Bouwverslag MR Hawker Hunter

Het begin is er

Begonnen aan de linker vleugel. Maar eerst met de wortelrib de gaten voor de vleugel buis en deuvels aftekenen.
full

Daarna de ribben in elkaar passen op de bouwtafel. De liggers fixeren. Als alles in elkaar zit lijmen met dunne CA. Alles past precies.

full

Het achterste deel van rib 1 passen op de romp en ervoor zorgen dat de trailing edge in lijn met de andere ribben zit.

full

Er lijkt een rare knik aan de bovenzijde van het profiel te zitten, maar dat is een knik in de rib zelf.
Bij de kit zit ook een 'stand' om de romp in te zetten en die komt dus meteen van pas.

Groeten Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo hier wil ik ook even meelezen!
Abbo dus.

Cees heb je al een idee welke kleurenschema het wordt?

Kijk eens naar deze site, van de dutch hawker hunter foundation.

http://www.dutchhawkerhunter.nl/dhhf/Welkom.html

Vindt zelf de zilver oranje erg mooi en is ook goed zichtbaar.
Uiteraard is het natuurlijk een NL schema!

De mannen zitten op leeuwarden en zijn erg vriendelijk dus een bezichtiging moet niet al te moeilijk zijn!

Heel veel succes en plezier met de bouw!
 
Cees heb je al een idee welke kleurenschema het wordt?

Waarschijnlijk dit schema met natuurlijk NL registratie:
full

Dit was mijn Westwings HH die ik een paar jaar geleden heb gebouwd. Helaas niet meer onder ons :-(.

De cockpitkap heb ik nog bewaard, maar deze past niet :

full

groeten,

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De tweede vleugel zit nu ook in elkaar. Volgens het originele plan moeten de vleugels worden ingedekt met 'proskin', dit is een dunne epoxy plaat. Veel bouwers vinden dat niks en dekken de vleugels in met balsa en glasmat. Ik ga het met proskin proberen, maar voordat ik gelijk de vleugel ga aanpakken eerst maar even wat ervaring opdoen met de flaps en ailerons die ook van proskin zijn.
Beide roeren worden aangestuurd met servohorns die zijn meegeleverd. Helaas maar eentje per roer en ik wil er twee per roer hebben met een kogelscharnier ertussen. Dus een paar horntjes erbij maken. Dat doe ik door er eentje op de scanner te leggen, daarna importeren in ACAD, overtekenen, exporteren naar CamBam en frezen:
full


Het resultaat. Zoek de verschillen:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Héél handig als je dat zo zelf kan doen! :D

Grt,

Ja, ik heb al veel plezier van die frees gehad.
Dit zijn trouwens de hevels voor de flaps. Die vallen mooi binnen de vleugel. Ik zoek nog een methode om de ailerons binnen de vleugel aan te sturen (verborgen hevel). Wat ik veel zie op internet is het zgn RDS systeem dat veel op de HLG's wordt gebruikt. Maar dat lijkt me voor hoge roer belastingen niet zo geschikt. Iemand ervaringen hiermee of andere oplossingen voor verborgen aansturingen?

groeten, Cees
 
Ik ben met de rechter flap begonnen dus de eerste ervaring met proskin opgedaan. Het spul is 0.28 mm dik en laat zich makkelijk snijden of knippen. De afmeting bepaling is eenvoudig want het is doorschijnend. Op de tekening leggen, aftekenen en uitknippen.

De onderzijde goed vlak leggen en daarna de voorlijst en ribben er in. Vastlijmen met constructielijm, behalve de hevels die met epoxy worden vastgezet. Na uitharden van de lijm ziet ie er als volgt uit:

full


Daarna de bovenzijde erop. Weer ervoor zorgen dat alles goed vlak ligt.

En het resultaat:
full


Heel dun, licht en super torsiestijf. De achterrand is ook messcherp en mooi recht geworden:

full


Nou, de eerste ervaringen met dit spul zijn prima. De volgende klus wordt het rolroer welke een vergelijkbare opbouw heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het schiet niet erg op maar inmiddels wel de flaps en ailerons gereed:

full

Ook zijn de wielen en retracts binnen:

full

De wielen zijn mooi op schaal en met luchtremmen. Met deze spullen kan ik nu verder met de vleugel. Eerst kijken op welke 'hoogte' de retract in de vleugel komt dan kan ik daarna de poten in de vleugel gaan ontwerpen.

