bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

Paul: Als je nog referentiemateriaal nodig hebt voor je secundaire stukken:
In het Artilleriemuseum in 't Harde staat er nog eentje, volgens mij.
En aangezien ik daar toch regelmatig kom...

Geef maar een gil en ik maak een aantal foto's voor je!

prietwerk

Hay Paul,

Ziet er weer geweldig uit. Alles perfect afgewerkt. Ook de touw haspels, tot in de perfectie, mooi hoor.

Groetjes
Opa Jan

zeer mooi gedaan paul.

ps :misschien nog een puntje ,je verweert alles heel goed maar ik zie dat een voorwerp dat dagelijks tientallen keren wordt gebruikt nog blinkt als een spiegel.

De trap.

mvg Luc

Die is ook net geverfd:rolling:. Ook toen had je corveedienst:teacher:
lol !:p

nog een Luc

@Newbie,

Zoals andere Luc al schreef; hebben ze het net in de verse lak gezet, hahaha. Stomweg vergeten! Zal nog wat zeewater erover heen gooien.

@Roel,

Dat zou niet verkeerd zijn!! Als dat niet te veel moeite is, erg graag. Stuur ze maar via mijn gewone email door. Alvast bedankt Roel.

groeten Paul

Hallo Paul.

Mbt het door jou gebouwde secundair geschut:
De pantserschepen van de koningin Regentes-klasse waren uitgerust met kanons van 15m L/40 op wiegaffuit (in marinetermen: 15cm No4). Dat het nabouwen van een wiegaffuit op schaal wat al te lastig is begrijp ik, maar toch een paar detailopmerkingen:
- de lengte/breedte verhouding van het pantserschild lijkt me niet te kloppen. De door jouw gebouwde schilden zijn wel érg smal
- kanon was uitgerust met twee remcylinders (om de terugslag op te vangen en het stuk weer in batterij te brengen). Deze zaten aan weerszijden van de loop. Bij jouw model zit de remcylinder (één) aan de onderkant
- de handwielen voor elevatie en baksen zaten allebei aan de linkerkant van het stuk.

Ik weet niet goed hoe ik foto's aan mijn bericht toe kan voegen. Anders had ik mbv een afbeelding duidelijk kunnen maken wat ik bedoel. :(

@Roel
Het 15cm kanon dat in het Artilleriemuseum in 't Harde staat is van een heel ander type; Dit stuk (evenals een soortgelijk kanon dat staat opgesteld bij het fort a/d Hoek van Holland) is een 15cm L/40 kanon op schuifaffuit. In marinetermen was dit de 15cm no2. Deze stukken stonden opgesteld aan boord van de eerste drie schepen van de Holland-klasse. Verschillen tussen een schuif- en wiegaffuit zijn dermate groot dat ik dit kanon zeker niet als referentie zou gebruiken!

In het Artilleriemuseum in 't Harde staat echter wél een 7cm L/40 kanon (7cm no2) opgesteld zoals dat ook aan boord van de Hertog Hendrik gebruikt werd. Het stuk staat binnen opgesteld in het pavilioen van de pantser- en kustartillerie.

Mvrgr, Sander

Hallo Sander,

Bedankt voor deze zeer welkome info! Zelf heb ik maar bar weinig foto's van deze "open" stukken en wat ik ervan heb is of te donker of te wazig om er zeker van te zijn hoe het er precies uitzag. Waren de 15cm stukken van de Hertog soms hetzelfde als de 15cm hoofdgeschut van de Holland-klasse? Het zal alleen wel erg moeilijk worden om de kanons nog te veranderen, tenzij ik de 4 stukken geheel over nieuw maak en dat is heel veel werk...:(

Eerst maar de 8 kanons van 7,5cm maken. Je schreef dat in 't Harde een 7cm stuk staat wat ook op de Hertog werd gebruikt maar in verschillende boeken staat dat het 7,5cm stukken zijn, maakt dat wat uit of hebben we het over hetzelfde geschut?

Ook nu weet ik waar ik zoeken moet. Mocht je nog duidelijke foto's hebben van de Hertog of haar geschut dan geef ik je mijn email wel om het door te sturen. Nogmaals bedankt.

groeten Paul

Hallo Paul en wellicht andere geïnteresseerden,

Pff, naamgeving van historisch geschut, da's een wespennest. Maar goed, ik zal een poging wagen

In nederland werden zowel in de marine als in het leger kalibers altijd afgerond om hele centimeters. Wellicht hebben we dat gebruik destijds overgenomen van onze duitse overburen, want die deden dit ook (of het heeft te maken dat NL jarenlang vrijwel alleen Krupp-kannonnen kocht...) Je hebt dus gelijk dat het marinekanon van 7cm no2 eigenlijk een stuk van 7,5cm was, maar zo wordt het nu eenmaal zelden of nooit aangeduid. Overigens was het kaliber van de 15cm kanons eigenlijk 149mm...

