Bouwverslag: Miles Hawk Major

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Muxje, 17 aug 2004.

  1. Muxje

    Muxje Guest

    Zo, de romp zit nu helemaal in elkaar, klaar om vlak te schuren en te coveren.

    [​IMG]

    Het laatste onderdeel om te bouwen is de motorkap. Ik ben al aan de voorkant begonnen: deze wordt uit een stuk balsa gemaakt.

    [​IMG]

    Alsof je een kano uit een boomstam aan het knagen bent...

    [​IMG]

    De voorkant van de kap sluit trouwens wel heel nauw op de motor aan. Misschien is het wel een idee om een kap van fiberglas te maken. Ik kan dan dit geval als vorm gebruiken...
     
  2. Muxje

    Muxje Guest

    Het kapje schiet lekker op :)

    Dit is de voorkant en onderkant, geschuurd, opgevuld en geïimpregneerd. Gewicht valt mee!

    [​IMG]

    Over dit balsa dingetje gaat een aluminiumplaat van 0.3mm. Dit is een gebruikte lithoplaat die Tom Verstappen mij geheel belangeloos verschaft heeft (waarvoor dank! :p :thumbsup: ).

    Hier zit hij provisorisch tegen het vliegtuig aan. Voor de gelegenheid heb ik ook de prop en het TruTurn-spinnertje er op gezet.

    [​IMG]

    Het zijaanzicht. Bij de twee schroeven aan de zijkant van de romp komt nog een afstandsblokje; het is de bedoeling dat daar een opening overblijft (voor de koeling). Dan zit er ook niet zo'n deuk in de plaat als op deze foto:

    [​IMG]

    Aan de binnenkant van de kap komen kleine hardhouten blokjes om de schroefjes wat meer grip te geven. Verder komt er nog een gat voor de uitlaat, en aan de andere kant hoort een airscoop te zitten.

    Het balsa + aluminium weegt trouwens 48 gram.
     
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ziet er deftig uit!
    Ik zal binnenkort ook eens langs de drukker gaan voor een paar plaatjes aluminium.
    Jammer van die schroeven, ze zijn wel erg 'aanwezig' 8O.
    Daar moet toch iets op te verzinnen zijn...

    Kun je geen lipjes maken aan de voorkant van de 'wangen', die haaks omzetten en aan de achterzijde van de balsa neus schroeven?
     
  4. Muxje

    Muxje Guest

    Dat is wel een goed plan! :) Ik denk dan niet aan lipjes, maar aan een dunne triplex 'baffle' of triplex plaatjes die ik aan de binnenkant van de kap kan lijmen. Dat is wat minder kwetsbaar en heeft het voordeel dat als het los komt in de lucht, er geen metaal op metaal staat te klapperen. Ik zal dat eens proberen, aangezien ik toch een nieuwe kap ga uitsnijden. Dit exemplaar is inmiddels wat gebutst en gekrast bij het uitmeten van de gaten :( Nu weet ik in elk geval exact waar de gaten moeten komen.

    Waar ik eerder aan dacht is om verzonken schroefjes te gebruiken, wellicht kan ik daarmee het hele zaakje aan de romp schroeven. Ik heb net schroefjes gehaald, nu alleen nog even checken dat het aluminium dan niet te gemakkelijk om de schroefkop heen glipt. Maar dat is met een verstevigingsplaatje wel op te lossen.
     
  5. Muxje

    Muxje Guest

    Ik heb inmiddels een poging gedaan om een kapje te maken dat met lipjes aan de binnenkant vast zit. Dat werkt wel aardig, maar het lukt nooit om die lipjes precies op te lijnen met de houten voorkant van de kap. Het lijkt simpel, maar valt vies tegen als je aan de binnenkant van die kap moet werken, met lijm die niet direct hecht, zonder mogelijkheid om de lipjes goed te fixeren, en ook nog eens zodat je het hele zaakje in een oven van 100gC kan zetten. Het resultaat is dat, wanneer de lipjes vastgeschroefd worden, er iets aan het aluminium getrokken wordt en er op de plaats van het lipje op de buitenkant een vervelende richel zichtbaar wordt. Ook sluit de voorkant van het aluminium niet exact op het hout aan.

    Ik heb ook nog een nieuw stuk aluminium gemaakt om vast te zetten zoals de eerste versie, maar met verzonken schroeven. Dat zou er wel wat subtieler uit moeten zien... hopelijk kan ik morgen wat foto's van beide versies plaatsen.

    De laatste mogelijkheid is om het aluminium simpelweg op het hout te lijmen. Maar dat betekent wel dat ik ook de houten voorkant moet vervangen als het aluminium al te gebutst raakt... en de kans daarop is reëel! Dat spul deukt al als je er te hard naar kijkt! :?
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Muxje!


    Allemaal erg mooi, hoor! :thumbsup:

    UHU Endfest gebruikten we al in de jaren '70. 8)

    Erg goed spul.


    jan.
     
  7. Muxje

    Muxje Guest

    Ik ben uiteindelijk toch voor de variant met schroeven aan de binnenkant gegaan:

    [​IMG]

    Helemaal deukvrij is hij niet... De echte versie zal ook wel niet helemaal glad zijn, dus zie het maar als weathering :D Maar al met al ben ik tevreden over het resultaat.
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Inderdaad veel beter als de vorige versie :thumbsup:
     
  9. Arvid

    Arvid Guest

    Mooi stukje werk!
     
  10. Muxje

    Muxje Guest

    Zo, het neuskapje is in metallic zilver gespoten... dat komt aardig in de buurt van die alu plaat. De Simprop lak een beetje kennende zal het drogen wel 48 uur gaan duren :? Heb ik mooi even de tijd om me op het allerlaatste echte bouwwerk voor de Miles te werpen: het afmaken van de vleugel. Als de ailerons er op zitten, dan kan het afwerken beginnen.

    Ik ben toch nog niet helemaal blij met de manier waarop de aileronservo's vast zitten. Het is allemaal wel stevig genoeg, maar het is een enorm gepruts om alles te monteren: de servo met de afdekplaat over de torsieas schuiven, de torsieas met een speciaal gemaakt haakje aantrekken, en vervolgens de imbusjes vastdraaien door met een sleutel door de kier tussen de afdekplaat en de vleugel te friemelen. Suboptimaal... :(

    Gelukkig is het zonder veel extra moeite allemaal wat eenvoudiger te maken.

    Als eerste heb ik in het gat in de vleugel een bodemplaat gemaakt met een stukje schuimrubber. Verder zitten er twee blokjes in waartegen de voorkant van de montagelipjes van de servo's kunnen rusten:
    [​IMG]

    Ik kan dan de losse servo gemakkelijk op de torsieas monteren en hem op zijn plaats leggen. Merk op dat de montagelipjes van de servo nog steeds van rubbertjes voorzien zijn.
    [​IMG]

    Het afdekplaatje heeft nog steeds de balkjes waartegen de servo in de eerste opzet tegenaan geschroefd werd. Deze balkjes komen nu tegen de achterkanten van de montagelipjes op de servo, en het plaatje zelf heeft ook een stukje schuimrubber gekregen. Zo ligt de servo helemaal in rubber en schuim ingeklemd als het plaatje op zijn plaats is geschroefd.

    [​IMG]

    Dit was ongeveer een uurtje werk :) Morgen doe ik de andere kant.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Mooi hoor!

    Zo zien we het graag. :)


    jan.
     
  12. Muxje

    Muxje Guest

    Zoiets.... met luchthappertje :) De 2 gaten zijn voor de sproeiernaald en de vulaansluiting voor de brandstof.

    [​IMG]

    De rest schiet ook lekker op, het is nu grotendeels een kwestie van opvullen, opschuren, en dan spuiten of bespannen. Later meer plaatjes, nu eerst een weekje skiën :p
     
  13. Muxje

    Muxje Guest

    Hmm, het is akelig stil in veel bouwdraadjes hier. tijd voor een fotootje.

    De vleugel is nu helemaal gebouwd: de servoluikjes zijn goed, en de ailerons zitten er op. Ik ben begonnen met het bespannen, om eens te kijken hoe dat Oratex zich houdt op grotere oppervlakken.

    [​IMG]

    De onderkant van de vleugel is hier bespannen, met het servoluikje en het gat voor het contragewicht uitgesneden. Je ziet het gewichtje net uit het gaatje loeren.

