Bouwverslag MR Aerodesign Pilatus PC-6 Turbo Porter

f14757b740a153054de6ad7117398083.jpg
e7904c852df585fa89324724210c25b8.jpg


Dinsdag flap-dag! :-)
 
Koppel je de aileron uitslag met de flapsetting? I.e. bij flaps uit meer aileron uitslag dan bij flaps 0
 
Het kan wel een mooiere vliegstyle geven omdat je dan echt heel rustig moet sturen en als je kleinere uitslagen hebt kan je soms nog schokkerig reageren zoals ik regelmatig doe als beginnend vlieger. (Zo denk ik dan weer, ik kan het ook helemaal fout hebben)
 
Laatst bewerkt:
Kompliment over de vorderingen en m.i perfecte afwerking.
Als je ook zo vliegt als lijnpiloot, ben je een hele goede.........
 
Ook mijn complimenten. Ik weet niet of je mijn bouwverslag hebt gezien van mijn Combat, dat is het eerste vliegtuig wat ik ooit heb gebouwd. Dat ziet er echt heel anders uit als dit, echt mijn complimenten.
 
Wie heeft er kennis van een motorsteun te maken uit hout? Ik moet 18cm overbruggen tussen de firewall en motor...
 
Ik heb ervaring met het maken van een motorsteun uit hout voor electromotoren. Nu tweemaal gedaan, ook voor mijn H9 Valiant. Veruit de meeste precieze en lichte methode. Al is 18 cm wel veel, daarvan durf ik niet te zeggen of dit goed werkt. Hoe ik het heb gedaan is te lezen op de volgende blog posts op mijn eigen blog:

http://buildlog.robhabraken.nl/index.php/2014/on-hold-for-a-while/
http://buildlog.robhabraken.nl/index.php/2144/motor-mount/
http://buildlog.robhabraken.nl/index.php/2156/finished-the-fuselage/

In feite simpele interlocking box in CAD ontworpen en laten laserprinten. Aangepast op de afstanden van de gaten van de motorsteun geleverd bij de motor. Vervolgens inslagmoeren aan de achterkant erin van de nieuwe 'firewall', alles in elkaar lijmen met houtlijm, en met epoxy driehoekjes tegen de steun lijmen. Steun zelf zit wederom vast met boutjes en inslagmoeren aan de firewall zelf (en deze zijn toegankelijk door de voorste plaat heen met een lange hex sleutel).

Mijn Valiant vliegt er ook prima mee (zelf replica van de originele houten motorsteun getekend, want die was even niet leverbaar en had geen zin om er op te wachten).
 

Bijlagen

  • Foto 16-10-15 22 20 51.jpg
    Foto 16-10-15 22 20 51.jpg
    215,4 KB · Weergaven: 201
Wie heeft er kennis van een motorsteun te maken uit hout? Ik moet 18cm overbruggen tussen de firewall en motor...

Al een paar keer gedaan. De eerste keer deed ik dit met m'n dalotel maar was er nog geen interlocking van de motorspant maar goed ole' epoxy en latjes (zie foto)
Bij mijn Big Lift moet ik slechts enkele cm's overbruggen en heb ik ook een houten doosje gemaakt met reeds alle instelhoeken erin. Aangezien het vrij smal is gaan de bouten dwars door de metalen motordrager en door het doosje in de inslagbouten in de originele motorspant. Bouten van 60mm lang waren voldoende.
20150117_084521.jpg


Bij een recent ARF sporttoestelletje heb ik een cm of 7 moeten overbruggen en heb ik +/- op de manier van Robert gewerkt. Ik heb er geen foto's van helaas.

Heb het wel even geschetst. Ik werk hier niet met gelaserde stukken maar nog klassiek gezaagde dus ik ben niet voor de tegenlip in het midden gegaan maar half / half (zaagt gemakkelijker...). Dit is minder sterk dan Robert zijn constructie, maar het houdt met gemak een 4 cel setupje tegen.
De metalen motorsteun is onder 45° geschroefd op de houten motorsteun. In de motorsteun zitten dan gaten. Die gaten dienen om met een inbus te kunnen aan de gaten in de achterste montageplaat.
upload_2017-5-8_23-26-43.png


Een geïnterlockte constructie is enorm sterk en kan je redelijk licht maken. De sterkte komt uit de constructie, niet uit de hoeveelheid materiaal.

In alle gevallen zat de gevraagde zijwaartsstelling en domp er reeds in verwerkt. Dus moet je de motorbox "oof center" monteren op de originele motorspant zodat je spinner mooi in het midden uitkomt. Beetje goniometrie (inverse tangens) gebruiken en het komt prima in orde.
 
Goede aanvulling Dries! Ik had inderdaad ook zijwaartstelling en domp in de box verwerkt, dat is ook het voordeel van een dergelijke constructie.

Belangrijk hierbij is, zoals je aangeeft, dat de constructie de sterkte geeft, en de motorspanten door de constructie op hun plek worden gehouden, niet door (enkel) de lijm. Het voorste spant valt met de locks volledig in de zijdes, en het achterste spant bestaat uit twee delen: de achterste valt in de zijdes, die daarvoor is ook locking. Op deze wijze, als je het achterste spant vastschroeft, grijpt het eerste spant de zijdes. Doe je dit niet, dan zou mocht de lijmverbinding losraken of trillen, je motor er in theorie vandoor kunnen gaan... beetje lastig uit te leggen, maar hopelijk komt het punt dat ik wil maken over :-).

Indien gewenst kan ik je mijn CAD file via een pb-tje toesturen.
 
Back
Top