Bouwverslag P40 bouwdoos (Topflite 1,6m)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door djjr, 2 okt 2014.

  1. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ik had het al gezien ja gelukkig zit er nog niets vast :)

    Nu ben ik met de neus bezig, dat is een kwestie van 3 dikke plankjes balsa vastlijmen en dan in model schaven en schuren. Hier een foto waar op de rechterkant grof in model is geschaafd en waar aan de linkerkant de laatste plank balsa is gelijmd.


    [​IMG]


    even de roervlakken gepast kon het niet laten.

    [​IMG]

    nu wordt zichtbaar dat dit model toch best groot wordt.

    [​IMG]
     
  2. Peppie

    Peppie

    Lid geworden:
    24 jan 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Emmen
    Hallo Erikjan,

    Hoe lang vlieg je al met WO2 schaalmodellen van ongeveer deze afmetingen?
    Ik las iets over een Charter waar je nu mee vliegt.
    Als dit betekend dat je niet alteveel ervaring hebt, moet ik je wel waarschuwen dat de P-40
    een, zacht gezegt, en zoals Bas ook al schreef, niet makkelijk is om mee te beginnen in deze tak van onze prachtige hobby.

    Peppie
     
  3. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg
    De P40 Tomahawk van Black Horse die ik heb was mijn tweede brandstof kist en ik had er weinig moeite mee om te vliegen vliegt hartstikke strak! In mijn ervaringen is de P40 een prima kist om mee in de warbirds te komen het was even wennen als taildragger maar verder geen problemen gehad. Ik zeg maar als je je brevet hebt en je kan vliegen waarom niet! Succes nog met de bouw ziet er goed uit!

    Mvg

    Didier
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    @peppie

    Ik ben mij bewust dat het geen makkelijke kist is. Gelukkig wordt ik geholpen door een instructeur die erg goed kan vliegen. Die zal mij helpen de kist onder de knie te krijgen en heel te houden. Heb al gemerkt dat een warbird iets anders is als een trainer. Vlieg ook met een p51 mustang span 1.1m vliegen en landen gaat prima opstijgen vind ik het moeilijkste. Ook door de kleine wielen dat rijdt slecht op gras. Ben ook volop aan het oeffenen met een sbach. Gaat steeds beter veel uurtjes gemaakt deze zomer:) .
     
  5. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg
    Heeft u uw brevet al?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  6. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Didier u weet wie ik ben :) ik vlieg ook bij gmvc luc heeft mij les gegeven deze zomer het brevet gehaald. Ik rijdt in die blauwe pickup eend.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dat doet het hem. Oefenen, oefenen, oefenen!
     
  8. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg
    Ooooooh dat wist ik helemaal niet hahahahaha ik ben heeel benieuwd! Je mag wel eens met mijn P40 vliegen als je wilt (moet ik wel eerst een ander langdings gestel hebben haha)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Mooi projecht! Abbo
     
  10. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Leuk dat er veel gekeken wordt naar mijn verslag :)

    Ben weer wat verder. Heb inmiddels Oratex binnen en kon het niet laten vast wat te oefenen en het lukte eigenlijk best aardig voor de 1e keer.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ook ben ik met de motorkap begonnen. Er zijn een aantal plastic delen in de kit. De motorkap bestaat uit 4 losse delen die je aan elkaar moet maken met epoxy en glasmat.
    Dat is nog een heel gepruts om de delen netjes uit te snijden en pas te maken.

    [​IMG]


    Het intrekbaar staartwiel is gemonteerd en de servo's met de stuurstanggeleiders geplaatst. Hier moet ik nog foto's van maken. De stuurstangen die zijn mee geleverd zijn van staal en vrij zwaar. Hiervoor neem ik koolstof staven. Dat scheelt weer wat gewicht.

    Ook ben ik nog even de motor regelaar aangesloten en getest. Wat een power zit er in die motor echt bizar. Niet te vergelijken met het spul wat ik al had. Er zit een 3 blads 15x7 Prop op en draait op 8s Lipo.

    De telemetrie werkt gelukkig ook gewoon ondanks dat hij maar tot 6s gaat.
    Ik kan dan alleen maar van maximaal 6 cellen de spanning monitoren maar dat is niet zo erg de stroommeting is belangrijker. De stroom meting werkt ook gewoon en ik kan dus wel zien wanneer de accu leeg raakt. Als je dat eenmaal hebt gehad wil je niet meer zonder.
     