    Het aanbrengen van Oratex gaat erg gemakkelijk: het spul kreukt minder snel, en is gemakkelijker af te snijden als het al op de vleugel vast zit. (makkelijker, juist omdat het moeilijker snijdt dan gewone spanfolie, waar je nogal gemakkelijk opzij uitschiet bij het snijden). Ondanks de grotere stugheid is het redelijk om bochten heen te werken Wel opletten dat de bout niet te heet is bij het opbrengen: kreukels ontstaan door krimp zijn wel weg te werken, maar als het te erg gekreukt is geweest blijf je het een beetje zien (een beetje maar). Ook opletten dat de bout niet te heet is bij het 'sealen' van de randjes; de structuur beschadigt dan en ook dat blijf je zien. Al met al luistert de temperatuur bij Oratex wat nauwer dan bij gewone folie.
     
  14. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Muxje,

    Heb net de hele draad doorgelezen. Dit is een macht aan info voor een beginnend schaal bouwer als ik. Bedankt voor de tips over oratex: ik sta moed te verzamelen om mijn Fokker DVII er mee te bekleden. Ga zo door, lof alom :worship:
     
  15. Muxje

    Muxje Guest

    Bah, ik ben tegen 2 probleempjes opgelopen, en met de 60-urige werkweken van afgelopen tijd heb ik niet echt de energie gehad om ze op te lossen.

    Het eerste probleem is het staartwieltje. De vertikale as waar de staartwielconstructie om draait, kan namelijk een beetje naar voor en achter bewegen. Omdat de hevel bovenop die as niet meebeweegt en aan één kant vastzit aan de stuurstang, draait het staartwiel daarbij behoorlijk van links naar rechts. Daar is niet veel tegen te doen tenzij ik de vertikale as op twee punten met lagers vastmaak.

    Da's te veel gedoe, zo kan het ook :) :
    [​IMG]
    Door de hevel op de vertikale as aan twee kanten aan te sturen, verdwijnt de speling uit het staartwiel. Ik heb deze constructie overigens ook wel eens op kant-en-klare staarwieltjes gezien.


    Het tweede probleem is dat het busje op de as voor het hoogteroer versleten schroefdraad heeft!
    [​IMG]
    Dit ding dus... De schroef blijft er niet goed in zitten, en uiteraard kwam ik daar pas achter toen het hele spul al ingebouwd zat. 8O :( :evil: :nooo: Ik zie er nogal tegenop om het zaakje daar uit te breken... komt er op neer dat ik de scharnieren van het hoogteroer zou moeten doorzagen, en nieuwe scharnieren aanbrengen.

    In plaats daarvan zal ik (helaas) heveltjes aan de buitenkant aanbrengen. Ze komen gelukkig wel onder het hoogteroer te zitten, dus de blijven redelijk uit het zicht. Later meer fotootjes als ik weer bij Quartel ben langsgeweest :)
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Shit happens . . . :?


    jan.
     
  17. Muxje

    Muxje Guest

    Weer een beetje voortgang:

    [​IMG]

    De nieuwe linkage voor het hoogteroer (De 'v'-vorm onderin :) ) Alles zit hier nog provisorisch op z'n plaats. Die ball-links zijn handige dingetjes trouwens... ze kunnen vrij draaien maar hebben geen speling.

    Het heveltje links boven dient om de uitslag op het staartwiel wat te verminderen.

    Nu dit zaakje nog even goed afwerken en dan ben ik eindelijk klaar om te gaan bespannen. De apparatuur, tank en motor hebben al een plekje gekregen. Alleen de batterij moet nog ingebouwd worden; dat gebeurt als de rest in elkaar zit en ik het zwaartepunt op de juiste plek kan gaan brengen.
     
  18. Muxje

    Muxje Guest

    De romp is nu helemaal met OraTex afgedekt:
    [​IMG]

    Alvast een cockpitraampje proberen te maken. Stukje plexiglas afplakken, en de 'bouten' maken met epoxy en microballoons; een mengsel dat goed in model blijft nadat je het aanbrengt met een tandenstoker.
    [​IMG]

    De eerste poging is nit slecht... de randen kunnen met een mesje nog wat strakker gemaakt worden (als de verf helemaal droog is).
    [​IMG]
     
  19. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ziet er wederom goed uit! 8)
    Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van de eerste vlucht.

    Wat ook zou kunnen voor het frame van de raampjes is smalle strips plastic of alu-tape; dan heb je meteen een sponning en het geheel is makkelijker te schilderen.
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    He Ronald,

    Het is al erg lang erg stil... 8O
     

Deel Deze Pagina