Bouwverslag "Oranje Nassau"

@ Armando,
Als het inderdaad alleen plamuur was had je gelijk, Gelukkig gaat er iets meer onder schuil.
Het dek loop netjes door tot voor in de punt. Op dekhoogte dus een stevig stuk hout,
Het purschuim is in model geschuurd en is slechts gebruikt om als basis te dienen voor een metalen horgaas (van Adam geleerd) dat stevig is gefixeerd met epoxy. Nu een laagje plamuur voor het model. Daar komt straks een stevige laag glasmat met epoxy overheen. Dat wordt verder op de normale manier afgewerkt. Daarnaast is het eigenlijk niet mijn bedoeling om kop en kont als stormram te gebruiken, Ik wilde eigenlijk proberen nergens tegen aan te varen, dat lukt me tot nu toe met de andere modellen ook aardig.

Je hebt wel gelijk wat betreft de massa, vaargewicht wordt een kilo of 80.

Hier nog een plaatje van het origineel, ongeveer zelfde perspectief als de laatste foto van het model.
full

Op deze foto is goed te zien hoeveel patrijspoorten er in de romp zitten, Heeft iemand een goed idee hoe ik in/op de romp 232 patrijsporten kan maken zodanig dat het er fraai uit ziet maar zonder door de scheepswand te gaan? Ik zit zelf te denken aan het oplijmen/in de epoxy vastzetten van ringetjes.
full

Groeten,

Marco

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat de patrijspoortjes..
Je heb van die hele kleine tap/boor/slijp setjes voor met de hand. Je kan zelf je eigen snelheid regelen waardoor de kans dat je door je scheepshuid heen gaat minder word.
Je heb wat werk maar dan heb je wel wat..!
En dat ken je altijd mooi opvullen met een mooi ringentje om er diepte in te geven.

hoi marcob
Ik ga met speciale belangstelling je bouwverslag volgen want de oranje nassau was mijn eerste schip toen ik ging varen!!ik was een jongentje van 14 jr dat is nu zon 53 jr geleden en dat was toen bij de knsm!!mijn eerste reis ging naar cuba en toen was daar de strijd met fidel castro er werd geschoten in de haven, de flessen rum waren goedkoop,de meiden mooi!!Maar ik dwaal af!!!! veel succes met de bouw en ik ga dit zeker volgen(jeugdherrinering) groeten walter

Heeft dit schip toevallig de zelfde ontwerper gehad als de prinses margriet ?(oude opleidingsschip van terschelling)

Ik zie wel gelijkenissen.

Mooi schip

Hallo Marco,

Ik verwacht als dit model klaar is, dat het een snoepje is. Zeker door de schaal 1:50, dat geeft meer mogelijkheden. Ik ben met de Willem-Ruys bezig, schaal 1:100, maar dat geeft vaak gepruts met allerlei kleine onderdeeltjes. Hierna lekker op 1:50, heb al een schip op het oog.
Ik hou je bowverslag in de gaten, ben erg benieuwd naar het resultaat.

Succes, Opa Jan

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels weer 1 dek verder gekomen, de wanden van de brug staan er op. Ook heb ik een eerste aanzet gemaakt voor de schoorsteen, best een groot ding. Ik heb de schoorsteen uit een blok roofmate gehaald, licht en makkelijk in vorm te brengen. Nu maar schuren voor het juiste model.

De hele opbouw wordt vrij hoog voor een schip uit die tijd. Ik snap nu dat de opbouw destijds uit aluminium is gemaakt.

Tevens heb ik een nieuwe schroefaskoker in de romp gelijmd, ik had een as met een diameter van 4 mm maar bij nader inzien vond ik dat te licht, er komt immers een schroef onder van 75 of 80 mm.

full

full

Tot zien

Marco

Voordat ik aan de buitenwanden van de opbouw kan beginnen moet ik eerst het promenadedek afwerken, daar kan ik straks namelijk niet meer bij.

Pakketleggen in het klein dus. Ik heb de latjes afgewerkt met een laagje epoxy hars, dan is de boel toch waterbestendig.
full

Nu aan de buitenwanden van de opbouw beginnen.

Groeten, M

Marco,

Heb jij niet allemaal losse latjes gebruikt? Op de foto lijk het wel dat je alles over de hele lengte met 1latje heb belegd.

Of is het te licht om dat te zien ?

@ Armando,

Het zal wel aan het licht liggen denk ik. Het dek bestaat uit allemaal losse latjes die in ook in lengterichting achter elkaar liggen.

