Wie heeft er kennis van een motorsteun te maken uit hout? Ik moet 18cm overbruggen tussen de firewall en motor...
Al een paar keer gedaan. De eerste keer deed ik dit met m'n dalotel maar was er nog geen interlocking van de motorspant maar goed ole' epoxy en latjes (zie foto)
Bij mijn Big Lift moet ik slechts enkele cm's overbruggen en heb ik ook een houten doosje gemaakt met reeds alle instelhoeken erin. Aangezien het vrij smal is gaan de bouten dwars door de metalen motordrager en door het doosje in de inslagbouten in de originele motorspant. Bouten van 60mm lang waren voldoende.
Bij een recent ARF sporttoestelletje heb ik een cm of 7 moeten overbruggen en heb ik +/- op de manier van Robert gewerkt. Ik heb er geen foto's van helaas.
Heb het wel even geschetst. Ik werk hier niet met gelaserde stukken maar nog klassiek gezaagde dus ik ben niet voor de tegenlip in het midden gegaan maar half / half (zaagt gemakkelijker...). Dit is minder sterk dan Robert zijn constructie, maar het houdt met gemak een 4 cel setupje tegen.
De metalen motorsteun is onder 45° geschroefd op de houten motorsteun. In de motorsteun zitten dan gaten. Die gaten dienen om met een inbus te kunnen aan de gaten in de achterste montageplaat.
Een geïnterlockte constructie is enorm sterk en kan je redelijk licht maken. De sterkte komt uit de constructie, niet uit de hoeveelheid materiaal.
In alle gevallen zat de gevraagde zijwaartsstelling en domp er reeds in verwerkt. Dus moet je de motorbox "oof center" monteren op de originele motorspant zodat je spinner mooi in het midden uitkomt. Beetje goniometrie (inverse tangens) gebruiken en het komt prima in orde.