Bouwverslag OSV MMC887NSCP

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 24 feb 2013.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.637
    Locatie:
    Betuwe
    Niks mis mee, Dennis!:thumbsup:
     
  2. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Dit klinkt vast een beetje knullig, maar de bak die rond het bak-en stuurboord navigatielicht staat moet eigenlijk zwart zijn van kleur. (vind ik niet zelf uit, staat in het reglement).
    Voor de rest niks dan lof, leuk onderwerp en mooie uitvoering! Bewonder je inspanning met al die lichtjes!
     
  3. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Schoensmeer maakt staalkabel

    Hallo allemaal,

    Vanochtend heb ik het touw op de sleepwinche bewerkt naar staalkabel. Ik heb hiervoor zwarte schoensmeer gebruikt en daar het naylonkoort mee ingesmeerd. Doordat het naylon niet alle zwart opneemt wordt het grijs en geeft dus een prima kleur weer zoals de staalkabel ook is! Goed insmeren en uitwrijven zodat het koort niet meer afgeeft.
    Nog een voordeeltje voor het varen: door de schoensmeer is het koort ietwat vettig geworden waardoor deze blijft drijven op het wateroppervlak. Kan ie ook niet in de schroeven komen!

    Al met al weer aardig gelukt.
    Groet Dennis

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er vrij realistisch uit , niet enkel de kabel maar de gehele lier.
    ben je zeker dat je servo de trekkracht van je toekomstige sleep kan houden?
     
  5. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Marco,
    Als ik de winche vastzet in de bankschroef, trek ik een stenen koffiekop gewoon omhoog vanaf de grond!

    Ik zit er aan te denken om voor de winche een rek of ram te plaatsen? (nog ff geen idee hoe dit heet) waar ik de afgerolde lier omheen kan leggen. Wat je op kleinere sleepboten vaak ziet zodat de lier niet aan de winche trekt maar alleen aan de ram.

    Dennis
     
  6. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Sleepwinche werkt!

    Vandaag kon ik het niet laten nog even door te gaan met de hobby.

    De winche is geplaatst op het tussendek en de benodigde schakelaars zijn aangesloten op de stroombron. Ik heb de winche gekoppeld aan het 3x1,5V accupakketje wat ik eerder heb ingebouwd voor de ventilator van de rooksim.

    Op de foto zie je rechts de jackplug zitten. Deze maakt het mogelijk dat het tussendek demontabel blijft. In het midden aan de onderzijde zie je de beide schakelaars voor de bediening van de winche zitten.
    1 schakelaar is voor het aan- en uitzetten, de 2e voor het op-en afwinden van de kabel.

    De houder waarop de schakelaars zijn gemonteerd, moet nog worden vastgezet, de bedrading nog netjes worden neergelegd.


    [​IMG]


    Volgende onderdeel: sharkjaws maken aan het achter-laaddek. Ik kom langzaam een beetje terug van een eerder gemaakte uitspraak. Ik maak deze niet elektrisch, maar ga deze mechanisch inklapbaar maken. Wanneer er gesleept moet worden zal het laaddek even losgenomen moeten worden op de jaws uit te klappen. De sleepklus moet daar dan maar even begrip voor hebben :cool:.

    Tot zover weer voor vandaag,
    Dennis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen


    ??? Ik heb al een poosje gevaren op een sleepboot , nog nooit op een vissersvaartuig !

    bedoel je zo iets Dennis ???
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    ??? Ik heb al een poosje gevaren op een sleepboot , nog nooit op een vissersvaartuig !

    bedoel je zo iets Dennis ???[/QUOTE]


    Haha, nee die uit het filmpje kun je maar beter uit de weg gaan. Deze bedoel ik.
    [​IMG]
    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
  10. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Ja die wel!
    Ik had 'm wel geopend maar was blanco. Na wat verder zoeken heb ik te afbeeldingen gezien. Ik denk dat het een iets simpelere constructie wordt??!! in- en uitklappen of kantelen zal ie zeker!

    Dennis
     
  11. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Oké, nou succes Dennis ik blijf het volgen !
     
  12. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Start van handbediende Sharkjaws

    Afgelopen dagen ben ik een paar avondjes aan het stoeien geweest met de sharkjaws. Ik heb besloten deze handbediend te maken. Dus wanneer er gesleept gaat worden zal ik langs de kade het laaddek moeten lichten om zo de jaws te bedienen. Ik heb hiervoor gekozen omdat slepen niet de hoofdfunctie van het schip is.

    Allereerst ben ik begonnen een principe te vinden om de in-en uitstand van de pennen een borging te verkrijgen. Hiervoor heb ik het voorbeeld genomen van hoofdsteunen in een auto.
    Dit werkt alsvolgt: een as kan heen en weer schuiven in een geleiderbus. Aan de as zijn inkepingen aangebracht en in de geleiderbus zit een open gleuf. Over de gleuf ligt is een borghaak gemonteerd waarbij de rechte kant in de gleuf ligt. Elke keer wanneer de inkeping langs de gleuf komt, drukt de verende rechte kant van de borghaak in de inkeping waardoor deze geklemt wordt. En zo verstel je de hoogte van de hoofdsteun.

    Nou zo dus :)!!.........maar dan in een iets kleiner formaat.

    Voor de geleiderbussen heb ik 2 keer 3mm rondbuis van messing genomen en de pennen zijn van 1mm diameter. Zoals je in de foto ziet is een inkeping gemaakt in beide pennen (onder) en zie je in de geleiderbussen de borghaken gemonteerd zitten. De bussen zijn opgesloten tussen 2 stuks vierkantbuis van 3x3mm. Aan de kopsekanten zijn 2 langsbrakets gemaakt voor een goed draagvlak aan de onderzijde van het laaddek.

    [​IMG]

    Na het eerste deel hierboven ben ik aan de slag gegaan met de behuizing van de sharkjaws. Later, wanneer de unit geplaatst word in het dek, kan ik hierdoor e.e.a. strak afwerken.

    [​IMG]

    Zo zal het eruit zien wanneer het is gemonteerd in het dek. Hieronder een proefdekje gemaakt.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Op onderstaande foto zijn de inklapbare tanden te zien. De tanden heb ik ook uit stukjes messing gemaakt en zijn al kantelbaar. Het enige waar ik nog niet echt te vreden over ben is de afstand tussen beide, deze vind ik namelijk te groot. Ik ga er aankomende dagen nog eens over hersenkraken hoe in dat voor elkaar kan krijgen.

    Wanneer het geheel in elkaar is gesoldeerd, ga ik het voorzien van een gevormd stukje dekdeel. Dat geheel lijm ik dan in het bestaande dek.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Tot zover maar weer,
    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Gespot, timmerlui aan dek!

    Hallo,

    De laatste paar dagen heb ik me bezig gehouden met het goed functioneel maken van de sharkjaws in het laaddek van het schip. Op een van de fotos in dit bericht kun je zien dat deze op zijn plaats zitten. Het is nog niet definitief vastgezet omdat ik eerst het dek verder af wil bouwen.

    Het afgelopen weekeinde lekker op het gemak bezig geweest met het maken van de balken voor het laaddek en stalen binten waarbinnen deze zijn opgesloten.
    Niet zo lang geleden heb ik een heel assortiment hout van iemand gekregen waar onder andere een zak met aansteekhoutjes, die normaliter in een doosje sigaren wordt bijgevoegd. Deze cederhouten blaadjes hebben een afmeting van 10 bij 5 mm en heb deze in een malletje tot lengtes gesneden van 25mm.
    Dit zijn uiteindelijk de balken geworden voor op het laaddek die zijn opgesloten in een kunststof profiel.

    Affijn, een fijne bezigheid op zo'n winderige dag als vandaag met als voordeel dat het op de werf windstil was! :thumbsup:

    Groet Dennis
    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    waar sigaren roken al niet goed voor is , gebruik ze zelf ook
    word weer netjes
    waar lijm je ze mee vast?
     
  15. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Ik heb een transparante montagelijm gebruikt van bison. Met een spateltje een geheel dekdeel dun ingesmeerd en daarna plank voor plank ingelegd. Met een blokje hout telkens aan- en opgedrukt. Wanneer straks het hele dek is ingelegd behandel ik het geheel met een boenwasje om het waterafstotend te maken.

    Dennis
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooi bedacht en prachtig uitgevoerd.
    vgr
    Marc
     
  17. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Lekker bezig Dennis,...gaat een mooi dek worden zo!
     
  18. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Vervolg "Timmerlui aan dek"

    Vandaag het laatste stuk van het dek ingelegd.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Het volgende projectje staat al in de grondverf op het dek. Haspelinstallatie voor het overpompen van brandstof o.i.d.????:confused:
    [​IMG]

    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. kappie

    kappie

    Lid geworden:
    20 feb 2005
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Rijsenhout
    Dennis,

    zit je verslag te lezen echt erg interressant, je hebt het over stickermateriaal om decals te maken,
    kun je me vertellen wat voor je darvoor gebruikt.
    Wordt verder een pracht schip. Netjes.
     
  20. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo trouwe lezers,

    De afgelopen weken is het even stil geweest rond de bouw van mijn schip.

    De tijd is aangebroken om de kleine details aan te brengen zoals kasten/ boxen/ brandblussers en haspels etc. Hiervoor ben ik nog op zoek naar voorbeelden en ideeen zodat wanneer ik hieraan begin, e.e.a. al in het koppie is bedacht.

    Wel heb ik in een paar uurtjes een autogeen en zuurstoffles gemaakt inclusief slangen en een brander. Altijd makkelijk op het dek dacht ik zo.

    [​IMG]

    De gasflessen heb ik gemaakt van 6mm rondhout. De kraandoppen boven op de flessen zijn van een stukje messingbuis die in het hout zijn geperst. Vervolgens een rode en blauwe draad uit een oude scartkabel getrokken en deze gebruikt als gasslangen.

    [​IMG]

    Het geheel in blauwe en rode verf gezet en het bewust niet mooi gschilderd omdat je altijd beschadigingen aan de flessen zult hebben.

    [​IMG]

    De flessen ff tegen een zeecontainer geplaatst en worden strakjes naast de sleepwinch op een vaste plek geplaatst.


    Ook de steun voor de floatable lifeboads (2stuks) zijn inmiddels geschilderd en op het rescuedek geinstalleerd.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Afgelopen zondag is het er dan eindelijk van gekomen. Een frisse voorjaarsplons in de schemering om zo de verlichting eens "live" te zien. Natuurlijk heb ik er een paar plaatjes van geschoten. Het schip helt nog een klein beetje achterover en ligt nog niet helemaal horizontaal vanuit de breedte gezien. Dit kan ik uitbalanceren met ballastlood dat los onder het dek is geplaatst.
    Hieronder zijn de dekstralers goed zichtbaar. Een paar minuten later in het donker kwamen deze bijzonder goed tot hun recht. Het gehele achterdek werd goed belicht.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina