Bouwverslag P40 bouwdoos (Topflite 1,6m)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door djjr, 2 okt 2014.

  1. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ik ben aan het kijken voor servo's.
    Nu wordt er in de handleiding aangegeven standaard servo's van minimaal 3,7kg/cm.

    Kan ik hiervoor ook een maatje kleiner kiezen om gewicht te besparen? Uiteraard wel met de minimale of hogere stelkracht.

    Er gaan 6 servo's in. Als ik bijvoorbeeld

    TGY-390V HV Metal gear Coreless Digital Servo w/ Heat Sink 5.4kg / .11sec / 22.5g (EU Warehouse)

    Zou kunnen gebruiken bespaar je toch ruim 20 gram per stuk.

    Ik heb even zitten rekenen. En ik hoop op ongeveer 4 ~ 4,2 kg vliegklaar uit te komen.
    Dit is inclusief de 8S lipo van 1000 gram.

    Als het te zwaar blijkt kan ik nog omschakelen naar 6S en 240 gram besparen.
    Maar dat doe ik liever niet ik vlieg nu alles op 4S 5800 en dan kan ik het bij 1 type accu houden.
     
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik zou op een .60-kist geen park size servo's zetten.. lichter is het zeker, maar ondanks dat ze qua kracht gelijk zijn, zijn ze niet zo duurzaam als standaard servo's. Wellicht dat het werkt, maar als er ook maar eentje stuk gaat ben je de rest van je kist ook kwijt. Kijk eerder kritisch naar het gewicht van je accu en pak geen hogere C-waarde dan nodig is (wel iets marge houden natuurlijk). Daarnaast verschillen merken onderling ook qua gewicht. Kun je beter daar die 100 gram vandaan halen denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2014
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb ook naar die servo's zitten loenzen...

    Maar ik zou er totaal geen moeite mee hebben die in te bouwen..
    Formaat? 50 grams? Een Multiplex Profi Digi MG heb ik op een Calmato zelfs doen tandenpoetsen... in mijn lesperiode. Ging even goed fout. Deed het weer met een nieuwe gear. 1x op rolroer. Waren toen pittig geprijsde servo's...
    Later twee 3150 Futaba's op de ailerons gezet, daar ram ik nu al bijna 10 jaar rondjes mee. Altijd nog even vers. 23 grams servo...

    Op de Rascal 40 (nu weer in herbouw) heb ik ook 22 grams servo's zitten.
    Carbonite. Span van 180, ruim 1 kw achter de prop. Lovend!

    Die kist wordt elektro... staat dus niets te rammelen onder het geweld van een Saito, of andere sterke brommer. Toch?

    Deze en afgeleiden ervan lijken me ook interessant.
    Zou er geen probleem mee hebben die in een F5B kanon te stoppen...
    Wel eerst even alle ervaringen lezen... Turnigy zit niet stil.. die jongens willen Futaba ea naar de kroon steken...

    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=40241

    Die servo's die overleven het wel. Zou me eerder zorgen maken om een goed landingsgestel te vinden. Pneumatisch of elektrisch. De draagvleugel is nu aan de beurt... nu kan je mooi alle voorzieningen inbouwen/plannen...

    Voor wat het waard is :)
    Gr Bas
     
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja, begrijp me niet verkeerd, Turnigy is een goed merk voor bepaalde producten. Lipo's en regelaars sowieso, met servo's heb ik alleen ervaring in kleine schuimpjes, daarvoor in ieder geval prima.

    Het zal vast gaan, en wellicht helpt het dat het geen brandstofkist wordt, maar ik zou het niet durven. Als je het wel doet en positieve ervaringen hebt, dan hoor ik het ook graag, kan ik mijn beeld bijstellen :).
     
  5. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Bedankt voor de reacties. Ik weet het nog niet maar mijn gevoel zegt dat 25 grams servos met metalgears wel sterk zat zijn zeker om dat ik voor se rollroeren 2 ga toepassen ipv 1. Dat scheelt een hoop scharnierpunten en de bijkomende speling.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Robert, was ook niet mijn bedoeling. Maar op het front van kwaliteitsbeleving is de wereld behoorlijk tegenstrijdig geworden. Niet meer te meten.
    Of je moet voor 'TUV' gaan spelen... Pak suiker er aan hangen...
    Maar het servootje wat ik doorlinkte kan je rustig in een RCRCM zwever prikken. En die krengen kunnen serieus snelheid opbouwen. Geen vergelijk met een luie P-40
    En... Als een servo niet goed is, fikt hij het eerste af op RC-Groups. Kan de productie gestaakt worden. Kom je snel achter.

    En natuurlijk zijn er flut servo's die het begeven om niet. Ik had er zo een... Dymond D60 en ja, in de lucht in de bergen, 1,5 kg servo in een eHawkje van 500 gram, tanden poetsen... het ken.. en zo einde kist. Troepservo? Of een keer een tik bij het inpakken in de hoezen? Zijn wel hele kleine plastic tandjes... Ik vond het een tegenvaller. Wel de servo die in de vlotte Staufenbiel Hawk wordt ingebouwd.

    Meeste schade ontstaat door pilot error.

    Per orgaan een servo, kan niet beter.
    Op de kleppen komt immers geen koppel van 4 kg in de lucht te staan. Zeker niet bij een kist met een span van ± 160 cm.
    Pieken op het mechanisme ontstaan bij flutter, raken van de grond, bij het maken van onvrijwillige landingen...

    Servo is een optelsom van kwaliteiten. Tandwielen, lagering van de asjes, de elektronika. Nja... terug naar het mooie bouwverslag :)

    Overigens heeft Robart prachtige penscharnieren. Makkelijk te verwerken.
    Vast te zetten met 'Hinge Glue' of Belizel, epoxy of PU-bruis.
    Heb een voorraadje van de HobbyIn type 308, 15 stuks in een zakkie...

    Gr Bas
     
  7. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    weer een klein stukje verder inmiddels.
    Heb nu het geraamte van de ander vleugelhelft klaar.

    En een paar kleine dingen gedaan. Wat verstevigingshoutjes hier en daar voor de servo hevels e.d.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    vanavond met de flaps bezig geweest, wat een werk.
    Elke flap is opgebouwd uit 50 losse houtjes...
    Nu nog even in model schuren als de lijm is uitgehard.

    Ook de ailerons beginnen vorm te krijgen. die heb ik grof in model gesneden en moeten nog een schuurbuurtje kijgen.

    Foto zegt meer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    en dan hou je een hoop snippers over.

    [​IMG]
     
  9. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ik heb weer een paar plankjes gelijmd. Heb weinig tijd om te bouwen maar elke avond probeer ik iets te lijmen dan kan het goed uit harden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Weer iets verder, nu de vleugel voorbereid op de flaps. En verder gebouwd aan de romp.

    De retracts zijn inmiddels binnen inclusief een staartwiel. De struds zijn wat aan de lange kant. Die moet ik gaan inkorten. Binnenkort maar even langs een kennis met een draaibank. Ze komen wel mooi langzaam uit en voelen zeer stevig aan. Zit geen enkele speling op het mechanisme. Hopelijk blijft dit zo.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Woensdag hopelijk de vleugelhelften aan elkaar maken en weer iets verder met de romp.
     
  11. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Weer lekker wat kunnen doen deze week.
    De vleugel is nu 1 geheel geworden. En de romp weer wat verder gevorderd.
    Ik werk aan de vleugel en romp gelijktijdig dat is handiger je moet soms wachten op de lijm die moet drogen. Ik gebruik bizon witte hout lijm dat duurt even.

    Ondertussen heb ik ook een proef gedaan om te kijken wat het gewicht is van glasvezel.

    Ik heb 3 plankjes balsa van 10 ~12 gram en de zelfde oppervlakte behandeld.
    1 alleen met porien vuller
    1 met 19 grams glas van hobbyking
    1 met 50 grams glas van rbc kits

    De gewicht toename van alleen porienvuller is 3 gram. doorberekend voor de hele hoofdvleugel komt dit op 36 gram.