Groet, M

Zo, weer een klein stukje verder. De eerste delen van beide buitenwanden zitten er in en ook is het voorschot van de opbouw uitgezaagd. Best nog veel raampjes eigenlijk. Het voorschot moet nog worden vastgezet.

Ik heb daarbij een echte beginnersfout gemaakt. Ik heb vrij veel raampjes waar ik later aan de binnenzijde niet meer bij kan, dit komt door de contructie van de opbouw. Dat dwingt mij er toe om nu al "glas" te zetten, dat wordt lastig met spuiten straks. Iemand een goed idee hoe ik het glas later kan doen zonder dat ik aan de binnenzijde toegang heb?

Verder ben ik er achter gekomen dat de tekening van de NVM die ik gebruik vol zit met fouten, ramen staan er niet op of juist teveel, en op de verkeerde plek. Ook andere maten blijken niet te kloppen. Het wordt vrees ik een model met enkele "dichterlijke" onjuistheden. Ik ga maar gewoon door en probeer er gewoon een leuk model van te maken. Ik ben gelukkig geen model purist. :-)

Een paar plaatjes van de stand van zaken.

full

full

Groeten,

Marco

He Marco

De Oranje Nassau is wel een heel ander model dan ik tot nu toe van je gezien heb, het is echter wel weer geheel in de lijn der verwachting qua bouwnivo. Vakwerk!!

Wat betreft de ramen, ik maak nog wel eens gebruik van micromask. Dat is een latexoplossing die je op de aangebrachte ramen kan aanbrengen met een kwastje. Goed dik doen helpt hierbij. Na droging ( duur wel een halve dag of zo) kun je er overheen schilderen en na droging van de verf even met een scherp mesje de contouren van de ramen insnijden en je pulkt het er zo weer vanaf. Maar let wel op dat je geen watergedragen verf gebruikt want het is op waterbasis.
Micro-Mask Liquid Masking Tape: Microscale Decals

opbouw

Wat een prachtige strakke opbouw, ziet er gelikt uit. Je opmerking over de fouten in de tekeningen van de NVM, klopt. Ook in de tekeningen van de Willem-Ruys, ontbreekt heel veel en blijft dus heel veel te raden over, over maten? Ach het zij zo. Ook in mijn "Willempie" pas ik heel veel dichterlijke vrijheden toe.

Opa Jan

Hallo Marco,

Het wordt een prachtig schip, mijn complimenten. Alleen jammer dat de voorste hoeken van de opbouw niet rond zijn, misschien dat je het nog kan veranderen...

groeten Paul

Heren,

Rustig met de complimenten, zo durf ik niet verder en dit is pas het casco :-) niettemin bedankt.

@Paul, je hebt gelijk, die hoeken worden nog rond. Achter de scherpe hoek zit extra materiaal gelijmd zodat ik na het vastlijmen van het voorschot de hoeken in een ronding kan schaven.

Het advies van Wiggie kan ik goed gebruiken dus dat is ook opgelost. Ik kan weer verder.

Groeten, M

Weer een kleine update,

Ik wil graag verder met de romp, maar helaas, het weer wil niet meewerken. Bij mij in de schuur blijft het tenminste onder de 5°C dus te koud voor epoxy. Ben dus maar gewoon verder gegaan met de opbouw, dat kan tenminste binnen.

Bovenste dekje is nus ook af, ik ben dus op hoogte. Zoals jullie kunnen zien zijn de hoeken van de opbouw inmiddels afgerond. Het beplanken van de dekken is voor het grootste deel af. Nog een klein stukje en dan begin ik aan de schoorsteen en de reddingsboten.

Groeten, Marco

full

full

Hallo allemaal,

Gelukkig is de schuur weer wat warmer dus weer verder met de romp.
Ik heb eerst een soort subframe in de romp gemaakt waarmee ik de romp ondersteboven in de workmate kan zetten.
Buis voor het roer is ingelijmd evenals het achterste stuk van de kiel waar ook weer de as van het roer in draait. Ik heb geen idee hoe dit onderdeel eigenlijk heet.

full

full

Verder is de romp nu twee keer geplamuurd. Ik heb de laatste keren steeds problemen met de hardheid van de plamuur, of veel te zacht, of harder dan het berkentriplex en dat schuurt zo slecht. Ik heb nu een ideaal plamuur gevonden, maar ga niet lachen: ronde kantenvuller voor gipsplaten.

Nu nog 1 keer schuren en dan met de epoxy en glasmat aan de gang.

Groeten,

Marco

Back