Start van handbediende Sharkjaws
Afgelopen dagen ben ik een paar avondjes aan het stoeien geweest met de sharkjaws. Ik heb besloten deze handbediend te maken. Dus wanneer er gesleept gaat worden zal ik langs de kade het laaddek moeten lichten om zo de jaws te bedienen. Ik heb hiervoor gekozen omdat slepen niet de hoofdfunctie van het schip is.
Allereerst ben ik begonnen een principe te vinden om de in-en uitstand van de pennen een borging te verkrijgen. Hiervoor heb ik het voorbeeld genomen van hoofdsteunen in een auto.
Dit werkt alsvolgt: een as kan heen en weer schuiven in een geleiderbus. Aan de as zijn inkepingen aangebracht en in de geleiderbus zit een open gleuf. Over de gleuf ligt is een borghaak gemonteerd waarbij de rechte kant in de gleuf ligt. Elke keer wanneer de inkeping langs de gleuf komt, drukt de verende rechte kant van de borghaak in de inkeping waardoor deze geklemt wordt. En zo verstel je de hoogte van de hoofdsteun.
Nou zo dus

!!.........maar dan in een iets kleiner formaat.
Voor de geleiderbussen heb ik 2 keer 3mm rondbuis van messing genomen en de pennen zijn van 1mm diameter. Zoals je in de foto ziet is een inkeping gemaakt in beide pennen (onder) en zie je in de geleiderbussen de borghaken gemonteerd zitten. De bussen zijn opgesloten tussen 2 stuks vierkantbuis van 3x3mm. Aan de kopsekanten zijn 2 langsbrakets gemaakt voor een goed draagvlak aan de onderzijde van het laaddek.
Na het eerste deel hierboven ben ik aan de slag gegaan met de behuizing van de sharkjaws. Later, wanneer de unit geplaatst word in het dek, kan ik hierdoor e.e.a. strak afwerken.
Zo zal het eruit zien wanneer het is gemonteerd in het dek. Hieronder een proefdekje gemaakt.
Op onderstaande foto zijn de inklapbare tanden te zien. De tanden heb ik ook uit stukjes messing gemaakt en zijn al kantelbaar. Het enige waar ik nog niet echt te vreden over ben is de afstand tussen beide, deze vind ik namelijk te groot. Ik ga er aankomende dagen nog eens over hersenkraken hoe in dat voor elkaar kan krijgen.
Wanneer het geheel in elkaar is gesoldeerd, ga ik het voorzien van een gevormd stukje dekdeel. Dat geheel lijm ik dan in het bestaande dek.
Tot zover maar weer,
Groet Dennis