Bouwverslag MR Hawker Hunter

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door elcees, 25 okt 2012.

  1. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    proskin

    Verfbrander en Melvin,

    Proskin, tja. Het is geweldig spul voor dunne vlakken zoals flaps, ailerons, stabilo's e.d. maar voor een hele vleugel ben ik er toch niet kapot van. Grote vlakken krijg je het er niet mooi glad op. Het valt iets in tussen de ribben. Ook als een vlak een beetje meerzijdig gekromd is heb je een probleem. Voor mijn volgend project ga ik voor balsa indekking en dan glasmat erover. Ik ben zeer onder de indruk wat sommigen hier op MF presteren met glas en koolstof, maar geef mij maar hout.

    groet,

    Cees
     
  2. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Daar ben ik nog over aan het dubben. Ik zat te denken aan een van de NL squadrons.
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    :thumbsup: Er gaat niets boven een mooie nederlands Hunter! :yes:

    [​IMG]
     
  4. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Cees, top schema! collega van me zit bij de dutch hawker hunter foundation als techneut. Als je zover bent kan ik je wel met hem in contact brengen voor kleuren en t schema/foto's evt.
     
  5. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Dat lijkt me leuk Melvin. Een tijd geleden heb ik ooit deze hunter gehad. :
    Was een EDF .

    [​IMG]
    Met deze heb ik nooit lekker gevlogen. Tijdens de maiden gecrashed door een defecte servo. Ik heb de kist wel weer gerepareerd maar daarna had ie nogal last van 'Dutch roll'. Waarschijnlijk gaat deze het worden. Het enige nadeel is het geringe contrast tussen onder en bovenkant met dit kleurenschema. Maar ja, tegen de avond of bij een bepaalde stand van de zon zie je toch ook maar een silhout.

    groet,
    Cees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Cees,

    Dat proskin, wat is het pressies. Krimpt het ook? Nooit van gehoord.

    gj
     
  7. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Gert-Jan,

    Het is glasvezel plaat. Geperst en aan beide zijden glad. Je hebt het in verschillende diktes. Ik gebruik (zat bij de kit) 0.3 mm. Er zijn ook lieden op MF die het zelf maken. Glasmat soppen op een glad oppervlak (bv glasplaat). Dan krijg je aan 1 zijde een ruw oppervlak, maar dat is denk ik nog beter. Het krimpt niet.

    groet,
    Cees
     
  8. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Ben je meteen spuitklaar mooi spul.

    gj
     
  9. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Cees,

    Als je nou epoxy op een glasplaat doet, mat dr in, lekker doorweekt en dan weer een glasplaat erop leggen. Krijg je dan niet een mooie plaat die aan beide kanten glad is?

    Wat voor epoxy gebruik je hiervoor trouwens?
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ja maar dan zit het wel lekker vacuüm vast.... :)

    Je krijgt ook snel belletjes omdat de mat zuigt. Plamuren blijft nodig.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  11. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Ik zou aan één zijde van de plaat peelply doen, daar kan je direct op lijmen zonder te schuren.
    Je kan de hars een beetje indikken met microbaloons aan de buitenzijde, Zo verminder je de kans op pinholes al wat.
    Laatst heb ik nog een plaatje gemaakt om een wiel deur uit te maken. Eerst de glasplaat goed waxen, dan een laagje grondverf van bij de Action erop gespoten, laten drogen of wat helpen met een warme lucht blazer als je geen geduld hebt. Daarna de verdikte hars erop, goed openstrijken, glasmat erop, inrollen met een lak rolletje, nog wat gewone hars (niet verdikte) toevoegen en eventueel extra lagen weefsel om de gewenste dikte te verkrijgen. Alles goed ontluchten, peelply erop, stuk vlakke pvc/mylar of iets dergelijk dat in de wax is gezet erboven op. Bleeder mat om het vacuüm mooi overal te laten komen en de zak erover. Pomp aan en laat maar uitharden. Tijdens het opzetten van het vacuüm nog goed aanrollen vanuit het midden naar buiten toe om eventueel overtollig hars naar buiten te drukken in de bleeder mat.

    Dit is het resultaat:
    [​IMG]
    picture hosting

    Hier is wel tussen de lagen weefsel een laag peelply verwerkt die dienst doet als scharnier.
     
  12. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Pffff wat een werk zeg!

    Respect daarvoor!

    Ik ben meer van het tupe modelbouw: gaatnaardewinkelenkoopteenplaatje.

     
  13. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Wat je niet kan kopen, moet je zelf maar maken. Alles bij elkaar neemt het zo'n goed uurtje in beslag.
     
  14. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Das waar!
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ......luie donder!!! :lol:
     
  16. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
  17. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Wat een activiteit opeens op mijn draadje... Waarom zou de plaat aan beide zijden glad moeten zijn? Nu moet ik 1 kant behoorlijk opruwen anders houd de lijm niet eens. Epoxy trek je er zo van af.. Dus de ruwe zijde is ideaal als lijmkant.
    groet,
    Cees
     
  18. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Er zitten mss nog resten loswas of PVA op waardoor de lijm niet goed pakt. Maar als de proskin zo dun is zal het ook niet evident zijn om hem grof op te schuren denk ik.
     
  19. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Het wordt weer eens tijd om wat aan de Hunter te gaan doen. In de romp zijn aan de voorkant 4 lopen van de 30 mm Aden kanonnen te zien. Bij sommige types voorzien van de zgn 'blast deflectors'. Hieronder te zien bij een full scale Hunter.

    blast deflector.jpg


    Deze wil ik ook op mijn kist. De vorm van de romp opgemeten en overgezet in 3D en de sleuven met blast deflectors zo goed mogelijk ingetekend. Niet makkelijk want ik moet afgaan op een paar foto's die op internet te vinden zijn.:


    romphunter.jpg

    Daarna 3D printen (In PLA, resolutie 100 micron):

    gunports3D.jpg

    En in de romp passen.

    gunportsinromp.jpg

    Valt niet tegen. Hier en daar een kleine aanpassing en het past prima.

    prettige dagen,

    Cees
     
  20. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    ziet er goed uit Cees!
     

Deel Deze Pagina