Bouwverslag MR Hawker Hunter

Hi Leon,

4 lagen 80 grams.. Op de club heb ik beide delen met een paar lagen 160 aan elkaar gezet. Morgen kijken of hij mooi dicht is.

Groeten Cees

Vrijdag de tank getest. Iets onder druk gezet en onder water gehouden.
Geen luchtbelletje te zien dus dicht.

full

Ongeveer 2.5 l is de inhoud geworden.

Groeten, Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, de mooie kant ligt boven ...:D

Verder bezig geweest met het richtingsroer. Nadat deze uit de romp is gefreesd komt er aan de voorzijde een balsa lijst en aan de onderzijde triplex. De aansturing is zeer direct. Het roer komt nl direct op de servo. Daartoe wordt de vorm van het servo armpje aan de onderzijde uitgefreesd.
En zo ziet het er dan vervolgens uit:

full

Aan de bovenzijde komt een Robart scharnier. Maar voordat de servo in de romp wordt gelijmd eerst de aansturing van het hoogte roer afmaken nu ik er nog bij kan. Dit zit er ook wel netjes in:

full

Aluminium servo armpje met kogelscharnier. Dit is het type waar je mee moet oppassen. In 1 richting druk je de kogel er heel makkelijk uit. Stond ook in een van de laatste edities van het blad 'jetpower', dus dat weten de meesten hier wel.

groeten,

Cees

Hoi Cees, ziet er allemaal goed uit, zo te zien leuk om aan de MR kist te werken. Die kogelscharnier druk je er inderdaad zó uit maar van de andere kant, daar komen nooit krachten op als het goed is. Simpel afborgen aan die kant met een ringetje, kan er nooit wat gebeuren.

Groetjes,

Ja, die gaat zeker geborgd worden.
Gisteren bij Jetpower geweest, dus weer volop gemotiveerd om weer verder te gaan.
Zo komt het richtingsroer er in te zitten:
full

Hij zit nog niet vastgelijmd. Er komt nog bedrading naar het achterste puntje van de romp want daar komt een lampje in. Nu het roer er nog niet in zit kan je overal nog wel bijkomen. Ik moet nog iets verzinnen om alle draden aan de bovenzijde van de romp te geleiden c.q. vast te zetten. Het mooiste zou een licht flexibel kokertje zijn waar de draden doorheen getrokken worden. Iemand een idee?

groeten,

Cees

Hee Cees,

dat werkt zeker motiverend zo`n dag jets kijken.

Wat betreft een lichte koker zou je zelf een koker kunnen maken van papier, is dat misschien wat.

Hoeveel draden zouden er trouwens door moeten lopen?

Grt,
Berto.

....ik zou het sowieso aan de onderkant of zijkant doen. Mocht je ooit een flinke hot start hebben of turbine brand in de lucht, warmte gaat naar boven én je stroomkabeltjes..... Just some thoughts....:rolleyes:

Bij mijn F16 heb ik de servokabels met strook alu tape vast gezet aan de zijkanten. Makkelijk om te monteren en gelijk een beetje warmte reflectie. Eerst aan begin en einde een alu tape stukje om te positioneren en vervolgens een hele strook erover.

Grt,

Hi Berto

Aantal draden valt mee: twee servo's plus twee draden naar de power led achter in. (dus acht draden totaal) Ik heb ergens op een forum gezien dat dunne (8 - 10 mm) papieren kokers werden gebruikt. Ik heb al op internet zitten zoeken maar ik kom alleen veel dikkere kokers tegen voor het versturen van posters e.d.

Het zelf maken van dunne kokers is ook niet echt makkelijk .

Groeten,
Cees

....ik zou het sowieso aan de onderkant of zijkant doen. Mocht je ooit een flinke hot start hebben of turbine brand in de lucht, warmte gaat naar boven én je stroomkabeltjes..... Just some thoughts....:rolleyes:

Bij mijn F16 heb ik de servokabels met strook alu tape vast gezet aan de zijkanten. Makkelijk om te monteren en gelijk een beetje warmte reflectie. Eerst aan begin en einde een alu tape stukje om te positioneren en vervolgens een hele strook erover.

Grt,

Ja, daar heb je een punt, daar had ik nog niet over nagedacht.:hammer: Dat is ook een lekker eenvoudige oplossing en daar houd ik wel van. Ga ik zeker overwegen, bedankt Gerald!

groeten,

Cees

Of zoals Gerald aangeeft aan de zijkant met Alu tape, heb dat zelf ook zo zitten.

Navigatie lichten

Aangezien mensen die de Nederlandse taal niet beheersen dit draadje volgen en ik geen zin heb draadjes op internationale sites te gaan openen zal het vervolg van dit verslag zowel in het NL als in het Engels zijn.

De full-size hunter heeft een navigatie licht achter in de staart. Zie de foto hieronder.
full

Dit lichtje wil ik natuurlijk ook in het model hebben. De achterzijde van de romp is echter niet doorzichtig zoals hieronder is te zien:

full

The full size hunter has a navigation light in the tail as shown in the first photo. I like to have the same light but as can be seen in the above photo the fuselage will have to be modified. Therefore a mold is made to vacuum form a piece of clear plastic. After preparation of the fuselage with wax and PVA a few layers of glass are placed . This mold is filled with gypsum after removal of the fuselage to get the shape which can be used for vacuum forming. Problem is that the gypsum does not leave the mold in one piece. Therefore the mold is filled with epoxy and micro balloons in a second attempt. This leads to a good result.

full

Om een mal te kunnen maken voor het vacuum trekken van doorzichtig plastic wordt eerst een afdruk van het puntje van de staart gemaakt. Na waxen en aanbrengen van PVA worden wat lagen glasmat aangebracht. Na het lossen van romp wordt deze mal gevuld met gips om weer een positieve afdruk te krijgen die kan worden gebruikt voor het vacuum trekken. Het lossen van het gips gaat echter niet goed. Het puntje breekt af en blijft in de mal zitten. Daarom wordt de mal gevuld met epoxy met micro balloons. Deze vorm komt er wel mooi uit.

full

Met de mal naar Hobbyin in Waalwijk waar Dennis vakkundig een doorzichtig vormpje heeft getrokken. Hierboven is het resultaat te zien. Links de afdruk van de romp, in het midden de positieve mal die hiervan is gemaakt en rechts de doorzichtige vorm waar de LED in komt te zitten. Nu nog de vorm pas maken op de romp en de verlichting er in.

The photo above shows the final result. From left to right the negative mold of the tip of the fuselage, the positive mold that was used for vacuum forming, and the vacuum formed clear part that will contain the LED.

groeten,

Cees

Hoi,

een aantal posts terug vroeg je trouwens of iemand Jacco Keja kent, ik ken hem heel erg goed. (het is mijn vader ;) )

Ruwbouw is zo goed als klaar, een vleugelvlak indekken en de landingsgestel kleppen monteren (en dan spuiten..).

Hopelijk komend seizoen ermee vliegen!

@13048,

Leuk dat er nog iemand deze Hunter aan het bouwen is. Het project heeft bij jullie kennelijk wel een tijdje stil gelegen want volgens de posting op RC Universe was je vader al in 2005 er mee bezig. Welke turbine komt er in?

Mijn Hunter gaat vliegen op de Ginkelse Heide.

groeten,

Cees

Ja dat klopt, maar mijn vader was er toen nog maar net mee begonnen, maar inderdaad hij is er al tijdje mee bezig maar tijd is een kostbaar goed.. :(

Ah, mijn vader gaat ermee vliegen op Deelen dat is wel vlakbij volgens mij?

Back