Om de boel nog ingewikkelder te maken: nadat de pantserschepen en kruisers uit dienst werden genomen werd al het lichte en middelzware geschut overgenomen door de landmacht. Het kreeg toen een nieuwe rol in de kustverdediging. De landmacht hernoemde het vml marinegeschut naar een eigen systematiek, die wél veel lijkt op de bij de marine gehanteerde naamgeving, maar toch nét even afwijkt . Dit maakt identificering van kanons/kanonnen aan de hand van het onderschrift van foto's erg gevaarlijk!
En voor de volledigheid: een aantal van deze kannonnen zijn na mei 1940 buitgemaakt door de duitsers en ingezet in de Atlantikwall en kregen toen uiteraard wéér een andere benaming!

Maar onderstaande tabel zou e.e.a duidelijk moeten maken.
LET OP: de bronnen over welk geschut precies op welk schip heeft gestaan zijn niet altijd eenduidig. Sowieso sprak men bij de marine meestal alleen over 7cm en 15cm kanons waarbij zelden het typenummer werd vermeld.

7cm

Naam marine || Naam landmacht || Type affuit || Schepen
7cm no1 || 7cm L/40 no1 || schuifaffuit || pantserschepen van de Kortenaer-klasse (3 schepen), eerste serie pantserdekschepen van de Holland-klasse (3 schepen)
7cm no2 || 7cm L/40 no2 || wiegaffuit || tweede serie pantserdekschepen van de Holland-klasse (3 schepen), pantserschepen Koningin Regentes t/m Jacob van Heemskerck (5 schepen)
7cm no3 || ?? || wiegaffuit || pantserschip Hr. Ms de Zeven Provinciën (1 schip)

Nb. Verschil tussen de 7cm no2 en de 7cm no3 is mij niet 100% duidelijk. Ik heb wel eens gelezen dat de stukken aan boord van de Zeven Provinciën semi-automatisch zouden zijn. Wat mij in ieder geval aan de hand van foto's is opgevallen is dat het 7cm geschut aan boord van de Zeven Provinciën de kijkspleet RECHTS lijkt te hebben, terwijl die op de oudere schepen LINKS van de loop zit.

15cm

Naam marine || Naam landmacht || Type affuit || Schepen
15cm no1 || 15cm l/35 || schuifaffuit || schepen van de Kortenaer-klasse (3 schepen)

15cm no2 || 15cm L/40 no1 || schuifaffuit || eerste serie pantserdekschepen van de Holland-klasse (3 schepen)
15cm no3 || 15cm L/40 no2 || wiegaffuit || tweede serie pantserdekschepen van de Holland-klasse (3 schepen)
15cm no4 || 15cm L/40 no3 || wiegaffuit || pantserschepen Koningin Regentes (3schepen), 2 kanons aan boord van Hr Ms. Jacob van Heemskerck
15cm no5 || 15cm L/40 no4 toren || wiegaffuit || Hr. Ms Tromp, Hr Ms. Jacob van Heemskerck (4 kanons) en Hr. Ms de Zeven Provincien

Ik kan helaas niet aangeven wat precies het verschil is tussen de 15cm no2 en de 15cm no3, laat staan dat ik ze aan de hand van de onscherpe foto's uit die tijd uit elkaar kan houden. Wat dat betreft had je beter voor de Tromp of Jacob van Heemskerck kunnen kiezen: dan had je het 15cm geschut in pantsertoren kunnen zetten en hoefde je je geen zorgen te maken over de precieze uitvoering :D

Overigens zou ik me verder niet al te veel zorgen maken over kleine schoonheidsfoutjes aan het geschut; de afwerking en mate van detaillering aan jouw schip is dermate overweldigend dat dit soort dingen niet eens meer opvallen in het totaalplaatje.

Sander

Ik stuur jou asap nog wat aanvullende foto's op. Verwacht daar niet te veel van qua 15cm geschut. Wat het 7cm geschut betreft kan ik jou wel van uitgebreide documentatie voorzien!

Ps. Bij het bestuderen van de in mijn bezit zijnde foto's valt het mij op dat er soms wél een handwiel aan de recterzijde van het 15cm kanon zit (naast een tweetal wielen links). Je kunt mijn eerdere opmerking dus negeren!

Hallo Sander,

Deze info is van grote waarde! Hiermee weet niet alleen ik maar ook mede bouwers zoals John (die de 7 provinciën aan het bouwen is) of diegene die dit soort schepen willen bouwen een heel stuk meer.

Over het 15cm geschut kan ik nog wel kans zien om aan de linkerzijde een tweede handwiel te plaatsen al zal het behoorlijk priegelen worden...

groeten Paul

Laatst bewerkt:
Hallo allen,

Ondanks het mooie weer toch een update. Eigenlijk bestaan de werkzaamheden uit wat detailwerk zoals de 8 geschutsstukken, touwladders, en wat tuigagewerk. Daar gaat stiekem veel werk inzitten.

Eerst maar de touwladders waarbij de stagen van messingdraad zijn die tevens dienen als +/- voor de vuren in de mast...

dscn2405.jpg

dscn2406.jpg

De schoorsteen met tuigage en rooster...

dscn2388u.jpg

De twee kleine koelpijpen zijn gemaakt van elektriciteitsdraad, de grote van messing buis die ik meerdere keren ingezaagd heb om het mooi rond te buigen zonder knik en daarna vertinnen.

dscn2407.jpg

De 8x 7,5cm kanons, de eerste 4 met schuine schildplaten voor op het hoofddek...

dscn2386.jpg

dscn2389.jpg

De kleur valt wat blauw uit maar is eigenlijk donker grijs...

dscn2411.jpg

De andere 4 stukken met bolle schildplaten...

dscn2398.jpg

dscn2404.jpg

De plaatsing van het voorste geschut.

dscn2408.jpg

Het achterste geschutsstuk.

dscn2409.jpg

Tot zover maar weer.

groeten Paul

Laatst bewerkt:
Vanwege de recessie geen vakantie
De begroting gaat waarschijnlijk ook alle perken te boven
Het lijkt den Haag wel
mvg
Frederik

Hallo allen,

Ondanks het mooie weer toch een update. Eigenlijk bestaan de werkzaamheden uit wat detailwerk zoals de 8 geschutsstukken, touwladders, en wat tuigagewerk. Daar gaat stiekem veel werk inzitten.

Eerst maar de touwladders waarbij de stagen van messingdraad zijn die tevens dienen als +/- voor de vuren in de mast...

dscn2405.jpg

dscn2406.jpg

De schoorsteen met tuigage en rooster...

dscn2388u.jpg

De twee kleine koelpijpen zijn gemaakt van elektriciteitsdraad, de grote van messing buis die ik meerdere keren ingezaagd heb om het mooi rond te buigen zonder knik en daarna vertinnen.

dscn2407.jpg

De 8x 7,5cm kanons, de eerste 4 met schuine schildplaten voor op het hoofddek...

dscn2386.jpg

dscn2389.jpg

De kleur valt wat blauw uit maar is eigenlijk donker grijs...

dscn2411.jpg

De andere 4 stukken met bolle schildplaten...

dscn2398.jpg

dscn2404.jpg

De plaatsing van het voorste geschut.

dscn2408.jpg

Het achterste geschutsstuk.

dscn2409.jpg

Tot zover maar weer.

groeten Paul
Paul je bent een echte MBer (meesterbouwer)als ik je verslag lees denk ik mooier kan niet en dan laat je weer een paar fotoos zien! prachtig!!!Ik zou met zo boot niet durven te varen stel je eens voor dat hij zou zinken je moet er niet aan denken!! ben benieuwd wanneer hij af is!! groeten walter

Dag Paul,

mooie update !

Er ontbreekt de twee pijpen voor het afvoeren van de keteloverdruk bij de schouw, is dit normaal ?

een voorbeeld:
IMGP2083.JPG

ik ga ook je vandaag nog iets per PB'tje vragen...

de groetjes,

Laurent

Hoi Paul, Ik vind alles aan je boot perfect tot de laatste foto......
en die viel me zwaar tegen, vanwege de letters op je naamplaat.

waarom gebruik je daar geen decals voor, de letters komen dan veel strakker uit als je de naam op decal papier print.

Ik heb het zelf gebruikt op een model vrachtwagen, schaal 1:24 en toen zat ik ook met de belettering en logo's na het googelen kwam ik bij modelbrouwers op het volgende :
http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelbrouwers_how-to_decals_printen.pdf
na wat oefenen dit resultaat
GroteFoto-SJQFPTUP.jpg

Alleen mijn schilders kunst is niet om over naar huis te schrijven.

groeten, Brandaris

@Brandaris,

Tja, kan me begrijpen dat het je zwaar tegen viel...;) De letters zijn handgeschilderd van zo'n 2mm hoogte wat ik persoonlijk beter bij dit type schip vindt passen dan loepzuivere decals. Het heeft een bepaalde sfeer voor dit model. Ook de waterlijntelling is handgeschilderd.

Op mijn Zwarte Zee III heb ik wel belettering gebruikt, zowel naam als thuishaven op de achterzijde. Daar vond ik het wel bij passen maar dat is een kwestie van smaak.

groeten Paul

Back