Groeten, Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu de retracts binnen zijn kan ik de hoofdpoten ontwerpen. Ik wil er gesleepte poten maken. Niet schaal, maar volgens mij wel beter op een graspiste. Dit moet het gaan worden:
full

Het bovenste deel wordt rond 17 mm, het onderste deel moet uit 15 mm plaat materiaal of een strip van van 25 * 15 mm aluminium gaan komen. Iemand een idee wat voor soort alu ik het beste kan gebruiken, en waar te bestellen?

Ook aan de romp begonnen. Als eerste de bevestiging tussen de twee delen.
full

De delen zitten met drie bouten vast. Eerst het achterste spant in het staartdeel gelijmd. Daarna het voorste spant er aan vast schroeven en de romp in elkaar passen. Op de club met een laser de romp goed uitgelijnd en het voorste spant op een paar plekken vast gezet. Daarna de delen weer uit elkaar en het voorste spant goed vastlijmen. Ik doe dat met glasvezel roving en impregneer hars. Dit levert een prima verbinding op.

Met de vleugels kan ik even niet verder voordat het landingsgestel klaar is, dus daarom maar aan het stabilo begonnen:

full

Hierboven ligt de linker stabilo ingeklemd tussen en meetlat en een stuk aluminium.

groeten, Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een paar dagen er tussenuit geweest... Bedankt voor de reacties. Met name de overzichtstabel is heel handig. Inmiddels Alu 51 ST besteld. Als dat binnen is kan ik aan de slag.

groeten,

Cees
 
Weer een update. Inmiddels zijn de poten voor het landingsgestel gefreesd:

full


Nog een paar gaten boren voor de bevestiging van de veer en het wiel. Het geheel past goed in de vleugel zoals hieronder is te zien:

full


Daarnaast ook weer verder gegaan met het stabilo.Deze onderdelen worden weer ingedekt met proskin wat weer een mooie stijve constructie oplevert.

full


De volgende stappen worden:
- Aan boven zijde indekken van de rechter vleugel met proskin.
- Bevestiging stabilo aan de romp.

Alvast iedereen een gelukkig 2013 toegewenst..

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou doe je jezelf een beetje te kort cees!

Wat gerald doet is totaal iets anders, het is allebei mooi!

Ik blijf met interesse je draadje volgen, want ik had van proskin nog nooit gehoord.
 
Hi Melvin,

Ik had er ook nog nooit mee gewerkt maar tot nu toe bevalt het me prima. Ik ben wel benieuwd hoe het binnenkort met de grote vlakken gaat.
Vandaag een van de stabilo's aan het indekken met proskin. Om ervoor te zorgen dat het stabilo niet getordeerd wordt ingedekt zaten er een paar malletjes bij de kit. Er slingerden nog wat stukjes proskin op mijn werkbank. Door deze aan beide zijden van de mal te plakken klemt hij daarna prima aan de rib vast. Het is niet wereldschokkend, maar wellicht brengt het iemand op een iedee.

full


Nadat de stabilo met twee van deze mallen op een vlakke plaat wordt geplaatst is duidelijk te zien dat deze mallen wel handig zijn. Duidelijk is te zien dat de stabilo al wat getordeerd is.

full


De ribben voorzien van constructielijn, de proskin er op en met wat gewicht het vlak in de goede vorm duwen:

full


Het is niet onwaarschijnlijk dat na drogen van de lijm er nog enige verdraaiing aanwezig is. Pas als de andere zijde wordt ingedekt is de schaal gesloten en wordt het vlak pas torsiestijf. Dus vooral bij de ander zijde goed opletten.

groeten,

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels schiet het stabilo al aardig op. Passen en meten op de romp. Het hoogteroer wordt vanuit de romp aangestuurd met een aparte as. Niet een erg makkelijke oplossing, maar wel mooi omdat er geen stangen e.d. aan de buitenkant te zien zijn. Daarover later meer.

full


De proskin zit nu aan een zijde er op. Pas als de hele aansturing werkt wordt het stabilo goed uitgelijnd en dan wordt de messing bus waarin de pen zit aan de ribben vastgelijmd. Vervolgens wordt het stabilo verder ingedekt.

Ook nog een spant in het staartstuk gelijmd. Hier aan vast komt ook de servo houder voor het hoogteroer. Je kijkt nu van achter in het staart stuk. Links het kielvlak en in de verte het spant met inslagmoeren voor de bevestiging aan het voorste rompdeel.

full


Ik lijm de spanten vast met glasroving en impregneerhars zoals is te zien.

groeten,

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top