Bouwverslag "Mini Piper" van Graupner

Alleen heb je natuurlijk geen beveiliging tegen te ver ontladen hè...

Waarom niet, de meeste regelaartjes van vandaag herkennen "automatisch" 2S of 3S Lipo's als je een type kiest voor 8-12A (de meeste 5A regelaartjes gaan maar tot 2S Lipo) ... het enige is dat "borstel"-regelaars in een rap tempo zeldzamer worden ...

Hallo,

Even voor de duidelijkheid, ik heb een speed 300 7,2 V, ik ga eerst zien of ie leuk vliegt met een 2 cellen... Mss dat ik nog een 3 cel meebestel binnenkort, maar hangt er een beetje vanaf.

Ik weet ook niet zeker of ik de motor vervangbaar zal maken...
De piper is bedoeld als tussendoor park-vliegtuigje... Binnenkort begin ik aan een schockflyer voor indoor, dus de piper is gewoon bedoeld om eens even vlug naar het parkje mee te gaan, of mee te nemen naar mijn pa. Dus weet ik niet of het wel zin heeft om de motor vervangbaar te maken... Want brushless word ie nooit :p

grts

niels

;-) meestal hebben de motoren een langere levens duur, dan de toestellen (tijdens de begin en trainigs fase)

het grond starten van het Piper'ke is heel goed mogelijk, hij kan echter heel vervelend wiebelen bij het loskomen.
veel prettiger is een handstart met het model.

Hallo,

Het heeft lang geduurd, maar hier zijn mijn vorderingen :
Servo's ingebouwd
full

Stuurstangen ook
full

Motor vast gelijmd
full

full

full

Zo dat was het wel weer :p

Nog een vraag :
Om het landingsgestel te monteren zaten er 2 stukjes plywood bij
=>
full

Nu ben ik nogal een sloddervos en zodanig ben ik er eentje kwijt gespeeld.
Wat neem ik nu best als vervanging ? Het is 1 mm dik en de afmetingen zijn 1,5x2,3
Haal ik best een 1mm balsa plankje of volstaan 2 stukjes cornflakeskarton op elkaar, of.. ?

grts

niels

Laatst bewerkt door een moderator:
'k Zou het niet doen. Zo'n landingsgestel moet af en toe flinke klappen verwerken.
Neem desnoods een stukje 3mm triplex als je dat toevallig hebt liggen.

jup ik heb lichte hobbytriplex liggen en ook wel van die 0,8 als je wilt. wat kan je nog zoal gebruiken... hmm ergens iets harde plastiek van die dikte...

0,8 triplex is beter dan karton... voor de rest kan ik het niet echt beoordelen wat kan en wat niet want ik ken de constructie niet.
Ik zou denken, met 3mm triplex (als het past) zit je altijd goed, is 3x zo sterk als wat Graupner heeft bedacht en weegt een paar gram meer...
Laat desnoods even een plaatje zien hoe dat triplex en staaldraad komen te zitten.

Ik denk dat die stuurstangen nog eventjes beter vastgezet moeten worden, anders krijg
je enorme speling en je kan er dan volgensmij ook niet meer bij

Odin

Het staaldraadje wordt tussen plaatjes geklemd met wat lijm, wat weer in een uitsparing tussen de neus en de romp past, bij dikker triplex dan ca. 1 mm kom je ruimte tekort en moet je gaat "hakken" in het piepschuim (de uitsparing in het schuim is ca. 3mm) ..... in ieder geval wel triplex nemen anders ligt het landingsgestel er constant onderuit ... en je moet het regelmatig kunnen bijbuigen, want de pootjes verbuigen makkelijk na een "harde" landing ....

Hej,

Bedankt allemaal, ik zal eens polsen bij chris voor zo'n stukje triplex...

@ odin : Hoe bedoel je beter vastgezet ? Bedoel je de stuurstangen of de buisjes waar ze in zitten ?

grts

niels

Hij bedoelt die buisjes. Je kan ze met een drupje lijm vastzetten op de schuim"drempel" waar ze vlak achter de servo's overheen lopen. Doe je dat niet, dan zou het kunnen dat stang + buisje gaan buigen als de servo uitslaat.

ziet er goed uit! ik zou persoonlijk nog wel even wat doen aan die schakelaar op de regelaar door bv een kleinere of de twee draden doorsolderen aan elkaar

full

Ter hoogte van de rode aanduidingen had ik ze al vast gelijmd met POR ;)

@ Robert : Waarom zou jij dat doen ? Ik vind de schakelaar handig :p

niels

ziet er goed uit! ik zou persoonlijk nog wel even wat doen aan die schakelaar op de regelaar door bv een kleinere of de twee draden doorsolderen aan elkaar

Doorsolderen is met de meeste regelaars niet slim (schakelaar gesloten is regelaar uit) ... bij dat soort regelaars kan je de schakelaar er gewoon afknippen ... maar hoe de schakelaar werk moet je experimenteel vaststellen, tenzij het in goed in de gebruiksaanwijzing staat beschreven .. maar ik zou de schakelaar gewoon laten zitten, voor het gewicht hoef je het niet te laten bij dit kistje (en wat je bespaart aan onderdelen, komt er als ballast weer bij)

Hupla,

Nog even een kleine(i.v.m. examens :2gunfire:) update.

Ik heb de roeren van het hoogte en richtingsroer los gesneden, ik vond de dunne verbinding styropor(zoals bij roeren van een EZ*) toch maar niets, dus heb ik er een beetje tape opgedaan die als scharnier dient.

Hoogteroer :
full

full

Richtingsroer :
full

Ik heb ook nog de wielen op het landingsgestel gemonteerd :
full

En ik heb ook nog goed nieuws !
Ik heb mijn plywood plaatje terug :)
Toen ik alles eens op elkaar zette om een totaalbeeld te creëren, zag ik dat ik het plaatje al eens in het onderste deel van de motorkap gestoken had om eens te kijken hoe het landingsgestel bevestigd dient te worden.
full

grts

niels

zie er goed uit, al moet ik zeggen dat het schanier van de easystar volgens mij niet veel mis is. heb ik scht tientallen uren mee gevlogen hoor ;)

Ja maar het gaat hier over de schanieren van deze piper en niet over de scharnieren van de EZ. Hij nam de scharnieren van de EZ alleen ter voorbeeld;-)

Geinig kistje hoor Niels, zit er goed uit.

Groet,

Zoals al eerder aangegeven kampt de MiniPiper snel met zwaartepuntsproblemen. Het is daarom van belang dat componenten zo ver mogelijk naar de voorzijde worden ingebouwd. De servo's in jouw Piper kunnen nog centimeters naar de voorkant. Scheelt straks weer lood...

Back