bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

Hallo John,

Het boek heeft als titel; De Nederlandse Zeemacht, Pantserschepen - Pantserdekschepen - Monitors, geschreven door Jt. Mulder en W. F. Ruygrok, uitgeverij Lanasta, ISBN. 90-807822-2-x.

Heb je plannen?

groeten Paul

Hallo Paul,

Plannen!!!!....altijd!!! maar er zijn zoveel schepen en zo weinig tijd!!!
Tot nu toe heb ik alleen Japanse oorlogschepen gebouwd (Cardmodels), zie:
M o d e l W a r s h i p s . c o m - G a l l e r y
Ben nu aan het plannen (materiaal aan het verzamelen) van de Z5 (torpedobootjagers), de Evertsen (EV) (Admiralen klasse) en de Java/Sumatra.
Heb pas geleden nog het boek van J. Anten op de kop kunnen tikken over de Java en de Sumatra.
Maar eerst moet ik nog het schaal 1:250 model van het Japanese slagschip NAGATO (1931) afbouwen.
Nog een vraagje Paul, ik dacht hier in deze thread een link naar een website gezien te hebben, waar tekeningen te koop waren van KM schepen, maar kan het niet meer vinden, kan natuurlijk ook ergens anders gweest zijn, was een adres van defensie of militaire history of iets dergelijks.
Wat ik bijna nog vergeten was: de modellen die je bouwt zijn van de hoogst mogelijke kwaliteit, mijn petje af, zeer grote klasse.

Hoop spoedig weer iets van je te horen

PS: Is er ook een bouwbericht van het Ramtorenship BUFFEL bij dit modelbouw forum??

John.

Laatst bewerkt:
Hallo John,

Plannen hebben is altijd goed! Bedankt voor je lovende reactie. Die site komt geloof ik van Henri Kaper maar moet je even opzoeken ergens in dit verslag of het verslag van de Holland...

Op het ogenblik ben ik bezig met de sloepen te maken op spantjes, de eerste 6 stuks. Volgens mij is er op dit forum geen verslag van de Buffel, maar ik kan je er alles over vertellen want het was mijn eerste rc-model en ik heb haar verkocht.

Hier nog wat foto's...

buffelbijnacht2.jpg

buffelbijnacht1.jpg

buffelenelly12ch2.jpg

Binnenkort weer een update!

groeten Paul

VERKOCHT ???????????????????????????????????????
Ik zeg maar niks maar de koper is een geluksvogel.

JOHNMGD :
Bedoel je niet de volgende site: NIMH | Homepage ? Onder tabblad collecties vind je een optie modelbouwtekeningen.

Luc

Bedankt heren voor de informatie en de prachtige foto's van de BUFFEL.
Heb het boek: De Nederlandse Zeemacht, Pantserschepen - Pantserdekschepen - Monitors, geschreven door Jt. Mulder en W. F. Ruygrok, uitgeverij Lanasta, ISBN. 90-807822-2-x.
nog ergens kunnen bemachtigen, hoop het spoedig in huis te hebben.
Zou zeer geintereseerd zijn in meer foto's van de BUFFEL Paul, vooral detail foto's zoals van de HERTOG HENDRIK en de HOLLAND, jammer dat daar geen bouwverslag van is gemaakt. Ik gebruik zulke verslagen en foto's altijd bij het maken van een model, check natuurlijk wel eerst of een en ander correct is uiteraard. Deze foto's zijn zeer behulpzaam bij detaileren.
By the way ik bouw alleen maar statische modellen, zou ook moeilijk gaan om een karton model te laten varen, alhoewel er gasten bij zijn die deze schepen ook zeewaardig krijgen. Ik kijk al uit naar je volgende update Paul.

groeten

John.

@Luc,

Tja, verkocht... Ik heb er niet zo'n moeite mee. Het was mijn eerste rc-schip en heb er veel van geleerd. Daarbij heb ik de vraagprijs gekregen. In zekere zin mag ik mij ook een geluksvogel noemen.;)

@John,

Als je meerdere foto's van de Buffel wilt hebben is het handiger om even een pbtje te sturen met je e-mailadres, dan stuur ik erwel een aantal.
Toen de Buffel pas in de 70er jaren in de Leuvehaven lag, kon je op het schip zelf een kartonnen bouwplaat kopen van het schip. Misschien worden deze nog verkocht in de museumshop van het maritiem museum.