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Goed bezig! Fijn dat je telemetrie werkt, zou ik ook eens aan moeten want m'n zender heeft t dus alleen modules kopen..

    Tegen die motorkap zie ik voor mijn P47 wel tegenop, is inderdaad gepriegel, zelfs bijna de neiging om een houten versie te maken: gewoon een aantal spanten met wat liggers en balsa 1,5 mm eromheen. Dan kan ik m ook half afneembaar maken en is het lichter. Hoeft toch niet brandstofbestendig te zijn .

    Oratex roer is gaaf! Mooi detail van die kit en netjes uitgevoerd. Ik volg je draadje met interesse.

    Heb zelf ook 8s, iets zwaardere motor vanwege vierblads, benieuwd hoe het uitpakt.. maar van m'n Eagle met Power 90 weet ik wat een power electro kan hebben (en zo lekker betrouwbaar :) ).

    Ben benieuwd naar de verdere foto's!
     
  12. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ik had zelf al de motorkap van de ARF versie besteld om dat ik er tegenop zag. Alleen leek die vrij zwaar te zijn. Toch maar besloten om de kit versie in elkaar te zetten. Maar nu met alle epoxy en glasmat is die net zo waar.. :s maar goed ik maak hem maar af dan heb ik een reserve. Ik weet dat ze voor de P47 ook losse motorkappen verkopen.

    Mijn telemetrie is een los setje van Quanum dat verkopen ze bij Hobbyking voor weinig. Werkt perfect. In praktijk kijk ik eigenlijk nooit naar de spanningen maar alleen naar het verbruik. Je kan dan altijd precies tot 80% leeg vliegen. Met een timer moet je toch aan de veilige kant blijven waardoor je vaak eerder land dan dat de accu leeg is.

    Ik stel hem altijd in dat er een piep komt als je 80% van de capaciteit verbruikt hebt. Dan kan je nog veilig landen en als het echt moet nog een doorstart maken als het landen niet lukt.
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Slim idee van die ARF versie! Nog niet aan gedacht :).

    Ik heb inderdaad een timer op gas ingesteld, redelijk nauwkeurig op de 20 a 25 te mikken maar met veel wind land ik altijd ruim op tijd, want dan vlieg je ongemerkt toch sneller leeg. Ik zal eens kijken bij HK (weet niet of dat compatible is met Graupner tx?).
     
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Meteen een cowl besteld bij TowerHobbies! Is nog schaakbordpatroon ook wat ik wilde dus dat scheelt ook nog eens veel tijd en die is bovendien van fiberglass (uit de kit is van ABS plastic).. was maar 22 euro en 2 euro verzendkosten vanuit Amerika.. bedankt voor de supertip!! Erg benieuwd of ie goed past!
     
  15. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Zo, tempo zit er goed in. :)
    Ik begin binnenkort aan de P47 van TF maar eerst een zwervertje afwerken.
    "The Jug" gaat ook op E-power draaien met een SK3 5055 430KV op 6S 5000mAh.
    TGY-4409MD servo's op een 5V/5A BEC.
    8S 400KV gaat bij jou wel goed vooruit gaan! :D

    Bouw ze!
     
  16. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Tempo valt momenteel wel wat tegen, heb de laatste paar weken erg weinig tijd gehad.
    Heb wel het hoogteroer gefolied.

    [​IMG]

    De spinner is ook binnen. Toen ik hem uit de doos haalde was het eerste wat ik dacht zo die is groot hoop dat het past. Maar hij is perfect precies de goede maat gelukkig maakt de romp wel af vind ik zelf.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De servo's in de romp zijn inmiddels ook gemonteerd.

    Wordt vervolgd.
     
  17. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Wow, das een vette spinner! :)
    Hoe groot is die prop?
     
  18. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Prop is 15x7
     
  19. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
  20. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ik denk dat het meevalt. Maak vanavond een foto van het zijaanzicht.

    Maar de prijs heeft ook mijn keuze sterk beïnvloed. Voor aluminium 3 blad spinners van dit formaat betaal je vaak meer als wat ik voor de motor kwijt was. Deze was nog betaalbaar en de juiste maat.

    Wel 1.5 maand onderweg geweest was eigenlijk mn sinterklaas kado :)
     

Deel Deze Pagina