Bouwverslag P51-Mustang

ik heb zojuist op ebay in de USA een motortje gekocht.:banana:

een OS FS61. 10CC

komt van een verzamelaar van motoren en is zo goed als nieuw.
volgens de manual kan ik de navolgende propellors gebruiken;
11x7 11x8 12x6 13x6 14x6
wat raden jullie mij aan, en waarom?
en is eventueel ook nog een 3 blads propellor mogelijk (of zelfs 4 blads)

osfs61.jpg

Laatst bewerkt:
Mooie bouwklus dat wil ik eerst kwijt!

Ik denk dat je motorisering nog steeds te mager is. Een ARF P-51 van Black Horse wegend 3,2 kilo vraagt een 0.60 +/- 10CC tweetakt of een 0.91 +/- 15 CC viertakt. Nu weet ik niet je profieldikte e.d. en verdere specs van je oneerbiedig gesproken opgepompte rubbermodel. (niet vervelend bedoeld hoor!)

specs van de Black Horse;

MUSTANG P51.
Item code: BH33.

SPECIFICATION
Wingspan : 1,560 mm 61.42 in.
Length : 1,360 mm 53.54 in.
Weight : 3.2 kg 7.04 lbs.
Engine : 61 cu.in 02 stroke.
91 cu.in 04 stroke.
Radio : 06 channels.
Servo : 08 servos.

Special design for ultralight.
Factory painted the fiberglass cowl.
Factory painted and installed the canopy.
Full detail decoration.The military decoration.

INCLUDED RETRACT LANDING GEAR.
ALL BALSA - PLY WOOD CONSTRUCTION.
COVERED WITH ORACOVER.

Daarna komt de vraag is dan de constructie nog wel stevig genoeg? Verder wel netjes bezig. Laat hem wel nakijken door ervaren vliegers voor er mee te gaan vliegen. Ik zou het zelfs met de nodige vliegervaring het een lastige onderneming vinden.

Laatst bewerkt:
ik dacht hetzelfde

op het te koop gedeelte vanm dit forum staat een zgan .90 magnun 4 takt te koop.
Is misschien iets.

succes met de bouw

ik ben inmiddels weer een stuk (internet) wijzer over propellors.

de FS61 is 10cc en ongeveer 1 pk.
heeft een maximum torque bij 9000 toeren per minuut. kan theoretisch tot 11000 toeren, maar dat doe ik niet.

ik kan gaan voor snelheid of gewoon "scale flying"
voor snelheid kan ik kiezen voor propellors 11x7, 11x8
en "scale" 12x6, 13x6 en 14x6

nu heb ik een programma gevonden op een hongaarse website die kan uitrekenen hoeveel "thrust" je hebt bij een bepaalde propellor.
even invoeren de prop diameter, pitch, toeren, temperatuur en je weet alles.
op mijn website een kopietje van dit programma;
Static Thrust Calculator - STRC

dus denk ik dat 14x6 te zwaar is voor mijn motor, maar 12x6 en 13x6 te doen is. dan blijf ik net rond de 1 pk.
en juist doordat zo'n 4-takt motor veel torque heeft kan deze een grote propeller ronddraaien. en ik ga er verder niet mee stuntvliegen of zo.

blaauwen en femmo, bedankt voor de reactie en het meedenken vwb een andere motor, maar ik wacht eerst even op mijn motortje uit de USA.

Laten we het eens omdraaien.

Wat denk jij nu te weten nu je alles hebt ingevoerd?

haha, jij bent grappig.

ik denk te weten de maat van de propellor die bij mijn motortje hoort en niet of mijn motor groot genoeg is voor mijn vliegtuig.

bij post 149 de vraag uitgezet of iemand wist welke propellor ik zou kunnen gebruiken, maar helaas wist niemand het dus ben ik zelf maar gaan zoeken.

Laatst bewerkt:
van de week de cockpit een "legergroen" kleurtje gegeven. beetje kliederen en mengen met bruine, gele en groene verf.
de wingtips zijn nu geschuurd.
en ik ben verder gegaan met het bekleden van de romp met 2mm balsa platen.

img8435dce.jpg

voor het eerst op zijn eigen onderstel

img8436dce.jpg

img8438dce.jpg

cockpit heeft nu een kleurtje

img8443dce.jpg

bovenaanzicht

img8446dce.jpg

schuurpapiertje over de wingtips gehaald

img8447dce.jpg

bekleden achter de cockpit

img8448dce.jpg

bekleden onder de cockpit

Het is erg mooi gemaakt maar ik voorzie toch problemen, je stapelt probleem op probleem.

• Je wilt leren vliegen met een model dat allesbehalve een beginnersmodel is het voelt als leren autorijden in een Formule 1 bolide. Er zijn er die dat kunnen maar in heel veel gevallen gaat dit niet werken.
  • Je gekozen motor heeft te weinig power, je hebt hier een 13X8 prop voor nodig minimaal en dat lukt goed met een 15CC viertakt. Tuurlijk zal het wel vliegen maar met kreunen en steunen loskomen is geen pretje en maakt dit kritische deel van de vlucht tot een lastig verhaal.
  • Je kiest hier voor een verbrandingsmotor, en volgens mij heb je nog geen ervaring. Dit kan dus gewoon echt een handicap zijn. Ik vond na 20 jaar met elektro gevlogen te hebben brandstof een totaal andere dicipline waaraan ik beslist moest wennen. Het 'gezeur' met zo'n motor kun je de eerste keren als 'rookie' missen als kiespijn.
  • Het is geen beproefd model, dus kan vol zitten met 'bad habits' oftewel slechte eigenschappen.
  • Het is een opgeschaald model, de atmosfeer kun je niet opschalen dus de eigenschappen kunnen wel eens heel ander uitpakken dan gedacht.
Ik hoop oprecht dat het gaat werken maar ik zou het nu nog steeds met 30 jaar vliegervaring het een hachelijke onderneming vinden.

Ik hoop dat deze oprecht gemeende reactie niet gewist wordt!

Laatst bewerkt:
[*]Je kiest hier voor een verbrandingsmotor, en volgens mij heb je nog geen ervaring. Dit kan dus gewoon echt een handicap zijn. Ik vond na 20 jaar met elektro gevlogen te hebben brandstof een totaal andere dicipline waaraan ik beslist moest wennen. Het 'gezeur' met zo'n motor kun je de eerste keren als 'rookie' missen als kiespijn.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens (tenminste als argument dat het een probleem zal gaat geven).. Zoals je zelf al aangeeft is het een totaal andere dicipline, dus wat heeft het voor een voordeel om eerst elektro te gaan leren vliegen?
Ikzelf heb nog nooit elektro gevlogen (op grotere schaal dan een fun-flyer na dan), maar weet inderdaad dat het wel even iets anders is..

Ik snap daarentegen wel enigzins je bezorgdheden, maar... ach, als we maar plezier hebben met bouwen en vooral meekijken naar deze verbazingwekkend mooie bouw!! (Mag ook nog wel eens extra gezegd worden)

Ga zo door!!! je bouwt zeer netjes:banana:

Het is erg mooi gemaakt maar ik voorzie toch problemen, je stapelt probleem op probleem.

• Je wilt leren vliegen met een model dat allesbehalve een beginnersmodel is het voelt als leren autorijden in een Formule 1 bolide. Er zijn er die dat kunnen maar in heel veel gevallen gaat dit niet werken.
  • Je gekozen motor heeft te weinig power, je hebt hier een 13X8 prop voor nodig minimaal en dat lukt goed met een 15CC viertakt. Tuurlijk zal het wel vliegen maar met kreunen en steunen loskomen is geen pretje en maakt dit kritische deel van de vlucht tot een lastig verhaal.
  • Je kiest hier voor een verbrandingsmotor, en volgens mij heb je nog geen ervaring. Dit kan dus gewoon echt een handicap zijn. Ik vond na 20 jaar met elektro gevlogen te hebben brandstof een totaal andere dicipline waaraan ik beslist moest wennen. Het 'gezeur' met zo'n motor kun je de eerste keren als 'rookie' missen als kiespijn.
  • Het is geen beproefd model, dus kan vol zitten met 'bad habits' oftewel slechte eigenschappen.
  • Het is een opgeschaald model, de atmosfeer kun je niet opschalen dus de eigenschappen kunnen wel eens heel ander uitpakken dan gedacht.
Ik hoop oprecht dat het gaat werken maar ik zou het nu nog steeds met 30 jaar vliegervaring het een hachelijke onderneming vinden.

Ik hoop dat deze oprecht gemeende reactie niet gewist wordt!

Hoi Aad
zoals je wellicht heb gemerkt ben ik niet iemand die de "gebaande paden" volgt, en ik heb hier en daar ook al op wat lange tenen gestaan en wat stof doen opwaaien.
ik koop geen kant en klaar bouwpakket of een cnc voorgefreesd pakket. iedereen kan zoiets in een paar uur in elkaar lijmen. ik vind het bouwen leuk, ik vind techniek leuk (2 tact, 4 tact). en ik ben lekker bezig zo.

ik ben waarschijnlijk een van de weinigen of misschien wel de enige in dit forum die op deze manier aan 't bouwen is (bouwtekening opblazen naar 230% en zelf alles bouwen van scratch) maar vroeger werd zo niet anders gedaan. lees post 101 van "johaver" maar.

en als (ja, als) mijn toestel in de toekomst los komt, dan ga ik er lekker rustig mee vliegen. ik hoef er niet mee te stunten. en als het dan net wel/net niet gaat, dan zet ik er in de toekomst een zwaardere motor op.
en aan jouw antwoord te lezen heb je niet al mijn posts gelezen. ik ga leren vliegen met een modeltech magic. Modeltech Magic deze dus.
ik ga niet discussieren over electra of brandstof want voor beide heb je net zoveel voor als tegenstanders en ik heb gekozen voor brandstof.

volgens mij is de P51 wel een beproefd model met uitstekende vliegeigenschappen. (maar dit bedoel jij niet). we zullen zien of mij p51 gaat vliegen.

vwb het "opgeschaalde model" ik denk dat mijn vleugel voldoende profiel en draagkracht heeft om te kunnen vliegen. maar dit is puur "natte vinger werk", nergens op gebaseerd.

maar evengoed bedankt voor jouw reactie.

ik hoop niet dat er nog meer mensen zijn die mij het bouwen en vliegen willen ontmoedigen want zoals jullie gemerkt hebben ga ik stug door met bouwen.

iedereen is verder welkom (jij ook hoor Aad :D) om gefundeerd commentaar te geven op mijn bouwen (verenstaal ipv draadstaal - domping van de motor enz enz) de motor is misschien wat "under powered" dus dat hoofdstuk is nu gesloten.

Redounder, bedankt voor het complimentje :p

Laatst bewerkt:
ik ben waarschijnlijk een van de weinigen of misschien wel de enige in dit forum die op deze manier aan 't bouwen is (bouwtekening opblazen naar 230% en zelf alles bouwen van scratch) maar vroeger werd zo niet anders gedaan. lees post 101 van "johaver" maar.

Je bent echt de enige niet hoor. Er zijn er die zelfs hun eigen tekeningen maken, daarna van scratch bouwen.

Evengoed houd ik wel van deze manier van bouwen, dus veel succes met de bouw verder. Ziet er goed uit.

Freek

Laat je niet ontmoedigen Cees. Bouw lekker door. Vliegen doe je voorlopig toch niet met dit toestel. Bouwen is immers ook een leuke bezigheid.

Hoi Aad
zoals je wellicht heb gemerkt ben ik niet iemand die de "gebaande paden" volgt, en ik heb hier en daar ook al op wat lange tenen gestaan en wat stof doen opwaaien.
ik koop geen kant en klaar bouwpakket of een cnc voorgefreesd pakket. iedereen kan zoiets in een paar uur in elkaar lijmen. ik vind het bouwen leuk, ik vind techniek leuk (2 tact, 4 tact). en ik ben lekker bezig zo.

en als (ja, als) mijn toestel in de toekomst los komt, dan ga ik er lekker rustig mee vliegen. ik hoef er niet mee te stunten. en als het dan net wel/net niet gaat, dan zet ik er in de toekomst een zwaardere motor op.
en aan jouw antwoord te lezen heb je niet al mijn posts gelezen. ik ga leren vliegen met een modeltech magic. Modeltech Magic deze dus.
ik ga niet discussieren over electra of brandstof want voor beide heb je net zoveel voor als tegenstanders en ik heb gekozen voor brandstof.

volgens mij is de P51 wel een beproefd model met uitstekende vliegeigenschappen. (maar dit bedoel jij niet). we zullen zien of mij p51 gaat vliegen.

vwb het "opgeschaalde model" ik denk dat mijn vleugel voldoende profiel en draagkracht heeft om te kunnen vliegen. maar dit is puur "natte vinger werk", nergens op gebaseerd.

maar evengoed bedankt voor jouw reactie.

ik hoop niet dat er nog meer mensen zijn die mij het bouwen en vliegen willen ontmoedigen want zoals jullie gemerkt hebben ga ik stug door met bouwen.

iedereen is verder welkom (jij ook hoor Aad :D) om gefundeerd commentaar te geven op mijn bouwen (verenstaal ipv draadstaal - domping van de motor enz enz) de motor is misschien wat "under powered" dus dat hoofdstuk is nu gesloten.