Wil je echt veel details hebben, dan kan je het beste het van het origineel zelf maken... Heb ik toen ook gedaan.

groeten Paul

Hallo allen,

Laatste tijd weinig gedaan aan de Hertog. Maar toch wat kleine dingen gemaakt, zeker voor de oplettende Newbie, de klapdeurtjes in de verschansing voor de statietrap...;)

img0100nf.jpg

De loopplanken...

img0099it.jpg

img0141by.jpg

De voetsteuntjes voor de tropentent...

img0101x.jpg

img0140wl.jpg

Tot zover maar weer.

groeten Paul

Hallo Paul,

Tja weinig gedaan aan de Hertog he?
Ik ken dat,op het moment ook weinig tijd voor de 7 Provincien ;-)

Ziet er goed uit met het Tropendoek,bevalt me goed.

Groet,John

Het is altijd weer een genot foto's te zien van jullie schepen boys !!!
Mijn "Hertog Hendrik" zit een beetje in het slop, aangezien ik cardmodel, moet de huid van de romp natuurlijk van papier, cq karton zijn.
Ben nu een methode aan het zoeken om de huiduislag (klinkt als een ziekte :)) te realiseren, met de hand of met behulp van de computer, b.v. het programma BLENDER kan daar goed van pas komen. Het probleem echter van zo'n programma's is dat je ze eerst meester moet worden.
De spanten etc. heb ik zover in elkaar, zie foto's.

Groetjes

John.

PS: moet nog even oefenen hoe de foto's erbij te krijgen !!!!

Laatst bewerkt:
Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties! John, leuk dat je al begonnen bent met de bouw. Waarom houdt je geen bouwverslag bij op dit forum (Brandaris wil je wel helpen zo te zien;)), kunnen anderen ook genieten van je werkzaamheden? Papier bouw is voor mij geheel onbekend.

De tropentent is trouwens ook afneembaar vanwege die handige voetsteuntjes.

Al zijn de foto's al weer een tijdje geleden geschoten door de Rode Zee (forumnaam) te Zevenkamp tijdens het soepvaren maar deze wilden ik jullie niet onthouden... Dank Paul (jaja, andere Paul):rolleyes:

dscn0047c.jpg

dscn0045d.jpg

groeten Paul

Laatst bewerkt:
Foto's

Een klasse bak, (leuke foto's trouwens) mijn complimenten Paul en ik denk dat jij met je bouwverslagen modelbouwers stimuleert om de lat, op een positieve manier, steeds hoger te leggen.
grt
Hawser

@Hawser,

Het is altijd leuk te horen dat je iemand kan stimuleren om de lat hoog te leggen, zo komen er alleen maar mooiere scheepsmodellen bij.:music:

@John,

Nu je de foto's kan plaatsen kan je je eigen bouwverslag starten. Ben erg benieuwd.

groeten Paul

Hallo Paul,

Heb het volgende vraagje ook gesteld op het forum van DutchFleet.
Zoals je weet ben ik ook de Hertog Hendrik aan het bouwen als cardmodel.
Ik heb echter besloten het schip te bouwen zoals het in de begin periode uitzag (zie Foto)
Ik heb het vermoeden dat ze toen ook lofwerk had op haar achterschip, weet jij hier iets van, bestaan er tekeningen cq foto's van ? Op de foto is iets te zien op haar achterschip.

Groetjes

JMG Dohmen.

lofwerk

Hallo John,

Het lofwerk zat ook op het hek. De Zeven Provinciën was het laatste pantserschip die met lofwerk in de vaart kwam. Later werden op alle schepen die lofwerk hadden, alles eraf gehaald. Ook ik moet het lofwerk voor het hek nog zagen en graveren, waar ik op het ogenblik flink tegen op zie... Later in het verslag zal ik de foto's tonen als ik het eenmaal klaar heb. Als je kijkt op mijn vorige verslag van de Holland dan zie je alvast hoe het eruit komt te zien. Bij de Hertog zijn de zijkrullen wat ingetogen en loopt er boven het Nederlands wapenschild een verbindingsboog naar weerszijden van de krullen. Er zijn helaas weinig (duidelijke) foto's van bekend, dus hoe de krullen precies lopen blijft gissen. Wel lijkt het mij logisch dat de krullen van het lofwerk op de boegzijdes overeen moeten komen qua stijl met het hek-lofwerk. Meestal schets ik het eerst op schaal uit en goed kijken naar het lofwerk van andere Nederlandse schepen uit die tijd. Zoveel mogen die krullen niet afwijken van de stijlleer.

groeten Paul

ps. Mooie foto van de Hertog als Indië-ganger.

Back