    Heel verrassend bleek er geen verschil in gewicht tussen 19 en 50 grams glas. Dit zou kunnen komen om dat 19 grams glas meer open structuur heeft waardoor er meer porienvuller nodig is om het glad te krijgen.

    De toename voor zowel 19 als 50 grams glas is 7 gram. Voor de hele hoofdvleugel zou dit 84 gram zijn.

    het verschil in sterkte tussen 19 en 50 gram is wel enorm. 19 gram trek je zo door midden, dat kan je net zo goed niet gebruiken. 50 gram is een stuk sterker. dat maakt het balsa echt taai.

    De retracts passen perfect. Alleen de poten zijn te lang. Nu kan je ze helemaal uitelkaar halen en het gedeelte tussen de 2 blauwe streepjes is massief. Ik ga vragen aan een kennis of die ze wil inkorten met zijn draaibank. er moet z'n 7 cm af. scheelt weer gewicht ook.


    [​IMG]

    nog een paar foto's van de status tot nu toe.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Het blijft leuk om te doen. Was vooraf bang dat ik het zat zou worden om dat het te veelwerk is maar het is leuk om elke keer weer vooruitgang te zien :)


    [​IMG]
     
  13. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    [​IMG]

    Vleugel gedeeltelijk ingedekt. en grof op maat gesneden. Moet de kanten nog glad afwerken met een schuurblok.
     
  14. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ik vraag me af heeft een 1:1 warbird verlichting. Ik kan het niet terugvinden.

    Ben nog aan het wegen en optellen geweest. Mogelijk kom ik uit net onder de 4 kg.
    Dat is inclusief de accu en retracts.

    Binnenkort weer een update ik moest eerst de slaap en hobbykamer omwisselen om dat het vliegtuig niet meer in de hobby kamer paste. :)
     
  15. FlyingPieter

    FlyingPieter In Memoriam

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Drunen Noord Brabant
    Mooi werk zo Erikjan, ik lees en kijk het met plezier !
     
  16. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk

    Je kan de heren Van Egmond eens vragen.
    Die hebben in de jaren 90 diverse Bückman,Tiger Moth en een Supermarine Spitfire origineel gerestaureerd.
    Dat ding stond vroeger aan de doorgaande weg aan de Regge in Nijverdal.
    Heb menig keer met mijn neus tegen de showroomruit aangestaan waarachter de schitterende RollsRoyce Merlin stond.
    Nu zijn ze gevestigd op vliegveld Hoogeveen onder de naam ATN.
    Die weten vast wel of oorlogskisten destijds verlichting voerde.

    Grt Hans
     
  17. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Heb nog niet veel vooruitgang geboekt, ben er inmiddels wel achter dat een warbird geen verlichting had. Tegenwoordig sommige nog vliegende modellen wel mat dat is later gemonteerd.

    De poten van de retracts zijn ingekort door een kennis met een draaibank.
    Ik kreeg net een foto. Zaterdag heb ik ze in handen om te passen. Ik denk dat het ook wel en gram of 60 scheelt in gewicht.

    De krachten op de retracts zullen ook veel kleiner zijn door de kortere pootjes.
    Ze waren 19cm lang nu zijn ze 12cm als het onderstuk er weer op zit.


    [​IMG]
     
  18. Poweralfa

    Poweralfa

    Lid geworden:
    23 okt 2008
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Sneek
    Ziet er goed uit en succes met de bouw.
     
  19. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Vandaag weer een uurtje gevonden. Het het hoogteroer in model geschuurd en de verbinding gemaakt.

    [​IMG]

    ook even een steun gemaakt voor de romp van wat piepschuim werkt makkelijker.


    [​IMG]

    De ingekorte struds passen perfect :)

    Bijkomend voordeel het scheelt totaal 50 gram, dat is bijna het gewicht van de wielen.

    Een complete retract inclusief wiel en strud weegt nu slechts 158 gram.

    *edit* ik zie nu dat de strud verkeerd om zit. ;)
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2014
  20. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Voorburg
    U weet dat deze verkeerd om zit het wiel moet aan de buitenkant van de wielpoot komen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina