echte toestel. De dingetjes om het asje op de servo aan te sluiten heb ik ook al:

    [​IMG]
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    @Muxje!


    Ik zou zeggen: het is van een grote schoonheid, zoals je de boel in elkaar plakt ( :wink: ).

    Soms denk ik wel eens: modelbouwforum :?: : 't is meer een modelvliegforum, of een ouwe****forum. :evil:

    Maar dit is wat mij betreft een mooi voorbeeld van wat deze hobby inhoudt :yes:

    (Straks durf ik m'n eigen plaatjes niet eens meer te posten . . . :? )

    jan
     
  20. Arvid

    Arvid Guest

    Ahh, dat bedoelde ik inderdaad in het draadje over de Corsair, een verstevigd stukje rond het staaldraad om het zwakke/zachte hout van de aileron te beschermen. Mooi werk!
     

Deel Deze Pagina