Eindelijk dan de maiden!
Zaterdag zijn we bezig geweest om de motor goed te laten lopen... dat luistert toch nauw bij zo'n 4takt. Tijdens het afstellen merkten we dat de motorkap niet goed blijft zitten! Het dunne aluminium werkt zich te makkelijk om de schroefjes heen.

Dus terug naar de tekentafel... ik heb besloten om dan maar zonder kap in te vliegen... krijgt de motor meteen wat meer lucht, wat wel prettig is voor een nog niet helemaal ingelopen motor bij 30 graden! 's Avonds gauw een gewichtje geplaatst om de kap te compenseren, en de piloot nog wat epoxy onder z'n kont gesmeerd... hij had de neiging van z'n stoel te trillen
Vandaag weer naar de club getogen... terwijl ik moed aan het verzamelen was, werd ik op mijn gemak gesteld door 1 mislukte landing en 1 toestel met storing dat in een crash eindigde 8O . Yay, en nu ik dus.
Bij het opstijgen maakte ik al de 1e fout: geen rechts roer bijgeven bij het opentrekken van het gas... het toestel draaide naar links tijdens de aanloop, maar steeg normaal (uit zichzelf eigenlijk) op. Op hoogte alleen nog iets de trims van het hoogteroer en de ailerons bijpielen. Landem was tricky... er was geen tegenwind en op ons kleine veldje betekent dat dat je bij de landing tot de rand van het veld zal uitrollen (of iets verder het riet in). Zoals je ontwerper al beloofd had, daalt het toestel nauwelijks bij idle. Je moet hem echt naar beneden vliegen... daarbij ging de motor niet helemaal uit. Het toestel ging dus het riet in, maar behalve wat blikschade (krassen in de verf) is er niets aan de hand. De trim van de gasservo is inmiddels bijgesteld om nog wat verder dicht te gaan.
Hij vliegt geweldig! Ik heb er in de 1e vlucht nog geen gekke dingen mee gedaan, maar hij vliegt superstrak, luistert goed naar de besturing, zonder nare of onverwachte eigenchappen. Als hij wat bibberde bij de 1e paar minuten, dan lag dat aan mijn trillende handen
Volgende week gaan we hem helemaal suf vliegen

Ondertussen zal ik op de binnenkant van de kap wat dun triplex lijmen, en aan de bovenkant rondjes alu ter versteviging. Door deze constructie gaat dan een messing buisje dat aan de onderkant iets uit zal steken, en in een gat in de romp zal vallen. Daar gaat dan de schroef doorheen.... laat hem dan nog maar eens los trillen!