Bouwverslag "Mini Piper" van Graupner

Hallo,

dit wordt mijn eerste bouwverslag, en zoals de titel al onthuld zal ik een Mini Piper van Graupner in elkaar steken. Dit gaat gepaard met verschillende problemen, en dat is dan ook één van de redenen waarom ik deze thread aanmaak :p

Even wat specs :

Wingspan approx. 750 mm
Overall length approx. 565 mm
Wing section WORTMANN FX 63-137
Wing area approx. 10,75 dm²
Tailplane area approx. 2,55 dm²
Total surface area approx. 13,3 dm²
All-up weight approx. 300 g
Total surface area loading approx. 22,5 g/dm²
(Natterer Modellbau - WP MINI PIPER 021569)

Set-up :

motor : (UH) Blue Wonder 24 gram 1300 KV Hobbycity Online R/C Hobby Store : hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1300kv $8.00
regelaar : (UH) Towerpro 9 gram 10A(max12) Hobbycity Online R/C Hobby Store : TowerPro 9g w12A Brushless Speed Controller $11.95
servo's : (UH) HXT500 5gram Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / 10sec Micro Servo $3.49
accu : Rhino 2s 460 mah Hobbycity Online R/C Hobby Store : Rhino 460mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack $5.95
prop : TGY slow fly 9*4.7 Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY Slow Fly Prop 9*4.7SF w/ shaft adapters $1.20

Ik ga nu even de motor op het triplex plaatje vast schroeven, en dan vlieg ik erin !

grts

niels

Hee Niels,

dat is een leuk kistje hoor ...

Ik heb er eentje van Great Planes, kijk deze:
gpma1153-main-2.jpg

Die is ietsje groter, namelijk spanwijdte ongeveer 104 cm.

Hier staat mijn bouwverslagje op dit forum.

Ik vlieg mijn Pipertje met een 36 grams Himodel motor, met een 9 x 4,7 prop, een Himdeol 12A regelaar en een Himodel 3S/860mAh Lipootje.

Vliegt als een droom :)

Ik denk er over om er floats onder te bouwen en ermee te gaan watervliegen. Verder wil ik er nog een keer een extra vleugeltje met ailerons voor bouwen, maar dat komt later wel.

Veel plezier met jouw Piper :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt menno !
Frank Planck heeft ook floats gebouwd onder een mini piper(graupner)
En ik heb al een Extra servo liggen om later rolroeren in mijn mini piper te bouwen :)

niels

Laatst bewerkt:
Zo, triplex motorplaatje uitgezaagd en geschuurd
img1981dq6.jpg

motormount erop
img1984mj5.jpg

motor erop
img1989hb3.jpg

Tot hier geen problemen, maar dan ga je testen of alles werkt naar behoren...
En hier is het dan, probleem 1 !:p
De motor wil niet beginnen draaien, hij sputtert even en geeft dan geen teken van leven meer. Nu als ik wat gas geef(vanuit stand 0) en even een draai aan de prop geef begint hij te draaien(met wat haperingen..) Zolang de prop draait, kan ik gas geven en afnemen naar hartelust. Maar éénmaal de motor stil staat zit ik weer bij af :(
Nuja op zich is dat geen zo'n groot probleem, dan zorg ik gewoon dat ik het gas tijdens het vliegen niet helemaal dicht kan doen(iets voor de stick,zodat hij niet tot helemaal beneden kan),maar ik zou tog wel liefst hebben dat mijn motor werkt zoals hij zou moeten werken.

Iemand enig idee wat er aan scheelt, en hoe ik dit kan verhelpen ??
Ik heb een filmpje gemaakt van het probleem :

FILMPJE KOMT ZO

alvast bedankt

niels

Laatst bewerkt:
Hier is het filmpje waar ik mijn probleem heb gefilmd.
Iemand enig idee wat er aan scheelt, en hoe ik dit kan verhelpen ??

alvast bedankt

niels

Laatst bewerkt door een moderator:
Ach, hij slingert makkelijker aan dan de gemiddelde viertakt!

Ik denk een verkeerde timing. Bij veel regelaars kan je low, medium of high timing kiezen, medium is meestal goed. Maar ik lees dat de jouwe auto-timing heeft, dus dat zou niet moeten kunnen. Raar. Lees de reviews eens, daar staat wel het één en ander over programmeren van de regelaar. Succes...

ik zeg de timing van de regelaar...

lijkt me wel een leuk kistje, veel foto;s posten en natuurlik video van de maiden!

Ik heb de manual van mijn regelaar meerdere keren doorgelezen, maar word er neit wijzer van...
Dus heb ik hem ingescand en upgeload :)
Hier is ie :
manualescjf0.png

Kan iemand me nu vertellen wat mijn probleem is, of zien jullie het ook niet ?

alvast bedankt

niels

der schiet mij juist wa te binnen....
ik denk dat je uw gas moet ompolen.... hij staat volgens mij omgekeerd
je moet de zender es aanzetten, volgas zetten en dan uwe vlieger aanzetten, wachten tot ie biept, en dan es naar gas uit gaan, mss dat ie dan normaal draait????
als da gaat ist de servo die moet omgepoold zijn, gewoon in uw menu naar reverse gaan dan juiste kanaal aanduiden

Helaas, werkt ook niet ...
Ik zal dit even aan de kant schuiven(ideeën ivm motorprobleem zijn nog altijd welkom !) en al eens zien wat ik nog kan doen aan de piper...

niels

Het enige wat je kunt doen is contact opnemen met de leverancier. Het komt wel vaker voor dat die spotgoedkope motortjes 't niet doen. Dat is ook bekend bij de leverancier en die zal waarschijnlijk zonder probleem een nieuwe opsturen. Ik snap zowizo niet dat ze voor 8 dollar een motortje kunnen maken. Een vergelijkbaar motortje van bv axi kost al gauw 50 euro. Maar goed, terug naar de leverancier lijkt mij de enige optie.

ik heb ook ooit zoiets ervaren
bij mij was er een draadje gebroken, daar waar het net uit de behuizing kwam

of misschien de solderingen van regelaar naar motor eens controleren

Ik zou gewoon een kleinere prop nemen ... een 9" prop is wel erg groot voor deze Mini-Piper, met een 5" prop (Günthertje) en het meegeleverde landingsgestel heb je net voldoende grondspeling onder de prop om op de wielen te landen of een grondstart te maken ... een 9" prop sneuvelt geheid ... je kan beter een 2500 KV motortje nemen met een 5"x4,3" propje .... en een regelaartje waarbij je het één en ander kunt instellen ;-) (op de no-cost TowerPro "W" serie kan je alleen de de "soort" accu instellen (of op "automatisch" laten staan) en de "rem" in en uitschakelen en verder helemaal niets (dat zou de regelaar zelf moeten "uitvogelen") .....

@ Dirk, ik heb geen kleinere prop, evenals geen ander motortje en regelaar :( Ook zonder prop heb ik hetzelfde probleem ....

niels

Laatst bewerkt:
Je zal toch naar een ander motortje moeten, met deze combinatie zal de Piper niet/of nauwelijks vliegen (te weinig prop-speed) ...

Je zal toch naar een ander motortje moeten, met deze combinatie zal de Piper niet/of nauwelijks vliegen (te weinig prop-speed) ...
Welke motor/prop/esc raad je dan aan ?
Is de lipo goed of ..?

alvast bedankt

niels

Laatst bewerkt:
Back