Redounder, bedankt voor het complimentje :p

je bent niet de enigste op dit forum;) wat bouwen van vliegtuigen aangaat op jouw manier ,dat doe ik ook namelijk .en ik mag rustig zeggen dat een vrije vlucht opblazen en bouwen prima gaat .het vleugelprofiel is standaard al voor langzame vluchten bedoeld ,het hoogte roer en richtings roer zijn vaak al te groot genomen wat dus betekent dathet toestel lekker richtingsstabiel is . v stelling is daarom ook ruimschoots aanwezig . ik denk dat deze mustang als een trainer vliegt .kan wel eventueel zijn dat de instelhoeken misschien aangepast moeten worden ,maar dat is het voordeel van hout ,is zo gedaan .
je bouwwijze is ook zeer licht ,als je deze bespant met zilver bespan folie en de latere kleuren er op spuit of decals maakt ,zou jouw motortje zelfs kunnen voldoen .

laat je niks wijs maken door die arf vliegers ,die snappen de techniek niet ,die kunnen alleen voorgekauwde info opdreunen .
ga rustig door ,het zelf bouwen levert de basis voor het begrijpen waarom een toestel zich naar een bepaalde manier gedraagt.
en er is niks mooiers ,dan een zelfgebouwd toestel wat vliegt .
succes en ga door .het moeilijkste is al gedaan (doorgaan ondanks negatief en foutief advies)

laat je niks wijs maken door die arf vliegers ,die snappen de techniek niet ,die kunnen alleen voorgekauwde info opdreunen .
ga rustig door ,het zelf bouwen levert de basis voor het begrijpen waarom een toestel zich naar een bepaalde manier gedraagt.
en er is niks mooiers ,dan een zelfgebouwd toestel wat vliegt .
succes en ga door .het moeilijkste is al gedaan (doorgaan ondanks negatief en foutief advies)

a.r.f. is net afhaal chinees ,het blijft afwachten of het lekker is ,maar nooit smaakt het net zo lekker als je eigen keuken .

Mooi gezegt, zelfs je onderschrift vind ik briljant :-)

Cor

vandaag even gekeken bij het vliegveld van Aero Club Heemskerk Aero Club Heemskerk en even voorgesteld aan de aanwezige leden. leuk clubje bij elkaar. ik zal binnenkort maar officieel lid worden, kan ik eindelijk leren vliegen.

vanmiddag nog wat 2mm balsa op de staart geplakt en van wat afvalhout een "mock-up" gemaakt van de cockpit. even kijken hoe de afmetingen moeten worden. kan misschien nog iets lager.

img8449dce.jpg

img8450dce.jpg

ik ben in ieder geval razend benieuwd wat de vliegeigenschappen zal zijn van dit zelf gebouwd toestel.

Ik vind het in iedere geval heel mooi gemaakt voor eerste kist!

doe zo verder , je kan er enkel maar uit leren, zowel positief als negatief….

ik ben in ieder geval razend benieuwd wat de vliegeigenschappen zal zijn van dit zelf gebouwd toestel.

Ik vind het in iedere geval heel mooi gemaakt voor eerste kist!

doe zo verder , je kan er enkel maar uit leren, zowel positief als negatief….

:p ik hoop eigenlijk dat hij zo fantastisch vliegt, dat straks iedereen zo'n ding wil hebben en gaat bouwen.:D
via de mail wil iemand uit belgie al de bouwtekening om ook zo'n mustang te bouwen.

Misshcien is het een idee hem vliegklaar te maken en een proefvlucht te maken voordat je alle details er in zet. Op die manier weet je in ieder geval zeker dat je niet heel lang er aan werkt en uiteindelijk een crash hebt (worst case) bij de maiden omdat het ding niet goed blijkt te vliegen.

Misshcien is het een idee hem vliegklaar te maken en een proefvlucht te maken voordat je alle details er in zet. Op die manier weet je in ieder geval zeker dat je niet heel lang er aan werkt en uiteindelijk een crash hebt (worst case) bij de maiden omdat het ding niet goed blijkt te vliegen.

Nahhhhhhhh,gewoon doorbouwen zoals jezelf wilt.Ik heb bij de haalbaarheid om dit toestel zonder problemen te vliegen ook mijn vraag tekens.Maar zou zeggen:Bewijs mijn ongelijk maar.
Tot nu toe vind ik het een geweldig machtig prachtig toestel en een mooi verslag.
Hoe het afloopt zullen we wel zien,maar tot nu toe kan ik er alleen maar van genieten.Iemand die zo mooi eigenwijs bouwt,kan alleen maar verder groeien.Komt uiteindelijk allemaal wel goed.
En mocht het misgaan,laat dan niemand zeggen:zie je nou wel,we hebben het gezegd.
Ben wel benieuwd hoeveel kisten diegenen met het commentaar zelf verloren hebben.
Ik in 30 jaar ieder geval al 6 vliegtuigen.
Succes met de verdere bouw.

Back